Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    9

Standard IVF behandling og autoimmun sygdom

Hej.

Jeg er i behandling for barnløshed og har 3 gange fået lagt fine æg tilbage uden at blive gravid. (har forsøgt i 4 år) :(
    Jeg har for lavt stofskifte, men det er velreguleret. Får taget blodprøve en gang om måneden på et endokrinologisk amb.
    I foråret fandt jeg ud af jeg har TPO antistoffer, som er en autoimmun sygdom. Når jeg læser om autoimmune sygdomme, tyder det på at mit immunforsvar et meget aktivt -og måske derfor ægget ikke sætter sig fast, måske kroppen tror det er et fremmedlegme, når det har været ude af kroppen? (jeg gætter kun)

Går i offentlig fertilietes behandling, men er ved sidste forsøg, så derfor har vi snakket med en privat klinik -og de er mere villige til at give medicin som dæmper mit immunforsvar. Er ligenu i dialog med den offtenlige klinik omkring dosis af prednison/prednisolon eller Medrol, men de er ikke særlig lydhør!!!

Er der nogle derude som kender til autoimmune sygdomme og IVF, syntes det er umuligt at finde noget på nettet.

Venlig hilsen Libber

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Sv: IVF behandling og autoimmun sygdom

Her får du sikkert svar av vel kvalifiserte .....
    Jeg vil likevel spørre som en dåre kan : Hvem sier at stoffskiftet er fint ? Hvilke kriterier legges til grunn for vurderingen ?
    Og, jeg vil jo tillegge, at hvis det er de sedvanlige kriterier hvor TSH ikke skal være under 1, er de mer opptatt av å beskytte sine egene antagelser, enn å vurdere en tilpassing til dine kliniske forhold.
    Og det har skjedd før.......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    9

hej igen.

Tjaaa... Jeg ved ikke hvilke værdier der er bedst for mig. Om min TSH ligger på 2 eller 8 mærker jeg intet til det, så jeg er tilfreds med at jeg holder mig inden for de værdier der står i vejledningen. Men kan huske min læge har sagt, at TSH gerne skal være under 2 i forbindelse med graviditet.
    Men jeg kan se her i forummet, at det er meget individuelt hvad ens værdier skal ligge på for at have det godt. -og at ikke alle læger er enige om det, men man må vel lytte til sin krop.

Hilsen Libber.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Sitat Opprinnelig skrevet av Libber Vis post
    Tjaaa... Jeg ved ikke hvilke værdier der er bedst for mig. Om min TSH ligger på 2 eller 8 mærker jeg intet til det, så jeg er tilfreds med at jeg holder mig inden for de værdier der står i vejledningen. Men kan huske min læge har sagt, at TSH gerne skal være under 2 i forbindelse med graviditet.
    Men jeg kan se her i forummet, at det er meget individuelt hvad ens værdier skal ligge på for at have det godt. -og at ikke alle læger er enige om det, men man må vel lytte til sin krop.
    Hej Libber. Hvor på forummet kan du se, at det er i orden at have anti-TPO på 4998 og at det skulle foregå samtidigt med at man er medicinsk velreguleret? Intet kan være mere forkert, og at forsøge at sætte et barn i verden ved hjælp af megadoser af prednisolon tyder på, mildest talt - en lægelig inkompetence. Det er ikke steroider der skal hæmme antistofferne mod skjoldbruskkirtlen. Det er den rette medicinering (præparat/dosering), der skal undertrykke den autoimmune reaktion, fordi det er den eneste risikofri for barnet måde at gennemføre en graviditet på.

Du kan ikke være velreguleret, når dit anti-TPO ligger på 4998. Dine papir-tal er velreguleret, men ikke din hypothyreose som følge af kirtelbetændelse/Hashimoto's. Er man velreguleret med medicin - falder ens anti-TPO så langt ned, at det er muligt at blive gravid og føde et barn, der har chance at udvikle sig sundt. At fremtvinge en graviditet på steroider kan ikke undgå at indbygge adskillige risci i barnets fremtid.

Hvis du insisterer på hellere at sætte dit lid til tørre tal, end til erkendelsen af at du er syg og pt for syg til at risikere en graviditet (læs: barnets bedste) - risikerer du at forblive syg og i givet fald, få et barn med reducerede udsigter til en sund udvikling. Du bliver nødt til at forlade tilliden til tal-på-papiret og lære om sygdommen, så du er i stand til at vurdere både din egen behandling og dine chancer. Et godt sted at begynde er rexxy69s informative og venlige svar til dig i din tråd Anti-TPO, det samme som Hashimoto???

Du tror muligvis, at du ikke orker andet end at overlade kontrollen og ansvaret til dine læger. Men det bliver altså ikke dine læger, der skal håndtere konsekvenserne af en mangelfuld behandling og evt. derpå følgende graviditet samt - dine ressourcer som nybagt mor for din nyfødte. Det bliver din opgave (ikke lægernes) og jeg kan love for, at senere bliver det meget mere slidtsomt end at mande sig op til at komme på forkant nu. anti-TPO på henholdsvis 8699 og 4998 er altså ikke til at spøge med. Held og lykke. You gonna need it.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    67
    Meldinger
    1,063

Standard Sv: Anti-TPO, det samme som Hashimoto???

På et tidspunkt forandra jeg kun en ting i min hverdag og det var da jeg fikk Prednisolon.....antistoffa mine gikk rett i været og har vært der siden!!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    9

Hej Anisa.

Tak for dit svar.

Jeg ved at mit anti-tpo tal ikke er velreguleret, eftersom det så skulle ligge på under 60. -og det er vel også derfor jeg søger erfaring her i dette forum, da jeg har svært ved at se bort fra det høje tal selvom to fertilitets klinikker og en læge fra endokrinologisk afdeling siger ok for en graviditet. Ja så undskyld mig, men jeg er nok meget naiv og autoritetstro eller også skal jeg selv opleve de ting i har oplevet med inkompetente læger. Men det skal selvfølgelig ikke være med livet/et barn som indsats.

Du skriver at anti -tpo'en kan styres ved den rette medicinering (præparat/dosering) Hvordan hænger det sammen, findes der et præparat jeg ikke har hørt om, eller er det stofskifte medicinen der skal reguleres på? Men det hjælper vel ikke at tage mere Eltroxin, så vil de andre tal (TSH, T4, T3) vel bare blive for lave?

Venlig hilsen Libber

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Standard Sv: Anti-TPO, det samme som Hashimoto???

Sitat Opprinnelig skrevet av Libber Vis post
    Hej rexxy69.

Spændende læsning, men lidt svært at forstå for en ny inden for dette område -men jeg prøvet så godt jeg kan

I forhold til om man har TH1 eller TH2 dominans, vil det så ikke være det samme i forhold til brugen af prednison, det slår vel alt slags immunforsvar ned?
    Fik snakket med ferititletslægen fra det offentlige i dag og de vil "kun" have at jeg får 10 mg prednison, med opstart 2 dage før ægoplægning. Den private klinik snakkede om 30 mg. Jeg har ingen ide om hvad der skal til for at dæmpe mit immunforsvar, men må jo holde mig til de 10 mg i denne omgang.

Venlig hilsen Libber
    Hei Libber - dette krever et langt svar - og deler av det inkluderer hva Anisa skrev til deg i din andre tråd. Jeg er på ferie og skriver fra mobil så det kan ikke bli så langt.
    Prednison går over i placenta og må derfor benyttes med særlig forsiktighet under graviditeten. Om du googler predninsolon + graviditet er det masser av info om hvorfor.
    Forøvrig er prednisolon eller syntetisk kortison ikke noe du uansett skal stå på med eller uten graviditet.
    Lurer imidlertid på hvordan du har det jeg da med dine høye antitoffer og "velregulerte" stoffskifte. Har du ingen symptomer, smerter, plager?

H:-)

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Kjære Libber
    Jeg har gjennomført to vellykkede svangerskap og har to friske store barn som har klart seg veldig bra. Dette har jeg gjennomført med antistoffer på langt over 2000 og jeg har blitt gravid naturlig. Jeg har heller aldri hatt noen spontanaborter. Dette kan du klare

Det jeg vil anbefale deg er å ha medisinene dine regulert tett opp til overdossering, dvs at din TSH er så lav som mulig, men uten symptomer på høyt stoffskifte (skjelvinger, hjertebank mm). Anbefaler deg å spise lite og ofte, med lite sukker i kosten, samt ta tilskudd av vitaminer og mineraler som er OK å ta for gravide.
    Lykke til med din IVF

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    9

Hej Blondie

Rart at høre at det kan lade sig gøre at gennemføre en graviditet med antistoffer i blodet.
    Det kan jo tage mange år før antistofferne forsvinder og jeg er 34 år nu, så vi har ikke tid til at vente i flere år.
    Jeg håber mine antistoffer bliver ved med at falde, prøver med extra tilskud af Selen, som jeg har læst her på forummet skulle hjælpe på antistoffer og ellers tager jeg GraVitamin.
    Tak for rådet om kosten

Venlig hilsen Libber

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Mine anti TPO verdier er fortsatt på 995 etter 20 år med hypothyreose. Min yngste er 7 år, så det å ha antistoffer betyr ikke at du ikke kan bli gravid. Jeg kjenner flere eksempler enn bare meg. Krysser fingrene for deg.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Autoimmun tyreoiditt
    Av Maia i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 2
    Siste melding: 20-10-14, 14:45
  2. ”Kronisk autoimmun atrofisk thyroiditis”
    Av akas i forumet Autoimmune sykdommer
    Svar: 97
    Siste melding: 18-11-13, 10:00
  3. Addison`s sygdom?
    Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 9
    Siste melding: 14-12-09, 22:29
  4. Hypothyreose og hjerte sygdom
    Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 0
    Siste melding: 23-03-09, 14:38
  5. Forbigående autoimmun thyreoidea sykdom???
    Av Anne Ma i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 13
    Siste melding: 03-06-06, 00:32

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn