Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Standard Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.

Hei alle sammen!!

Er ny her, og er i behov for hjelp hvis noen kunne trenge en utfordring.. (begynner å bli kveld nå,og da stiger formen.. )

Først litt bakgrunnshistorie... Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel. Har ingen antistoffer mot tyroidea registrert på blodprøver.
    Formen min har vært noe svingende, og dvs at jeg har hatt noen perioder hvor jeg har følt meg virkelig syk, selv om stoffskifteprøvene har vært normale..

Disse periodene har vært kjennetegnet av "følelse av lavt blodsukker i hjernen" hvor det er vanskelig å snakke og huske ord og det jeg egentlig skulle si.. Og... lav energi, kvalme ved matinntak, frysninger og utmattelse/ følelse av lavt blodsukker etter matinntak.... og i tillegg brennende sviende følelse under huden på hele kroppen, og smerter i musklene... lang liste...

Tok fort over reguleringa av Levaxinen selv, og har regulert litt opp og ned..Har den siste tida ligget på en TSH rundt 0.08-1 og ft4 fra 19 -22 slik omtrentlig.

Startet i friskt mot i ny jobb i januar i år og er fantastisk fornøyd med både kolleger og "meningsinnhold" i jobben... MEN formen holder ikke!!

Har siste tida bare følt meg mere slapp og energiløs ved inntak av mere levaxin. Prøvde å regulere ned littegrann, og da følte jeg meg drastisk mye bedre i ca ett døgn, før jeg ble like dårlig igjen..( Legen mente jeg hadde vært hyper i ca ett år pga TSH på rundt 0.08)
    Siste mnd har formen bare blitt værre,og symptomene jeg har registrert pr i dag er følgende:

* En voldsom følelse av energitap etter måltider av medium størrelse i tillegg til frysninger.
    * Ved kun små korte samtaler blir jeg helt utslitt... ( konsentrasjonsvansker, utmattelsesfølelse)
    * Har et stort søvnbehov, men er ikke trøtt på kveldstid.. Er utmattet og energiløs på dagtid, og blir mere energisk på kvelden.
    * Har svie og brenninger under huden..
    * Føler meg ikke deprimert, hadde vært ute på joggetur nå hadde kroppen tillatt det)

Har vært hos fastlege og presentert teorien binyreinsuffiens, og tok kortisol kl 14.20 på dagen selv om jeg poengterte for labdama at dette ikke hadde noe for seg.. Prøven viste et kortisolnivå på 280..

Ringte fastlegen og ville ha ny kortisolprøve i dag, og sa at hvis jeg fikk rekvisisjon kunne jeg avtale prøvetaking på sykehuslaboratoriet kl 08 og 20
    selv (hadde ringt og undersøkt først selv). Men fikk til svar av labdama at de kun samarbeidet med et laboratorie i Oslo, og at dette ikke lot seg gjøre.

Så nå har jeg time på Balderklinikken 28. april, og ny time hos ny fastlege om 3 dager.:evil:

Dekk intelligente menneskjer trur om å je egentlig lid ta? (Toten og land hand i hand )

Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    77
    Meldinger
    490

Standard Sv: Ny og i elendig form...

Heia Toten !
    Visste du at Tyskerne rister på hugu når de ser Trailere fra Toten Transport

Ikke antistoffer etter postpartum tyroiditt ?
    Har ikke jeg hørt om......
    Men øra mine har ikke detti helt av enda

Noe du vet fra førav er jo at TSH ikke er et stoffskiftehormon, og hvis kjertlen ikke virker, har det ingen funksjon i kroppen.
    Så du trenger ikke ta hensyn til det. fT4 er viktigere.
    Den bør ligge så høyt som mulig - helt oppunder den grensa som gir hjertebank.
    Ikke sikkert den er nådd, selv om du har høy fT4. Den kan kanskje bli høyere.
    Har du ikke merket hjertebank, er du ikke overdosert.

Det kan også være påtide å byttut Levaxinen med et Tyroid ?
    Hvorfor ?
    Syns dine symptomforklaringer tydlig viser at Levaxinen ikke har tilstrekkelig effekt.
    Spør legen om en prøveordning ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Thumbs up Sv: Ny og i elendig form...

`n Finn : (var en slags Toten swung over navnet ditt syns je , men jeg skjønner på dialekta at du itte er helt der )

Tusen takk for tipset!. Har nok hatt endel hjertebank altså, men er ikke flink nok til å tolke om jeg er for høg eller låg når jeg har de symptomene som jeg har og har hatt.. Og så syns jeg det er så rart at jeg føler meg betydelig værre når jeg tar mere levaxin... Men jammen meg skal jeg spørre om et anna preparat ja... tenker du tilskudd på t3 eller noe slik Armour lignende?

Mvh Jeanette

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Talking YES!!!! 1 samtale med ny fastlege = Erfa Thyroid

Hei !

Ville bare dele med dere at det faktisk er håp om at noen fastleger faktisk hører på DEG og DINE erfaringer og lar DEG være agent i eget liv. Selvsagt hadde vært enda bedre om fastlegene faktisk hadde mere kunnskaper om stoffskifte, men denne legen skulle nå sette seg ned og lese på forumet her for å lære mer. Så noen fastleger er faktisk også ydmyke og lærevillige

OG : Jeg går herved over fra Levaxin til Thyroid fra og me i morgen!!!! Jeg ble virkelig sett og hørt i dag.

Så til dere som vil bytte fra Levaxin til Thyroid; finn en egnet og ydmyk lege.

YIHAA!!

Mvh Jeanette

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    DK
    Meldinger
    214

Standard Sv: YES!!!! 1 samtale med ny fastlege = Erfa Thyroid

Hvor fedt
    Jeg håber på samme succes til min kommende samtale med ny læge

Medlem siden
    Nov 2009
    Alder
    53
    Meldinger
    225

Så bra Jeanette

Håper du får like stor hjelp av Thyroid som jeg har hatt

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

TanjaK: Ja, det håper jeg virkelig. Min "metode" til en forhåpentlig bedret tilværelse hos fastlegen var å "legge fakta på bordet" om hvorfor jeg ville bytte medikament så saklig som mulig (vise til forskning osv) og samtidig vise til min sykdomshistorie og symptomer. Uten å bli oppgitt osv.
    Lykke til, krysser fingre og tær for deg .

Siven: Blir oppriktig over at preparatet har hjulpet deg så bra og at det faktisk virker så godt Håper ditt gode liv bare fortsetter .

Mvh Jeanette

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Question Svie/brennende følelse under huden

Hei alle !

Lurte bare på om noen har hatt erfaring med det samme rare symptomet som meg; nemlig en følelse av svie/brenninger under huden.
    Jeg ser også at huden er litt "flammete" der det svir og brenner. Har hatt dette litt til og fra i perioder. Starter opp med thyroid i stedet for levaxin i morgen, og håper disse brenningene gir seg da. Noen andre som har opplevd slike symptomer som dette?

Mvh Jeanette

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    70
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Svie/brennende følelse under huden

Hej Jeanette

Der findes en medicinsk tilstand (ikke sygdom), der kan gøre den mindste berøring/kontakt mellem huden og "noget" uudholdelig. Det hedder Allodynia og betyder "anden smerte." Allodynia kan være permanent, men oftest "kommer og går". Det er en smertefuld/øm/sviende/brændende reaktion på et normalt ikke-smertefuld stimuli. Symptomer, der kan ledsage Allodyni omfatter ømhed efter en ellers uskyldig berøring, eller ømhed ved at hvile på den del af kroppen, hvor "Allodynia-området" findes lokalt. Svie og brændende følelse oven på og lige under huden er også "normalt" for Allodynia.

Der er fire typer af Allodynia: statisk mekanisk, dynamisk mekanisk, termisk, og Allesthesia. Mekanisk Allodynia kan enten være statisk eller dynamisk. Det er statisk, når smerten er forårsaget af selv den letteste berøring eller tryk. Det bliver dynamisk, når ømheden forekommer ved selv den svageste bevægelse oven på huden, som når tøjet f.eks. bevæger sig under gang eller når man flytter armen, eller på anden måde skabes en friktion mellem huden og påklædning, bandage eller anden genstand, der normalt ellers ikke bemærkes. Den tredje type, termisk Allodynia, er forårsaget af selv de mindste ændringer i temperaturen omkring det berørte hudområde. Endelig er den fjerde type er Allesthesia, hvor ømheden opstår et andet sted på kroppen end det berørte.

Jeg ved, at Allodynia kan forekomme hos migrænikere (sådan var det hos mig). Andre oplever Allodynia som følge af smitte med herpes (forkølelsessår), hvor det kan blive i ansigtet og over hele hovedet, at man i perioder oplever kraftig ømhed når man f.eks. retter håret med en kam eller børste, eller bare lade fingrene løbe over håret... En hårknold i nakken kan gøre "ondt", en almindelig fletning kan føles "tung" og trækket nedad giver ømhed, eller nogen skal flytte midterskilningen til en anden side af hovedet, hvis midterskilningen "gør ondt", hvor det oprindeligt var anbragt. Man kan have en hel kind der bare gør ondt, eller området omkring et øje og evt. tåreflod, eller halvdelen af nakken.... der er ingen grænser for, hvor Allodynia kan opstå på kroppen og selv almindelig højhalset bluse, et halstørklæde eller lange bukser kan gøre det uudholdeligt for nogle. Allodynia kan også forekomme ved fibromyalgi, ved diabetes, ved sclerose og ellers i alle øvrige neurologiske tilstande og ved bindevævssygdomme.

Der er noget om, at Allodynia opstår hos dem, hvis centralnervesystemet bliver oversensitivt periodisk eller permanent og hvor nervereceptorer fortolker forkert de signaler de modtager fra de "berørte" steder på huden og over-fortolker dem som smertesignal, såfremt jeg ikke har misforstået noget.

Jeg ved ikke så meget om det, andet end jeg mener helt bestemt, at mange stofskiftesyge her og på andre foraer i cyberspace nævner dette symptom ofte nok, at efter min mening burde Allodynia anses for et sekundært symptom på hypothyreose. Derimod er jeg fuldstændig sikker på, at almindelige læger eller endokrinologer overhovedet ikke forbinder Allodynia med et reelt problem, de stofskiftesyge skal døje med, oven i alle de andre (problemer).
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    58
    Meldinger
    88

Standard Sv: Svie/brennende følelse under huden

Hei Jeanette.

Jeg har nettopp fått diagnosen lavt stoffskifte, og har hatt en del symptomer i noen år. Bl.a. en slags sviing i huden, særlig på armene. Men det var ikke av den alvorlige typen som Anisa beskriver ovenfor, bare en litt udefinerbar sviing i huden uten grunn. Ikke vondt, bare litt "rart" og uvant siden jeg ikke hadde hatt det før.

Og hudforandringer er jo et kjent symptom på stoffskifte - vanligste er vel ekstra tørr hud enkelte områder på kroppen. Hos meg er det særlig leggene som er tørre og "klør", i tillegg til at det av og til dukker opp små tørre felt på overkroppen også. Er spent på om medisinering med Levaxin vil hjelpe på dette, er jo egentlig de symptomene jeg synes er minst slitsomme, men hadde jo vært greit å bli kvitt det....

Side 1 av 42 123456789101112131415161718192021222324252627282930313233343536373839404142 Siste

Lignende tråder

1. Hei på fredag fikk jeg diagnosen 7.mai 2010
    Av Yvai i forumet Presentasjoner
    Svar: 3
    Siste melding: 10-05-10, 16:46
  2. Fikk diagnosen Graves for 2 dager siden
    Av Yvai i forumet Graves sykdom
    Svar: 6
    Siste melding: 10-05-10, 13:47
  3. Fikk diagnosen Hashimotos for en tid tilbake
    Av Carro i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 76
    Siste melding: 10-02-10, 14:24
  4. Lavt stoffskifte etter fødsel
    Av Line i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 29-08-06, 07:08
  5. Fikk diagnosen lavt stoffskifte for 1 år siden
    Av marianne i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 11
    Siste melding: 25-05-05, 11:08

Søkeord for denne tråden

Bokmerker