Side 2 av 8 Først 1234 ... Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 78
    Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Midt Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    38

Standard Sv: Desperat mann på let etter hjelp!

For å komme litt tilbake til blodprøvene mine, så lurer jeg på om fT3 har noen betydning i denne sammenhengen. Ser at den ligger i nedre grense hos meg. Samtidig som vi snakker om blodprøver, så lurer jeg på hvilke prøver jeg bør ta for å få et mere korrekt bilde på det hele enn bare disse tre som jeg finner i papirene mine. Har lest og lest på forumet, og funnet dette:

Anti TPO
    TRAS
    TSH
    fT4
    fT3

... er klar over at det finnes flere, men er disse 5 de viktigste?

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Hvis du vurderer privatklinikk, ville jeg vel vurdert endokrinologen Hertoghe i Belgia, dersom du har råd. Han sjekker hele hormonsystemet, ut fra det jeg har lest her og andre steder på nett av de som har vært hos ham. utfra det jeg har lest tror jeg han er den beste.
    Ja, jeg vurderer også privatklinikker. Jeg noterer meg det du skriver. Tusen takk Vigdis!! Vet du ca. hva det vil koste?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Anti TPO - er antistoffer mot det vev kjertlen består av. Gir lav fT4
    TRAS - er antistoffer mot kjertlens TSH-reseptor. Gir oftest høy fT4, men kan gi lav ! Ofte oversett og ikke utført på paienter med lav fT4 av den grunn.
    TSH - Styringshormon som regulerer kjertlens tilgang på Jod.
    fT4 - lager av prohormoner for stoffskiftehormoner
    fT3 - stoffskiftehormonet.

Disse hører jo med i en seriøs utredning alle sammen.
    Jod (døgnurin) er viktig - ellers kan ikke kjertlen produsere. Er ofte oversett og sjelden tatt prøve. Leger arumenterer ofte med at prøven er undødvendig for det er så sjeldent at noen har det.
    Vel - bør man ikke ta dem nettopp derfor i tilfeller som ditt ?

Så finnes det jo mange forskjellige typer av celleresistens - noen kaller det også Hypothyreose2. (lign. Diabetes2) Jeg liker ikke den betegnelsen, for den har ikke noe med kjertelen å gjøre.
    Celleresistens er at cellene ikke vil ta imot de stoffskiftehormonene som er der. Kjertlen er ok.
    Det finnes tester for noen av tilstandene (gentester)
    Det hevdes fra faglig hold at disse tilstandene er sjeldne.
    Men leter man seriøst etter dem, eller hypokondrerforklares de og sendes til psykiatri ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Hordaland
    Alder
    43
    Meldinger
    35

Hei du!

Testosteron-mangel er mer utbredt enn hva man kan få inntrykk av. Men i likhet med hypothyreose er referanseverdier fra blodprøver gullstandarden, og ikke kliniske symptomer!

Testosteron-mangel har mange overlappende symptomer med hypotyreose. På mine testosteron prøver så jeg at mitt totale testosteronivå lå heeelt i nedre grense, det samme gjorde min SHBG (sex-hormone-binding globulin). Da jeg gjorde min endo oppmerksom på dette sa han at det bare viser at det frie "biologiske" testosteronet var høyt så dette var kun positivt. Det frie testosteronet ble ikke målt i blodprøven så det kunne jeg ikke etterprøve der og da.

Etter nærmere undersøkelser for min egen del fant jeg at:

Low serum SHBG, low total testosterone, and clinical AD are associated with increased risk of developing MetS over time, particularly in nonoverweight, middle-aged men (BMI, <25). Together, these results suggest that low SHBG and/or AD may provide early warning signs for cardiovascular risk and an opportunity for early intervention in nonobese men

MetS betyr det samme som metabolsk syndrom.

Dette sa endoen ingenting om....

heller ikke at:

MedWire News: Low levels of sex hormone-binding globulin (SHBG) predict Type 2 diabetes in men, even after adjusting for testosterone levels, show study results.

Har man insulin resistens som de fleste med metabolsk syndrom har kan man ha følgende symptomer:

1. Exhaustion - The most common symptom of Insulin Resistance is that it wears people out, with exhaustion being common. While there are some who are tired morning or afternoon, there are others with IR who are exhausted throughout the day.

2. Increased Blood Pressure - Due to the high levels of insulin that are circulating in the body, another symptom can be increased blood pressure. The fact is that most people with hypertenstion have too much insulin in their system.

3. Foggy Brain, Poor Memory - The fatigue associated with insulin resistance is not just physical. Therefore another symptom is brain fogginess in the forms of poor memory, inability to think creatively, forgetting what you were about to do, learning disabilities, and others.

4. Hypoglycemia, Low Blood Sugar - While low blood sugar is normal for most when meals are not eaten, prolonged periods of “hypoglycemia” is not a normal thing and can be a symptom of Insulin Resistance.

5. Bloating or Gas - Intestinal bloating or gas is produced from carbs in the diet. For many, excessive amounts of gas are a sign that one may have insulin resistance.

6. Sleepy After Eating a Meal - If one gets sleepy immediately after easting a meal containing 20-30% of carbohydrates that too can be a sign of the condition.

7. Large Buttocks, Large Abdomen - Prominent buttocks in women or a large abdomen in men is an indication of too much fat and are symptoms of Insulin Resistance.

8. Depression - An issue with depression is yet another symptom.

Mitt råd er å gå gjennom alle prøvesvarene dine og sjekke ut de verdiene som ligger helt i øvre eller nedre del av referanseområdet. Så kan du kryssjekke resultatene. La oss si at verdi A ligger på nedre del referanseverdier mens verdi C ligger helt i øvre del av referanseverdier så kan man google opp disse A+C og se om du finner noen treff. Kansje vil navnet på en ny diagnose dukke opp. Da kan du isåfall sjekke ut om det er andre verdier du har fått målt som sannsynligjør at diagnosen passer, eventuellt kan andre verdier du har avkrefte at dette er en potensiell diagnose for deg.

Selv har jeg subklinisk hypotyreose med høyeste målte tsh på 4.83, jeg har lavt testosteron-nivå, jeg har insulinresistens samt søvn-apne. Kortisol målt i blod var heller ikke optimalt da det ble målt. Videre har jeg høyt blodtrykk og dårlige kolesterolverdier, da spesielt triglyserider. Totalt sett har kombinasjonen av symptomene de forskjellige diagnosene gitt meg store problemer med å fungere adekvat.

Kan tilslutt nevne at jeg akkurat har funnet ut at folk med insulinresistens skiller ut mer magnesium i urinen enn andre. Ok jeg sjekker videre og finner:

Magnesium is a critical player in maintaining normal blood pressure levels, as well as muscle and nerve function, blood sugar regulation, bone health, and immune system maintenance.

Videre:

Magnesium is used in the production of prostaglandin E1, which is a powerful vasodilator. Typically, blood pressure rises as blood vessels harden and narrow, which causes the heart to exert increased force to circulate blood to body tissues. A vasodilator causes your blood vessels to relax and widen, allowing for easier blood flow and results in a lower blood pressure.

Neste gang jeg tar blodprøver kommer jeg definitivt til å få sjekket magnesium-verdiene mine! Men ingen lege har sålangt linket mitt høye blodtrykk mot insulinresistens og muligens magnesium mangel, nei slik må man funne ut selv....

Lykke til videre med din utdanning av deg selv og dine egne symptomer!
    Mann 34. Lavt stoffskifte i grenseland. Holder på med en mastergrad godt på overtid...

Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Midt Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    38

Hei Troj og takk for en flott samling med informasjon. Dette med testosteronmangel er interessant. Jeg har også en BMI < 25, og har alltid hatt det. Er forresten også høy (1.93cm/familiært - men jeg ble minst). Metabolsk syndrom er ikke det første man tenker på hos meg vil jeg tro ut fra det jeg kan lese andre steder.

Jeg har ført opp Testosteron og SHBG på ønskelisten for blodprøver.

Finner ikke frie biologiske testosteron i listen over blodprøver som kan tas....

Når det gjelder Magnesium, så fikk jeg bakoversveis av symptomene. I den listen ligger mye av mine problemer. Spesielt dette med kramper og tetani (tremor). Fikk i 1994 diagnosen dystoni (som er tremor). Plages mye med tremor i nakke og rygg. Til tider også innvendig. Kjenner liksom hele kroppen disser. Utpreget i spesielle stillinger. Sittende litt foroverbøyd. Er også en del plaget med kramper i spiserrøret..... Det står der alt! hmm...

Hvis man leser om tetani, så ser man også at ionisert Kalsium kan ha sammenheng. Magnesium og ionisert Kalsium er ført opp på listen!

Tusen tusen takk! Dette var meget interessant.

Andre spesielle symptomer som jeg ikke finner andre steder er at jeg plages med en sur smak (svak sitron) i munnen. Skulle tro det var magesyre, men jeg plages ikke med smerter i spiserør eller heshet som ville vært "vanlig" med syrereflux. Innbiller meg av og til at spyttet mitt produseres surt.. Noen som har hørt om dette?

Dette med reflekser for når man må på do har aldri vært normalt med meg. Når jeg må på do er det fordi jeg holder på å sprekke. Dette har medført at jeg kan urinere nesten 2 liter i slengen. Ikke bra. Må jo ha en blære som ligner en fotball. Gjelder forresten også bommelibom. Det medfører selvsagt forstoppelser. Det virker som om de normale signalene for dette er skadet/defekt/signalmangler(stoffer). Dette har vært slik så lenge jeg kan huske.

Seig svette og lite svetting. Virker som jeg kan svette mere igjennom hendene enn ellers på kroppen. Minner om tynn vaseline... Seigheten er værre når jeg har dårlige perioder.

Vel... da ble det pause igjen..... så skal jeg finne på mere.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,216

Smile Sv: Desperat mann på let etter hjelp!

Sitat Opprinnelig skrevet av BerKath Vis post
    Når det gjelder Magnesium, så fikk jeg bakoversveis av symptomene. I den listen ligger mye av mine problemer. Spesielt dette med kramper og tetani (tremor). Fikk i 1994 diagnosen dystoni (som er tremor). Plages mye med tremor i nakke og rygg. Til tider også innvendig. Kjenner liksom hele kroppen disser. Utpreget i spesielle stillinger. Sittende litt foroverbøyd. Er også en del plaget med kramper i spiserrøret..... Det står der alt! hmm...
    Ja, måske gider du kaste et blik på tråden Ancient Magnesium? Selv folk som ellers reagerer mod "almindeligt" magnesiumtilskud (optagproblemer evt. i tarmen?), de rejser sig som en anden Lazarus efter at have gået over til denne (overraskende ukendte) magnesiumform.
    Sitat Opprinnelig skrevet av BerKath Vis post
    Andre spesielle symptomer som jeg ikke finner andre steder er at jeg plages med en sur smak (svak sitron) i munnen. Skulle tro det var magesyre, men jeg plages ikke med smerter i spiserør eller heshet som ville vært "vanlig" med syrereflux. Innbiller meg av og til at spyttet mitt produseres surt.. Noen som har hørt om dette?
    Fænomenet hedder "phantom taste" eller phantogeusia og er ret typisk for bl.a. diabetes. Sikkert også i forhold til insulinresistens (Troj nævner), idet insulinresistens er jo en "omvendt" diabetes og er følsom over for samme kostjustering m.v. som den "ægte" (ikke insulinkrævende) diabetes. Prøv at søge på de to søgekriterier og se hvad der dukker op....

Uanset hvordan man ellers vender det og drejer, ja, så hvert et symptom du nævner peger i lige linje mod et hormonrelateret sammenhæng. Sikke noget...
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Midt Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    38

Standard

Har vært som en virvelvind på nette etter Magnesium. Mye kan tyde på at dette er ett av mine problemer. Grått hår, unormal svetting, kramper, tremor, tretthet, muskelsvakhet, langvarig diare....

Jeg har helt glemt å nevne at jeg på egen hånd tok Kenny De Merleir sin urintest på LGS (leaking gut syndrom). Kjøpte to for å være helt sikker. Tok testen 2 ganger med 14 dagers mellomrom. Begge testene hadde moderat utslag (midt på treet- positiv). Kom over testen i forbindelse med utredningen av postrivalt tretthetssyndrom (ME). Denne testen måler H2S i urin. Det vil si utskilt hydrogensulfid (gift) fra tarmene. Gift som dannes pga. ufordøyde proteiner i tarmen. Dette lekker over i blodet, renses i nyrene og vips, så kan man teste for om din kropp er forgiftet(kort fortalt). Tok sevsagt denne testen med til min lege, men han hadde ikke hørt om lekk tarm engang han stakkar. Jeg ble så forfjamset at det bare ble med dette. Jeg vet i hvertfall at giften H2S er observert i min urintest, og det betyr at tarmene ikke fungerer optimalt. Dette vil jo muligens også være en eventuell årsak til at enkelte stoffer ikke tas opp i kroppen.

Takk takk Anisa, du jobber hardt! Man finner jo det meste HER på forumet jo. Gikk inn på Mega Magnesium og leste hva den skulle hjelpe mot. Kunne jo like godt hett BerKath's Magnesium. Det blir å handle Magnesium....

Phantom Taste har jeg ikke hørt om før. Men noe er det. Jeg sitter flere timer uten å drikke eller spise, men det produseres altså hele tiden denne surbitre smaken. Surhet produserer vel også spytt, så det blir liksom en vond sirkel. Produserer jo snart mere spytt enn urin! Når det gjelder insulin og resistens, så kan jeg nevne at de på sykehuset fant mitt blodsukker på morgenen litt merkelig. Det var litt høyt for så å bli normalt. Min kone har diabetes type 1 og vi har i ettertid sjekket blodsukkeret hjemme også. Det rare er at blodsukkeret ofte er moderat høyt når jeg står opp for plutselig å bli normal. 7-8 (er ikke sikker på enheten).

Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Midt Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    38

Jeg pøser på!

Merket tilfeldig at jeg ble litt bedre når jeg var på hytta vår som bare er 15 minutter unna. Lurte fælt på hva som gjorde det. Ville ikke infinne meg med at det var av vi koste oss og slappet av. Etter å ha lest dette med Magnesium, så begynte jeg å tenke på hva vi gjør anerledes på hytta enn hjemme.... Så ser jeg at et av de produktene som innholder mye magnesium er egg (eggeplomme). På hytta har vi som fast regel at det skal være egg hver morgen! Aldri hjemme. Det er liksom på hytta det. Mulig dette er en ledetråd altså, og ikke bare fantasi...?

Jeg kommer også på andre produkter jeg får en "umiddelbar" velbefinnende av:

Smør
    Leverpostei

Produkter jeg overhode ikke tåler

Hvitost (smeltet "kan" gå bra)
    Kaffe
    Alkohol
    Paracetamol (panodil går fint)
    Friske bær (syltede går fint) Jordbær er en værsting om den ikke er overmoden.

Ser ellers at vitamin D spiller en viktig rolle for å kunne ta opp mineraler i kroppen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Jeg gikk jo med for lav D-vitamin, så hvis du ikke er mye i sola uten klær når skyggen er kortere enn deg kan du likegjerne begynne med D3 tabletter.
    Kan jo være godt med en måling først, og jeg ville målt begge - altså både S-25-OH og S-1,25-OH.
    Det er h.h.v lagervaren og den aktive formen.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,124

Standard

Angående Hertoge, så vet jeg ikke priser, men vet at det er dyrt. Mange som går på Balder bruker fort 10-20 000 på første året, tester, medisiner, selve legetimen etc. Jeg antar at Hertoge (men jeg vet ikke) kanskje ikke blir så veldig mye mer enn 20 000, fordi du vil ikke gå der så ofte. Vet noen om han har ett nett sted med prise rog adresser, Anisa, vet du?http://www.hertoghe.eu/abstract/abst...combination-o/ var stedet jeg fant.

Nå så jeg spørsmålene Hertoge vil at du svarer på når du kommer til konsultasjon: http://www.hertoghe.eu/uploads/media...ENSIVE_ENG.pdf

Og her kan du se hvordan du bestiller time. Da går det an å spørre hva det koster. Mener noen på forumet som har vært hos ham sa at medisninene han foreskriver er rimeligere ved kjøp på apotek i Belgia enn om du lever resepten her til lands. Så om du foretar denne reisen, sett av tid til apoteket etterpå!

Her på forumet kan du blant annet lese om Hertoge her, hvor Lulu forteller om konsultasjon. Her er en annen tråd om Hertoge. Han har skrevet en bok, "Det handler om homoner". Ett eller flere bibliotek har den i Norge, den kan fjernlånes fra det biblioteket som har den. Håper du kommer et sted hvor du kan få hjelp. Det høres tøft ut, slik du beskriver det
    Sist endret av Vigdis; 21-08-10 kl 19:11 Begrunnelse: tillegg
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke. Bruker thyroid

Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Midt Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    38

Hei igjen! Var hos legen i dag pga. bl.a. utgått sykemelding og ønske om å få tatt prøver som penser mere inn på dette vi snakker om her. Han var i godlaget og vi snakket samen i nesten en time om symptomer og mulige årsaker. Jeg viste han lappen min med ønske om å få sjekket det vi har snakket om her (nevnte ikke det) inne. Han mente til min skuffelse at THS fT4 og fT3 var sjekket grundig nok, så han ønsket ikke å ta disse igjen. Men vi kunne ta resten. Disse ville eventuelt gi svar på om de tre ovenfornevnte er i orden. Så det ble tatt prøver på Anti TPO, TRAS, SHBG, Magnesium, ionisert Calsium, insulinresistens, testosteron osv. Også disse D vitaminprøvene dine n'Finn. Til og med noen prøver han kom på selv, som jeg ikke husker her og nå. Han sa at siden vi hadde kostet på så mye før, så hvorfor ikke. Da sa jeg at det antakeligvis ble dyrere med trygd. Han sa bare "ja" og fortsatte å krysse av i skjemaene.... Jeg sa også til han at jeg visste om en endokrinolog i Molde som var flink med folk som andre har gitt opp. Det skulle han gjøre, men ville vente til prøvesvarene var kommet tilbake slik at han (endoen i Molde) eventuelt også kunne få disse prøvene før jeg ble henvist. Veldig positiv dag selv om jeg er vant til at alt er normalt. Venter meg vel heller ikke at disse prøvene gir noe svar, men de er i hvertfall tatt. Det er viktig for meg. Synd at han ikke kunne krysset ut komplett for Hypotyreose. Jaja, ble sykemeldt en måned til og nå begynner jeg å få dårlig tid med å finne ut av dette. Skulle gjerne kjørt en privat undersøkelse paralelt med denne, men ser fordelen med at ens egen lege er innblandet hele veien. Vurderer å ringe Aleris i Trondheim i morgen... Vi får se....

Har hatt noen "bedre" dager nå, og nyter hvert eneste sekund. Det har blitt få av disse de siste 8 månedene. Men erfaringsmessig kommer de mørke skyene tilbake som lyn fra klar himmel. Jeg tvinger i meg ett egg om dagen nå, og det ser ut til at periodene hjemme (les annet svar lenger opp) også blir litt bedre. Det må være noe i egg som kroppen liker....

Takk Vigdis for opplysningnen. Jeg vurderer fortløpende slik undersøkelse.

Side 2 av 8 Først 1234 ... Siste

Lignende tråder

1. Jeg er ved at være desperat.
    Av Ditte i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 4
    Siste melding: 08-08-10, 11:49
  2. hei,mann med lavt stoffskifte
    Av tommy i forumet Presentasjoner
    Svar: 4
    Siste melding: 26-04-10, 15:08
  3. Hashimoto's. Desperat rop om hjelp
    Av johanne72 i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 26
    Siste melding: 14-03-10, 13:28
  4. hei,mann med lavt stoffskifte
    Av tommy i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 3
    Siste melding: 07-03-10, 00:19
  5. Mann på 22 år med høyt stoffskifte.
    Av aesthetics i forumet Høyt stoffskifte hos menn
    Svar: 16
    Siste melding: 23-02-10, 19:35

Søkeord for denne tråden

Bokmerker