Side 5 av 5 Først 12345
Viser søkeresultater 41 til 45 av 45
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    67
    Meldinger
    1,063

Standard Sv: 5 grain. Trenger litt hjelp i forhold til å neddosere.

Lisa....du har fortalt legen din om "innrømmelsen"" som kommer fra AKER nå-
    at TSH blir null(0) ved inntak av T3? (thyroider eller liothyronin).
    Så skal det bli interessant å se om en vil oppleve aksept for at det samme vil kunne skje ved bruk av T4.(så sant man ikke går undermedisinert, da.)
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    58
    Meldinger
    120

Gunnda;

Ja, jeg har tatt med en utskrift av den uttalelsen fra Louise Koren Dahl. Det hjalp ikke i det hele tatt. Hun vil ikke ha ansvaret for mitt stoffskifte etter at jeg droppet Levaxin, så nå er det bedriftslegen som følger meg opp. Det er han som skriver ut ERFA på registreringsfritak. Fastlegen min har også sendt et brev til bedriftslegen - skal be om å få en kopi av det. Hun var visst helt panisk.

Hun var i utgangspunktet positiv til Armour (som jeg brukte før), men etter en telefonsamtale med Aker ble tonen en helt annen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Mitt inntrykk er også at Aker, representert ved Louise K.D., er fobisk i synspunktet på bruk tyroide hormoner. Og jeg kan godt vurdere henne til å være kapabel nok til å skremme opp legen din med utsagn og meninger.
    Jeg må si at jeg er lite fornøyd med den behandlingen jeg fikk av henne, men også hennes holdning til vidre behandling og diagnostikk da jeg kom tilbake noen måneder etterpå og fortalte om bedring ettrer overgang til Armour.
    Slikt gir ikke tillit.
    Jeg har også søkt om spesialistvurdering i den hensikt å bli behandlet likt med andre pasienter - altså å få mitt tyroid på blå resept.
    Det møtet ble blankt avslått uten undersøkelse, tross at legen min meldte om store forbedringer av tyroidbruken på meg.

"En avklaring av ditt syn her Louise, ville være svært kjærkommen.
    Du er vel enig i at det er en fordel vi pasienter har en viss forutsigbarhet i behandlingsteorien legen behandler etter ?"

Jeg vil også si, at etter hennes eget utsagn er det 10-12% av de som behandles med Levaxin som ikke blir bra. Kan være 10.000 bare i Norge det - skal ikke de få en behandling som virker ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Question Sv: 5 grain. Trenger litt hjelp i forhold til å neddosere.

Sitat Opprinnelig skrevet av Lisa61 Vis post
    I tillegg hadde jeg tatt kortisolprøver og de viste høyt nivå - sannsynligvis på grunn av smøringen - ved kontrollmåling senere var prøvene normale. Hvis det er noe som er normalt i vår verden :-).
    Lisa... hvis det var kortisolprøver i blod, betyder det intet i forhold til at afspejle binyrernes virkelige tilstand og de "reelle" cortisolniveauer der skal til før din krop trives og medicinen virker.

Det er ikke hvor meget viser en blodprøve det kommer an på. Her kan påvises de smukkeste cortisol-tal uden at de har tilsvarende betydning for din tilstand, helbred eller hormonbalance i det hele taget. Før kroppen har nytte af cortisol - skal den højeste rate udsondres tidligt om morgenen og efterfølgende cortisoldannelse skal falde jævnt over dagen, for at blive laveste omkring midnat og ca. 2 timer frem.

Det kan ingen blodprøve påvise. Den kan kun påvise cortisolniveauet på tidspunktet for blodprøvetagning. Intet andet og da kan du sagtens have de flotteste cortisol-tal samtidigt med at have det ad hel..de til, hvis dit cortisol ikke falder over dagen som den skal, og er ikke lavt nok til natten. Det kan man kun påvise ved spytprøverne udtaget hjemme, 4 gange den dag.

Det er dette "usunde" og for høje niveaut af cortisol binyrestøtten hindrer. At ophøre med at smøre eller indtage hydrocortison tabletter i utide og fordi blodprøven "siger" forhøjet, er det modsatte af hvad der brug for og det vil gå galt, hvilket det jo også gjorde iflg. din beskrivelse.

Så længe man ikke udvikler "måneansigt", en stor mavebælte af kropsfedt og udtalt "tyrenakke" - har man ikke forhøjet cortisol i en grad, der kræver enten behandling eller ophør med binyrestøtte for den sags skyld....

Sitat Opprinnelig skrevet av Lisa61 Vis post
    Jeg sluttet å smøre meg da prøvene var høye og med redusert dosering av ERFA var jeg helt på felgen i april. Etter det har jeg økt ERFA dosen samt at jeg begynte å smøre meg igjen. Syntes egentlig at formen var relativt fin før jeg begynte å trene...
    Det var ikke særlig smart.... Du var nok i gang med at blive bedre, men det blev afbrudt af en belastning kroppen var langt fra stabiliseret nok til at kunne håndtere. Det er en fejl mange begår når de har "smagt" velbefindende igen.

Forestil dig, at kroppens reaktion på belastningen ved træning svarer til at du er blevet meget syg af lungebetændelse med feber, smerter, vejtrækningsbesvær osv. Dette vil presse binyrerne til en enorm kraftanstrengelse i forsøg på at assistere kroppens andre hormonkirtler i at bekæmpe infektionen. Er binyrerne (fortsat) ikke stabiliseret (helbredt for underfunktionen), vil det faktisk beskadige dem yderligere og - for hver gang man byder sine ikke-raske binyrer en "overraskelse" som den du beskrev - vil chancen for fuld recovery blive mindre og mindre.

Kunsten er, at modstå fristelsen (og håbet) til at "være rask" før man er det, eller næsten. Blot fordi man har det strålende (særlig i sammenligning med hvordan man havde det før) betyder det langt fra, at man tåler det samme (belastningerne) i samme grad man husker fra før man er blevet syg. Det er en ålelang proces og det er kroppen (binyrerne) der deler kortene ud. Ikke viljestyrke eller en stærk personlighed.

Det er en kendsgerning at det er de viljestærke, og dem med en "stærk" personlighed, der bliver raske langsomst fordi de tror, at blot de holder ud vil det lykkes dem at opnå hvad de ønsker. Wrong! Viljen, karakter, personlighed rækker ikke langt hvis man ikke anerkender og accepterer kroppens egne vilkår. Lige som man ikke kan (ved beslutsomhed, udholdenhed og viljestyrke) standse en fødsel der er gået i gang - lige så lidt kan man forhindre binyrerne i at gå i stykker, når man overbelaster dem, før de er stærke nok til at kunne tåle det....
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    58
    Meldinger
    120

Anisa; Jeg tok kortisolprøver i spytt, to kvelder på rad. Den ene viste 148, den andre 48 (eller noe sånt). Jeg sluttet å smøre meg for å ta en kontrollprøve (i spytt) og da var prøven normal. Jeg hadde da redusert ERFA-dosen + sluttet å smøre meg. Jeg må faktisk innrømme at da den siste prøven viste at jeg ikke hadde høyt kortisolnivå, ble jeg skuffet. Jeg var da så nedkjørt og sliten og hadde håpet på at en eller annen skulle ta hånd om meg og "fikse" meg. Fikse meg måtte jeg gjøre selv :-)

Jeg trodde virkelig at jeg skulle tåle denne vibrasjonstreningen, men den gang ei. Nå skal jeg bare ta det med ro og bygge meg opp igjen -og neste gang jeg starter trening skal det skje laaangsomt.

Takk for alle hyggelige svar!

Side 5 av 5 Først 12345

Lignende tråder

1. Forum Arkiv 2002
    Av Mod i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 139
    Siste melding: 31-03-09, 03:23
  2. Ny med diagnose høyt stoffskifte
    Av annka76 i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 17-03-09, 15:44
  3. Lavt stoffskifte. Sikker diagnose?