Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    May 2010
    Meldinger
    14

Standard Jeg har akkurat fått diagnosen kreft i skjoldbruskkjertelen

Hei. Jeg har akkurat fått diagnosen kreft i skjoldbruskkjertelen og iallefall i en lymfeknute. De tok finnålsbiopsier og ga meg resultatet med en gang.
    Jeg er henvist til Radiumhospitalet. Har hørt at det er lang ventetid der og er litt bekymret for det.
    Jeg er svært avhengig av stemmen min i jobben og vil måtte bytte jobb hvis den går dukken. Jeg lurer også på hvor lenge jeg må være sykemeldt etter operasjonen. Det er vanskelig for meg å være lenge sykemeldt og jeg trenger å være på topp i jobben.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    52
    Meldinger
    41

Standard Sv: Jeg har akkurat fått diagnosen kreft i skjoldbruskkjertelen

Heisan!

Jeg ble operert på Universitetssykehuset i Nord-Norge. Jeg skulle opereres innen en måned, lovte de, men det ble seks ukers ventetid. Det samme med radiojoden, fire ukers ventetid ble i realiteten seks... Når jeg nå skal på kontroll etter tre-fire måneder, så tar det vel fem.

Det høres vel ut som syting, men ventetiden er en belastning, det syns sikkert du og! Likevel vet vi jo at noen uker fra eller til ikke har noen betydning, for denne sykdommen utvikler seg så langsomt. Du kan jo vurdere å undersøke ventetiden på andre sykehus, men man skulle jo tro at Radiumhospitalet hadde den aller beste kompetansen, så det er kanskje like greitt å stå litt i kø der.

Jeg er lei for å høre at du har fått kreftdiagnosen, og jeg håper at det vil gå bra med deg. Mye research på nettet har overbevist meg om at dette er til å leve med når man har alderen på sin side, og ikke en av de agressive kreftformene. Jeg skal ikke bagatellisere det du skal igjennom, det er tøft nok med operasjon, lavt stoffsikfte og radiojodbehandling. Men jeg tenker litt på det første jeg spurte legen om da jeg fikk diagnosen: Kommer jeg til å miste håret? Det gjorde jeg jo ikke... Når han i tillegg sa at jeg skulle medisineres slik at jeg hadde et høyt stoffskifte, og kunne tenkes å gå ned i vekt, så tenkte jeg at dette ikke var så galt...

Vel, vel. Vekttapet lar vente på seg, men medisineringen skal justeres i neste uke, så jeg lever i håpet. Håret har jeg jo fortsatt...

Lykke til!

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Hei
    Trist å få slik diagnose. Husk likevel at bare ved å hente informasjon her bidrar dere til å ta ansvar for egen helse. KJEMPEVIKTIG. Vil bare minne om når dere skriver om lange ventelister at det er fritt sykehusvalg i Norge. Man kan med andre ord velge et sykehus med kortere ventetid. Det er også fastsatte ventetider på ulike diagnoser. Denne infoen er å finne på frittsykeusvalg.no og på shdir.no (beklager at jeg ikke er så god til å sette inn linker. Radiumhospitalet har særdeles god kompetanse på kreft. Jobbet der selv en gang. De har spesialisert seg på sitt bittelille fagfelt, så ikke glem fastlegen i tiden fremover. De er bedre på å se helheten.

Medlem siden
    May 2010
    Meldinger
    14

Nå har jeg fått innkalling til Radiumhospitalet for å ta ny ultralyd og biopsi. Jeg vet ikke hvorfor når jeg nettopp har gjort det på lokalsykehuset, men jeg får nå bare reise inn på fredag. Håper jeg ikke blir like blå på halsen denne gangen - sist så det ut som "sugemerker". Det sto at jeg ville bli tilbudt behandling ved Aker sykehus, og der er de vel flinke med dette

Medlem siden
    May 2010
    Meldinger
    14

Standard Sv: Operert for kreft

Jeg ble operert på torsdag morgen og kom hjem i går. Alt har gått bra men jeg må inn i slutten av september og fjerne lymfekjertler som de ikke fikk med i denne operasjonen, som tok 2.5 time. Stemmebåndsnervene er intakt, takk og lov. Det føles stramt der sømmen går, og det kjennes litt sårt, og halsen er litt hoven og "sidrumpet" over sømmen. Jeg ringte for sikkerhets skyld sykehuset i dag siden de sa jeg skulle ringe hvis noe hovnet opp, men det var visst helt normalt. Man er jo tross alt skåret og sydd i.
    Sov dårlig i natt pga trykkbandasje på halsen, og da jeg endelig kapitulerte og gikk på badet og løsnet den syntes jeg det hele så ille ut. Men på morgenen var det mye bedre.
    De var helt enestående på Radiumhospitalet, og når jeg skal jodbehandles vil jeg sannsynligvis få sprøyter slik at jeg slipper lavt stoffskifte. De vil nok gå mer og mer over til den behandlingen nå etterhvert, til tross for at sprøytene koster 10 000 kr! Hvis noen heretter blir forespeilet å måtte gå uten Levaxin i 4 uker så ring Trine Bjøro på Radiumhospitalet og hør om ikke hun kan fikse det for dere!
    Til den neste operasjonen min vil jeg nok be om å få være på sykehuset et døgn etter at drenet er ute, for jeg har følt meg litt usikker i dag.
    Er nå sykemeldt fire uker og tror jeg vil være i stand til å jobbe, hel eller deltid når de ukene er over.
    Jeg var forøvrig ganske dårlig etter narkosen og kastet opp en del. Lå på overvåkingen et døgn før jeg kom opp på avdelingen. Men alle var snille og søte og jeg sov mye, så det gikk bra.

Lignende tråder

1. Antistoffer mot skjoldbruskkjertelen
    Av Ada i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 17
    Siste melding: 04-05-15, 14:56
  2. Har nettopp fått diagnosen Lavt stoffskifte
    Av Atina i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 29
    Siste melding: 04-08-10, 20:35
  3. Nasjonale retningslinjer - kreft i skjoldbruskkjertelen
    Av Mod i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelen
    Svar: 1
    Siste melding: 03-02-10, 00:31
  4. Akkurat som om jeg går i koma...
    Av Shanita i forumet Lavt stoffskifte