Kvinder med hypothyreose oplever ofte infertilitet, uforklarlige (ofte gentagne) IVF-svigt eller gentagende aborter. Infertilitet pga. hypothyreose er 5-10 gange mere almindelig hos kvinder end hos mænd.

De fleste tilfælde af hypothyreose skyldes skader på skjoldbruskkirtlen som følge af thyroid autoimmunitet (TAI) forårsaget af anti-thyroglobulin og / eller antimicrosomal auto-antistoffer (TPO). Den øgede forekomst af hypothyreose og thyroid autoimmunitet (TAI) hos kvinder er sandsynligvis et resultat af en kombination af genetiske faktorer, østrogen-relaterede sammenhænge og X-kromosom abnormiteter.

Selv om thyroid autoimmunitet er årsagen til hypothyreose, kan thyroid autoimmunitet også optræde alene, dvs. uden sameksisterende kliniske eller hormonelle tegn på hypothyreose. Uanset at kvinder med thyroid autoimmunitet ikke har udviklet hypothyreose, eller er i behandling for hypothyreose med hormontislkud - vil kvinder med thyroid autoimmunitet ofte være ude af stand til at blive gravide uden IVF-behandling og selv med denne - ikke uden problemer og uden garantier.

Iflg. indberetninger (1998, American Journal of reproduktive Immunology), ca. 50% af kvinder med thyroid autoimmunitet (med/uden klinisk/subklinisk hypothyreose) udviser forhøjet forekomst af aktive Natural Killer celler (NKa+) i deres blod, og at det er disse kvinder, der oftest ikke kan blive gravide.

At ca. 50% af kvinder med thyroid autoimmunitet ikke kan reproducere sig, skyldes ikke nødvendigvis antithyroid antistoffer (anti-TPO). Tværtimod er det mere sandsynligt at det er den samtidige tilstedeværelse af NKa+ i deres blod, der forårsager problemet ved at beskadige embryos "root system", så den ikke kan fastholdes i livmoderen.

I flere tilfælde af thyroid autoimmunitet induceret infertilitet går graviditeten tabt, inden den overhovedet konstateres ved blod-/urinprøve eller UL. I sjældnere tilfælde ophører graviditeten lidt senere som en klinisk abort.

Tilfælde af reproduktiv svigt hos kvinder med thyroid autoimmunitet ledsaget af NKa+ behandles med intravenøs gammaglobulin (IVIG) eller Intralipid (IL) behandling, evt. i kombination med steroider som dexamethason eller prednison (begyndende mindst 4-7 dage før ægløsningen eller ægudtagning), hvilket markant forbedrer IVF fødselsrater. Thyroid autoimmunitet/NKa+ patienter, der har udviklet klinisk hypothyreose behandles tillige med tilskud af thyreoideahormon.

Kvinder med thyroid autoimmunitet, der ikke har NKa+ celler i blodet udviser kun sjældent fertilitetsproblemer og som sådan ikke behøver eller har gavn af IVIG eller IL + steroid behandling.

Sitat Opprinnelig skrevet av Libber Vis post
Jeg er i behandling for barnløshed og har 3 gange fået lagt fine æg tilbage uden at blive gravid. (har forsøgt i 4 år) :(

I foråret fandt jeg ud af jeg har TPO antistoffer, som er en autoimmun sygdom. Når jeg læser om autoimmune sygdomme, tyder det på at mit immunforsvar et meget aktivt -og måske derfor ægget ikke sætter sig fast, måske kroppen tror det er et fremmedlegeme, når det har været ude af kroppen? (jeg gætter kun)

Går i offentlig fertilitets behandling, men er ved sidste forsøg, så derfor har vi snakket med en privat klinik -og de er mere villige til at give medicin som dæmper mit immunforsvar. Er lige nu i dialog med den offtenlige klinik omkring dosis af prednison/prednisolon eller Medrol, men de er ikke særlig lydhøre!!!
Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
Kjære Libber
Jeg har gjennomført to vellykkede svangerskap og har to friske store barn som har klart seg veldig bra. Dette har jeg gjennomført med antistoffer på langt over 2000 og jeg har blitt gravid naturlig. Jeg har heller aldri hatt noen spontanaborter. Dette kan du klare
Antistoffer er ikke en homogen masse af identiske celler og det er derfor småfarligt at sammenligne forskellige tilfælde, såfremt fællesnævner ikke er fastslået. Libber har hermed fået en masse tom trøst men ingen hjælp. Man bliver ikke gravid af trøst. Vi har allesammen fejlet i vores svar i tråden. Libber har skitseret den baggrund for sit problem hun troede var den korrekte, mens det i virkeligheden nok er tale om to forskellige typer af autoimmunreaktion - en mindre destruktiv for graviditeten (anti-TPO) og den mere destruktiv (NKa+).

Jeg tror, at Libbers læger har ikke ført hende ajour med hvad det var, der har saboteret hendes gentagne IVF-behandlinger og efter alt sandsynlighed var det ikke anti-TPO som spiller en rolle her, men kroppens nok stærkeste forsvarsceller NKa+, kroppen sædvanligvis aktiverer til bekæmpelse af bl.a. cancer. Intet under at et lille embryo har her ikke en jordisk chance for at kunne gro fast i livmoderen, når kroppens NKa slippes løs for at bekæmpe det.