Side 4 av 4 Først 1234
Viser søkeresultater 31 til 39 av 39
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,072

Question Sv: Aminosyrer

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Tyrosine
    (ikke-essentiel = kan dannes i kroppen, dog med faldende effektivitet pga. alderen og/eller sygdom)

Nøgleord: Afvænning, abstinenssymptomer, cancer, adrenalin, PMS.

Tilhører gruppen af aromatiske aminosyrer, der også omfatter tryptofan og fenylalanin (phenylalanine) og dannes i organismen ud fra denne sidste samt indtages gennem normal kost. Kan under visse forhold være essentiel.

Danner forstadie sammen med jod til skjoldbruskkirtelhormonerne thyroxine (T4) og triodothyronine (T3). Tyrosine omdannes også til pigmentstoffet melanin, til ubikinon (ubiquinone) = coenzym Q, adrenalin, tyramine og en række vigtige neurotransmittere samt de naturlige smertestillere encephalinerne. Tyrosines normale stofskifte kræver samvirke med adskillige nutrienter, som for eksempel vitaminerne C og de aktive former af B-3 (niacin) samt folinsyre og blandt mineralerne især kobber.

Denne aminosyre passerer hurtigt gennem blod/hjerne-barrieren, men under skarp konkurrence fra adskillige andre aminosyrer. Terapeutisk er det derfor rationelt at give den som tilskud tidsisoleret fra andre nutrienter dvs. mellem måltider. Tyrosine findes for det meste i kødprotein. I planteføde findes næsten ingen tyrosine. Abnorme tyrosineværdier hos svangre og nyfødte kan afbalanceres med tilskud af vitamin C (23).

Tyrosine støtter binyrebarkfunktionerne og den naturlige produktion af adrenalin. Derfor har organisme under stress øget behov fra tyrosine. Hvis dette ikke tilføres gennem føden i tilstrækkelig mængde, "stjæles" det fra hjerneaktiviteten, hvor der kan opstå ekstreme mangler. Tyrosinetilskud kan hæmme appetit og fremme kønsdrift. Ved tobaksafvænning er det langt mere resultatgivende end de fleste andre midler og anbefalelsesværdigt at indføre i behandlingsprogrammer mod misbrugsproblemer, der medfører abstinenser, for eksempel narko - især kokain - og andre former for afhængighedsskabende stoffer som alkohol, kaffe og mediciner.

Medicinresistente depressioner er blevet behandlet effektivt med tyrosinetilskud på op til 7 g daglig fordelt over flere doseringer, men lavere tilskud har også vist sig nyttige. I betragtning af de mange erkendte bivirkninger ved psykofarmaka er tyrosine et ufarligt alternativ, der burde benyttes i lang større udstrækning. Kobberbelastning kan fremme omdannelsen af tyrosine til dopamine med deraf følgende tyrosinemangel til følge. Høje værdier for kobber og dopamine sammen med lave histamine-værdier finder man ved en vis type skizofreni. Denne tilstand kan behandles effektivt med tilskud af BCAA.

Ved visse cancerformer i hud og nervesystem, blandt andet neuroblastomer og gliablastomer samt melanomer, finder man hos patienten et meget forhøjet tyrosinestofskifte. Denne høje aktivitet kan også iagttages i cellekulturer med de samme cancerformer. Selektiv aminosyreudsultning af visse cancercelletyper ved for eksempel at tilføre konkurrererende aminosyrer er en ny behandlingsmetode, der har haft en vis succes. Metoden kan i princippet siges at være en parallel til lysinbehandling af herpes. Ved de her nævnte cancerformer har man foreslået tryptofan eller BCAA som konkurrerende tilskud i behandlingen. Tyrosinetilskud har vist sig effektive imod præmenstruelt syndrom (PMS) og bedre udnyttelse af L-dopa hos Parkinson patienter. Tyrosinemangel fører til lav kropstemperatur og lavt blodtryk.

Tyrosine-rige fødevarer: sojaprodukter, kylling, kalkun, fisk, jordnødder, mandler, avocado, bananer, mælk, ost, yoghurt, hytteost, limabønner, græskar frø, sesamfrø.

Terapeutisk dosering: Skønt tyrosinetilskud på op til 7 g har været brugt under nøje klinisk observation, har doseringer på ½ til 2 g ofte vist sig tilstrækkelige.

Giv agt! Tyrosine må ikke tages sammen med MAO-hæmmere som Marplan, Cinemet, Eldepryl og lignende. Bør undgås ved malignt melanom og neuro- eller gliablastom.
    At aminosyrer var så viktig, da
    Jeg har vært inne og sjekket hos iherb og fant en fra now som heter "Amino Complete" - og inneholder følgende:
    L- Alanine, L-Arginine, L-Aspartic Acid, L-Cysteine, L-Glutamic Acid, L-Glycine, L-Histidine, L-Isoleucine, L-Leucine, L-Lycine, L-Methionine, L-Ornithine, L-Phenylalanine, L-Proline, L-Serine, L-Threonine, L-Tryptophan, L-Tyrosine and L-Valine

..jeg bruker Thyroid fra erfa pga lavt stoffskifte, så blir jeg litt i tvil om L-Tyrosine er greia å ta for meg? Er det det samme som tyroksin
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Smile Sv: Aminosyrer

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    At aminosyrer var så viktig, da
    Jeg har vært inne og sjekket hos iherb og fant en fra now som heter "Amino Complete" - og inneholder følgende:
    L- Alanine, L-Arginine, L-Aspartic Acid, L-Cysteine, L-Glutamic Acid, L-Glycine, L-Histidine, L-Isoleucine, L-Leucine, L-Lycine, L-Methionine, L-Ornithine, L-Phenylalanine, L-Proline, L-Serine, L-Threonine, L-Tryptophan, L-Tyrosine and L-Valine

..jeg bruker Thyroid fra erfa pga lavt stoffskifte, så blir jeg litt i tvil om L-Tyrosine er greia å ta for meg? Er det det samme som tyroksin
    Hej Kevlin, kjære venn

L-tyrosine har du ingen grund til at være betænkelig ved. L-tyrosine er "mad" for hormondannelse, hvor syntesen med jod via enzymaktivitet gør det til hormon. L-tyrosine alene er ikke et hormon og virker heller ikke som et. Som du kan læse i beskrivelsen, spiller Tyrosine mange forskellige biologiske roller i kroppen, hvor ingen (rolle) er vigtigere (eller omvendt) end andre.

"Amino Complete" er en alsidig blanding, der indeholder både de aminosyrer kroppen selv danner (jo yngre jo nemmere), og de aminosyrer som skal tilføres med kosten. 3-4 stykker efter hvert hovedmåltid og 6 stykker efter træning eller anden fysisk anstrengelse vil forsyne kroppen med ressourcerne til både den basale og anden aktivitet, ikke mindst den mentale. Det er et godt valg, mener jeg.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,072

Post Sv: Aminosyrer

Hei Anisa

Takk for svar. Så klarte jeg å bestille feil så nå får jeg en annen ifra now:
    http://www.iherb.com/Now-Foods-Branc...les/11705?at=0

Det står i beskrivelsen at:
    "NOW Branched Chain Amino Acids are Pharmaceutical Grade (USP)"

..så da er det vel litt sterkere saker. Den inneholder til gjengjeld bare tre aminosyrer:
    L-Leucine (1,600 mg)
    L-Isoleucine (800 mg)
    L-Valine (800 mg)

Jeg får sluke disse først Dette er vel bare nok et eksempel på at hjernen ikke er helt oppe å går enda
    Kevlin

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Standard Sv: Aminosyrer

"NOW Branched Chain Amino Acids are Pharmaceutical Grade (USP)"

..så da er det vel litt sterkere saker. Den inneholder til gjengjeld bare tre aminosyrer:
    L-Leucine (1,600 mg)
    L-Isoleucine (800 mg)
    L-Valine (800 mg)
    Det er nemt nok at tage fejl med disse blandinger. Du har bestilt dig aminosyrekombination, der går under navnet BCAA. Det er aminosyrer kroppen ikke kan selv danne og de skal tilføres med kosten. Du får helt sikkert gavn af den kombination og ikke mindst - dine muskler, herunder "smilemuskler" (jeg kalder for "amino-løftning").

BCAA er beskrevet i indlæg nr. 19, men det skader ikke at gentage (god) info
    Isoleucine, Leucine og Valine = BCAA (branched chain amino acids)
    (essentielle = skal tilføres med kosten da kroppen ikke kan danne dem selv)

Nøgleord: Stress, proteinmangel, anoreksi, levercirrhose, alkoholisme, psykoser, ødem, skizofreni, diabetes, cancer.

Disse tre essentielle aminosyrer omtales i den engelsk/amerikanske litteratur oftest under ét som BCAA, hvilket er en forkortelse af betegnelsen branched chain amino acids, som beskriver deres karakteristiske fællestræk, nemlig at molekylets centrale kæde af kulstofatomer er forgrenet i to. De tre substanser indtager en helt unik plads i aminosyreterapien, ikke blot på grund af deres struktur, men også på grund af deres funktion og synergi. De benyttes meget sjældent isoleret men i næsten alle tilfælde sammen, programmeret med henblik på en afbalanceret synergi. Deres individuelle biokemi og stofskifteforløb afviger dog meget fra hinanden. Efter alt at dømme rummer BCAA biokemi-ske nøglefaktorer afgørende for menneskelivets funktion, specielt med hensyn til stress, energi og musklernes - herunder hjertets - stofskifte. BCAA-terapi er endnu i sin vorden, men har allerede åbnet perspektiver, der kan blive revolutionerende både med hensyn til forebyggelse og behandling af en lang række sygdomme.

BCAA omfatter cirka 40% af den daglige nødvendige minimum-indtagelse af essentielle aminosyrer og udgør i vor daglige kost cirka halvdelen af disse uundværlige substanser. De amerikanske myndigheders ansættelse af de daglige minmumsbehov per kg kropsvægt for disse tre aminosyrer er for tiden 12 mg for isoleucine, 14 mg for valine og 16 mg for leucine, hvilket for det gennemsnitlige voksne mennesker svarer til henholdsvis 840 mg, 980 mg og 1042 mg. Men allerede for over 20 år siden har en række ernæringsforskere sat spørgsmålstegn ved disse beregninger, som de finder alt for lave. Efter deres opfattelse er behovene, især i stresssituationer, antagelig 5 til 10 gange større. Den optimale dosering i sådanne situationer skulle derfor måske snarere være op til 5000 mg af hver af de tre aminosyrer.

BCAA er enestående derved, at skeletmusklerne direkte kan omsætte dem til energi. De fremmer også proteinsyntesen. Deres stofskifte er et skoleeksempel på nutrienternes samspil og kræver tilstedeværelse både af B-vitaminerne B-1 (thiamin), B-2 (riboflavin), B-6 (pyridoxin) og biotin samt mineralerne magnesium og kobber plus en lang række enzymer og andre faktorer. BCAA synes i organismen at konkurrere med en anden gruppe aminosyrer, de såkaldte aromatiske, omfattende tryptofan, phenylalanine (fenylalanin) og tyrosine, i engelsk/amerikansk litteratur almindeligvis betegnet med forkortelsen AAA for aromatic amino acids. Visse stress- og sygdomssituationer - for eksempel leverlidelser - synes at favorisere optagelsen og dominansen af AAA-gruppen på bekostning af BCAA-gruppen - og patienten! Antagelig er dette en af årsagerne til, at ekstra tilskud af BCAA kan ikke blot stoppe, men vende den nedbrydningsproces af vævene, man iagttager ved levercirrhose. Denne proces fremmes også af tilskud af vitamin B-6 (pyridoxin).

