Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    6

Standard Jeg ble operert i to omganger

Hei
    Jeg ble operert i to omganger, med to uker i mellom, høsten 2009 for kreft i skjoldbruskkjertelen på Rikshospitalet. Operasjonene gikk greit, hadde ikke noe særlig smerter, og kom meg raskt begge gangene. Problemet i ettertid har kun gått på stoffskiftet. Jeg har fått lite informasjon om stoffskiftet av legene, og oppfølgingen har vært elendig. Heldigvis har jeg ikke hatt noe problemer i forhold til biskjoldbruskkjertlene

I de ukene før jeg fikk radio-jodbehandling sto jeg på Liothyronin, men dosen var nok for lav for jeg fikk "alle symptomer" på for lavt stoffskifte før jeg sluttet med tablettene. Perioden jeg var uten medisiner var ikke en bra periode (ca 2 uker). Det var som om hjernen hadde reist på ferie hukommelsen sviktet, og konsentrasjonen var generelt elendig, og jeg var veldig slapp. Selve oppholdet på isolatet var ikke så annerledes enn hvordan hverdagen var ellers jeg sov, så på tv, tittet litt i blader og snakket i mobilen. Hadde også med meg data, men det var ikke mulig å få koblet seg til internett! Matlysten var i utgangspunktet dårlig, så jeg hadde med meg litt mat og drikke ved innleggelsen (ikke ta med det beste du vet, for det smaker ikke så godt i ettertid ). OG! jeg frøys, veldig! Men jeg var så heldig å få en ekstra ovn på rommet.

Beklager hvis innlegget er veldig negativt, det er ikke meningen! Det virker som om de fleste har mye mildere symptomer enn jeg hadde!!?? Men om dere får noe som ligner litt, så vet dere iallefall at dere ikke er alene om det (jeg hadde ikke fått noe informasjon om det på forhånd og følte at noe måtte være galt med meg..) Heldigvis snudde alt med en gang jeg fikk begynne på medisiner igjen. I løpet av en ukes tid følte jeg meg myyye bedre!!
    Lykke til

Er det noen som har erfaring med oppfølging etter radio-jod og lyst til å fortelle litt om det? Halvtårskontroll, årskontroll osv??

Hilsen Idea

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    33

Standard Sv: Jeg ble operert i to omganger

Skjønner at mange føler seg elendige de ukene de går umedisinerte og venter på jod-behandling... MEN når eeeeendelig jod-behandlingen er overstått og man kan starte medisineringen lurer jeg på om jeg må bråstarte på 150 mikrogram eller om dette trappes opp gradvis...? Skal på ferie umiddelbart etter jod-behandlingen og er livredd for eventuelle bivirkninger/forgiftningssymptomer. Det er jo tross alt reelle muligheter for dette når jeg har skyhøy TSH og dermed altså vanvittig lavt stoffskifte og brått skal medisinerers til et ganske høyt stoffskifte? Noen med erfaringer rundt dette? Min erfaring fra Riksen er som nevnt overfor; jeg føler jeg ikke har fått tilstrekkelig informasjon relatert til tiden jeg nå går gjennom og blir veldig usikker da jeg vet det er svært alvorlig dersom man går inn i såkalt hypothyreoid krise eller myksødemkoma.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    6

Standard Sv: Jeg ble operert i to omganger

De to siste ukene før radiojod var ikke noe gøy! jeg hadde nesten "alle" plagene man kan få av lavt stoffskifte, men det snudde ganske fort når jeg begynte på tabletter igjen. Jeg begynte med liotyronin og trappet ned på den i ca 10 dager mens jeg ventet på at levaxinen skulle begynne å virke. Begynte å jobbe 50% etter 3-4 uker.. I ettertid har jeg skjønt det sånn at noen får stimulerende sprøyter i stedet for disse ukene uten levaxin, og hadde jeg fått tilbudet, hadde jeg definitivt valgt sprøyter!

Uansett virker det som om man reagerer ganske forskjellig på denne behandlingen, så vanskelig å si hvordan du vil ha det! Men som sagt, jeg opplevde at jeg følte meg ganske dårlig med lavt stoffskifte, og likevel kunne jeg nok dratt på ferie etter noen uker.. Det eneste som jeg tenker kan være et minus, er at jeg opplevde at kreftene "tok slutt" utover dagen, og jeg var veldig trøtt og sliten på kvelden. (og det opplever jeg dessverre fortsatt, så det er mulig det er meg det er noe galt med ;) )

Hilsen Idea

Lignende tråder

1. Svar: 4
    Siste melding: 13-11-11, 09:25
  2. Operert for kreft
    Av Tuppelura i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelen
    Svar: 12
    Siste melding: 10-08-10, 19:56
  3. Flere omganger med høyt stofskifte i årevis
    Av RKN i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 6
    Siste melding: 11-10-08, 12:07