Farligt blodfedt er en bombe under din sundhed
Læger slår alarm: Ny 'ond kolesterol' truer

.... skriver TRINE@BT.DK - Mandag den 2. august 2010, 02:23.

Nu skal vi have politikere overtalt til at bevilge endnu flere penge til bekæmpelse af dette evindelige "blodfedt uhyre", så endnu flere danskere skal købe sig fattige i kolesterolmediciner, ud over hvad der allerede betales til formålet via skatter som sygesikringstilskud før apotekerne skal sælge varen for deres egen pris.

"Læger slår alarm": Slår alarm? Efterlyser langt mere fokus? "En farligste type kolesterol er helt overset, selv om hver fjerde dansker er i farezonen"?

Hvorfor slår læger alarm, når det er lægerne selv der "overser" triglycerider? Triglycerider er jo ingen ny opfindelse og laboratorietests for triglycerider har eksisteret længere end jeg kan huske. Har man hidtil målt triglycerider for sjov? Hvorfor i alverden skulle de gammelkendte triglycerider lige pludselig forfremmes til endnu større fare end den "onde"?

Hver gang lægerne "slår alarm" i medierne, spørger jeg mig selv om der tilfældigvis ikke er et nyt lægemiddel på trapperne, lægerne (så at sige) vil gøde jorden forinden den helt store produktlansering fyres af... og da lægemidler jo ikke er noget, den enkelte borger kan selv hente på hylden i supermarkedet til konkurrencedygtige priser (med andre "supermarkeder"), skal borgeren først skræmmes fra liv og sans, så det bliver lettere og nemmere for læger at øve pres på sundhedsmyndigheder, for at opnå høje statstilskud til det nye lægemiddel. Godt nok koster det, selv med tilskud "det hvide ud af øjne" for den enkelte, således "alarmeret" borger, men da medicinalindustri skal jo hente penge nogen steder og den menige borgers lommeuld er lang fra nok - må man ty til panik, skræmte borgere og derigennem øve pres på sundhedspolitikere, som man jo også gjorde med statiner, H1N1-vaccine og en lang række andre patenterede lægemidler før. Milliarder og atter milliarder fosser ud af statskassen på denne konto, pisket frem af lægeordineret frygt og panik!

Iflg. artiklen i B.T. advarer professor og kolesterolekspert Steen Stender, ledende overlæge på Gentofte Hospital mod triglycerider som angiveligt skulle være "endnu farligere end det, vi i dag kender som det onde kolesterol" Ydermere skulle det være hver fjerde dansker som er bærer af de farlige triglycerider....

"Hver fjerde dansker"? Sikke mange mennesker der nu gerne skulle behandles for deres farlige triglycerider... oven i deres allerede eksisterende forbrug af statiner! Sikke mange, mange penge at tjene og sikke mange, mange penge at hente i statskassen og i lommerne på de skræmte borgere. "Hver fjerde? Det kunne jo være mig, og dig, og dem.... Lad os komme til lægen i en fart og forlange behandling nu!" Det er det det handler om.... om at rejse et folkeligt krav til sundhedspolitikere. Borgernes egne lommer er ikke nok. Statskassen skal der til! Det skal lægerne med professor og kolesterolekspert, ledende overlæge på Gentofte Hospital, Steen Stender nok sørge for!

Surprise, surprise! Der ER faktisk nye "triglyceride-lægemidler" på vej. Det mest omtalte er Eprotirome (KB2115). Bingo!

Hvad med professor og kolesterolekspert, ledende overlæge på Gentofte Hospital, Steen Stender? Er han mon part i sagen? Surprise, surprise, som om de offentlige lønkroner ikke var nok, skovler han indtægterne ind fra en hel række medicinalvirksomheder, hvoraf de fleste producerer allerede en hel del antikolesterol-præparater:
  • Stender, Steen
  • Hos AstraZeneca (som foredragsholder og forsker)
  • Hos Johnson & Johnson (som forsker)
  • Hos Merck Sharp & Dohme (som foredragsholder og forsker)
  • Hos Novartis (som forsker og styrekomitémedlem)
  • Hos Pfizer (som foredragsholder og forsker)
  • Hos Roche (som foredragsholder)

Om B.T.'s journalist "Trine" fortjener ris eller ros for sin ikke-borende amatør-journalistiske indsats, lader jeg blive op til jer at vurdere. For min egen del må jeg sige, at efterhånden er det svært at modstå mistanken om, at på Journalisthøjskolen trækker dimittenterne deres diplomer i en møntautomat. :

Hvornår skræmmekampagnen mon når til Norge? Svenskere er allerede på beddingen. Den svenske medicinalvirksomhed Karo Bio har finansieret undersøgelsen der refereres til her.