Side 3 av 34 Først 1234513 ... Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 339

Tråd: Blondies bok

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Standard Blondies bok

Sitter her å funderer på situasjonen min. Opplever for tiden mye redsel for fremtiden. Venter for tiden på thyroid som tidligst er her om 5 dager (sansynlig 12 i disse ferietider). Venter også på masse kosttilskudd bestilt fra Sverige. Tenkte derfor å lage en dagbok for å kunne se utviklingen min i tiden fremover.

Min historie:

2006-2007: Jeg begynner på videreutdanning (Jobber 50-80 % ved siden av første året. 100% ved siden av andre året. Like før skolestart reiser mannen min bort (til utlandet) pga jobb og blir borte i drøyt 7 måneder. Jeg sitter alene med to små barn, jobb og skole.

2008: Mens jeg sitter med avslutende fordypningseksamen blir pappa alvorlig syk (han bor 120 mil unna). Han dør etter 3 måneder (67 år gammel), jeg går rett tilbake i full jobb etter begravelsen. Jeg fullfører eksamen i denne perioden med ståkarakter.

2008-2009: Samtidig er vi som familie i full gang med husbygging. All fritid går med til hus, hver helg, ferie osv. Løpingen legges på hylla (jeg har frem til dette tidspunktet pleid å løpe ca 3 mil per uke), satser på at jeg får nok trening ved å bygge hus. Kostholdet sklir ut og kiloene sniker seg på.

2009: Huset er endelig ferdig, vi har flyttet ut og inn. Full av entusiasme begynner jeg å løpe igjen. Etter tre uker får jeg smerter på innsiden av begge ankler. Føttene vil ikke rulle på løpesteget pga stivhet i ankelleddet. Gradvis sprer plagene seg ut i foten. Jeg må gi opp løpingen. Plagene sprer seg til hendene og jeg henvises til revmatolog. Jeg blir fullt sykemeldt i en måned, deretter aktiv sykemeldt i to måneder (jobbet 70-80%, ikke for at jeg var i form til det, men fordi jeg ikke er god til å ta det med ro)

2010: Jeg begynner på jobb igjen. Ingen funn hos revmatolog og jeg tar meg f... på at jeg ikke skal være sykemeldt så lenge jeg ikke er syk. Utover mai måned begynner det å gå opp for meg at fastlegen har rett, dette er hypothyreosen, ikke revmatisme. Jeg oppdager forumet. Overlegen jeg jobber sammen med setter ned foten. Hun sykemelder meg enten jeg vil eller ikke, for 3 måneder. Vi blir enig om aktiv sykemelding. Nå jobber jeg knapt 20%. Jeg oppdager plutselig at jeg er sliten...veldig sliten...

8/7-10: Var hos lege på Balderklinikken. Oppdaget mye "spennende" der (spenning jeg gjerne skulle vært foruten). Legger inn relevante prøvesvar:

A S-25-OH-Vitamin D: 23 nmol/l ref 37-131
    S-Folat 6nmol/l Ref >7
    Homocystein 32 ref <15

Cortisol i spyttprøver analysert på hormonlaboratoriet på Aker (referanseområde 3,5-27):
    Kl 0720: 2,7
    Kl 1200: 11,8
    Kl 1600: 6,6
    Kl 2340: 1,0
    Serum cortisol: 328 nmol/l (170-540) (Tatt i 8 tiden om morgenen)

Thyroideaprøver:
    Anti TPO 995 (<35)
    T3: 5,8 (3,6-8,3)
    FT4: 13,6 (8-20)
    TSH: <0,03 (0,5-3,6)
    TBG: 18 (12-28)

Symptomer siste året:
    -Iskald etter trening
    -Hånd og fotsmerter
    -Hodepine
    -Irritasjon
    -Spiser store mengder lakris
    -Svelgproblemer
    -Hender og føtter veksler mellom iskald og glovarm
    -Hevelse i hender og føtter
    -Funksjonstap i finmotorikken
    -Smerter i midtre del av ryggen når jeg har sovet (over nyrene)
    -Finner ikke ord
    -Konsentrasjonsproblemer
    -Hukommelsesproblemer
    -Variabel søvn
    -Raynauds fenomen
    -Lett temperatur stigning
    -Vektøkning
    -Svimmelhet

Hva nå?

Skal nå liksom ta det med ro da pga binyrene mine. Dessverre viser historikken min at jeg ikke er god til å ta det med ro, eller å kjenne etter hvordan jeg har det. Føler meg litt dum, for at jeg ikke lyttet til fastlegen når han sa dette var hypothyreose og ikke revmatisk. Men siden jeg har levd med hypothyreose en stund og ikke opplevd hånd og fot symptomene før, var jeg helt sikker på at dette var noe annet. Har tidligere hatt alvorlig depresjon pga hypythyreosen, 20 kg vektøkning leddplager, samt mange heftige symptomer som er typisk, så jeg trodde jeg kjente alle sider ved sykdommen

Så nå fuderer jeg på om jeg skal begynne med kortison, men er svært skeptisk da jeg er redd for å gjøre meg avhengig av det.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Blondies bok

Huura!!! I dag kom Erfa'en
    Har 60 mg dose som gikk veldig fint å knekke i to med fingrene, sikkert fordi jeg er veldig vant med å knekke Levaxin i to og Liothyronin i tre
    Første dose skal inntaes kl 14, virkning meldes etterhvert som den eventuellt oppstår

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Med god hjelp fra Jeanette78 har jeg funnet ut at Erfa dosen jeg har fått forskrevet er kun halvparten av den syntetiske dosen jeg har fått.
    http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=10568

Det merkelige oppe i det hele er at jeg hadde en fantastisk dag. Plutselig klarte jeg husabeidet uten hjelp og det føltes ikke uoversiktlig og uoverkommelig. Min bedre halvdel holdt på med et byggeprosjekt ute på plena og jeg har til og med bidrat med en hjelpende hånd der i dag

Nedturen kom ca 5 timer etter sist intatte dose, og siden har jeg ikke reist meg fra stolen her...og ja, jeg har vært helt bevisst på ikke å overanstrenge meg med tanke på binyrene. Kjentes som Erfa'en gikk fortere ut av kroppen liksom, men så er det vel sansynlig at det skyldes at frem til å går morges stod på 100µ levaxin og 20µ liothyronin. I dag har jeg brukt 90 mg Erfa, dvs halve dosen

Føler meg liksom litt lurt av legen som har dossert meg så lavt, men regner med at dette henger sammen med at han er vant til å hjelpe pasienter over fra levaxin til erfa, og ikke har tatt i betraktning at jeg allerede har stått på T3 i 10 år og derfor er ikke T3 i erfa like stort sjokk for min kropp (les binyrer) som for mange andres

Må opp i dose i morgen...kan ikke ha sånne kvelder, med grubler på hvor mye...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Etter min erfaring bør du dosere ERFA med samme mål som de doserer Levaxin - å holde fT4 på en for deg korrekt verdi.
    ERFA tas bedre opp av systemet så man trenger vanligvis litt mindre T4.
    Har du ligget på feks 100µg Levaxin kan en ha 75µgT4 innhold i ERFA som et grovt utgangspunkt for de første dosene.
    En 125mg ERFA inneholder 73µgT4, så det kan være en ok dose i førsten.
    Når du kjenner symptomer på lavt stoffskifte kan du legge på en 60mg.
    Den inneholder 35µgT4.
    Om du etter et antall måneder trenger mer kan du øke med 1/4 60mg om gangen.

Det blir jo bare forslag fra meg da, men lykke til
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Tror jeg satser på den løsningen n'Finn. Mao øker med 50% i morgen.
    Tusen takk

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Lykke til!!
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Lider etter gårsdagens dårlige dose.
    Har alltid vært slik at med en dårlig dose, feks at jeg har gått tom for medisiner på helg osv, så er det alltid værst dagen etterpå. Har mye væske i kroppen, går ikke an å lage en knyttneve, føttene og anklene er stive og vanskelig å bevege og kjenner meg stinn i hele kroppen. Slapp og tungpustet, murring i korsrygg/bekken.

Vekta
    Har et anstrengt forhold til vekta. Er glad i mat, men spiser likevel ikke mye eller usunt. Har hatt det problemet at med lavt stoffskifte har jeg både måttet kjempe for å gå ned i vekt og for å holde meg der. Når stoffskiftetmedisineringen fungerer dårlig er det også slik for meg at det medfører et enormt søtsug...det er som om kroppen sier at hvis du bare spiser mye sukker, så får du tilbake den manglende energien Snakker om å bli lurt

Innveiing
    Siden pappa døde for to år siden har det bare gått i oppoverbakke. Det ser jeg, men har ikke gått på vekta for å få det berkeftet, sniker meg liksom i store sirkler rundt den...som om det er vekta i seg selv som er "fienden". I dag tok jeg sats å hoppet på. Greit å vite startvekta på nye medisiner. 16 kg pluss på to år. En stor nedtur.

Håpet er at vekta skal gå ned av seg sjøl på nye medisiner, at jeg skal slippe å kjempe for hver kg denne gangen. Det viktigste er i alle tilfelle å bli firiskere enn jeg er nå, så satser jeg på at resten kommer av seg selv.

Fokus fremover blir likevel lavt stressnivå og hensyn til meg selv.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Dag 8 på Erfa og forandringene er få. Er på ferietur så det er vanskelig å vite hvordan jeg egentilig har det når jeg ikke er hjemme i det gamle vante. Har liksom aldri vært flink til å kjenne etter hvordan jeg har det... det har liksom vært for alle andre det
    Det jeg klarer å observere er at hjernen ikke er like treg, mindre helvelse rundt anklene, økte smerter i hender og føtter, fortsatt veldig sliten. Vurderer å øke dosen, men er redd for binyrene, vet ikke hvor utsatt jeg er for å belaste dem siden jeg i utgangspunktet gikk på T3
    Mottagelig for alle råd og meninger...

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Hellerup - Danmark
    Meldinger
    142

Ja, jeg har jo ERFA til gode, men for mig var der også en periode midt i mit, indtil videre, 3 uger lange behandlingsforløb med T3, hvor jeg næsten opgav modet.
    Jeg kan huske, at jeg lå i min seng om aftenen og tænkte, nu går det ikke mere - jeg har det for dårligt (faktisk var der nogle dage, hvor jeg havde det betydeligt værre, end før T3-behandlingen, og jeg havde det ret slemt, før jeg begyndte på T3) men da jeg vågnede næste dag, var alt pludseligt godt, og er fortsat godt.
    Konklusionen er, at starten kan være en stor omvæltning for kroppen, jeg tror det gælder både for T3 (som du jo kender) og ERFA. Jeg læste fornyligt en artikel, hvor man opfordrede lægerne til at gøre mere for at opmuntre deres patienter til at se et godt stykke ud i fremtiden og ruste dem mentalt på at have tålmodighed, da vejen mod bedring ellers let kunne kom til at virke helt håbløs og perspektivløs.
    Men om du skal tage mere eller mindre, må de erfarende svare på, jeg er selv nybegynder.
    Lykke til
    Anne H H

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av Anne H H Vis post
    Konklusionen er, at starten kan være en stor omvæltning for kroppen, jeg tror det gælder både for T3 (som du jo kender) og ERFA. Jeg læste fornyligt en artikel, hvor man opfordrede lægerne til at gøre mere for at opmuntre deres patienter til at se et godt stykke ud i fremtiden og ruste dem mentalt på at have tålmodighed, da vejen mod bedring ellers let kunne kom til at virke helt håbløs og perspektivløs.
    Men om du skal tage mere eller mindre, må de erfarende svare på, jeg er selv nybegynder.
    Lykke til
    Anne H H
    Tusen takk, Anne. Selv om du i likhet med meg ikke har erfart bruk av ulike medisiner, har du likevel lang erfaring med å være kronisk syk. Det du skriver er både logisk og oppmuntrende for meg og det setter jeg stor pris på. Jeg følger erfaringene du legger ut og det vil jeg fortsette med.

Side 3 av 34 Først 1234513 ... Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn