Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard Hypothyreose diagnostisert i august 2006

Tenkte at jeg også skulle presentere meg. Jeg er 36 år og bor i Stavanger. Fikk hypotyrosen diagnostisert i august og har gått på Levaxin siden da. Det har ikke vært lett å finne rett dose, og jeg har vært trett, slapp og også sykemeldt nå en periode. Skal til legen i morgen så da får jeg høre hva han sier. Håper å finne rett dose og få orden på dette stoffskifte.

i August har jeg gått på Levaxin i 1 år (ulike doser) Kan ikke si at jeg syns at det har hjulpet så veldig mye til nå. Hvor lenge bør jeg fortsette å prøve Levaxin ? Lurer også på hva slags oppfølgning andre får hvor ofte dere tar blodprøver og hva legen gjør ved hvert besøk?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    61
    Meldinger
    1,971

Standard

Hvilke symptomer har du da cathrin? Jeg har gått i 1 og 1/2 år nå på Levaxin, og syntes medisinen begynte å hjelpe etter ca 1 år. Da tenker jeg på det som var verst for MEG. VEKTEN! Jeg har aldri hatt denne trettheten - bare giddaløs. Da tok jeg blodprøver hver måned i førsten - så ser jeg at jeg har tatt hver 3. mnd den siste tiden.

Oppfølging? Lite. Måtte finne ut av doseøkning selv. Har bedt om utallige prøver, og har fått tatt noen. Føler det er mye mer jeg bør testes for, men har gitt opp. Da tenker jeg på alle tips jeg har lest på forumet. Synes at jeg bør få målt hormonnivåer f.eks - i og med at jeg har kommet i overgangsalder samtidig med denne hypo`en. Binyrebarken ligger også i bakhodet (les kris sin link).

Nei - jeg kan vel si at legen ikke gjør noe. Jeg har foreslått endokrinolog, men det var heller ikke nødvendig. Så jeg har nok begynt å gi blaffen, men har mange rare symptomer.

Synes nå allikevel du må gi medisinen en sjanse litt lenger da. Mange melder om bedring etter lengre tid enn 1 år. Som sagt så snudde "noe" etter ca 1 år hos meg. Har faktisk hørt noen i i foreningen her på stedet si at 1 år er INGENTING!

Flere vil tipse deg etter hvert. Tror mange tar påskeferie fra PC. Så vent litt du.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard

Hei. Jeg var tilbake på jobb etter 6 mnd første gang jeg fikk diagnose Hypo. Altså 6 mnd med medisiner. Det har virket bra for meg å bare bruke Levaxin frem til nå. Har brukt Levaxin i 7 år, men nå føre jul forsvant all energi, hommør og alt!!!

Ble sykmeldt i januar og etter å ha lest på forumet her tipset jeg legen om liothyroin og har brukt det siden februar og det funker flott for meg. Har tilogmed gått ned noen kilo, etter jamt og trutt gått opp 20 kilo på 7 år. Og kroppstemperaturen har økt fra 36,1 om morgenen til 36,6.

Og tirsdag skal jeg tilbake i jobb i aktivt!!! HURRA!!!!!!

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Du spør hvilke symptomer jeg har Yvette. Det er jo denne vekten da, samt at jeg er fryktelig trett. Må liksom rasjonere med energien. Jeg er 60% sykemelt så jeg jobber 2 dager i uken foreløpig. Ellers så er huden tørr og klør, håret er tørt og faller av og neglene de blir nok aldri lange, brekker bare jeg ser på dem. Har også poser under øynene men legen min sier at det ikke har noe med stoffskiftet å gjøre, ( jeg har lest noe annet da )

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    61
    Meldinger
    1,971

Standard

Har du gradvis økt dosen med Levaxin? Jeg gir ikke råd her altså, men for egen del måtte jeg opp i høy dose før det "snudde". Er ikke alt som er på plass hos meg heller da, men jeg er også kvitt den verste kroppsverken i tillegg til at vekten er på plass. Ellers har jeg ingen av dine symptomer. Har registrert at vi er veldig forskjellige.

Jeg repeterer meg selv, men altså: JEG økte dosen og målte morgentempen. Og gav meg ikke før jeg landet på 36,8. Det ble for mye Levaxin (tror jeg), så nå driver jeg og senker dosen. Men jeg følger med på morgentempen - som en ugle - og øker igjen hvis den synker. Vil legge til at legen er informert hele tiden. Kan du ikke snakke med legen om dette? Og spørre om du får øke dosen hvis du har lav morgentemperatur? Og da er det snakk om at du måler i baken før du stiger ut av sengen om morgenen.

Oppdaget nå at heisann også skriver om morgentemperatur. Og Liothyronin. Jeg var innom Liothyronin en periode, men droppet det da jeg målte høy fT3. Mulig det var "kicket" med Lio som skulle til for at vekten måtte gi tapt?? Hvem vet? Her er det visst bare å prøve og feile. Og det gjør jeg så det monner. Takk for tipset heisann! Synker tempen så prøver jeg jaggu Liothyroninen igjen!
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    75
    Meldinger
    490

Standard

Jeg får høre at mine symptomer er spesielle, så jeg vil bare si fra at dette er mine eraringer - ikke nødvendigvis dine - og iallfall ikke alle sammen - iallfall ikke samtidig eller enda verre.
    Men så lenge som jeg gikk uten at det ikke virket, og uten at noen gjorde noe unner jeg ingen. Mitt poeng med å skrive dette er at dere skal forlange at behandlingen virker, og klage om den ikke gjøre det !
    Jeg vet jo at de forlanger tolmodighet - de brukte 16år av min, så det vet jeg, men få dem til å gi en tidsfrist for når behandlingen skal ta effekt !
    Da er det lettere for deg hvis den ikke virker.
    Og ikke godt ta deres argument om at du kanskje er av de få behandlingen ikke virker på - uten at du virkelig får prøve flere preparattyper først !
    Det fungerer slik at legene har klippetro på Levaxin. De går i den fella at de tror den virker som ditt eget thyroxin - på alle. Så når du spør om tidsfristen, vil du få et svar som omtrent 3-6mnd. Faktum er at det kan ta lengre tid, og at dosen i noen tilfeller nok skal være litt høyere enn det legen sier for å få til dette.

Mine selvopplevde indikasjoner på at noe var galt hadde jeg i perioder fra jeg var ganske ung. Periodene ble lengre og lengre og verre og verre.
    Hvilken indikasjon legen hadde for å igangsette Levaxinbehandling vet jeg ikke sikkert, men jeg tror faktisk han så alle de tegn på sykdommen som han trengte - og trosset endokrinologens undersøkelser.
    Men da jeg begynte på Levaxin så ble jeg bare ikke bedre. Jeg merket ikke noe til at jeg tok Levaxinen heller, og jeg prøvde (etter mer enn ett år) å ta to om dagen (2x100µg) ble det bare mye verre. Og det gikk bare utforbakke med alt og situasjonen min ble etterhvert prekær, uten at noen gjorde noe.
    Etter 16år med masse leger og undersøkelser greier jeg å lure en lege til å gi meg Armour, som jeg har hørt og lest om på nettet.
    Da normaliserte kroppstemperaturen og vekta seg og symptomer jeg både forbant ikke forbant med stoffskiftet forsvant.
    For meg er dette enten eller. Enten et helvete på Levaxin eller livet (med noen få symptomer) på Armour.
    Og jeg angrer innmari på at jeg ikke var tøffere med behandlingsapparatet. Jeg klaget nok, og jeg skiftet leger (hadde vel 10 omtrent) men de sa alle sammen at det ikke fantes alternativer til Levaxin ! Og DET er hardt å svelge, for det er BLANK løgn ! De folka der VET at det finnes flere enn Levaxin. De vet at det engang var medisin av typen Armour som var enerådende, og de vet at denne medisinen ble utkonkurrert i 60åra av en medisinindustri som tok mer hensyn til den brysomme situasjonen det er å holde rede på en grisebinge, enn det er å ha en puttremaskin borti et hjørne - og gir F i pasientene. Det aller verste med dette er jo at Levaxin ikke er godkjent på vanlige vilkår, fordi "man" gikk god for at dette var - ikke bare det samme, men mye bedre.
    Det er altså ikke utført en godkjenningstest av normal type på Levaxin.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    48
    Meldinger
    2,689

Standard

Hei Cathrin & n'Finn

Jeg må be legen om det meste, men da gjør hun det altså. Tror ikke jeg ville ha fått særlig oppfølging uten det :-)

n'Finn: Det er godt å ha mennesker der ute som har gått igjennom dette helvetet og som er villig til å dele sitt engasjement og sin historie!! For meg betyr det i alle fall at om jeg ikke blir bedre på Levaxinen, så er det ikke tvil om at jeg kommer til å kjempe til jeg får T3 og/eller Amour. Kanskje jeg må bortom begge.. Tiden vil vise :-) Uansett så er det jo det at folk orker å opplyse oss ferskinger som sprer kunnskapen om at det finnes mer enn det legen sier og gjør, og det igjen gjør at ordet sprer seg også til leger. Og forhåpentligvis forskningen etter hvert. Og da er det folk som deg n'Finn, som kjemper så hardt for å opplyse, som vil ha æren..
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    75
    Meldinger
    490

Standard

Må takke deg for gode ord Anne Ma
    Men jeg håper også at min historie ikke skremmer, men brukes og kanskje kan motivere de siste krefter når en trenger det.
    Jeg har jo ikke den fulle oversikten over hvor ofte det går bra, men jeg fikk opplyst hos kompetent legehold på Aker sykehus, at det er 10-12% som ikke får det bra. (legg merke til punktumet)
    Det må jeg da tolke som at de ikke får det bra på Levaxin siden det er eneste behandling - og videre legge til at det ikke gjøres noe for dem !!!

Det er desverre et sølgelig faktum at det blir "vår" oppgave å finne ut hvornår vi tilhører den tiendedelen - og så mobilisere sine krefter til kamp om å få en behandling som virker.
    Og det er jo virkelig et paradox, for det betyr at du må vente til du er tom for krefter med å brgynne å kjempe - ingen i helsvesenet gjør det for deg.
    Det eksisterer kun ett behandlingsregime for hypothyreose !
    Passer du ikke den, så er du blant tiendedelen - for alltid.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av cathrin Vis post
    Du spør hvilke symptomer jeg har Yvette. Det er jo denne vekten da, samt at jeg er fryktelig trett. Må liksom rasjonere med energien. Jeg er 60% sykemelt så jeg jobber 2 dager i uken foreløpig. Ellers så er huden tørr og klør, håret er tørt og faller av og neglene de blir nok aldri lange, brekker bare jeg ser på dem. Har også poser under øynene men legen min sier at det ikke har noe med stoffskiftet å gjøre, ( jeg har lest noe annet da )
    Hei Cathrin. Jeg har negler og hår som vokser helt ukontrollert. Det bare tyter frem, noe som er litt ergerligt for jeg liker å ha kort hår. Det er nok ett luksusproblem men, Jeg har hvertfall brukt folinsyre hver dag i 5-6 år og B-vitaminer skal vel være godt for både hår og negler? Med fare for å ha feil da, igjen

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard Takk til alle

Yvette spør hva slags opptrapping jeg har hatt. Jeg be ynte med 1 tablett den ene dagen . De neste to dagene skulle jeg ta 2 tabletter på50 mikrogram. Etter det skulle jeg ta 1 tablett. Legen mente nå at jeg ville ha normalt stoffskifte.!! Slik gikk det selvsagt ikke og jeg måtte øke gradvis dosen. Til slutt var jeg oppe i 2 og en halv tablett, men da ble stoffskifte for høyt. ( i følge legen var det veldig farlig) Det merkelige var at hun ventet 1 måned før hun fant ut at blodprøven jeg hadde tatt var for høy. :evil: Så tak hun en ny ( det var sikkert målemaskinen på sykehuset det var noe i veien med) Det var det ikke: Jeg hadde FT4 på 40 og var helt elendig. I følge legen skulle jeg vært i flott form. Så måtte jeg begynne å ta mindre og nå tar jeg 1 og 1/2 tablett og skal til legen i morgen. Må vel legge til at da T4 ble så høyt måtte jeg slutte å ta medisin og etter 2 uker har T4 vært på 7 og jeg har følt meg helt elendig. Heldigvis for meg så jobber jeg på sykehuset og kan sjekke prøvesvarene mine selv. En stor fordel for når legen har elektronisk post, så kommer svarene samme dag som de foreligger, og da syns jeg legen min burde sett de avvikende svaret for lengesiden. Akkurat det er jeg sint for :evil: Skjønner jo at det kan ta tid å finne dosen.

Til Heisan

Hva slags B-vitaminer tar du? Folsyre vet jeg at jeg har nok av for det får jeg målt siden jeg bruker medisiner for epilepsi.

Side 1 av 62 1234567891011121314151617181920212223242526272829303132333435363738394041424344454647484950515253545556575859606162 Siste

Lignende tråder

1. Nylig diagnostisert lavt stoffskifte
    Av HildeM i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 56
    Siste melding: 01-09-10, 12:23
  2. Velkomen, August
    Av Delisa i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 1
    Siste melding: 01-08-10, 07:19
  3. Foredrag Thyra dagen i Stavanger 2006
    Av Anne Ma i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
    Svar: 17
    Siste melding: 29-10-06, 17:41
  4. Foredrag Thyra dagen i Stavanger 2006
    Av Anne Ma i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
    Svar: 2
    Siste melding: 12-08-06, 00:37

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn