Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 18
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    69
    Meldinger
    10,241

Question Når lægen presser... (om "for lavt" TSH).

Sitat Opprinnelig skrevet av Leya Vis post
    Har en lege som kun ser på TSH og som mener jeg er overdosert fordi TSH'en min er på 0,04. Jeg har sagt jeg føler meg bra og at den har vært sånn siden jeg fikk lavt stoffskifte (hashimotos), men han fikk overtalt meg til å redusere dosen min med 200mikrogram i uka, noe jeg angrer på nå.
    Hej Leya

Vi hører så tit om, at en ellers vellykket (eller næsten) behandling for hypothyreose ødelægges af større hensynstagen til TSH end til den syge... De fleste skriver som du, at de er blevet "overtalt". Andre er blevet skræmt af lægen til at reducere dosen, og endnu andre insisterer selv på reduktion af medicindose fordi lægen har bibragt dem den opfattelse, at TSH er et stofskiftehormon og at TSH derfor altid må holdes over et bestemt værdi, for at deres krop ikke skades af et "for lavt TSH" (hvilket er en direkte løgn).

Håber du gider fortælle om, hvordan lægen har overtalt dig? Hvilke argumenter er blevet fremsat og hvad specielt fik dig til at følge lægens påbud? Det vil (tror jeg) hjælpe andre i lignende situation, hvor de syge står nærmest forsvarsløse over for lægen og lader sig presse til (i realiteten) at få det værre. Det er altid godt at have et eksempel at følge, end at stå helt alene under lægens pres.

Håber også, at andre gider fortælle, hvordan, med hvilke argumenter/ord I er blevet tvunget til at reducere medicindose, og efterfølgende blev værre af det?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Kongsberg
    Alder
    48
    Meldinger
    387

Standard Sv: Når lægen presser... (om "for lavt" TSH).

Hei Anisa

Som noen av dere vet, var jeg på ett behandlingsopplegg for overvektige i høst i 3,5 måned (noe ala Ebeltoft i danmark, når det eksisterte) Resultatet med fokus kun på meg selv, trening og sundt kosthold, var noe av det beste jeg har gjort på lenge og jeg gikk ned hele 30 kg på tiden jeg var der.

Underveis og spesielt når jeg var ferdig med dette, begynte jeg å føle meg litt overdosert enkelte dager, men uten at det var veldig plagsomt. Tok opp dette med legen når jeg var på oppfølging i januar og han mente med en gang at det var min nye livsstil som var årsaken, og fordi TSH i tillegg var så lav som den var mente han sterkt at jeg var overdosert og burde redusere dosen min så jeg fikk opp TSH til over 1....
    Jeg protesterte sterkt i og med at den bestandig har vært lav og ikke en gang legen på Balderklinikken så noe særlig på den. Jeg spurte hvorfor han kun brydde seg om TSH i og med at dette ikke var en målbar reseptor for de med stoffskifte problemer, han måtte se på totalen og spesielt T4... Han var ikke enig i min tolkning, men sa seg enig i at det viktigste var hvordan man i utgangspunktet følte seg.. og i med at jeg følte hyper symptomer innimellom, mente han bestemt at jeg burde senke dosen og bruke 200 mikrogram kun 6 dager i uka og ikke 7, jeg gikk med på det siden, selv om symptomene begynte å bli stadig svakere, fordi jeg var redd for hva det kunne bety å gå med hypersymptomer over lang tid...

Nå angrer jeg virkelig.. på kun kort tid har 13 kg sneket seg på igjen, jeg har stadig vondt i kroppen, har ett vanvittig stort søvnbehov og føler meg aldrig uthvilt. Skal til legen og ta nye prøver til mandag, så da gir jeg bare beskjed om at jeg er oppe i min ”normale” dose igjen, så får han si hva han vil, for dette gidder jeg bare ikke.

Har hatt en så lang og god periode nå, så jeg vet hvordan det er å føle seg nesten normal igjen uten altzheimer, søvnbehov osv så jeg har ikke mye lyst til å gå på den "smellen" på nytt...

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Morn!

Jeg fikk brev i posten om å redusere fra 2.5 G thyroid til 1.5 G, fordi tsh var 0.03.. Ft4 var da 12.0 og ft3 4.9... Jeg fortalte legen om mine hyposymptomer av ett eller annet slag (spm. om binyrer), bestående av brainfog, og nattesvette ved et tidspunkt, og økt slitenhet. Nattesvatten ble med en gang tolket av legen som hypersymptomer ( selv om jeg sa kaldsvette) og brainfoggen kunne være alt mulig annet enn hyposymptomer fikk jeg vite, og hun tenkte på candida. Spurte også om jeg hadde sopp i huset.. (det er fint med leger som tenker på "alt" altså, men det viser seg jo at denne legen ikke så skogen for bare trær pga. en nesten religiøs tiltro til tsh verdien.. jaja, jeg liker å sette ting på s****en )
    I stedet for å høre på denne legen, som mente at det var meget viktig at jeg trappet ned til 90 mg thyroid pga suprimert tsh ( var også viktig at jeg gjorde det sakte), har jeg trappet opp til 3 G (altså dobbelt så mye som jeg har blitt anbefalt). Føler virkelig at det var riktig å gjøre, formen har steget betraktelig.

Hadde jeg hørt på legen, hadde formen min holdt til ca kl 11 om dagen..( da er jeg nødt til å ta neste dose thyroid) og etterhvert hadde jeg ganske fort og sikkert blitt veldig dårlig..

Jeg fatter virkelig ikke at det går an å anbefale meg å trappe ned ift. tsh verdien, når både tallene ellesr og symptomene mine sier HYPO!
    Jeg syns det er meget skremmende, og det sier noe om hvor viktig det er å utdanne seg i egen sykdom.. Samtidig er det stressende og utrygt åvite at man må være veldig frisk for å ha hypothyreose... frisk nok til å ta riktige valg ift. sykdommen, til å utdanne seg selv, og til å navigere mellom disse fjøsnissene ( takk Vigdis ) av noen leger som tilber tsh verdier.

Jeanette
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    76
    Meldinger
    490

Det likner jo til forveksling på min situasjon - jeg har doblet dosen i forhold til hva TSH ville bestemt.
    Legen var skeptisk, men nå er det helt ok !
    For framgangen ble jo observert.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Sitat Opprinnelig skrevet av Hansen Vis post
    Det likner jo til forveksling på min situasjon - jeg har doblet dosen i forhold til hva TSH ville bestemt.
    Legen var skeptisk, men nå er det helt ok !
    For framgangen ble jo observert.
    Og det merkeligste er jo at legen bruker ERFA selv..
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    76
    Meldinger
    490

Duverden !
    En lege som bruket selveste arvefienden ?

En "spesialist" jeg var hos hadde ikke hørt om Tyroid engang !
    Troverdig ?
    Neppe......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    229

Sitat Opprinnelig skrevet av Jeanette78 Vis post
    Morn!

Jeg fikk brev i posten om å redusere fra 2.5 G thyroid til 1.5 G, fordi tsh var 0.03.. Ft4 var da 12.0 og ft3 4.9... Jeg fortalte legen om mine hyposymptomer av ett eller annet slag (spm. om binyrer), bestående av brainfog, og nattesvette ved et tidspunkt, og økt slitenhet. Nattesvatten ble med en gang tolket av legen som hypersymptomer ( selv om jeg sa kaldsvette) og brainfoggen kunne være alt mulig annet enn hyposymptomer fikk jeg vite, og hun tenkte på candida. Spurte også om jeg hadde sopp i huset.. (det er fint med leger som tenker på "alt" altså, men det viser seg jo at denne legen ikke så skogen for bare trær pga. en nesten religiøs tiltro til tsh verdien.. jaja, jeg liker å sette ting på s****en )
    I stedet for å høre på denne legen, som mente at det var meget viktig at jeg trappet ned til 90 mg thyroid pga suprimert tsh ( var også viktig at jeg gjorde det sakte), har jeg trappet opp til 3 G (altså dobbelt så mye som jeg har blitt anbefalt). Føler virkelig at det var riktig å gjøre, formen har steget betraktelig.

Hadde jeg hørt på legen, hadde formen min holdt til ca kl 11 om dagen..( da er jeg nødt til å ta neste dose thyroid) og etterhvert hadde jeg ganske fort og sikkert blitt veldig dårlig..

Jeg fatter virkelig ikke at det går an å anbefale meg å trappe ned ift. tsh verdien, når både tallene ellesr og symptomene mine sier HYPO!
    Jeg syns det er meget skremmende, og det sier noe om hvor viktig det er å utdanne seg i egen sykdom.. Samtidig er det stressende og utrygt åvite at man må være veldig frisk for å ha hypothyreose... frisk nok til å ta riktige valg ift. sykdommen, til å utdanne seg selv, og til å navigere mellom disse fjøsnissene ( takk Vigdis ) av noen leger som tilber tsh verdier.

Jeanette
    Signerer denne jeg. Vi har samme lege (ganske sikker på det), siden alt stemmer med hva legen sa til meg.

I tillegg til at det sikkert kunne være allergi som gjorde at jeg var sliten, har jo husdyr. At jeg var sliken pga at verdiene var lave var ikke noe tema. Når jeg sa jeg ikke reagerte på dyra, nei, da var det stress.

I tillegg fikk jeg vite at jeg kan bli benskjør hvis jeg ikke senker dosen (bare tull, og jeg har jo doblet dosen). Hodepinen min kom også pga at jeg var overdosert, selv om den nå er borte ved dobbel dose iforhold til hva legen har forskrevet.

Det var noe mere også, men det har forsvunnet i brainfogen... Irriterende at jeg ikke tok med den lappen legen skrev alt overdosering kunne føre til.
    10 år med Hashimoto's. Les mer i Damens dagbok

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Kongsberg
    Alder
    48
    Meldinger
    387

Jeg skjønner at jeg skal fortsette med dosen jeg hadde før og se hvordan jeg blir. Blir så forbanna på disse lege idiotene Har litt mye aggresjon mot de noen ganger kjenner jeg...

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    40
    Meldinger
    2,767

Her er et godt (men anekdotisk) argument om hvorfor lav TSH på naturlig thyroksin ikke er så farlig:
    http://www.stopthethyroidmadness.com...nd-your-bones/
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Feb 2007
    Meldinger
    72

Smgj: Takk for en flott link!

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Min nye kokebok-"bibel" - "Nourishing Traditions"
    Av anitab i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 1
    Siste melding: 25-09-11, 15:06
  2. svimmelhet og "lavt blodsukker" ved lavt stoffskifte
    Av isa1 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 11-06-09, 19:54
  3. "Vores stjålne fremtid" ("Our Stolen Future")
    Av Anisa i forumet Andre bøker
    Svar: 4
    Siste melding: 07-03-09, 16:12
  4. "konen", "damen", "madamen" mm. er prol.
    Av Anisa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)
    Svar: 2
    Siste melding: 02-03-09, 17:11

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn