Side 3 av 8 Først 12345 ... Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 78
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Sv: Desperat mann på let etter hjelp!

hehe - jo , det kan fort bli dyrere enn et par prøver ekstra......
    Så er det å vente ei uke til da.......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Midt Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    38

Huff, nå er jeg ordentlig deppa. Etter en uke i Molde for videre utredninger, har det ikke kommet ut noe som legene vil kalle årsak til mine problemer. Så da er det fremdeles status quo for min del.

Utredningene der gikk ut på full endokrinologisk utredning. Prøver for RA (revmatisk artritt) og noe så sjeldent som porfyri!! De siste kunne jeg jo fortalt dem at ikke stemte. Det var bare det at ei som tilfeldigvis hadde studert på Haukeland hadde vært norti dette og syntes de lignet. Ba spesifikt om å få tilsendt epikrise, men har ikke mottatt dette enda. Det har nå gått 8 uker!! siden jeg skulle få svar, så det ligner ikke grisen hva helsevesenet kan tillate seg når folk nære dauen hver enda natt i påvente.... Må legge til at jeg har etterspurt svar hos fastlege, og han bekrefter at de fleste svarene er mottatt negative til han. Bare porfyrisarene gjensto.

Er svært langt nede i øyeblikket. Er så utslitt av hele skiten at det ikke ligner grisen. Jeg vurderer nå psykiatrisk hjelp for å komme opp å få litt luft. Men det har jeg veldig lite lyst til når jeg selv mener at dette må det kunne finnes ut av.... Om ikke annet et lite eksperiment med litt kortisol og litt T4 og en dæsj T3. Man kan da ikke la folk ligge på denne måten i Norges land.

ALT jeg leser på nett peker mot hypothyreose og binyrebarksvikt, men ingen prøver viser noen skrekkverdier. Nå sakl jeg legge til at jeg er svært lite flink til å få tilsendt de resultatene som min fastlege sier er normale, så jeg har svært lite å vise til her på forumet.

Bare ett lite spørsmål. Er det farlig å eksperimenter med en normal (les: det som er vanlig for hypothyreose) oppstart av eventuelt kortisol, levaxin og liothyronin for å se om man får effekt. Koster dette samfunnet mere enn min egen smerte? Det er vel ikke dødelig i kontrollerte former. Jeg mener.... Hva er alternativet liksom. Skal man vente i det uendelige til man skaper dype depresjoner og måtte gi antidepresiva i stedet for å prøve noe som kanskje virker... Av og til kan man lure på om legene venter til pasientene klikker for endelig å kunne sette diagnosen! Ikke vet jeg, virker sikkert veldig desperat på enkelte her nå.

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    47
    Meldinger
    1,051

Jeg føler med deg og forstår hvor håpløs situasjonen din er.

Hadde jeg vært deg ville jeg ha bestilt meg time hos en privat lege. Den som de fleste er best fornøyd med er Dag Schiøth på Heggeli Helhetsmedisin i Oslo. Han synes som den beste for oss med hypothyreose, binyreproblemer etc. Jeg ville ha satset på han og tatt en telefon i dag. Og om du ringer til senteret for time, be spesifikt om han, da jeg har forstått det slik at ikke alle legene der er like gode.

En prøveperiode med levaxin i lav dose anses ikke som skadelig. Kortison skal man være litt mer forsiktig med. Det er ikke noe man hopper av og på, det kan være farlig. Du kunne eventuelt ha prøvd deg med litt hydrokortisonkrem fra apoteket. En del med binyreproblemer opplever noe lindring når man smører seg med det, det er en bekreftelse på at binyrene sliter.

Ønsker deg alt godt!

Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Midt Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    38

Jeg prøver å finne og lese meg opp på Hypothyreose 2 eller celleresistens som dere kaller det her inne. Det er ikke lett å finne noe om dette på nettet. Det meste ligger her inne.

En av mine problemer er at muskelmassen min blir full av små kuler som lett kan kjennes hvis jeg forsikitig stramer musklene. Disse er vonde og ømme. De opptrer i større eller mindre grad etter hvor mye fysisk aktivitet som utøves. Når disse knutene opptrer i større mengder, da er også utmattelsessymptomene sterkere. De kommer ofte en dag eller 2 etter at fysisk aktivitet er blitt utført. Hvis jeg henger armene langs siden og bøyer underarmene opp til skuldrene for så å senke de ned igjen, så rister muskulaturen som om man slår av å på strømmen i full fart. Total utmattelsessymptomer!. Vet ikke om det er forståelig, men det er liksom ikke saft i systemet til at det skjer med myke normale bevegelser. Pga. av dette fikk jeg en utredning nevrologisk, men de kunne ikke finne noe på sine apparater som indikerte muskelsykdom. Det er hos meg biceps og muskulaturen i bena som er verst rammet.

Hvorfor jeg nevner dette? Jo, jeg har lest litt om hva dere skriver om T3 (n'Finn), der det ikke hjelper at man har normale verdier av disse hormonene når cellene ikke klarer å forbruke dem. Disse kulene jeg snakker om virker på meg som slaggstoffer i muskulaturen som på en måte ikke blir renset pga. for dårlig forbrenning. Kan jeg være inne på noe n'Finn.

Har andre hatt lignende symptomer.

Jeg har nå bestemt (uansett om det skjer illegalt!) meg for å prøve ut en forsiktig oppstart av Levaxin (T4) og Liothyronin (T3). Jeg leste her inne at dette er vanlig medisinering ved Hypothyreose 2 celleresistens. Hvilke startdose er normalt og eller hva anbefaler dere?

n'Finn, jeg føler at måten duskriver på, og det du argumenter er så utrolig lettfattelig, og det virker troverdig og utlært. Kunne du kommet på banen igjen her og hjulpet meg litt? Jeg føler at jeg nå ikke har noe annet valg enn å prøve noe på egen hånd, men jeg trenger eksperthjelp for å få dette til på riktig måte slik at jeg ikke finner på noe som er i riktig retning, men ikke tilstrekkelig pga. kunnskapsmangel. Tenker da på startdoser etc.

Jeg sliter også veldig med momentante mentale utmattelser. Det vil si at når jeg eventuelt argumenterer med barna og kona, så går jeg rett i kne. Dette sier meg at det være noe med binyrene også. Også når jeg blir kraftig stresset eller sint skjer dette. Eks.vis, står jeg forran speilet og gjør meg sint mot mitt eget speilbilde, så reagerer hele kroppen negativt. Til og med hudforandringer direkte. Murring i muskulaturen.... Skulle vel indikere noe med kortisol dette? Nå ble jeg ikke anbefalt å leke med kortisol ovenfor her, men hva sier du n'Finn? Ser at noen anbefaler en dagsdose (4x5mg) Cortef/HydroCortone i tillegg når man starter med Levaxin og Lioyhyronin hvis det er, eller mistanke om binyrebarksvikt i tillegg. Dette for å unngå at systemet overbelastes og at binyrene derfor ikke henger med å dermed kan kollapse (Adisson krise i værste fall). Mange får heller ikke den ønskede virkningen med tilskudd av T4 og T3 om man ikke bruker kortisol i tillegg akkurat pga. denne problematikken.

Lister opp litt av det som plager meg akkurat nå. Deler opp problemene ut fra om de er typiske for Hypothyreose, eller om de er vanlige for binyrebarksvikt. Symptomene kan variere mellom disse i enkelte tilfeller.

Hypothyreose

• slapphet, tiltaksløshet og energiløshet, uten sammenheng med anstrengelse
    • våkner trøtt om morgenen
    • kuldefølelse, fryser lett, må ofte ha sokker på om natten
    • vektproblemer, går ikke ned i vekt selv om man spiser lite
    • smerter og verk i muskler og ledd, uten sammenheng med skader eller trening
    • økte problemer med fordøyelse, særlig forstoppelse
    • problemer med tørr hud (særlig på albuer og hender)
    • tørt og livløst hår, økt håravfall
    • forstørret tunge, tannavtrykk på tungekanten
    • trykkfølelse i halsen
    • lav puls og pustefrekvens, høyt blodtrykk (diastolisk), hjertearytmier
    • forhøyet kolesterol. Gjennomsnitt 5.8
    • opplevelse av å være mentalt treg, ukonsentrert, ufokusert eller uvanlig glemsom
    • opplever perioder med depresjon og/eller nedsatt kjønnsdrift, som ikke er i samsvar med livshendelser
    • angst som noen ganger kan gå over til panikk

Binyrebarksvikt

• Overdreven utslitthet og utmattethet
    • Ikke forfriskende søvn (du får tilstrekkelig mange timers søvn, men våkner trøtt)
    • En følelse av ikke å bli restituert etter en hel natts søvn, eller søvnforstyrrelser
    • Føler seg overveldet av eller ute av stand til å takle stressituasjoner
    • Føler seg nedkjørt eller overveldet
    • Salt- eller søthunger
    • Føler seg mest energisk om kvelden
    • Lav stamina, bruker lang tid på å komme seg etter trening
    • Langsom restituering fra skader, sykdom eller stress
    • Vansker med konsentrasjon, 'brain fog'
    • Dårlig fordøyelse
    • Dårlig immunforsvar
    • Vedvarende lavt blodtrykk (varierer med tilsvarende problematikk hypothyreose)
    • Ekstrem følsomhet for kulde
    • Manglende libido
    • Mørke ringer under øynene, innsunkne øyne i dårlige perioder
    • Skvetter lett (lettskremt)
    • Ingen motstandskraft ved konfrontasjoner

Listene er klippet fra sider med symptomer på begge sykdommene, jeg har bare tatt bort det som ikke plager meg akkurat nå. Som dere ser er det helt på rævva likevel.

Andre oppdagelser på sykehus som det stilles spørsmål ved uten å konkludere med noe.

• Lav kroppstemperatur om morgenen. Noen ganger 35,6 grader
    • Høyt blodsukker om morgenen
    • Lavt blodtrykk om morgenen 103/60. Vanligvis noe høyt diastolisk trykk på
      dagtid. 146/100
    • Høyt oksygennivå i blodet. Blir beskyldt for å hyperventilere. Noe som ikke stemmer. Har lav pustefrekvens. Det virker som om kroppen ikke klarer å forbruke oksygenet.
    • Jeg røyker, og det ble ved en tilfeldighet mål oksygenopptaket mens jeg røykte på balkongen (på sykehuset). Opptak 100% !! Ikke normalt. Har røykt i 25 år (moderat/lite).

Oppdagelser på egen hånd

• Har blodtrykksapparat selv, og måler ofte liten forskjell mellom systolisk og diastolisk trykk. Av og til bare 25 i differanse.
    • Treg tarmfunksjon. Det går ofte 5 dager mellom hver avføring. Ender ofte med forstoppelse.
    • Svak eller manglende reflexer for når jeg må på do. Ofte 1,5 liter i slengen...
    • Puls regerer oftere med å slå tyngre i stedet for å øke pulsen under aktivitet.

Jeg kommer selvsagt til å kreve gjevnlige blodprøver når jeg eventuelt starter med medisinering.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,744

Nå vet ikke jeg hvor du bor, men er du på Østlandsområdet vil jeg anbefale Heggeli Helhetsmedisin. Der vil du - dersom de anser deg som stoffskiftesyk - sannsynligvis kunne få starte med Erfa i stedet for kombinasjonen levaxin/liothyronin. Erfa er tørket svineskjoldbruskkjertel i tablettform og inneholder ALLE stoffer en frisk skjoldbruskkjertel skal produsere. Den kommbinasjonen du nevner vil bare gi deg 2 av 5.

Ellers bør du - om du har - legge ut vitamin/mineralstatus og blodprosent. B12, d-vitamin og ferritin er nesten alltid lave/i underkant av normalen hos oss. Det henger sammen med opptak og sirkulasjon. Å rette på disse opp mot midten/over midten kan avhjelpe mange av symptomene. D-vitamin er viktig for å utnytte stoffskiftehormoner på cellenivå. Det samme antas å gjelde for sink og selen.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    47
    Meldinger
    2,401

Leit å høre at det ikke er særlig hjelp å få. Du har ikke vurdert privat lege? Feks Heggeli? Dyrt ja, men jammen betaler du en pris nå også. Hvordan ser de siste prøveresultatene dine ut nå? Har du fått målt cortisol i spytt? Jeg haddde alle cortisolprøvene mine normale (urin og blod), men ikke spyttprøvene...de var "far out"

Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Midt Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    38

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Leit å høre at det ikke er særlig hjelp å få. Du har ikke vurdert privat lege? Feks Heggeli? Dyrt ja, men jammen betaler du en pris nå også. Hvordan ser de siste prøveresultatene dine ut nå? Har du fått målt cortisol i spytt? Jeg haddde alle cortisolprøvene mine normale (urin og blod), men ikke spyttprøvene...de var "far out"
    Har bare fått mål urin og blod. Ikke spytt. Kan jo be om dette, men vi er kommet dit at de ikke lenger vil ta flere prøver desverre. Var ikke dette en prøve som kunne testes via Scanlab? Skal bestille den i såfall.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    47
    Meldinger
    2,401

Sitat Opprinnelig skrevet av BerKath Vis post
    Var ikke dette en prøve som kunne testes via Scanlab? Skal bestille den i såfall.
    Det kan den, men får du en lege til å rekvirere så gjøres det gratis på Aker sykehus. Det kan enkelt sendes fra de trakter du bor (ser du var på Molde sykehus)

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    66
    Meldinger
    10,216

Question Sv: Desperat mann på let etter hjelp!

Sitat Opprinnelig skrevet av BerKath Vis post
    Har bare fått mål urin og blod. Ikke spytt. Kan jo be om dette, men vi er kommet dit at de ikke lenger vil ta flere prøver desverre. Var ikke dette en prøve som kunne testes via Scanlab? Skal bestille den i såfall.
    Sikke noget skidt (!), BerKath

Ved du hvad..? Hvad med at "glemme alting" for en stund, og få rekvireret (i første omgang, i stedet for cortisol i spyt) to "paneler" fra Scandlab:

Det er jeg (meget) sikker på, at ingen læge hidtil har "helheds-interesseret" sig for den basale biologiske funktionsniveau i din krop - altså det "lærred" billedet er malet på.

Jo, de har taget et hav af enkeltprøver, men der skal altså en helhedsopfattelse af patienten, før man kan forbinde alle disse resultater til et sammenhængende billede af dit funktionsniveau. Selv de bedste spyt- eller blodprøver vil ikke udrette mirakler, hvis lægen henter sin vurdering fra en død tabel fyldt med tal og slet og ret - ikke har viden nok til selv at vurdere dem.

Jeg er sikker på, at disse to tests, specielt afvigelser fra det "normale" vil kunne give dig det bedste afsæt til din videre vandring. Jeg har en god tysk bekendt, der i årevis var hundesyg og opgivet af læger efter over 30 forskellige fejldiagnoser. Efter mange år og tab af både familie, job og bolig, kom han tilfældigvis i hænderne på en orthomolekylær læge der har taget udfordringen op. Det vidste sig at han har udviklet en enzymfejl, der har forhindret hans krop i danne carnitin - en ganske almindelig aminosyre. Selv om det var så enkelt - har det haft skæbnesvangre konsekvenser for hele hans liv, så...

... hvad med at få opklaret, hvad der egentlig foregår i din krop, gennem to totale analyser af hvad du har, hvad du ikke har, hvad du har brug for og ellers hvordan alle disse "byggesten" i realiteten optages i, eller afvises (?) af din krop, og evt. hvorfor?

Jeg kan godt love for, at er der afvigelser andre læger har gennemanalyseret og beskriver i klart sprog - vil selv de træge læger du ellers omgås - blive forhåbentlig interesseret. Disse to tests er jo anerkendte medicinske analyser, så hvorfor ikke starte fra bunden af og se hvad det viser?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Midt Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    38

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Nå vet ikke jeg hvor du bor, men er du på Østlandsområdet vil jeg anbefale Heggeli Helhetsmedisin. Der vil du - dersom de anser deg som stoffskiftesyk - sannsynligvis kunne få starte med Erfa i stedet for kombinasjonen levaxin/liothyronin. Erfa er tørket svineskjoldbruskkjertel i tablettform og inneholder ALLE stoffer en frisk skjoldbruskkjertel skal produsere. Den kommbinasjonen du nevner vil bare gi deg 2 av 5.

Ellers bør du - om du har - legge ut vitamin/mineralstatus og blodprosent. B12, d-vitamin og ferritin er nesten alltid lave/i underkant av normalen hos oss. Det henger sammen med opptak og sirkulasjon. Å rette på disse opp mot midten/over midten kan avhjelpe mange av symptomene. D-vitamin er viktig for å utnytte stoffskiftehormoner på cellenivå. Det samme antas å gjelde for sink og selen.
    Jeg bor i midt-norge. Såvidt jeg har lest meg til, så skal en eventuell Hypothyreose 2 behandles med 2 av 5 som du skriver. Men jeg vil gjerne ha det bekreftet av flere her inne....

Som jeg skriver har jeg vært lite flink til å få med meg resultatene hjem. Bare blitt fortalt over pulten til lege. De husker jeg jo ikke lenger enn til ytterdøra desverre. Men jeg har noen.

S-Ferritin - 88 (32-355)
    Vitamin B12 - 345 (160-470) (Denne er jo heller på feil side!)

Andre lave som du ikke nevner er

G-GT - 14 (15-115) (kun høye verdier har klinisk betydning)
    ALAT - 11 (10-70) (kun høye verdier......)

Side 3 av 8 Først 12345 ... Siste

Lignende tråder

1. Jeg er ved at være desperat.
    Av Ditte i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 4
    Siste melding: 08-08-10, 11:49
  2. hei,mann med lavt stoffskifte
    Av tommy i forumet Presentasjoner
    Svar: 4
    Siste melding: 26-04-10, 15:08
  3. Hashimoto's. Desperat rop om hjelp
    Av johanne72 i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 26
    Siste melding: 14-03-10, 13:28
  4. hei,mann med lavt stoffskifte
    Av tommy i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 3
    Siste melding: 07-03-10, 00:19
  5. Mann på 22 år med høyt stoffskifte.
    Av aesthetics i forumet Høyt stoffskifte hos menn
    Svar: 16
    Siste melding: 23-02-10, 19:35

Søkeord for denne tråden

Bokmerker