Alkoholikere har et forstyrret BCAA-stofskifte og patienter med svære leverlidelser har nedsatte BCAA-koncentrationer i vævene. Ved hepatisk encephalopati finder man ofte forhøjede vævsværdier af AAA og nedsatte værdier af BCAA. Ammoniakbelastning fremmer yderligere hjernens optagelse af AAA på bekostning af BCAA. De to grupper synes at konkurrere om transporten gennem blod/hjerne-barrieren.

Kropsskader, kirurgisk indgreb, sult, chok, spidsbelastning - som for eksempel konkurrencesport, feber, forgiftning, betændelser, infektioner og andre sygdomme er nogle former for stress. Med tiltagende stress stiger det samlede kaloriebehov. Under svær stress bør 30% af kosten bestå af aminosyrer, fordi stress fremmer nedbrydningen af proteinerne. Forskellige forslag til at korrigere for disse behov og tilgodese organismens ændrede krav er fremkommet. Her spiller BCAA en helt central rolle. BCAA har en overordnet regulerende virkning på hele proteinstofskiftet, og i forhold til andre aminosyrer kræver organismen dem i større mængder, når den udsættes for stress. Tilskud af BCAA reducerer nedbrydningen og forbruget af de andre aminosyrer. Så reglen er: Jo mere stress, desto flere nutrienter kræves - og her i første række BCAA og vitamin B-6.

Det er undertiden svært i det overordentligt komplicerede billede, der fremstår ved sygdom og stress, at identificere den relative betydning af enkeltfaktorer eller grupper af disse. Men de ulige konkurrencebetingelser mellem AAA og BCAA i sygelige og belastede tilstande set sammen med BCAA´s evne til at genbruge proteinfraktioner og nødvendigheden af at genindsætte de ofte udkonkurrerede BCAA´s overordnede styringsfunktioner for at reetablere et normalt proteinstofskifte synes at pege på, at vi her ofte står overfor et "flaskehalsproblem", der kan blive skæbnesvangert for patienten, hvis det ikke erkendes i tide og behandles rationelt, nemlig ved at forskyde aminosyrebalancen med tilskud af BCAA.

Som man kunne forvente finder man almindeligvis lave BCAA-værdier hos patienter, der lider af anoreksi (anorexia nervosa - nervøs spisevægring). Hovedårsagsfaktoren ved denne sygdom er som regel zinkmangel, der imidlertid ikke manifesterer sig uden talrige andre medfølgende mangler. Underskud på tryptofan - se denne! - er en af dem. BCAA kan ved nærmere analyse godt vise sig at være en anden. I hvert fald er BCAA-mangel, logisk nok, en tilstand, der i alle tilfælde kan forventes som del af lidelsens forløb. I denne sammenhæng må det også nævnes, at lave BCAA-værdier har kunnet iagttages i nogle tilfælde af psykose.

Konkurrencen mellem AAA og BCAA må ikke få os til at glemme, at BCAA også konkurrerer indbydes, og at en rimelig balance mellem de tre aminosyrer er væsentlig i alle terapeutiske tilskud. En af de grundlæggende iagttagelser indenfor orthomolekylær psykiatri er sammenhængen mellem indtagelsen af majsprodukter, pellagra og skizofreni. Nøglefaktoren i denne sammenhæng blev afsløret som værende mangel på aktivt vitamin B-3 (niacin) og tryptofan. Men overdreven indtagelse af majs gav også ekstra leucine i forhold til isoleucine. Man har iagttaget at høj leucineind-tagelse ofte ikke blot forværrer psykotiske tilstande, men også fremmer tabet af vitamin B-3 (niacin) gennem urinen. Tilskud af isoleucine vil imidlertid udbedre begge disse forhold. Hos visse patienter med kronisk skizofreni har man fundet meget lave isoleucineværdier. Nogle af disse blev behandlet med isoleucine-tilskud på 3 g daglig og normaliseredes meget hurtigt.

Diabetikere lider ofte af nedbrydning af vævsprotein og de har behov for mere end normale mængder af BCAA i kosten eller som direkte aminosyretilskud.
    Den afkræftede cancerpatient frembyder ofte samme billede som den kroniske anoreksipatient. Proteinsult er en hovedårsag i begge tilfælde. BCAA-tilskud til cancerpatienter har været i stand til at stoppe afmagring, fremme huld og appetit, forbedre leverfunktion og undertiden -som del af et større behandlingsprogram - vende selve sygdomsprocessen.

Væskeophobning i kroppen - ødem - kan være udtryk for proteinmangel eller mere specifikt på BCAA-mangel, hvilket sidste ofte er tilfældet, når tilstanden ikke ændres trods tilstrækkelig indtagelse af kostprotein. Ødemer efter langvarigt stress, chock og svær sygdom kræver ofte BCAA-tilskud. Selvsagt har BCAA-tilskud også været anvendt til bodybuilding.

Isoleucine: findes i store koncentrationer i muskelvæv. Mangler hos forsøgsdyr har ført til rysten, sitren og kramper. Isolerede tilskud kan modvirke konsekvenserne af for høje leucinekoncentrationer. Bør ikke uden klinisk kontrol gives som isoleret tilskud, men kun i afbalanceret kombination med leucine og valine. terapi.
    Terapeutisk dosering: i balance med leucine og valine op til 350 mg daglig. Under streng klinisk kontrol en kombination af isoleucine/leucine/valine som 16/14/12 mg per kg kropsvægt.

Leucine: mangelsymptomer ukendte. Sænker blodsukker og læger hud og knogler. Tilskud til parkinson patienter synes at vise forbedring af tilstanden i cirka halvdelen af tilfældene. Forhøjede værdier kan forværre psykoser, skizofreni og pellagra. Må kun gives i afbalanceret kombination med isoleucine og valine. Se isoleucine ovenfor!
    Terapeutisk dosering: I balance med isoleucine og valine op til 350 mg dagligt.

Valine: mangel på denne aminosyre hos forsøgsdyr har medført nerve- og hjerneskader, blandt andet degeneration af nervernes myelinskeder, samt dårlig optagelse af protein og kvælstof fra føden. Må kun gives i med leucine og isoleucine for eksempel som støtte i cancerterapi. - d,l-valine (syntetisk form): Har vist sig nyttig i behandlingen af kroniske betændelser (14) i doseringer på op til 750 mg dagligt.
    Terapeutisk dosering: I balance med de 2 andre nævnte aminosy-rer ikke over 350 mg. Se isoleucine ovenfor!

BCAA-fødevarer generelt: Mejeriprodukter og rødt kød indeholder den største mængde BCAAs. Valleprotein og æg protein supplementer er andre kilder til BCAA. Isoleucin findes i de fleste fødekilder og er særlig høj i mange kød, fisk og ost. Leucin findes primært i høj kvalitet proteinholdige fødevarer såsom bønner, ølgær, brune ris klid, kaseinat, og majs. Næringskilder til valin omfatter soja mel, hytteost, fisk, korn, svampe og jordnødder, kød og grøntsager.

Isoleucine-rige fødevarer: de fleste fødekilder og er særlig høj i kød, fisk, fjerkræ, ost, æg, mandler, cashewnødder, kikærter, æg, fisk, linser, lever, kød, rug, frø, soja protein.

Leucine-rige fødevarer: bønner, ølgær, brune ris klid, kaseinat, majs, mælkeprodukter, æg, fisk, hampfrø, lactalbumin, bælgfrugter, kød, nødder, græskarkerner, skaldyr, frø, soja , squash frø, valle, fuldkorn.

Valine-rige fødevarer: sojamel, hytteost, fisk, fuldkorn, svampe, jordnødder, kød, grøntsager.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,072

Post Sv: Aminosyrer

..
    Takk for svar. Så klarte jeg å bestille feil så nå får jeg en annen ifra now:
    http://www.iherb.com/Now-Foods-Branc...les/11705?at=0

..

Jeg får sluke disse først Dette er vel bare nok et eksempel på at hjernen ikke er helt oppe å går enda
    Ja - så var det kanskje ikke så feil produkt å bestille allikevel..
    for ved ny forsyning av Aminio Complete i går, så oppdaget jeg at det står flg:
    Proprietary Blend of Amino Acids from Whey Protein Isolate, Soy Protein Isolate,
    L-Glutamine, L-Arginine, Sodium Caseinate, L-Ornithine and Gelatin. (Contains milk and soy protein)

Branched Chain Amino Acids http://www.iherb.com/Now-Foods-Branc...les/11705?at=0 - inneholder derimot ikke soya.

Jeg har brukt - og bruker - mange av nows produkter; trodde det var "fast takst" at de ikke benyttet soya...

Det samme gjelder forøvrig D3 fra Doctors Best - den inneholder "Soybean oil" -
    så nå kommer jeg til å passe på som en smed før jeg bestiller
    Kevlin

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Aminosyrer

Branched Chain Amino Acids http://www.iherb.com/Now-Foods-Branc...les/11705?at=0 - inneholder derimot ikke soya.
    Jeg har kjøpt disse. Begynte med dem for to dager siden.

Jeg har brukt - og bruker - mange av nows produkter; trodde det var "fast takst" at de ikke benyttet soya...
    Jeg leser innehold på ALT. Hos iherb er det enkelt.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Smile Sv: Aminosyrer

Det betyder bare, at visse aminosyrer er udvundet af soyaprotein, altså i ren form. Jeg går selv langt udenom soya, men når en bestanddel i et kosttilskud hedder "soya-derivat" bruger jeg det alligevel. F.eks. kan jeg ikke tåle mælk, men Whey Protein Isolate er udvundet af mælk - en bestanddel af mælk, der er jo en slags "tredje stof" og giver mig ingen problemer. Fordi noget er "soya-derivat" betyder det ikke, at det indeholder de stoffer fra soya, som undertrykker thyroxin, eller et soya-allergen, som nogen kan være allergisk over for. Lige som glukosamin udvundet af skaldyr, indeholder ikke det stof som folk er skaldyr-allergiske over for, selv om man oplyser om det.
    Den indeholder kun 4 aminosyrer, hvorimod Aminio Complete indeholder 9 essentielle og 12 ikke-essentielle - altså forskellige aminosyrer udvundet af forskellige råstoffer.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,072

Thumbs up Sv: Aminosyrer er mat

Det var jo godt nytt for meg da, Anisa
    Den boksen er jo svær og koster sine $$ - så da hiver jeg kapslene innpå
    Kevlin

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,072

Red face Skremt av soya - igjen ;-D

He-he
    Nok engang har jeg "oppdaget" at det står soya på innholdsdeklarasjonen til Amino Complete

Og igjen redder den avanserte søkefunksjonen meg, for jeg husker at Anisa svarte meg engang vedrørende når det kunne stå soya -
    og at det alikevel var grei skuring å innta.

At produktet var akkurat det samme som jeg fikk svar på forrige gang var jo litt morsomt, da...
    men på den annen side viser det at hukommelsen fremdeles ikke er hva den var
    Kevlin

Side 4 av 4 Først 1234

Lignende tråder

1. Aminosyrer er mat
    Av Anisa i forumet Aminosyrer
    Svar: 35
    Siste melding: 15-05-11, 14:26

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder