Side 3 av 21 Først 1234513 ... Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 203
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,763

Standard Sv: For kvinner: endres staoffskiftet i takt med syklusen?

Det er jo sånn at kvinner får en svak økning i kroppstemperaturen like etter eggløsning. Denne vedvarer sånn ca fram til mensen. Dette kan kanskje være et tegn på økt stoffskifte? Men hvordan dette fungerer på p-piller er også et mysterium. Man skal jo ikke ha eggløsning da. Og hvor mye av resten av "normal funksjonalitet" - som temperaturøkning f.eks som kroppen fortsatt opprettholder er ikke godt å vite.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: For kvinner: endres staoffskiftet i takt med syklusen?

"Under svangerskap og hos kvinner som bruker p-piller, er mengden av bæreproteiner i blodet økt, og disse har dermed høyere konsentrasjoner av bundet hormon uten at dette fører verken til høyt eller lavt stoffskifte."

Dette er hentet fra store norske leksikon (vedlagt nettadresse) P-pillebruk påvirker altså et eller annet i systemet. Selv har jeg aldri hatt problemer med p-pille bruken før jeg har sluttet på dem...da "kræsjer" hele hormonsystemet mitt.

http://www.snl.no/.sml_artikkel/skjo...jertelhormoner

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,763

Standard Sv: For kvinner: endres stoffskiftet i takt med syklusen?

Ja, nå kan jeg delvis svare meg selv. Det finnes opp til flere studier som viser at en kvinnes metabolisme endres i samsvar med syklusen.

Lavest er metabolismen 1 uke før eggløsning og så øker den til mensen. Deretter faller den igjen til man igjen ligger ca 1 uke før eggløsning.

Jeg vil sterkt tro at dette også har en påvirkning på behovet for stofffskiftehormoner.

Her er et par kilder.
    http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/36/4/611
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19321940
    http://www.sciencedirect.com/science...113fe7b5d2f1f8

Når det gjelder hvordan dette virker i kombinasjon med p-piller antyder studiene at denne normale endringen i metabolismen blir jevnet ut. Dessverre finner jeg ingen studier som går på ulike typer hormonsammensetning (i p-pillene). Det ville jo være naivt å tro at en kombinasjonspille skulle virke kroppslig på samme måte som en østrogenfri p-pille.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8735314
    http://journals.cambridge.org/action...=06&aid=886164

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    48
    Meldinger
    1,051

Hei, smgj

Du tror ikke at syklussvigningne også kan skyldes binyretretthet, da? Noe vi har skrevet om bl.a i denne tråden: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...highlight=mens

Min form svinger med syklusen, og jeg setter dette i sammenheng med varierende kortisolnivå gjennom syklusen.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,763

Sitat Opprinnelig skrevet av Rufus Vis post
    Hei, smgj

Du tror ikke at syklussvigningne også kan skyldes binyretretthet, da? Noe vi har skrevet om bl.a i denne tråden: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...highlight=mens

Min form svinger med syklusen, og jeg setter dette i sammenheng med varierende kortisolnivå gjennom syklusen.
    Jeg tror vel ikke det siden jeg ikke opplevde annet enn humøret "premenstruelt" (ingen smerter, ømme bryster etc). Resten av meg var hypo(iallfall identisk med sånn jeg var før jeg fikk medisin) - og det var også blodprøven tatt i denne perioden sammenliknet med de andre jeg har tatt etter oppstart på levaxin.

Jeg tror egentlig at kroppen min reagerer på tilsiget av stoffskiftehormon med å sette igang prosesser som har vært skrudd av. Som mensen. Og at det i sin tur skaper behov for mer stoffskiftehormon. I sær siden syklusen hos kvinner normalt medfører økt metabolisme tror jeg at det også slår ut på stoffskiftehormonforbruket...

Men... dette er antakelig noe jeg får anledning til å utforske videre.

(Bruker rosenrot og pregenelone annenhver dag. Det bør støtte opp under binyrer og hormonbalansen, sånn som jeg har forstått det.)

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,763

Standard Levaxin - skyld i endret væskebalanse?

Jeg synes jeg har fått endret væskebalansen kraftig etter at jeg begynte på medisin.

Jeg har alltid gått på vekta om kvelden og om morgenen - og har derfor god "koll" på hva som er vanlig døgnvariasjon fra kveld til morgen hos meg. Det har alltid vært 0,6-0,8kg dersom det ikke har vært noe "ekstra" den dagen.

Nå har dette endret seg. Jeg drikker mindre enn før på kvelden, men må likevel opp om natta. Og fra kvelden til morgenen ligger nå døgnvariasjonen på 1kg, sjelden under ...

Noen flere som opplever det samme? Heldigvis har jeg ikke andre plagsomme symptomer som synlig vannansamling. Men jeg liker ikke dette uansett. Og denne nattetissingen ødelegger søvnen min...

Dere som bruker naturlige thyroider - er dere plaget på samme måte? Ikke plaget?

Eller - "er det bare meg?"

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,763

Standard Sv: Levaxin - skyld i endret væskebalanse?

NB - jeg fikk altså vannet (på denne måten) etter oppstart på medisin, ikke i forbindelse med at jeg ble syk... (Da la jeg "bare" på meg...)

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Det var jo mest vann som forsvant da jeg skiftet over til Armour - 12kg på noen uker.
    Jeg veide meg ikke så ofte den gangen, så jeg kjenner ikke dag til dag-variasjonene.
    Nå er de sjelden over 1kg, men kan være to, og av og til tre.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,763

Altså - det jeg kalte døgnvariasjon er egentlig kveld-til-morgenvariasjon.

Og n'Finn... du holder på å overbevise meg om at jeg iallfall ikke skal gi levaxin mer enn et halvt år på å funke...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Det kan være et ålreit tidsperspektiv det.
    Jeg venta jo i 16år - så ikke gjør det du også da smgj !

Jeg syns jo at tilførsel av et hormon man sårt mangler, bør virke nærmest fra dag 1.
    Gjør det ikke det, opplever man ingen særlig bedring, bør man være på vakt.
    Mer enn ett år synes jeg ikke man skal tolmode seg til.
    En bør da ha kommet opp på en virkningsfull dose og hatt denne i minst 6mnd.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Side 3 av 21 Først 1234513 ... Siste

Lignende tråder

1. Svar: 5
    Siste melding: 09-08-15, 16:04
  2. Ny-diagnostisert med lavt stoffskifte
    Av Milli i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 75
    Siste melding: 12-12-12, 18:45
  3. Lavt stoffskifte - ny diagnostisert
    Av Monica87 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 15-02-12, 06:56