Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
    Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Sørlandet
    Alder
    38
    Meldinger
    4

Standard Fjerna skjoldbrukskjertelen pga knutestruma

Hei!!

Ny her på forumet!

Eg er ei jente på 29 år som nyte late dagar saman med mannen min og våre to søte kattar.
    Er interessert i musikk, kunst/fotografi, litteratur og film.

Fjerna skjoldbrukskjertelen i slutten av mai i år pga knutestruma og lavt stoffskifte. Har fått ein irriterande heshet og kan enda ikkje le/hosta... Heller ikkje synge med mi "normale" sangstemme. Andre som har erfaringar med dette?
    Fjerna skjoldbrukskjertelen pga knutestruma.
    • The only thing standing between greatness and me, is me.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Sør-Trondelag
    Meldinger
    6

Standard Sv: Fjerna skjoldbrukskjertelen pga knutestruma

Hei. Jeg fjernet min for noen uker siden. Jeg ble forsikret om at verken stemmebåndsnerver eller stemmebånd er skadet, men at de vil bruke en tid på å "relokalisere" seg i halsen, slik at jeg må regne med å være hes en tid. Jeg prater ok, men blir ofte "slimete" i halsen slik at jeg må hoste og harke, og sangstemmen er elendig. Skal begynne å jobbe om ei uke og bruker stemmen mye i jobben, så vi får se hvordan det går.
    Jeg er også begynt å bli plaget med en del halsbrann; det var jeg ikke før operasjonen. Håper ting går seg til.

Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Sørlandet
    Alder
    38
    Meldinger
    4

Jeg er også blitt veldig slimete i halsen etter operasjonen, men dette problemet har je løst med å drikke 3 kopper timian (vanlig timian som du finner i urtehylla) te. Halsbrannen har jeg tenkt kommer av andre ting... Er ikke godt å si. Opplever det som veldig anstrengende å prate over lengre tid og høyt.

Er det andre som ikke kan le og hoste normalt? Tør jo ikke le blandt folk for latteren min er så teit!! Hostinga høres bare vond ut.

Medlem siden
    Jul 2010
    Meldinger
    95

Sitat Opprinnelig skrevet av emraudstein Vis post
    Jeg er også blitt veldig slimete i halsen etter operasjonen, men dette problemet har je løst med å drikke 3 kopper timian (vanlig timian som du finner i urtehylla) te. Halsbrannen har jeg tenkt kommer av andre ting... Er ikke godt å si. Opplever det som veldig anstrengende å prate over lengre tid og høyt.

Er det andre som ikke kan le og hoste normalt? Tør jo ikke le blandt folk for latteren min er så teit!! Hostinga høres bare vond ut.
    Slimete hals har jeg hatt i over 10 år, har ikke blitt bedre etter jeg fikk fjernet kjertelen nå i vår heller. Jeg blir også sliten av å snakke så det var godt å se at andre også plages som meg.
    Skal prøve meg på astmamedisin og se om det hjelper, men kanskje en økning i levaxin dosen heller er på sin plass.
    Forresten, ingen av hormonene mine er helt i vater for tia jfr min siste blodprøve.
    Timian skal jeg prøve, må bare klare å huske å kjøpe det...
    ;)

Medlem siden
    Nov 2009
    Meldinger
    17

hei. Har oxo fjernet to biskjoldkjertler og den ene skjoldkjertel pga residiv i 04. Første op. var i 03. Hadde adenomer og hypercalsemi. Etter op. har jeg vært ofte hes i stemmen, klarer ikke rope høyt...det blir dyp stemme. Klarer heller ikke synge høyt,eller med lys stemme lenger..går helt i bass.Sangstemmen min er definitivt ødelagt. Vondt å snakke lenge og høyt..det snører seg i halsen. Er oxo ofte slimete...må harke. Dette har vært siden op. fikk beskjed om alt alt var i orden etter op, og jeg hadde ikke fått recurrens( ødelagte stemmebånd).Nyttet ikke å søke om erstatning etter no sånt, sa de... så det har jeg ikke gjort heller...ville bare si dette..mvh elisabeth

Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Sørlandet
    Alder
    38
    Meldinger
    4

Krise vist eg ikkje får igjen sangstemma... Hate virkelig denna "nya" stemms mi, og håpar den blir normal. Vanskelig å snakke lenge ja, kjenne igjen den! Er det andre som har problem med ord som byrjar på vokalar? Eg har aldri i mitt liv hatt problem med ord, ikkje ein gong då eg var liten, men no slit eg av og til med ord som byrjar på vokalar. Ganske frustrerande. Kjenner og at det er vanskeleg å snakke i rom med myke folk og akkustikk.
    Ventar på å komme til øyre/nase/hals lekjar slik at eg kan få sjekka om stemmebånda er som dei skal væra.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av emraudstein Vis post
    Krise vist eg ikkje får igjen sangstemma... Hate virkelig denna "nya" stemms mi, og håpar den blir normal. Vanskelig å snakke lenge ja, kjenne igjen den! Er det andre som har problem med ord som byrjar på vokalar? Eg har aldri i mitt liv hatt problem med ord, ikkje ein gong då eg var liten, men no slit eg av og til med ord som byrjar på vokalar. Ganske frustrerande. Kjenner og at det er vanskeleg å snakke i rom med myke folk og akkustikk.
    Ventar på å komme til øyre/nase/hals lekjar slik at eg kan få sjekka om stemmebånda er som dei skal væra.
    Skjønner virkelig at dette er trasige bivirkninger.
    Siden jeg jobber i helsevesnet har jeg deltatt under strumaoperasjoner. Like ved siden av skjoldbruskkjertelen går en nerve som styrer stemmen (veldig lett å overse). Hvis man under operasjon skader denne nerven, kan det gi permanent skade på stemmen. Det kan være dette som har sjedd hos dere som har stemmeproblem. Stemmebåndene ligger jo inni strupehodet, og det er ikke der operasjonen foregår. Men dette skal dere jo ha blitt informert om i forkant av operasjonen.

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Ski
    Meldinger
    6

Heisann Jeg ble operert Juli 2007 og har slittig med pusten og stemmen siden da, først i går fikk jeg en lenge som ville se på dette. Det viste seg at stemmebåndet på høyre side var lammet, og at det ikke går å gjøres noe med. Så jeg ville spurt legen om di kunne undersøke deg også. Håper du klarer deg bedre en de jeg gjør.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Oj, det høres ut som en tøff beskjed å få! Og tre barn har du!

Da var nok jeg heldigere. Jeg ble operert for ca 15 år siden. Er litt hes og grumsete i stemmen av og til, men ikke verre enn at det går helt greit.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    109

Ja se det!! Akkurat som jeg sa til legen idag...etter operasjonen (2006) føler jeg som jeg har "røykhoste". Trodde det skulle bli bedre men altså; jeg hoster opp en slimklump rett som det er. Ikke festlig!!

Dersom jeg bruker stemmen mye eller høyt snører det seg sammen også, nesten så det svir i halsen og jeg må stoppe å prate. Det var værre i månedene etter operasjonen, trodde det bare var snakk om tid før det ville "gå seg til", men det slir vel ikke bedre nå mer enn 4 år etter opr?

Legen sender meg til Ø/N/H-undersøkelse, får se om de "finner noe" da.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Skjoldbrukskjertelen lage tyroksin
    Av Bille i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 13
    Siste melding: 01-11-07, 20:02
  2. Knutestruma
    Av nita i forumet Operasjonssalen
    Svar: 2
    Siste melding: 11-05-07, 19:13
  3. Knutestruma
    Av ronja i forumet Operasjonssalen