Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Standard Vitamin D kan forandre livet ditt!

De fleste av oss har mangelfulle vitamin D lagre hovedsakelig fordi vi har fulgt legenes og solkremprodusentens ordre.

For ca. 30 år siden eller i nærheten, sa leger at frekvensen av melanom - den dødelige typen hudkreft ville ”slakte oss”. Vi skulle bruke sun-block bare vi beveget oss utendørs. Vi skulle eldes mer elegant og ikke få rynker. Men flere fikk melanom og rynkene kom uansett.

I mellomtiden mistet vi alle vitamin D! Solen fungerer som vår viktigste kilde, og vi sørget for at den aldri nådde våre sensitive hud. Og sykdommer kom, ikke bare melanom, men også andre ”uforklarlige” sykdommer og syndromer skjøt i været.

Takket være ”solskjermen” fikk vi ingen nytte av solens Vitamin D. (Opptil 50.000 IU i en halv time!). Myndighetenes anbefalte daglige dose for tilskudd har vært (og er) altfor lav til å kompensere for dette tapet, mens leger rutinemessig varslet om farene ved overdosering. Det er galt, og så er det dypt feil. Vitamin D gir enorme fordeler, men lite toksisitet. Vitamin D kan forandre livet ditt. La oss ta en titt på hva Vitamin D gjør. Hvor D hjelper:
    • Det endokrine systemet kan nesten ikke fungere en dag uten tilstrekkelig vitamin D. Hjertet er like desperat.
    • Gallopperende økning av autoimmune sykdommer kan pr. dato synes å være nært knyttet til vår D vitaminmangel.
    • Kreft, diabetes, Alzheimers, depresjoner, alle store sykdommer som angriper folk som mangler vitamin D.
    • Mangel på vitamin D under graviditet kan være roten av autisme.
    • Ironi ironi, nå viser det seg D-vitamin beskytter oss mot melanom!

Vitamin D kan ikke jobbe alene, selvfølgelig. Vitaminer A, B, C og E må i miksen. Ikke ta D bare for å unngå sykdom. D kan til og med helbrede sykdom. Alle hjernefunksjoner bedres med tilstrekkelig D. Alle trenger vitamin D.

Skjoldkjertel: La oss snakke om endokrine problemer og vitamin D. Først og fremst gjør mangel på vitamin D at vår mineralabsorpsjon blir dårligere og det endokrine systemet trenger full og otimal tilførsel av mineraler og sporstoffer for å fungere godt.
    • D hjelper til for å få riktig funksjon i skjoldkjertelen.
    • D samhandler med binyrehormoner og holder dem i bedre balanse.
    • I tillegg hjelper den diabetikere til å opprettholde gode insulinnivåer.
    • Allergi, typisk relatert til binyreproblematikk får assistanse.
    • Våre biskjoldkjertler trenger D for å fungere godt.
    • Østrogen oppfører seg bedre med D rundt seg.
    • (Jeg kan legge til at jeg selv kuttet D for en mnd. siden pga. bra soleksponering - men har tydelig ikke fått nok - værre PMS denne perioden enn forrige - kan være flere ting - men mistenker D!)

Kanskje den største ledetråd ligger i det faktum at Vitamin D ikke er et vitamin, men et hormon. Når du snakker hormoner, snakker du det endokrine system. Mange tenker på østrogen og testosteron som våre eneste hormoner (ikke her inne da), men hver endokrine kjertel produserer hormoner, skjoldbrukshormon, binyrehormon, gonadehormon osv. Og D-vitamin får nå med rette delta i dette selskapet.

Vitamin D hjelper hindrer mange kreftformer - bryst, hjerne, blære, øye, prostata, lever, hud - og gir også fordeler i behandling av eksisterende kreft. Gastrointestinale problemene ofte oppstår med en etablert Vitamin D-mangel. Våre bein trenger vitamin D for å unngå osteoporose. Våre muskler spesielt i nedre del av ryggen værker uten nok vitamin D. (Jada - har hatt litt av det også siste ukene)

Dosering: De fleste av oss tilbringer ikke nok tid i solen, uten sunblock for å holde våre vitamin D-nivåer opp. Bor du der det er snø om vinteren garanterer flere måneder med utilstrekkelig sol – som trolig også forklarer hvorfor influensa inntreffer i høst - og vintermånedene.

Du har to valg: Vitamin D2 og D3 vitamin.
    • Vitamin D2 er syntetisk og maktesløs.
    • Så, trinn 1: Kontroller at du er får D3 (cholecalciferol).
    • Trinn 2 er at du får nok. Anbefalt er latterlig lav.
    • Toksisitet er ikke ett problem fordi det er vanskelig å overdose. En sunn person kan overdosere ved å ta 50 000 IU daglig i flere måneder.

Basert på sin omfattende forskning sier Dr. John Cannell MD, leder av Vitamin D-rådet, at daglige inntak bør starte på 5000 IU. Jeg kjenner en mann med Parkinsons sykdom som tar en foreskrevet dose på 50 000 IU om dagen. For barn 1000iu/dag.

Testing: Det ville være bra å bli testet hvert år eller så, men pass på å ta den rette testen. Den riktige testen er 25 (OH) D3, og nivåene bør være rundt 100 året rundt. Ikke godta forslag fra legen om at 80 er god nok. Bedre enn 50, men bør opp mot 100.

Noen leger bestiller 1,25-dihydroxy-vitamin D2 test, som måler feil ting, calcitrol, ikke cholecalciferol - hvilket er det som teller. Dette kan høres ut som gresk, men bare se testresultatene for å se om det målt calcitrol eller cholecalciferol (beholde denne siden for hånden Siden disse ordene ikke glir lett av tungen). Cholecalciferol på iallefall 80 +

Avsluttende ord: For å maksimere Vitamin Ds makt, ta magnesium også. (+ vitaminene nevnt over) Siden nesten alle av oss trenger magnesium i alle fall virker dette bra

H:-)

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    41
    Meldinger
    2,767

Standard Sv: Vitamin D kan forandre livet ditt!

Jeg vet ikke om det er tilfelle, men jeg leste her at
    1) ALLE celler har reseptorer for D-vitamin. Kroppen vår har ikke utviklet seg sånn om det ikke var for at Dvitamin trengs omtrent alle steder.
    2) D2 kan vær giftig om man får for store doser, mens at D3 - der må dosene være så latterlig store at det omtrent kun er mulig dersom man BARE spiser sterke D-vitaminkapsler, og ingenting annet.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    63
    Meldinger
    5,134

Sitat Opprinnelig skrevet av rexxy69 Vis post
    Testing: Det ville være bra å bli testet hvert år eller så, men pass på å ta den rette testen
    Den riktige testen er 25 (OH) D3, og nivåene bør være rundt 100 året rundt. Ikke godta forslag fra legen om at 80 er god nok. Bedre enn 50, men bør opp mot 100.
    Noen leger bestiller 1,25-dihydroxy-vitamin D2 test, som måler
    feil ting, calcitrol, ikke cholecalciferol - hvilket er det som teller.
    Dette kan høres ut som gresk, men bare se testresultatene for å se om
    det målt calcitrol eller cholecalciferol (beholde denne siden for hånden
    Siden disse ordene ikke glir lett av tungen). Cholecalciferol på iallefall 80 +
    Jeg forstår ikke hvorfor jeg ble målt på begge sist, både D3 og D2.
    Prøveresultatet ser slik ut:
    S-1,25(OH)2-vit 189*(mars 122) ref 42-169
    S-25-OH-Vitamin 117 (mars 91) ref 37-131

Og jeg skjønner ikke hvordan D2 kan være så høyt, jeg tar kun ren D3. Noen som vet?
    Fin info om D3, rexxy69
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    70
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Vitamin D kan forandre livet ditt!

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Og jeg skjønner ikke hvordan D2 kan være så høyt, jeg tar kun ren D3. Noen som vet?
    Uden at jeg kan være sikker, vil jeg gerne foreslå en forklaring. Er der ikke noget om, at i Norge har myndighederne anbefalet (påbudt?) en tilsætning ("berigelse") at fødevarer med D-vitamin uden at præcisere hvilken type af D-vitamin må/må ikke tilsættes fødevarerne?

Det er velkendt (fra udenlandske kilder), at D2-vitamin er meget billigere at fremstille industrielt end vitamin D3 - og at Kina er det land, som producerer og eksporterer billigst/flest/mest tilsætningsstoffer til fødevareindustri i den vestlige verden, herunder "D"-vitamin. Det er derfor, at det er D2-vitaminet man får mest med berigede fødevarer, herunder div. fedtstoffer, mælkeprodukter + alle de (såkaldt) "forædlede" produkter fremstillet med disse råstoffer som ingrediens. OM det gælder også i Norge ved jeg ikke, men jeg kunne ikke finde skyggen af differienciering mellem disse to D-vitamintyper i de norske myndigheders anbefalinger (eller var det påbud?). I det hele taget er det svært at finde kilder til lovværkets præciseringer.

Eller er det kroppen selv, som danner D2-vitamin som metabolit af noget andet?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    41
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Jeg forstår ikke hvorfor jeg ble målt på begge sist, både D3 og D2.
    Prøveresultatet ser slik ut:
    S-1,25(OH)2-vit 189*(mars 122) ref 42-169
    S-25-OH-Vitamin 117 (mars 91) ref 37-131

Fin info om D3, rexxy69
    Det er ikke så enkelt som at det ene er D2 og det andre er D3...

The active form of vitamin D, physiologically present in the human body, is 1,25-(OH)2-Vitamin D3 (calcitriol).

Derimot finnes d-vitaminet i to former i kroppen.
    The processing of 25-(OH)-Vitamin D3 into calcitriol is regulated according to tissue-specific demand and most of the vitamin D in the body is actually circulating as 25-(OH)-Vitamin D3 (25-(OH)-cholecalciferol).

Om D2 og tilsetninger:
    Vitamin D2 not natural to humans
    25-(OH)-Vitamin D2 (25-(OH)-ergocalciferol) has a structure closely related to 25-(OH)-vitamin D3 and differs from it because it possesses a double carbon bond and a methyl group. Unlike vitamin D3, which is naturally occuring in humans, vitamin D2 is derived from fungal and plant sources. In the human body 25-(OH)-Vitamin D2 is hydroxylated into 1,25-(OH)2-vitamin D2. It is believed that in this form, it plays an equivalent role to vitamin D3 as a steroid hormone. Vitamin D2 is easier and more economical to produce than vitamin D3 and therefore represents the majority of vitamin D used for supplements and prescribed drugs. However, 25-(OH)-vitamin D3 has been shown to be more effective in providing levels of vitamin D hormone in the human circulation, possibly due to a significantly more stable hormone-receptor complex compared to 25(OH)-vitamin D2. Since vitamin D2 is the major source of supplementation in several countries, such as the USA and Canada, monitoring vitamin D levels also requires the measurement of 25(OH)-vitamin D2.

Og til sist: NBNB
    Chromsystems analysis
    25-OH-Vitamin D3 is thus a recognised clinical determinant for the diagnosis of bone mineralisation malfunction, whereas 25-OH-Vitamin D2 is measured for monitoring the therapy of vitamin D deficiency using vitamin D2.

Såvidt jeg kan se skiller ikke prøvene dine mellom de to typene. Så hvor de har kommet fra kan man ikke si. En helt annen ting er hvorfor vi skal rote rundt med D2 når det er D3 som er viktig, aktivt og lettopptakelig - det skjønner jeg ikke. Når skal vi LÆRE at kroppen er for lur til å fungere optimalt på billige "piratkopier fra Kina".

Sitatene er hentet fra http://www.cli-online.com/index.php?id=2165
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    77
    Meldinger
    490

Jeg vet jo ikke, men min egen mistanke til noe av roteloftet, er at endel viten kommer fra dyreforsøk - og rotter kan bruke D2.
    Tilfeldig ?
    I Norge er den eneste "D-vitamin" på blå resept D2 - så pass dere.

D2 er plantemateriale - særlig i sopp. Jeg har søkt litt men fant lite om hvor.

Så er det visst sånn at når man rekvirerer prøvene så oppgis D2 hvis det er over en viss verdi.
    Mrk. At det kun er inntak av D2 som kan gi forgiftning.

Furst :
    Tolkning: Når Vitamin D2 foreligger i signifikante mengder vil svar på Vitamin D3 og Vitamin D2 bli utgitt, samt summen av de to.
    Lav konsentrasjon sees ved mangelfull ernæring, malabsorpsjon, rakitt og osteomalasi. Lavt nivå kan også skyldes nedsatt dannelse av vitamin D i huden, og det er vanlig at verdiene kan gå under referansegrensen i vinterhalvåret. Hypoparathyreoidisme kan også gi lavt nivå. Særlig i innvandrerfamilier er det sett en økning i forekomst av klinisk manifest vitamin D-mangel.
    Høye verdier sees ved hyperparathyreoidisme, ved stor tilførsel av vitamin D, sarkoidose og andre granulomatøse sykdommer med økt kalsiumkonsentrasjon, samt ofte ved svangerskap.
    Toksiske verdier ( ca 350 nmol/L) sees særlig ved inntak av vitaminkonsentrater (Afi-D2 Forte). Se Kalkstoffskiftet.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    63
    Meldinger
    5,134

Takk for svar!

Nei, jeg spiser ikke D-vitaminberiket mat. og all mat lages fra bunnen, unntatt tomatpure. Jeg vet D-vitamin er tilsatt i en spesiell type melk, men jeg spurte Tinemelk for en stund siden, og de svarte at den melka er tilsatt D3, som er utvunnet fra saueull!

Jeg spiser ren D3, colecalsiferol (var det ikke det den het?)

Men dette er jo litt spennende!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    77
    Meldinger
    490

Jo, det var det den het.
    Det står iallfall på pakka......
    Lanolin (ullfett) utvinnes jo fra saueull - det er det som blir igjen etter karding.
    Lages mye av den, bla såpe og hudpleieprodukter - og D3.
    Men hva som er beste D3-kilde ?
    Sola !
    Sola er grunnlaget for alt liv her på jorda og neppe noe man skal beskytte seg mot.

Så litt om hvordan jeg tenker.....
    D3 er et provitamin (som T4) - det lages et hormon av det også. (Kalsitriol)
    Og hvis det systemet fungerer (altså om det får nok sol), så bryter man inn i kroppens produksjonsregulering om man fyller på med ferdig laget prohormon.
    Og egenproduksjonen påvirkes.
    2. Hvis en som ikke har stoffskifteproblemer begynner å spise T4, vil egenproduksjonen gå ned så mye at summen av tilskudd og egenproduksjon blir det samme som før.
    3.Det skjer i alle hormonproduserende kretser.

Men OBS !
    Noen ganger går jo den hormonproduserende krets i stykker - da skal vi selvfølgelig erstatte tapet med piller.

Har man lav D3, kan jo det skyldes for lite sol - eller en defekt i systemet.
    Så skal man ty til piller eller sol ?
    Og for de som ikke har noen defekt i systemet, er dette aktuelt bare mitt på sommeren.
    Det pillene jo ikke gjør, er å forbruke noe av kolesterolet. For sola spalter dette og danner D3. Spiser du D3 vil jo ikke det skje.
    Klart det er best med naturmetoden, men om vinteren.......

Så er det endel forvirring i fagtermene....
    1,25-dihydroksyvitamin D, er hormonet kalsitriol. Dette er laget av D3 lageret (25-OH)
    Det brukes altså forstavelsen "di", som jo betyr 2.
    Men det har ingenting med D2 - altså ergokalsiferol å gjøre.

Så kan jeg jo mistenke dem som skriver D2 bak "di....." for å ønske å forvirre.
    Det to-tallet skal jo skrives og plasseres som totallet i kulldioxid, altså under streken !
    Og det skulle de jo vite !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    63
    Meldinger
    5,134

Jeg skjønner hva du mener med at det beste er å få D3 fra sola. Jeg tenker også slik. Men fordi jeg nå går på hydrokortison, er jeg redd for å ta D3 helt bort. Jeg tar litt D3 de dagene det ikke er sol, på soldager kutter jeg ut D3.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    70
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Vitamin D kan forandre livet ditt!

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Men hva som er beste D3-kilde ?
    Sola !
    Sola er grunnlaget for alt liv her på jorda og neppe noe man skal beskytte seg mot.
    Det er rigtigt, at den bedste kilde til D-vitamin er sollyset, dog med forbehold for.... alderen:
    Mennesker i alderen 50 og ældre har en øget risiko for at udvikle D-vitamin-mangel. Efterhånden som folk bliver ældre, kan deres hud ikke syntetisere D-vitamin så effektivt mere og deres nyrer er mindre i stand til at konvertere D-vitamin til dets aktive hormonform Need AG, Morris HA, Horowitz M, Nordin C. Effects of skin thickness, age, body fat, and sunlight on serum 25-hydroxyvitamin D. Am J Clin Nutr 1993;58:882-5. (PubMed abstract ). Man bedømmer, at så mange som halvdelen af den ældre befolkning med hoftebrud har serum 25(OH)D niveauer <30 nmol/l, dvs. alt for lidt. Cranney C, Horsely T, O'Donnell S, Weiler H, Ooi D, Atkinson S, et al. Effectiveness and safety of vitamin D. Evidence Report/Technology Assessment No. 158 prepared by the University of Ottawa Evidence-based Practice Center under Contract No. 290-02.0021. AHRQ Publication No. 07-E013. Rockville, MD: Agency for Healthcare Research and Quality, 2007 (PubMed abstract ). Moralen må så være, at ældre fra 50 år og opefter bør indtage et tilskud af D-vitamin uanset om det er sommer eller vinter.
    Vi havde en hel tråd om det for nogle måneder siden: D-vitamin, sollys og ældre mennesker
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 4
    Siste melding: 21-05-10, 18:35
  2. Bedre ditt immunforsvar
    Av Moxa i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 7
    Siste melding: 15-12-09, 01:28
  3. Hypotyreose tar livet av meg
    Av lolipop2000 i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 47
    Siste melding: 17-03-09, 21:34
  4. Kan Tsh forandre seg ved annen sykdom?
    Av komlå i forumet TSH
    Svar: 4
    Siste melding: 27-01-08, 15:45

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn