Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 25
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    66
    Meldinger
    1,362

Standard Jeg har brukt Levaxin siden våren 2004

Jeg ser at det går en tråd her om merking av Levaxinboksene. Da føler jeg det passer bra med mitt spørsmål: Er det flere enn meg som har fått overdosesymptomer i form av brystsmerter og til dels smerter i armene?

Jeg har kikket rundt på forumet men har ikke funnet frem til noen som har opplevd dette selv. Jeg begynte med Levaxin sommeren 2004 og fikk straks brystsmerter som holdt meg våken om natten. Dette gikk over da jeg hadde tatt tablettene en stund.

Så fikk jeg de samme problemene etter jul i år. Jeg våknet om natten med krampelignende smerter i brystet. De kunne også være stikkende på hvilken som helst side av brystet. Ble utredet på sykehuset og det var ikke noe galt med hjertet. Både fastlegen og endoen han var i kontakt med ville ikke høre på at det kunne være overdosesymptomer da jeg nevnte det. Men endoen kom med forslag om at jeg kunne slutte med Levaxin for å sjekke om det var det. Og det var helt klart det som var problemet. Etter at jeg sluttet med Levaxin har smertene forsvunnet og jeg har fått tilbake min gamle og dårlige søvn som ikke gjør meg uthvilt på morgenen. Men den er bedre enn ingen søvn.

Samtidig som dette skjedde følte jeg at jeg ble veldig utmattet av fysisk aktivitet og jeg har problemer med å hente meg inn igjen. Migreneanfallene har økt i hyppighet, og jeg har en sinnsyk søthunger. Er det noen som har forslag til hva som har skjedd? Jeg må jo tilbake på medisin for stoffskiftet.

7.juli 06 hadde jeg TSH på 1,2 - T3 på 3,6 (3,5-6,5) og T4 på 18 (11-23).
    15.jan 07 var TSH 1,2 og T4 var på 21 (tok ikke T3)
    Er ikke T3 alt for lav da? Jeg har også lavt ferritin - 22.

Håpe noen har tid til å svare og gi meg noen gode råd. Kan også nevne at Anti-TPO og TRAS hadde jeg aldri hørt om før jeg begynte å lese på dette forumet. Jeg skjønner at jeg må tak tak i dette selv nå.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard Sv: Jeg har brukt Levaxin siden våren 2004

Det var veldig lav ft3.

Jeg har hatt smerter, men det var cosochondritis, heter noe annet på norsk. Er et hypo-symptom. Man kan selv teste om det er costochondritis ved å ta en større dose ibux og hvis det da forsvinner, er det costochondritis.
    Jeg hadde det før jeg begynte på thyroxin, men det var sånn tre år før. Ble undersøkt etter en ventetid på ett år på ahus, de fant ikke noe. Står hjertelig lite om det i norge.
    Hvis det er xostochondritis, er det et hypo-symptom som går vekk ved riktig medisinering.

Kan ikke uttale meg om hva du har.

Kanskje de som ikke fikk bra nok effekt av levaxin, burde sende inn bivirkningsmelding?
    Jeg må ihvertfall ha liothyronin i tillegg.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    66
    Meldinger
    1,362

Takk for svar, Nora
    Jeg er nok ganske sikker på at dette er et overdosesymptom. Jeg hadde ikke disse smertene eller søvnproblemene før jeg startet med Levaxin. Og de forsvant ganske fort etter at jeg sluttet med tablettene. Men problemet er å finne ut av hvorfor det har kommet etter å ha brukt medisin i 2,5 år.
    Jeg må nok ha noe annet enn bare Levaxin når jeg begynner igjen. Men jeg har erfart det mange andre inne på dette forumet har erfart, nemlig at det er sjokkerende lite kunnskap blant legene om dette emnet. Min lege sa til meg at det fantes bare en medisin for lavt stoffskifte og det var Levaxin.
    Så jeg får bare lete videre og dra nytte av den enorme kunnskapen som finnes her inne. Imponerende

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    66
    Meldinger
    1,362

Hei alle sammen

Jeg har vært her inne i noen dager nå, derfor er det vel på tide å presentere seg.

Jeg begynte med tabletter for lavt stoffskifte våren 2004. Jeg trodde alle mine symptomer skulle forsvinne med den vesle vidundertabletten, men der tok jeg grundig feil gitt.

Jeg har behandlet denne diagnosen veldig "stemoderlig", men har nå kommet meg ned på jorda og forstått at jeg må lære meg mest mulig om denne sykdommen selv.

Da har jeg kommet på rett plass har jeg forstått. Jeg har sagt det tidligere, men en god ting kan ikke gjentas for ofte: det finnes enorm kunnskap hos brukerne av dette forumet.

Jeg er femti år gammel, og bor i Vestfold. Jeg er i overgangsalderen, og problemet da er at både leger og endoer ofte mener at overgangsalderen forårsaker problemer som kommer av stoffskiftet.

Jeg er arvelig belastet da min mor hadde høyt stoffskifte. Hun måtte drepe kjertelen med radioaktiv jod. Min datter måtte operere bort to biskjoldbruskkjertler før hun fylte tredve.

Jeg gleder meg til å følge med videre her inne, og håper etter hvert at jeg kan tilegne meg kunnskap og selv bidra med hjelp til de som kommer etter.

Nå har jeg fått prøvesvarene etter 16 dager uten medisin, og de har forandret seg mye synes jeg. TSH har gått fra 1,2 til 21 (0,35-5,0), FT3 har gått opp til 4,0 mot 3,6 (3,5-6,5) i juli i fjor, og FT4 har gått ned fra 21 til 14 (11-23). Anti-TPO ligger på 122.

Er det "logisk" at FT3 går opp uten medisin?

B12 er målt til 376, og det er vel ganske bra?

Ferritin har gått opp fra 22 til 29 på disse få dagene jeg ikke har tatt Levaxin, noen som har forklaring på det?

Er det noen som vet hvilken prøve ALCA er (2,17-2,53)?

Bør jeg begynne med Liothyronin samtidig med Levaxin nå? Er det mulighet for at det lave nivået av T3 kombinert med lavt nivå av ferritin gjorde at jeg fikk overdosesymptomer? Bør jeg ta støtte for binyrer?

Får man sjekket binyrene hos Oftebro?

Dette ble mange spørsmål, men jeg håper en eller annen kan gi meg svar, om ikke på alle spørsmålene, så kanskje på noen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Litt mange spørsmål, med det med ft3 er typisk, kroppen driver nemlig og økonomiserer med lite t4 slik at det lages mer t3 når det er lite hormon.er mer økonoisk.
    Når man tar stoffskiftehormon så går TSH ned og omdanningen til t3 skrus ned. Skrus også ned ved diverse andre tilstander samt hvis det er cytokiner tilstede (noe som kjser hvis man har en inflammasjonstilstand i kroppen)
    Jeg må ta liothyronin av den grunn (altså fordi min TSH går ned og ft3 går ned) så kanskje der er slik med deg og.
    Noen har postet på forumene og sagt at hjertet oppførte seg bedre med mer t3 i form av liothyronin eller Armour Thyroid.

Ferritin skal gå opp hvis man er overdosert og ned på for lav dosering. Jeg tror at det med din ferritin er for kjapt å merke, eller at ferritin gikk opp pga økt ft3 (som jo er det aktivehormonet.

Jeg tror at dine symptomer muligens kan komme av din veldig lave ft3 (fra lenger opp i tråden) og det er lurt å prøve med både levaxin og liothyronin nå.

Den dårlige søvnen har jeg også som underdosert, da snur jeg meg hele natta. Måtte prøve lavere dose / uten liothyronin for å få TSH opp (noe som bare gjorde meg hypo)

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    66
    Meldinger
    1,362

Takk for svar igjen, Nora, du har mye kunnskap.

Dette gir jo mening. Da sier det seg at jeg må ta T3 i tillegg. Men jeg lurer på om det er lurt å begynne med bare Levaxin i og med at jeg har lett for å få overdosesymptomer av det? Og så legge til T3 etter noen uker? Eller skal jeg begynne med begge samtidig?

Men det som ikke gir mening er at jeg hadde hjertebank før jeg begynte med Levaxin i 2004, på begynnelsen når jeg tok det, og så har det kommet igjen nå når jeg har sluttet med tablettene. Det er jo litt merkelig synes jeg. Og øresus, det har jeg ikke hatt før. Men det er vel et hyposymptom mener jeg å ha lest.

Finnes liothyronin bare i 20 microgram tabletter?

Mange fra Lisbeth

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    66
    Meldinger
    1,362

Standard T3 ned ved tilførsel av Lio?

Hei

Er det noen her inne som har forklaring på dette?
    Jeg var av Levaxin i februar grunnet brystsmerter pga tablettene. (Det er for øvrig siste gang jeg retter meg etter lege/endo da ingen har vært interessert i hvordan det gikk. Og selv trengte jeg ikke dette, da jeg visste av Levaxinen forårsaket overdosesymptomene.)
    Fra første mars har jeg "spist" meg opp igjen på Levaxin, og jeg fikk "tillatelse" til å begynne med Lio. Så istedet for å ta bort Levaxin begynte jeg med Lio da dosen var 87,5 mcg per dag.
    Så mitt spørsmål dreier seg om hvorfor T3 går ned når jeg har tatt Lio i nesten 3 uker?

Her er de to siste prøvene:
    6.juni 07:
    TSH (0,35-5,0) 5,2 (Da hadde jeg de to siste ukene gått på 87,5mcg, og de to ukene før det 75mcg per dag.)
    T3 (3,5-6,5) 4 (17%)
    T4 (11-23) 21 (83%)
    Ferritin (20-200) 27

Etter dette begynte jeg med 2x5mcg Lio i tillegg til 87,5mcg Levaxin per dag.

4.juli 07:
    TSH (0,35-5,0) 1,2
    T3 (3,5-6,5) 3,5 (0%)
    T4 (11-23) 14 (25%)
    Ferritin (20-200) 20

Jeg har økt Lio til 2x10mcg og Levaxin til 100mcg per dag, men ikke tatt prøver etter det.

Håper noen er snille og tar seg tid til å svare på dette.

fra Lisbeth

PS: Har for øvrig gått på et rigid vitaminprogram i hele sommer. Dette for å takle bruken av Levaxin og Lio.

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    162

Standard Sv: T3 ned ved tilførsel av Lio?

Mine FT4 og FT3 verdier har også sunket mye etter at jeg begynte med Lio, men formen er mye bedre og det er jo hovedsaken
    Men ikke vet jeg hvorfor, det er jo ikke veldig logisk.
    Kanskje du skulle ta noen jerntabletter siden jernlagrene dine er så små. Hemofer er bra, den består både av hemjern og ikke hemjern.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    66
    Meldinger
    1,362

Standard

Hei minnie
    Ja, er enig i at formen er det viktigste. Jeg var også forberedt på at T4 skulle synke, derfor har jeg økt Levaxin forsiktig etter den prøven.

Jeg er klar over det med jernlagrene, det at de har sunket siden jeg for tre år siden begynte med Levaxin har nok vært med på å forårsake de problemene jeg fikk. Jeg skal helst ikke ta jerntilskudd for å ikke få for mye porfyriner i blodet. Dette på grunn av en latent sykdom (for at den ikke skal slå ut).

Jeg får satse på at ting retter seg etter at jeg har avsluttet vitaminkuren min.

Takker for svar

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    77
    Meldinger
    490

Standard Sv: T3 ned ved tilførsel av Lio?

Sånne blodprøver er ikke noe verd - iallfall ikke i seg selv.
    Du ligger jo innafor grensene så blodprøven kan ikke si om du skal øke - det er en avgjørelse du har tatt som grunner seg på andre forhold.
    Glem blodprøver en god stund til du finner dosen din - så kan du jo sjokkere vitenskapen med en blodprøve å fortelle dem at du har det fint med de verdiene.

Tilogmed ferritin er godt innafor, men den er likevel alt for lav - for oss.
    Men vi blir ikke tatt hensyn til når blodprøver skal tolkes. De tolkes jo som om de hadde en frisk person foran seg !

Det er mange andre blodprøver som er viktigere å ta for oss.
    Jeg tenker på sånne som reflektere hvordan diverse kroppsfunksjoner og tilstander er under den rådende stoffskiftetilstand.
    Leger bør vite hvilke det er ellers får de få igjen skolepenga.

En ting som undrer meg siden du ikke virker gjennomanalysert - hvorfor tar du Lio ?
    Det er jo noe en kan ta hvis fT3 ikke blir høy nok med Levaxin og for høy fT4.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Graves siden 2004
    Av jane i forumet Graves sykdom
    Svar: 42
    Siste melding: 06-05-10, 15:11
  2. Datteren min på 21 år har brukt Levaxin i ett år nå
    Av Bille i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 33
    Siste melding: 10-02-10, 22:34
  3. Les på denne siden om ME
    Av Tynn Tråd i forumet Myalgisk encefalopati (ME)
    Svar: 18
    Siste melding: 01-02-07, 20:00
  4. Brukt armour og sluttet?
    Av heisann i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 9
    Siste melding: 22-09-06, 00:20

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine