Side 2 av 34 Først 123412 ... Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 339

Tråd: Blondies bok

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Jeg har hatt hypothyreose i 20 år

Sitat Opprinnelig skrevet av gunnda Vis post
    Hei, det samme skjedde med meg. Men spyttprøvene viste likevel lav produksjon.
    Da Anitab tok spyttprøvene sine hos Peatfield i England ,stressa hun bevisst mye , fordi da får vi jo det resultatet binyrene max kan gi!!!
    Takk for fornuftige ord. Sånn hadde jeg ikke tenkt på det

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Prøver nå å forberede meg på å starte med nye medisiner (thyroid). Siden jeg har forstått at Balderklinikken gjerne ønsker og kombinere thyroid og levaxin så ønsker jeg å være mest mulig forberedt til den potensielle diskusjonen

Trenger litt hjelp til å forstå hva som er "blandingsforholdet" i thyroid i forhold til de medisinene jeg tar nå. Jeg mener da i forholdet T4 og T3. Per i dag tar jeg følgene medisiner:
    0630-0800: 50mcg Levaxin og 10mcg Liothyronin
    1100-1200: 25mcg Levaxin og 5mcg Liothyronin
    1530-1630: 25mcg Levaxin og 5mcg Liothyronin

Her blir forholdet mellom T3 og T4: en del T3 og fem deler T4. Hva slags dose bør jeg ha av ERFA Thyroid (det er den jeg har bestemt meg for) for at jeg skal ha et utgangspunkt som er likt når jeg starter med medisinene?

Per nå ser stoffskifteprøvene ut som føger:
    TSH: 0,05 (ref 0,2-4,3)
    FT4: 18 (ref 9-22)
    T3: 4,2 (ref 2,8-7,1)
    Anti TPO: 666 (ref<50) Har ikke vært så lav før.

Har tatt en hel haug med andre prøver som jeg ikke har resultatet av enda.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    54
    Meldinger
    409

Jeg har byttet til erfa nå i april, jeg har byttet likt og skiftet gradvis, 90mg levaxin mot 90mg erfa, skiftet gradvis og jeg har bare hatt stigende form i denne tiden. Har ikke sammenlignet innhold og prøver men jeg og kroppen min har det bedre enn på årevis(bank i bordet).

Er nå bare på erfa og har mindre hjertekramper og hara hjerte, mer energi og mer våken og klar, mindre smerter og stivhet i ledd og muskler.

Har ikke merket noe negativt ifht binyrer nå heller, det merker jeg fort for da er jeg kliss vår flere ganger om natten med en gang. Nå har natten vært tørr og behagelig i lang tid. Har ikke behøvd b12 injeksjoner på lang tid heller.

Lykke til, og du må prøve hva som passer deg og din kropp, ingen fasit svar man må prøve hva som passer.
    Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,134

Har du forsøkt å øke levaxinen litt, Blondie? Og se om det hjelper på formen? Det kan være et forsøk verd. Kanskje skal FT3 og FT4 litt opp for at du skal ha det bra?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Har du forsøkt å øke levaxinen litt, Blondie? Og se om det hjelper på formen? Det kan være et forsøk verd. Kanskje skal FT3 og FT4 litt opp for at du skal ha det bra?
    Nei, jeg har ikke gjort det, dels fordi jeg er "overdossert" og dels fordi jeg ønsker å forsøke thyroid. Har aldri følt meg "frisk" etter at jeg ble syk og begynte på disse medisinene.

Jeg observerer også ut fra prøvene, at jeg ligger midt i nedre referansehalvdel når det gjelder T3, mens jeg ligger midt øvre referanse halvdel når det gjelder FT4. Er ikke sikker på hva det betyr, men jeg mener at det kan ha noe med omdannelsen fra T4 til T3??? Noen forslag?

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Har nå fått ytterligere prøvesvar og blir selvsagt enda mer forvirret... Det er konstatert D vitaminmangel og jeg vet ikke helt nok om dette. Vet jo at det står mye om vitamin D på dette forumet, men så var det å forstå hva som er relevant for meg i "tåkeheimen";-)

Prøvesvarene ser ut som følger:
    A S-25-OH-Vitamin D: 23 nmol/l ref 37-131
    S-Folat 6nmol/l Ref >7
    Homocystein 32 ref <15

Videre er jeg anbefalt å ta prøver av parathyroidea hormon for å se alvorlighetsgraden av vit D mangel. Denne skal forøvrig taes sammen med ionisert calsium. Kan noen hjelpe meg å forstå dette?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Indre Troms
    Meldinger
    240

Hei måtte bare gi deg et svar på dettan.Har selv slitt i maaaaaange år med et svingende stoffskifte.Fikk konstatert lavt kalsium for ca. 2 1/2 mnd siden.Har målt ionisert kalsium og Pth begge prøver lå innenfor "normalen".
    Sist fredag anbefalte endo at jeg skulle prøve d-vit (fikk resept) Hurra i dag har jeg varme føtter,muskelsmerter etter fysisk utskeielse e som blåst bort,stive ankler e en saga blott og humøret e på topp.Energien e det så som så med,men det vil nok gå en stund før det også ordner seg,imens så venter jeg på time hos endo innen sept. 2010.Mistenker Hypoparathyroidisme
    Fikk fjernet 3/4 deler av skjoldkjertel i -94. Lykke til

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av pusur Vis post
    Hei måtte bare gi deg et svar på dettan.Har selv slitt i maaaaaange år med et svingende stoffskifte.Fikk konstatert lavt kalsium for ca. 2 1/2 mnd siden.Har målt ionisert kalsium og Pth begge prøver lå innenfor "normalen".
    Sist fredag anbefalte endo at jeg skulle prøve d-vit (fikk resept) Hurra i dag har jeg varme føtter,muskelsmerter etter fysisk utskeielse e som blåst bort,stive ankler e en saga blott og humøret e på topp.Energien e det så som så med,men det vil nok gå en stund før det også ordner seg,imens så venter jeg på time hos endo innen sept. 2010.Mistenker Hypoparathyroidisme
    Fikk fjernet 3/4 deler av skjoldkjertel i -94. Lykke til
    Heisann
    Veldig spennende å høre din historie. Blir optimistisk nå når jeg hører at det er håp:-) Blir også glad for at de endelig finner noe feil. Blir jo helt nedslått av å gå sånn i i et år uten at det er funnet noe feil på meg. Nå har jeg prøvesvar som gir en pekepinn om hva som kan være galt , og veien videre:-) Hadde vært moro å se dine "normale" prøvesvar hvis du har lyst til å vise dem frem.

Kjenner du igjen symptomene jeg har beskrevet tidligere i denne tråden? Skjønner jo at vi har de stive anklene til felles, men andre ting? Hva lå dine d vitamin verdier på siden du "fikk lov" å prøve vit d på resept?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Indre Troms
    Meldinger
    240

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Heisann
    Veldig spennende å høre din historie. Blir optimistisk nå når jeg hører at det er håp:-) Blir også glad for at de endelig finner noe feil. Blir jo helt nedslått av å gå sånn i i et år uten at det er funnet noe feil på meg. Nå har jeg prøvesvar som gir en pekepinn om hva som kan være galt , og veien videre:-) Hadde vært moro å se dine "normale" prøvesvar hvis du har lyst til å vise dem frem.

Kjenner du igjen symptomene jeg har beskrevet tidligere i denne tråden? Skjønner jo at vi har de stive anklene til felles, men andre ting? Hva lå dine d vitamin verdier på siden du "fikk lov" å prøve vit d på resept?
    Hei igjen. Ja det e utrukig slitsomt og plages sånn som det her.Mitt stoffskifte har de aldri klart og balansere,kiloene har kommet sigende sakte men sikkert, 80 kg og 1,64 høg,(tiltross for dårlig matlyst) . Skal prøve å forklare symptomene mine bedre : Kalde fingre , isssskalde tær,stive ømme ankler ,muskelvondt(symmetrisk)- nakke,stråler ut i skuldre, korsrygg-stråler ut i hofter, overarmer,underarmer og lår. Samtidig med muskelverken får jeg et rødlig utslett over de vonde musklene.Hadde titt og ofte lette kramper i leggene.Leamus i venstre øyelokk nesten konstant. Fikk målt Calsium og da viste den for lave verdier.Meget trøtt og prikking i fingre,tær,lepper og tunge.Samtidig syntes jeg at synet begynnte og spille meg et puss,spesielt når jeg kjørte bil eller når jeg var på kjøpesenter med mye folk som gikk forbi i alle retninger.Ble rett og slett kvalm og uvel.
    Målte så ionisert Calsium(normal) og PTH(normal)
    Blodprøvesvar 16.april - ionisert calsium -1.16 ( REF-1.10-1.34)
    PTH --6.6 (REF -1.1 - 6.8)
    calsium 2.10* (REF -2.15-2.55)
    ikke målt d-vit.
    Fikk da anbefalt fra endo og prøve etalpha-d-vit sammen med 3 stk 500 mg calsium om dag,og resten vet du.En liten ting til,ved soleksponering fikk jeg bestandig store blemmer over rødlig utslett,det kom ikke denna gangen,og da hadde jeg vært ute en hel dag.Kjør på med d-vit for meg gjorde det forandring fra dag 2,og jeg er optimistisk videre også Snakkes
    Startet selv med calsium inneholdene d-vit i 2 mnd,ingen effekt.Usige

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av pusur Vis post
    Startet selv med calsium inneholdene d-vit i 2 mnd,ingen effekt.Usige
    Fikk målt d vitamin status for 10 år siden og lå da helt i nedre referanseområde. Dette var hos Oftebro. Fikk da melding om å ta tilsvarende produkt som du nevner her, men gjorde også medisinendringer (startet på liothyronin) og kostholdsendringer. Sluttet etter en tid med disse kalsiumtablettene. Følte meg jo bedre, men skulle nok fulgt opp disse d vitaminene skjønner jeg...

Side 2 av 34 Først 123412 ... Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn