Side 1 av 34 12311 ... Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 339

Tråd: Blondies bok

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,401

Standard Blondies bok

Heisann
    Jeg har hatt hypothyreose i 20 år, udiagnostisert de første 4 årene fordi jeg trodde jeg var lat, så jeg oppsøkte aldri lege. Brukte kun Levaxin (Thyroxin Na) frem til for 9-10 år siden da jeg etter fødsel av min eldste fikk tilbakefall i symptomer, med alvorlig depresjon, stressintolleranse, konsentrasjonsproblemer mm. Jeg var i kontakt med Dr Oftebro ble satt på en kombinasjon av Levaxin og liothyronin, samt diett, og klarte meg veldig bra på dette. Siden den tid har det vært svingende form.

Har likevel følt meg bra (men aldri slik jeg var før jeg ble syk) etter at jeg begynte å trene jevnlig i 2006, helt frem til august i fjor. Problemet startet etter løpeturer med sidelike smerter på innsiden av begge ankler. Nå er jeg hoven rundt anklene, har smerter og stivhet i hender og føtter (hanske-sokke symptom), svelgproblemer, særlig på kvelden, økt kroppstemperatur (37,2-37,8), klarer ikke knytte hendene (kjennes som om noen har festet plaster rundt alle fingrer), slapp, sliten, trøtt, variabel søvn, smerter øker ved kuldeeksponering (raynauds fenomen), av og til er hender føtter kalde og av og til brennende varme. Vekten har gått opp, og vil ikke ned igjen...

Fastlegen insisterte på at disse symptomene skyldtes hypothyreosen, men henviste meg til revmatolog fordi jeg insisterte. Har vært utredet for revmatisme (MR, UL og blodprøver) siden okt-09 uten funn.

Nå lurer jeg på om fastlegen hadde rett, men jeg tenker mer i retning av binyrebarksvikt som følge av hypothyreosen. Kjenner dere symptomene jeg beskriver? Noen andre som kjenner det igjen i forhold til noe annet? Begynner å bli desperat....

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,401

Standard Sv: Jeg har hatt hypothyreose i 20 år

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    T3 er kroppens stoffskiftehormon, og dette danner kroppen ved å fjerne et jodatom på en T4.
    Kroppens T4 bør i de fleste tilfeller være høy før man starter et T3 tillegg.
    De fleste leger vil ikke gi så høy dose fordi de mener av feilaktige grunner at TSH blir for lav.
    Så mitt forslag er :
    Øk din Eltroxin/Euthyrox -dose langsomt (over flere måneder) til du merker hjerteuro. Nedsett dosen litt, og vent 6 uker - så måler du fritt T3.
    Hvis denne er for lav, så måler du selen.
    Er det fremdeles for lavt, så kan du prøve et T3-tillegg til den dose du nettopp har funnet.

Liothyronin er kunstig fremstillt T3.
    Når T3 er dannet binder det seg til et blodprotein for å danne et lite lager.
    Halveringstakten på lageret er ett døgn. (T4-res er en uke)
    Når T3 frigjør seg og blir til fT3 er de kun i blodet få timer.

Så kan jeg vel opplyse at jeg hav vært der, og gjort det......
    Og hos meg hjalp det ikke.
    Av en eller annen grunn jeg ikke tør spekulere for meget i, virker grisehormoner bedre på meg
    Jeg har brukt kombinasjon av T4 og T3 (syntetisk) i 10 år. Det er vel neppe lurt å kutte ut T3 nå når kroppen er vant til det? Nå vil jeg gå over på thyroid. Er Armour kun T4? Hvorfor velger du å gå over til ERFA? Er ERFA T3 og T4? Har tlf konsultasjon med lege fra Balder klinikken i morgen å må vite hva jeg vil...

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,355

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Jeg har brukt kombinasjon av T4 og T3 (syntetisk) i 10 år. Det er vel neppe lurt å kutte ut T3 nå når kroppen er vant til det? Nå vil jeg gå over på thyroid. Er Armour kun T4? Hvorfor velger du å gå over til ERFA? Er ERFA T3 og T4? Har tlf konsultasjon med lege fra Balder klinikken i morgen å må vite hva jeg vil...
    Armour har været i brug i mange år, men da producenten ændrede sammensætningen sidste år viste det sig, at nogle - mange - ikke kunne bruge Armour længere. Mange er så gået over til Erfa, som fremstilles i Canada. Erfa indeholder som andre former for tabletter med naturligt stofskiftehormon både t4 og t3 og hvad der ellers er af hormon i skjoldkirtlen fra det dyr /den gris, det stammer fra.

Jeg har skiftet lige over og er så heldig, at jeg ikke mærker nogen forskel bortset fra, at det så småt går bedre. Nogle mærker deres puls mere med thyroid, har jeg læst, men dem er du vel ikke iblandt, når du har været vant til at tage tilskud af t3, tænker jeg. Men det er så bare sådan, jeg tænker det, jo.

Og der må vel være en god grund til, at du har fået det t3-tilskud, så jeg kan da ikke tro, det ville være godt for dig at skifte til en løsning, der ikke indeholder t3 på en eller anden måde. Om det så virker bedre for alle at skifte fra den type medicin, du får, til thyroid, aner jeg ikke. Men så vidt, jeg efterhånden har læst herinde, er det forskelligt, hvad vi har brug for, hvad vi kan lide og ikke.

I denne tråd, i # 30, skriver Ruth om det, at grisen har mindre t3 end mennesker - det kan jo også være en tanke værd, synes jeg:
    http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...t=10274&page=3

Men jeg ved også, at nogle ikke kan tåle at bruge t4-medicin overhovedet - heller ikke sammen med thyroid (n'Finn er et eksempel - han har nævnt det nogle gange, men lige nu kan jeg ikke finde dem ...)

I hvert fald håber jeg, du får det, du har brug for!

Nielsigne

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    67
    Meldinger
    1,062

Westhroid
    Armour
    Erfa
    Thyroid-S
    m.fl.
    Alle er thyroider...laget av svinekjertel, og USP godkjent.
    De inneholder T4,T3,T2,T1 (T0) og calsitonin.
    Armour har vært svært vanskelig å få tak i pga produksjonstrøbbe(kort fortalt).
    Derfor bruker de fleste her på berget nå...ERFA(kanadisk).
    Konsentrasjon av T3 hos gris er litt høyere enn hos mnsk.uten at det gjør noe "spes utslag".
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,401

Standard Sv: Hvor hurtigt mon T3 kombo behandling virker

Tusen takk for god info. Dette trenger jeg.
    Ble forøvrig satt på T3 (liothyronin 20mcg fordelt på 3 doser/dag) fordi T4 lå i øvre referanseområde, mens T3 lå i nedre. Teorien var derfor at kroppen min ikke klarte å omdanne nok fra T4 til T3 (begge burde ligge i samme del av referanseområdet). Det var slik Dr Oftebro forklarte det. Jeg ble lykkelig over å få en ny medisin siden den andre ikke har gitt full tilfredshet. Kan ikke si at det gav meg mye, men fortsatte på det uten å reflektere nærmere.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,401

Hei
    Jeg har i dag hatt min første telefon konsultasjon med lege fra Balder klinikken. For første gang på et år kjenner jeg optimismen stige:-) Han vil rekvirere blodprøver av ulike slag, samt spyttprøve av cortilsol nivå. Da er mine spørsmål:
    Jeg er i aktiv sykemelding for tiden, bør jeg ta disse prøvene en dag jeg jobber, eller en dag jeg er hjemme? Jeg stresser jo mer de dagene jeg er på jobb, så det kan kanskje påvirke prøvene?
    Bruker noen av dere tilskudd av Selen? Hva slags effekt har det? Hvor stor dose? En link?

På forhånd takk for hjelpen:-)

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,125

Jeg ville tatt spyttprøven en dag jeg hadde ro i kroppen. Jeg bruker selen fast nå, det skal visst hjelpe kroppen til å øke opptaket av thyroid/syntetisk stoffskiftemedisin. Om jeg ikke husker helt feil..

Håper du får god hjelp til å få det bedre, Blondie!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Hei Vigdis
    Lenge siden sist - håper du har det bra !
    Selen inngår sammen med T2 i det enzymet som leveren bruker til å "forvandle" T4 til T3.
    Selenmangel kan sansynligvis føre til dårlig omvandling fra T4 til T3, men det er også andre mekanismer som virker inn.
    søk på de-jodinasen.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,401

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Jeg ville tatt spyttprøven en dag jeg hadde ro i kroppen.
    Huff...fikk spyttprøvene tilsendt og bestemte meg for å følge ditt råd å gjøre dette på en rolig dag. Det hjalp fint lite du. Med en gang jeg fikk prøvene i hus begynte jeg å stresse meg opp, bare fordi jeg vet at det gir utslag i spyttet

Du snakker om å være psykisk lettpåvirkelig. I hele går stresset jeg over det, bare ved tanken og i dag når jeg skulle ta prøvene har det ikke vært noe bedre. Jeg kan fysisk kjenne i binyrene at jeg produserer stresshormoner over en lav sko, og jeg finner meg selv ganske patetisk.

Vil gjerne skylde på at slikt unødig stress gjerne kan forekomme hos hypeothyreosepasienter, men akkurat nå er jeg bare sint på meg selv fordi jeg påvirker prøveresultatet på en unaturlig måte.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    67
    Meldinger
    1,062

Hei, det samme skjedde med meg. Men spyttprøvene viste likevel lav produksjon.
    Da Anitab tok spyttprøvene sine hos Peatfield i England ,stressa hun bevisst mye , fordi da får vi jo det resultatet binyrene max kan gi!!!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Side 1 av 34 12311 ... Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn