Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    54
    Meldinger
    409

Standard Moderne kosthold som synder?

Selv om stoffskifte problemer har vært tilstedeværende så lenge man kan finne dokumentasjon,
    kan jeg ikke helt fri meg fra tanken på at det i disse tider er blitt betraktelig mer utbredt.
    Det er helt klart at en del av diagnosene/tilfellene ikke hadde vært unngått uansett,
    men jeg klarer ikke å fri meg fra tanken om at det moderne kostholdet med alle tilsetningsstoffer/søtningsstoffer og light varianter er skyld i en del av det mangfoldet av tilfeller som er tilstede nå.
    Mye mulig det er en tanke helt ut i det blå,
    men den maler i mitt hode.
    Det som irriterer meg grusomt er at også i skolen er det innført lette produkter fordi det er allment godkjent.
    Jeg er gammeldags og vil være det,
    jeg har en formening om at barn i vekst trenger gode fettstoffer for å bygge kroppen ordentlig,
    når man fjerner det skjer det noe som man ikke helt skjønner konsekvensen av enda,
    ikke engang på skolen går det an for barn å få helmelk,
    nei lettmelk skal det være,
    det er nok ikke ordentlig melk til maten som gjør at overvekten råder blant mange barn,
    heller fravær av ordentlig mat og tilstedeværelse av brus,godteri og fast food med sine kunstige tilsetningsstoffer og fettstoffer.
    Jeg klarer ikke fri meg fra tanken om at med alle disse nymotens produktene får kroppen feil stoffer å vokse og utvikle seg på,
    det mangler ordentlig grobunn for at alle kroppens celler og kjertler osv osv skal utvikle seg riktig å bli godt fungerende.
    Nei takke meg tilbake til før i tiden,
    god real husmannskost og goderi og brus i moderate mengder kun på lørdager.
    Det var faktisk ikke så mye allergier og sensitiviteter før i tiden,
    det er vel derfor det heller mer og mer mot at det er livsstils sykdommer.

Ingen regel uten unntak selvsagt og et vanlig sunt kosthold fikser ikke alt,
    det er selv jeg klar over,
    Tilfeller av sykdom,sensitiviteter og overvekt har bestandig eksistert uansett kosthold selvsagt,
    men eksplosjonen av tilfeller kunne sikkert vært unngått.

Arvelige hensyn er selvsagt også uungåelig så alle disse virkelighetene har jeg selvsagt også i tankene.

Hovedtanken er at fra sytti tallet og oppover ble det mer og mer tilsetningsstoffer som ble ansett som helt legitime og som vi proppet i oss,
    så kom alle light produktene som var så suverene,
    så kom det mer og mer penger mellom hendene på folk og det ble mer og mer vanlig at barn ganske lavt ned i alder hadde penger til fri disposisjon i lomma i stedenfor på sparegrisen,
    derav også ble det vanlig at barn kjøper snop,tyggis,brus og søplemat hele uken i mellom,
    så kom tidsklemma og foreldre fikk legitimitet til å satse på fast food/micro mat, halvfabrikat osv for å få middag på bordet før leggetid.

Så betaler vi prisen,
    mer overvekt,allergier osv såkalte livsstils sykdommer,
    med tidsklemma kom også resultaten av de magre matvanene,
    kroppen har ikke fått nok fornuftig bunnstoff slik at den klarer å produsere alt som trengs av hormoner og stoffer som skal til for å takle livet og tidsklemma.
    Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Sv: Moderne kosthold som synder?

Tiltredes 100% !
    Hva skal vi gjøre med en hel industri som lobbyerer folkevalgte til å tro at det naturlige ikke er sundt, men at det det produktet de resirkulerer, er fint å putte i seg ?
    Ikke lenge siden skjedde dette feks. med transfettene, som nå vel er forbudt ? Så gikk man veien om palmeolje - investerte og tapte.
    OSV.

Og hva skal vi gjøre med en matprodusent som ved å kaste på litt ekstra nitrogengjødsel på gulrotåkeren kan øke familiens intekt ?
    Nå er det vel kommet så langt at man ikke kan øke avkstningen mer på den måten, men genmanipulasjon er snart like utbredt.......

Så skal vi vokte oss for nostalgiens svøpe - ikke alt var bedre før.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Er så enig med deg Pebles. Mine unger får helmelk, men jeg har stadig diskusjoner med min eldste fordi hun vil ha annen melk. Ikke enkelt å være mamma, for når de kommer i en viss alder så har de rett på endel medbestemmelse. Så er det opp til meg som mor å sørge for at mine barn tar informerte valg....så sier jeg en ting og skole og venner noe annet....
    Jo flere lettprodukter vi infører, jo mer vokser overvektsproblemet.

Medlem siden
    Feb 2007
    Meldinger
    72

Tusen takk for dette glimrende innlegget, Pebles!
    Jeg er veldig enig med deg at de nye tilsetningsstoffene, lettproduktene og søtstoffene ikke er bra for oss.
    Det verste er jo at man liksom ikke skal komme unna lettproduktene, fordi det er opplest og vedtatt fra høyeste hold at de er bedre. Men det er de ikke, de frarøver oss og særlig barna nyttige fettstoffer og tilfører ekstra karbohydrater.

Eller om det står: Ikke tilsatt sukker... så er det tilsatt kunstig søtstoff i stedet...
    Også enig med n'Finn at ikke alt var bedre før, men noe var det.

Lignende tråder

1. Hva, kosthold?
    Av avath i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 15
    Siste melding: 25-04-10, 16:47
  2. Kosthold med Vigdis
    Av Vigdis i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 32
    Siste melding: 22-02-10, 19:35
  3. Har kosthold noe å si?
    Av Kikkeline i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 20-11-08, 20:49
  4. Kosthold
    Av Marit i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 2
    Siste melding: 20-05-07, 19:46
  5. Kosthold - hva er bra og hva er ikke bra?
    Av Thyr i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 11
    Siste melding: 14-08-06, 17:04

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn