Side 1 av 20 12311 ... Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 200
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    36
    Meldinger
    2,685

Standard Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010

Jeg har høy TSH
    TSH(ref: 0,3-4,5) - 6,62 (2,71 i 08)
    FT3(ref: 3,5-6,5) - 4,7 (5,4 i 08)
    FT4(ref: 9,0-20,0) - 11,2 (13,2 i 08)

Ellers er prøvene fine (midt i områdene) bortsett fra jern
    Jern (ref: 9-34) - 8 (14 i 08)
    Ferritin (ref: 10-200) - 21 (14 i 08)
    og triglycerider som er helt i bunnen av normalområdet.
    triglycerider(ref: 0,45-2,60) - 0,45 (0,6 i 08)

Dvitamin er dessverre ikke målt. De prøvene jeg tok i 08 var fordi jeg ikke følte meg helt bra da heller...

Betyr dette at jeg må få målt anti tpo? Disse prøvene var jo tatt uten noen medisinering i det hele tatt. Såvidt jeg forstår har kjertelen min jobbet mer og mer overtid. Men har klart å holde FT3 og FT4 innenfor akseptable nivåer så langt.

Nå forsøkes jeg meg 50microg levaxin. Vil det si at
    - jeg har en kjertel som ennå virker?
    - kan den i så fall "kvikne til" sånn at jeg må av levaxin?
    - vil bruk av levaxin kombinert med en aktiv (om enn ikke fullgod) kjertel føre til at kjertelen stopper å virke helt etter hvert?

Det jeg gjerne vil vite er om at dette er en enveiskjørt gate eller ikke... ?
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    72
    Meldinger
    480

Standard Sv: Hjelp til tolking av prøver. Høy TSH, normal FT3 og FT4

Du har lav fT4 - da skal kontrollsystemet reagere med å øke TSH, og det ser jo ut som at dette er iorden.
    TSH er altså høy fordi fT4 er lav.
    Det er kun kjertlen som produserer fT4, så det er naturlig å tenke at kjertlen av en eller anenn grunn produserer for lite.
    Og det første man tenker på er kjertelbetennelse. Denne kan avsløres med blodprøven anti-TPO, og en bør npk ha svar på denne før en eventuelt spekulere videre.

At fT3 er høy er faktisk vanlig i starten av en tyreoiditt.

De siste spørsmålne dine vil avklares med en anti-TPO prøve.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    36
    Meldinger
    2,685

Takk. Greit å ha spørsmålene klare til neste time.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    36
    Meldinger
    2,685

Hmm... ikke noe umiddelbart godt tegn. Jeg har en lege som vil se på t4, t3 og tsh. Punktum. Men, nå vet jeg iallfall hvor jeg har ham.
    På den gode siden så fikk jeg "bestemme" at det skal tas TRAS, anti-tpo og d-vitamin ved neste prøve. (b12 er tatt og ligger pent i sentrum av intervallet. 483 mot ref: 200-700.) Fortsetter på 50% sykemelding. Jeg tar meg ut på "god-dagene".

Går på 50microgr. levaxin.

Siden sist (14 dager) hadde ft4 økt til 13 (fra 11,2) og ft3 til 5 (fra 4,7). TSHverdiene hadde de ikke klare - pinsa kom imellom.

Ellers har jeg blitt varm - endelig. Og mer positivt innstilt til livet - jeg har noe konkret å kjempe mot! Men nattesvetter en del. Og sover ikke bedre. Småkvisete. Øm i nyreregionen - og legger på meg med stormskritt. Tok opp dette med legen, men han antok en "vente og se"-holdning. Greit nok, men i hvor mange kilo?!?

Noen kommentarer til dette? Hva bør en stoffskifteamatør tenke på i en sånn situasjon?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    65
    Meldinger
    9,944

Smile Sv: Hjelp til tolking av prøver. Høy TSH, normal FT3 og FT4

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Men nattesvetter en del. Og sover ikke bedre. Småkvisete. Øm i nyreregionen...
    Du brygger bare ½-1 liter brændnælde-te af 3-6 spsk. (med top på) tørrede blade, i en kaserolle, sier bladene fra og når afkølet - stiller du teen i køleskab i en kande. Du drikker en stor kop eller et glas 2-4 gange dagligt og du gør det på ubestemt tid. Efter et stykke tid (ret individuelt) forsvinder nattesved og senere også kvisene. Man sover også meget bedre, ugeneret af koldsved om natten. Hvad det ellers er godt for, opdager du undervejs. Også alletiders for binyrerne. Søg evt. på klorofyl eller chlorophyll.

Dette er et husråd, hvis effekt jeg har fået bekræftet utallige gange i de 30 år, jeg har anvendt det. Første gang i anledning af invaliderende nattesved over flere måneder (jeg forøvrig ikke har oplevet siden).
    • Super sund og frisk indtil fejldiagnosen "højt stofskifte", efterfulgt af thyreoktomi (fjernet skjoldbruskkirtel) i 1978 - udelukkende på grund af "for lavt" TSH. Lavt stofskifte i 39 år. Siden 2007 i kontinuerlig bedring efter skifte til behandling med Desiccated Thyroid USP. Jeg er den første, der skrev om Armour Thyroid på Internettet i Danmark (2007).
    • Tidligere aktiv bruger her på forummet i 11 år - 2006-2017. Her kan man læse det meste af det, jeg har skrevet om. Fra april 2017 skriver jeg essays om thyreoidea-relaterede emner og bøger.
    • Den absolut bedste og nyttigste bog om lavt stofskifte er STOP stofskiftevanviddet, takket dr. Carsten Vagn-Hansen, oversat til dansk efter Stop The Thyroid Madness.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    56
    Meldinger
    114

brændnælde? er det det samme som vi kaller brennesle i Norge?
    -M-

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    36
    Meldinger
    2,685

I følge http://jorunntvedt.webs.com/urtemedisin.htm så bør man ikke bruke brennesle dersom man har nyreproblemer. Jeg vet jo ikke om at jeg har det, men har vondt i nyreområdet, så jeg kommer ikke til å hive meg på teen med det første. Er redd for å gjøre vondt verre. Sååå ille er verken kvisene etter "termostaten".

Ingen som har kommentarer til prøvene?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    72
    Meldinger
    480

jepp - brændnælde = brennesle.

Prøvene er jo i bedring, og det går dessverre ikke fortere......
    Etter 4 uker regner men med at målingen fT4 er mettet, men du vil sansynligvis ikke merke effekten enda - det tar lenger tid før TSH mettes.
    Noen sier 6-8 uker før doseendringen har satt seg.

Du er jo i oppstarten og det kan være tungt å starte opp systemer som har ligget nede lenge. Jeg mener jo det kan være fordelaktig å gå lett overdosert en stund for liksom å booste maskineriet.
    Og tolmidighet er en dyd......det kan ta lang tid før kroppen har vent seg til at stoffskifte funker.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    65
    Meldinger
    9,944

Smile Sv: Hjelp til tolking av prøver. Høy TSH, normal FT3 og FT4

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    I følge http://jorunntvedt.webs.com/urtemedisin.htm så bør man ikke bruke brennesle dersom man har nyreproblemer. Jeg vet jo ikke om at jeg har det, men har vondt i nyreområdet, så jeg kommer ikke til å hive meg på teen med det første. Er redd for å gjøre vondt verre. Sååå ille er verken kvisene etter "termostaten".
    Nyreproblemer? Jamen smjg , det ikke til at spøge med og da slet ikke når du har smerter. Du må hellere tage hånd om det og få det undersøgt. På den anden side er det slet ikke sikkert, at problemet er, hvor smerterne er. F.eks. kan hjertesygdom give smerter i venstre siden af halsen og venstre skulder, mens galdesten eller leversygdom kan give smerten på bagsiden af højere skulder. Det hedder Referred pain ("forskudt smerte" på dansk). Endnu mere (god) grund til at gå til læge med det og finde ud af, hvad egentlig er problemet.

Rigtig god bedring med stofskifte og nyrerne.

(Sorry for off topic. Skal ikke ske igen.)
    • Super sund og frisk indtil fejldiagnosen "højt stofskifte", efterfulgt af thyreoktomi (fjernet skjoldbruskkirtel) i 1978 - udelukkende på grund af "for lavt" TSH. Lavt stofskifte i 39 år. Siden 2007 i kontinuerlig bedring efter skifte til behandling med Desiccated Thyroid USP. Jeg er den første, der skrev om Armour Thyroid på Internettet i Danmark (2007).
    • Tidligere aktiv bruger her på forummet i 11 år - 2006-2017. Her kan man læse det meste af det, jeg har skrevet om. Fra april 2017 skriver jeg essays om thyreoidea-relaterede emner og bøger.
    • Den absolut bedste og nyttigste bog om lavt stofskifte er STOP stofskiftevanviddet, takket dr. Carsten Vagn-Hansen, oversat til dansk efter Stop The Thyroid Madness.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    36
    Meldinger
    2,685

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Nyreproblemer? Jamen smjg , det ikke til at spøge med og da slet ikke når du har smerter. Du må hellere tage hånd om det og få det undersøgt. Hellere i går end i morgen.

På den anden side er det slet ikke sikkert, at problemet er, hvor smerterne er. F.eks. kan hjertesygdom give smerter i venstre siden af halsen og venstre skulder, mens galdesten eller leversygdom kan give smerten på bagsiden af højere skulder. Det hedder Referred pain ("forskudt smerte" på dansk). Endnu mere (god) grund til at gå til læge med det og finde ud af, hvad egentlig er problemet.

Rigtig god bedring med stofskifte og nyrerne.
    Jotakk. Nyrene er også under et område med muskler som ofte blir stramme. Jeg kan ikke komme på noen "god grunn" for at mine muskler skulle være det sånn i farten, men det er et faktum at mange "nyresmerter" er isjias eller muskestramninger. Så jeg kan da alltids vente noen dager og se om det går over. (Men ikke mange uker, nei.)
    Siden binyrene er i samme område så blir jeg jo småskremt når ikke legen sjekker noe i fht det før han gir meg levaxine.
    Oppi dette blir jeg også rett og slett veldig usikker på hva som er reelle ting og hva som er at "hodet/kroppen mitt tuller med meg" - for å si det sånn.

Side 1 av 20 12311 ... Siste

Lignende tråder

1. Svar: 5
    Siste melding: 09-08-15, 16:04
  2. Ny-diagnostisert med lavt stoffskifte
    Av Milli i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 75
    Siste melding: 12-12-12, 18:45
  3. Lavt stoffskifte - ny diagnostisert
    Av Monica87 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 2