Side 20 av 21 Først ... 1018192021 Siste
Viser søkeresultater 191 til 200 av 203
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,763

Standard Sv: Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010

Prøver 16/10-15

b-leukocytter 6,0 (3,5-11,0 10E9/L)
    b-hemoglobin 13,0 (11,5-15,0 g/dL)
    p-natrium 140 (137-145 mmol/L)
    s-kalium 4,1 (3,6-5,0 mmol/L)
    p-kalsium 2,26 (2,15-2,51 mmol/L)
    p-alat 23 (<45 U/L)
    p-alkalisk fosfatase 61 (35-105 U/L)
    p-keratinin 60 (45-90µmol/L)
    p-GFR estimert >60 (>60 mL/min/1,73m2))
    b-kolesterol 4,4 (3,3-6,9 mmol/L)
    p-ferritin 30 (10-200g/L)
    b-kobalmin (b12) 438 (170-650 pmol/L)
    p-MMA (metylmalonsyre) 0,09 (0,05-0,26µmol/L)
    p-folat 14,6 (>7,0 nmol/L)
    p-25-OH vit. D total 99 ( nmol/L)
    p-25-OH vit. D2 <10 ( nmol/L)
    p-25-OH vit. D3 99 ( nmol/L)
    p-fritt T4 11,7 (9,0-19,0 pmol/L)
    p-TSH 0,01 (0,50-3,60 mlU/L)
    p-fritt T3 5,7 (3,5-6,5) pmol/L

Disse ble tatt i ti-tiden, før serumtapping (jeg er blodgiver). Jeg tok da halv dagsdose av erfaen kvelden før (ca 12 timer før). Normaldosen min var og er 140mg (125 + 1/2 av en 30mg) og det kjennes det ut som jeg fungerer bra på.

Eneste jeg har å klage over for tiden er at muskulaturen er "sur". Både om jeg sover mye eller lite så "stivner" jeg lett og restitusjonen er ikke som den burde. Det er ikke magnesium denne gangen, tror jeg. Men jeg har glemt omega3-tilskudd så langt i vinter. Det er kanskje på tide å kjøpe en bøtte av det igjen og se om det hjelper.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Question Sv: Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Eneste jeg har å klage over for tiden er at muskulaturen er "sur". Både om jeg sover mye eller lite så "stivner" jeg lett og restitusjonen er ikke som den burde. Det er ikke magnesium denne gangen, tror jeg. Men jeg har glemt omega3-tilskudd så langt i vinter. Det er kanskje på tide å kjøpe en bøtte av det igjen og se om det hjelper.
    Kommer an på, hvilken magnesium-forbindelse du ellers bruger som tilskud. Basisk eller sur (alkaline or acidic). Jeg ved ikke hvilken magnesium-forbindelse du bruger, men hvis det er "ancient" magnesium (chloride), kan den metaboliseres indenfor pH-range på mellem 2 og 7+, så måske kunne det nytte at teste et bytte til magnesium carbonate, og se om det ikke vil gøre muskelmassen mere basisk? Dr. Myhill (hende der har været gennem samme problemer med de britiske lægeorganisationer, som dr. Skinner) skriver om det på sin hjemmeside her.

Ellers er der en enkel metode til her-og-nu at teste OM musklerne er virkelig "forsurede", blot for at være på den helt sikre side først. Et glas vand stillet på natbordet inden sengetid, med natron-pulver ved siden af, og så en teske. Kom et par strøgne teskefulde af natron i vandet lige når du vågner om morgenen, rør til pulveret er opløst og drik opløsningen inden du står op af sengen. (Bakepulver anbefales ikke, fordi det er ofte iblandet andre ingredienser, som antiklumpningsmidler o.l.)

Se så om musklerne ikke hurtigt bliver igen "varme" og "mobile", og uden ømhed. Hvis det hjælper, har musklerne virkelig været forsurede og så er tiden måske inde til at se på kostens syre-/base balance. Men det kan også være andre "metabolske" grunde til forsuring af musklerne, og hvis kost-reguleringen ikke hjælper, kan man begynde at tænke videre...

Håber, det hjælper.

P.S. Natron-vand er også vældig effektiv når man har kramper i ben, arme og hænder - "virker" med det samme, og flere med "urolige" ben har haft gavn af denne natron-cocktail.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,763

Takk for omtanken, Anisa.

Jeg har spist et blandingsprodukt som jeg syntes virket godt, men det er en god stund siden den bøtta ble tom.
    http://www.solaray.no/solaray/magnesium-1.html

Har heller ikke hatt det store behovet (forvarslet av lemus eller stølhet etter jobbing) så i det siste året har jeg/vi stort sett bare tatt etter turer/jobbing hvor muskler har vært uvant belastet.

Nå sist fikk jeg ikke tak i den, men røsket med meg http://www.iherb.com/Now-Foods-Magne...0-Capsules/662 Den har nok mest -oksid. Virker iallfall ikke noe særlig.

Av andre kosttilskudd tar jeg for tiden bare d-vitamin fast, men har multivitamin, selen, folat, b-kompleks og jod i heimen. Det blir også tatt "dann og vann."

Skla prøve natron og se hva jeg finner ut. Det er som sagt ikke rastløs, men noe "sår"/øm muskulatur jeg får etter relativt liten belastning.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,763

Og sånn går dagene.
    Har det bra og har nå satt ned dosen med hele ca 7mg. Det er altså en 30mg-tablett delt i 4... Som samboeren tidligere har bemerket så leter jeg etter ord ("emmm, vent litt så kommer jeg på det..") når jeg er litt "akutt" i underkant. Og som ved forrige reduksjoner så blir det en ukes tid til 14 dager før kroppen tilpasser seg. Denne gangen satte jeg ned like før mensen (uansett en noe tyngre tid for meg) så det ble nok ekstra tydelig og jeg fikk kjenne litt ekstra på PMS'en denne gangen.

Men... jeg kjenner allerede at stoffskiftet normaliserer seg igjen, så det er nok riktig å skvise litt ned nå, tror jeg. Regner med jeg skal ned den andre kvarte tabletten til 120mg i løpet av våren og så holde meg der over sommeren. Det er greit å ha den halve tabletten klar til høsten igjen.
    Hovedgrunnen til å forsøke å redusere litt nå er økende lakenskrekk utover våren.
    Og sånn forøvrig har jeg det fint.

Tar litt tilskudd dann og vann (multivitamin/selen/b-kompleks/jern/sink/d-vitamin/jod/magnesium...) men for det meste ligger boksene i skuffen. Magnesium og jod er nok det som er hyppigst framme.

NDT'en min skal man nok måtte bryte ut av mine stive, kalde fingre om en 30-50 år fram i tid ...
    Er forøvrig fint å følge med på hva som skjer rundt nå. Det er mye positiv aktivitet rundt den ensidige behandlingen av stoffskiftepasienter. Håper at de klarer å få til noe i Sverige...
    https://thyroidhormones.wordpress.co...-till-levaxin/

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,763

Da har jeg nettopp gått ned min siste "ca 7mg" (Det er 1/4-del av en 30mg tablett) fra vinterdosering på 125+15mg til sommerdosering på 125mg daglig. Jeg var nok litt snar å gå ned første 7mg i våres. Det kom nemlig en kuldeperiode rett etterpå. ("Uflaks", sa Severin Suveren.) Men nå ryker altså resten av vinterdosen.

Det jeg har funnet ut er at neddosering er symptomfritt dersom jeg timer neddoseringen med mensen - ikke før, men like etter starten. Jeg får også lavdosesymptomene først fra eggløsning til mens om høsten, så det virker å stemme. Det "skal" ikke være noen direkte sammenheng mellom menssyklus og stoffskiftehormoner, men østrogen og progesteron flukterer jo gjennom syklusen og "kan ha noe med det å gjøre" uten at jeg har funnet dokumentasjon for sammenhengen. Jeg har alltid hatt det mentalt tøffere etter eggløsning, før mens, og jeg er fysisk varmere også. *trekker på skuldrene*
    Uansett: Å ta med dette i betraktningen under opp- og neddosering gjør det lettere. Altså - neddosering bør starte under mensen og oppdosering bør starte rundt eggløsning for min del.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,763

Er vár for doseendringer, ja. Har hatt et par dager med ømme underarmer (musearmsknurring) og tidvis lett frysing på høyre hånd. Men det ser ut som det går seg til.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,763

Står fremdeles på 125mg og har nettopp vært hos fastlegen.

Prøvene ser bra ut (for meg som er vant med "TSH 0,01*" og ikke hever et øyebryn av det - det struntar jeg nemlig i så lenge jeg ikke har andre symptomer på å være "off".). fT3 midt i laget og fT4 lav-normal. Da hadde jeg tatt halv dose kvelden før, sånn som jeg pleier. Men både fT3 og fT4 har sunket litt så opptrapping ligger nok rett om hjørnet. Synes også å kjenne at "reservene" ikke er større enn nødvendig, så det er vel bare å starte.

Interessant nok fikk jeg tatt anti-TPO på denne målingen. 156 mener jeg det var... men nå var normalområdet " <6" (mener jeg - har ikke papiret her jeg sitter). Det er uansett helt tydelig at mye mer nøyaktige analyser er tatt i bruk ved Østfoldslaboratoriet, ja. Det er bra.

Resten så forøvrig fint ut, bortsett fra folat som skraper bunnen av normalområdet. Så da var det på'n med tilskudd for det. Forklarer iallfall leverposteilysten den seinere tid. D-vitamin er det tydeligvis også på tide å ta litt mer av (og sette av litt tid i solariet), da den synker. Om enn ikke katastrofalt, så var ikke denne sommeren så fin at det ble et skikkelig påfyll, dessverre.

