Side 2 av 21 Først 123412 ... Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 203
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard Sv: Hjelp til tolking av prøver. Høy TSH, normal FT3 og FT4

vondt oppå nyrene kan være ømme binyrer, altså.

Jeg hadde også en slik lav ft4, var omtrent lik nedre grense, og var trøtt sliten kald.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,763

Standard Rare gamle "normalverdier"? Og er doseøkning riktig?

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Så er du vel å betakte som bare halveis i et prosjekt enda vel ?
    Det tar lang tid ......
    Fra tråden Hva med calcitonin? (Jeg flytter dette hit siden det strengt tatt har blitt en helt annen diskusjon.)

Stemmer det. Jeg skal nå fra 50µg nå til 75µg siden TSHen ikke faller raskt nok for legens smak? Hvor raskt vil den egentlig falle basert på inntak av levaxinen? Jeg har nå gått på 50µg i en måned. Og på meg virker det som at ft4 fremdeles går opp(/TSH ned), men ft3 er stabil mellom de siste målingene.

Har hatt
    4/5-2010:
    TSH 6,62
    FT4 11,2
    FT3 4,7

20/5:
    TSH -
    FT4 13,0
    FT3 5,0

8/6:
    TSH 3,23
    FT4 14
    FT3 5
    Anti-TPO > 1300

Sist jeg var der fikk jeg også en skatt - blodprøveverdier fra 00 - da jeg var frisk og bare skulle ha p-piller.

10/5-00 (Da var jeg etter det jeg kan huske frisk og fin, men hadde litt lav b12)
    TSH 1,28
    FT4 12 !!!

Det merkelige er jo at jeg hadde lavere ft4 kombinert med lavere TSH - jeg trodde ikke det skulle kunne skje???

Jeg fikk også disse:
    8/4-08 (Da følte jeg meg slapp. Ingen unormale utslag ellers i andre prøver)
    TSH 2,71
    FT4 13,2
    FT3 5,4

Det som iallfall er tilfelle er at jeg føler meg humørmessig fin på 50µg. Og jeg tror kanskje det rett og slett har gått for kort tid med "riktig smurning" til at fysikken (den fysiske "utholdenheten" til å takle en full dags jobb 5 dager i uka) har kommet etter igjen? Jeg er altså usikker på om det er riktig å sette opp dosen. Men det er vel bra i fht antistoffene kanskje... Har så langt ingen overdoseringssymptomer.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Sv: Rare gamle "normalverdier"? Og er doseøkning riktig?

Jeg mener bestemt det er riktig å sette opp dosen.
    Man regner at T4-konsentrasjonen som skyldes dosen ikke stiger mer etter 2uker.
    Hvis legen tar målinger hver 14 dag kan T4-dosen styres til et nivå man bedømmer som passe.
    Dette er slik jeg har sett det praktisert av flere leger jeg har hatt kontakt med selv.
    Feilen de gjør, er at de stopper der - uten å spørre om hva pasienten syns......

Jeg mener også at men bør øke dosen så fort man har kapasitet til (det varierer), og mener at man iallfall ikke må overstige denne kapasiteten.
    Bedre da å gå litt saktere frem - feks økning hver 4uke.
    Men hvis det fremstår som laaangsomt, kan du sikkert øke selv.
    Antaglig ender du på en dose som er høyere enn 150µg/dag og du må nok regne med at det går langsommere å øke mot slutten.
    TSH vil etter all sansynlighet være lavere enn legen liker - kanskje helt ned mot null.

Noen grovhuggne regler sier at når dosen er under 100 øker man med 25 - over 100 med halvparten.
    Det er også slik at helt til å begynne med er jo stoffskiftet lavt, noe som jo betinger at ting tar lengere tid - og så dosetilpassing tar lang tid da. For lang tid, så ikke vent på den til å begynne med.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,763

Joda, jeg kjenner forsåvidt ditt syn der.

Har to betraktninger.
    1 - T4 har steget ved begge målinger på samme dose (14 dager mellom hver måling).

2 - Ta så med i betraktning at jeg følte meg bra dengangen jeg hadde TSH på 1,28 og FT4 på 12 - uten medikamenter. Og at jeg nå har TSH på 3,23 og FT4 på 14. Det skjønner jeg ikke.

Det hele bunner nok i at jeg har dette irrasjonelle håpet om at dette skal være en forbigående medisinering - at antistoffene skal kunne jages på dør mens jeg ennå har kjertelfunksjon og at jeg dermed ikke vil gjøre kjertelen min "lat" ved å erstatte den fullstendig med medikamenter.

Samtidig er vel også dét irrasjonelt fordi kjertelen "må" ta ferie for å - dersom det i det heletatt er mulig - få redusert antistoffene?

Her savner jeg en smiley som ikke vifter med capsen, men som slår seg selv i holdet med slegge.

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,359

Smile Sv: Rare gamle "normalverdier"? Og er doseøkning riktig?

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Her savner jeg en smiley som ikke vifter med capsen, men som slår seg selv i holdet med slegge.
    Er denne ok?
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,763

Sitat Opprinnelig skrevet av Driftssjefen Vis post
    Er denne ok?

Tusen takk!

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    67
    Meldinger
    1,063

En årsak til at TSH-en varierer kan være at du har tatt blodprøver til ulikt tidspunkt?
    TSH er høyest om morgenen.
    Når det gjelder fT4 så varierer jo stoffskiftet hos friske personer også, så hvis du hadde tatt en prøve i "samme" tidsrom, men en annen dag, kunne denne gitt et annet svar.
    Bare en tanke.....
    Jeg tror også at legen må innse at du trenger lengre tid før TSH-en synker,,,ting skjer ikke såå fort.
    Antistoff og medisinering..
    her har vi ukike erfaringer .Personlig hadde jeg en anti.TPO på ca 600-700 som jeg etter et par år fikk ned til ca 400;går ut fra at det var Selen som bidro.
    Så begynte jeg med kortison årasskifte 07-/-08.Etter kort tid gikk antistoffa opp til >1000, og videre til >1300, så riktig medisindose og innvirkning på antistoff...ikke vet jeg. Over 4 mnd på Thyroid har heller ikke gjort noe her...
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,763

Sitat Opprinnelig skrevet av gunnda Vis post
    En årsak til at TSH-en varierer kan være at du har tatt blodprøver til ulikt tidspunkt?
    TSH er høyest om morgenen.
    Når det gjelder fT4 så varierer jo stoffskiftet hos friske personer også, så hvis du hadde tatt en prøve i "samme" tidsrom, men en annen dag, kunne denne gitt et annet svar.
    Bare en tanke.....
    Jeg tror også at legen må innse at du trenger lengre tid før TSH-en synker,,,ting skjer ikke såå fort.
    Antistoff og medisinering..
    her har vi ukike erfaringer .Personlig hadde jeg en anti.TPO på ca 600-700 som jeg etter et par år fikk ned til ca 400;går ut fra at det var Selen som bidro.
    Så begynte jeg med kortison årasskifte 07-/-08.Etter kort tid gikk antistoffa opp til >1000, og videre til >1300, så riktig medisindose og innvirkning på antistoff...ikke vet jeg. Over 4 mnd på Thyroid har heller ikke gjort noe her...
    Blodprøvene fra i år - med unntak av den første - er tatt fastende kl 8. Så de bør iallfall være rimelig sammenliknbare. De fra før da er tatt "i hytt og gevær".

Du bekrefter også det jeg tenkte mhp TSH og hastighet etter det som rexxy69 skriver på side 2 i denne tråden.

Jeg tyder det dit hen at det kan gå greit å gå på 75µg, at det kanskje vil få meg opp raskere, men ellers at det uansett er for tidlig å vite noe for min del. *utålmodig*

Ellers - takk for at du deler erfaringene med anti-TPO. Det du sier bekrefter det andre sier, men som jeg håpet ikke skulle være uavvergelig tilfelle. Vel - i denne prøveperioden får jeg antakelig tid til å forsone meg, jeg også.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,763

Standard For kvinner: endres stoffskiftet i takt med syklusen?

Siden jeg startet på cerazette en gang underveis mens jeg drev å ble stoffskiftesyk så forsvant mensen og jeg satte det i sammenheng med p-pillene siden den varianten har det som vanlig bivirkning. Siden da hadde jeg farget utflod innimellom uten noen bestemt rytme.

Først etter å ha begynt på stoffskiftemedisin fikk jeg mensen. (Og ble kvitt utfloden.) Man lærer at ting henger sammen underveis, ja.

Men... nå har jeg altså hatt mens - og følt meg mer stoffskiftesyk enn jeg har gjort noen gang etter første dag med medisin. IKKE GØY. Og jeg fikk tatt de siste blodprøvene akkurat i oppstarten av mensen.

Og nå ser jeg at på de siste prøvene har TSH gått litt OPP og FT4 og FT3 - begge - gått ned. Til tross for at jeg har økt levaxindosen med 25µg i samme periode. (De tidligere periodene gikk jeg på 50µg og steg i FT4, mens FT3 var stabil og TSH falt. Altså som forventet, men siden det ikke gikk så fort ble jeg enig med legen om å gå 25µg opp).

Så nå sitter jeg som et spørsmålstegn her. Er det slik at kroppen trenger mer stoffskiftehormon under mensen? Og dermed at syklusen min har "stjælt" t4'n min? Eller ser jeg etter sammenhenger som er tilfeldigheter?

Nysgjerrig - og litt paranoid...

ARGH - kan en moderator være så snill å fikse feilstavingen min i headeren?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Sv: For kvinner: endres staoffskiftet i takt med syklusen?

Vi er så vant til stavefeil her at vi ikke merker det
    Jo, hvorfor er kjertlen utstyrt med et ganske så rigorøst reguleringssystem hvis det ikke skal brukes ?
    Men når ?
    Når i våre liv er det størst behov for etterfylling av stoffskiftehormoner - og ikke minst : når trenger vi ikke så mange ?
    Lavere stoffskiftehormon-mengde i blodet vil føre til en høyere TSH - og når TSH er høy produserer kjertlen fortrinnsvis mer T3.
    T4-produksjonen er ganske jevn.

Jeg vil jo tru at når man merker det slik, vil det være behov for ei pille eller to ekstra ?
    Her må Tyroidbrukere ha et fortrinn ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Side 2 av 21 Først 123412 ... Siste

Lignende tråder

1. Svar: 5
    Siste melding: 09-08-15, 16:04
  2. Ny-diagnostisert med lavt stoffskifte
    Av Milli i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 75
    Siste melding: 12-12-12, 18:45
  3. Lavt stoffskifte - ny diagnostisert
    Av Monica87 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 15-02-12, 06:56