Ja - og jeg fikk ny resept på 125 og 30mg. Fikk aldri hentet ut resepten jeg fikk i fjor siden jeg bruker en såpass lav dose. Og da jeg kontaktet apotek 1 hadde de så dårlig dato på det de hadde på lager at jeg heller skal spise meg ned på det jeg har og forhåpentligvis få ny medisin i stedet for "løper straks ut". (Vitus hadde enda dårligere dato og ville ha 200 kroner mer for 500 125mg-boksen. ) Legen var forståelsesfull da jeg forklarte situasjonen. Selv om medisinen "ikke brått slutter å virke" som hun sa. Jeg må si at jeg ble litt mer glad i fastlegen min da.

Så alt i alt ... etter 6 år med diagnosen kan jeg si at jeg er på en statusQ som jeg ønsker å beholde videre. (Det har jeg vel egentlig vært de siste 3, forsåvidt.) Det er fremdeles lett å trå feil med årstidsjusteringene og man har jo alltids bekymringen om at "noe kan skje som ødelegger balansen" ... men det går bra.

Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    154

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Ja - og jeg fikk ny resept på 125 og 30mg. Fikk aldri hentet ut resepten jeg fikk i fjor siden jeg bruker en såpass lav dose. Og da jeg kontaktet apotek 1 hadde de så dårlig dato på det de hadde på lager at jeg heller skal spise meg ned på det jeg har og forhåpentligvis få ny medisin i stedet for "løper straks ut". (Vitus hadde enda dårligere dato og ville ha 200 kroner mer for 500 125mg-boksen. ) Legen var forståelsesfull da jeg forklarte situasjonen. Selv om medisinen "ikke brått slutter å virke" som hun sa. Jeg må si at jeg ble litt mer glad i fastlegen min da.
    Ja, hva er det med disse dårlige datoene hele tida? De to siste gangene har jeg fått bokser som går ut på dato lenge før man har sjanse til å få brukt opp medisinen. Den holder sikkert en del lenger enn utløpsdatoen, men de skal da ikke selge medisin som går ut på dato før man får brukt den opp!?!?

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,763

Gikk opp med 1/4 av en 30mg-tablett fra 21. september til 132,5mg (125 + 7,5). Det skal være ca 7,5mg det, forutsatt at jeg klarer å knekke jevnt. Altså det en lege ville ha kalt "homeopatisk dose" og antakelig fnyst foraktfullt av.
    Uansett kjentes det riktig ut. Blir nok ikke lenge til før jeg skal opp mer. Det blir nok etter vi kommer tilbake fra syden den 22. oktober. Da skal jeg opp til 135mg (120 +15 - årsaken til 120mg her er at jeg har en del gamle 30mg-tabletter som jeg skal bruke opp før jeg tar ut ny resept.)
    Ikke sikkert det blir nok tilbake i mørket og kulda, men det får jeg avgjøre da. (Lå vel på 140mg som maks i fjor vinter.)

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,763

Artig... Var hos tannlegen min. Har brukt samme tannlege gjennom praksis i 3 ulike byer og snart 20 år. Altså fra før diagnosen.
    Hun bemerket hvor godt tannkjøttet ser ut og at jeg nå har mindre tannstein enn noen gang. Og at det er sjeldent å se så markant bedring på tannhelsen i voksen alder. (Da jeg begynte å gå til henne skremte hun meg med at jeg nok ikke ville beholde tennene lenge over 40... )
    Nå er jeg inne i 40årene og har vel bare fått én ny plombe hos henne og én rotfylling. (Men har byttet ut mye gammel morro...) Det er nok flere ting som har ført til bedringen, men riktig medisin er iallfall en av tingene jeg takker. Samt magnesium, d-vitamin og mer fett i kosten og å ikke drikke så mye brus/juice.

En ting jeg IKKE har fortalt henne er at jeg kutte fluorprodukter for over 5 år siden. Hun er en "fluortannlege" og siden vi også er venner - og jeg setter stor pris på hennes nøyaktighet forøvrig - så tar jeg ikke den diskusjonen. Jeg tar heller litt ekstra jod før og etter besøkene dersom det er "fare for fluor."
    (Jeg bruker tannpulver med peppermynte fra iherb - det er mest bakepulver - og tanntråd i stedet for fluortannkrem.)

Side 20 av 21 Først ... 1018192021 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 5
    Siste melding: 09-08-15, 16:04
  2. Ny-diagnostisert med lavt stoffskifte
    Av Milli i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 75
    Siste melding: 12-12-12, 18:45
  3. Lavt stoffskifte - ny diagnostisert
    Av Monica87 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 2