Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 60

Tråd: Høy puls?

Hybrid View

Medlem siden
    Mar 2010
    Meldinger
    45

Standard Høy puls?

Jeg har en hvilepuls som varierer fra over 90 til rundt 110. Til tider har jeg smerter/press i brystet. Har vært sånn i mange år, og er 22 år nå. Pulshastigheten økte da jeg var rundt 14-15, hvorav den var oppe i 120 og svært hard som hvilepuls. EKG viser normalt. Har normalt/lavt blodtrykk. 110/75 eller noe mener jeg å huske. Er det flere med hypotyrose som har dette problemet?
    TSH 3.4, ingen påviste antistoffer. Levaxine siden mars 2010

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    75
    Meldinger
    490

Standard Sv: Høy puls?

Lavt stoffskifte gir jo vanligvis lav puls. Ubehandlet hadde jeg ned i 30.
    Hvilke prøver har du tatt da ?

På EKG er det mulig å se lavt stoffskifte, men de som tolker må kunne det.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Smile Sv: Høy puls?

Man kan også opleve ekstra høj puls når blodtrykket svinger ned, mere end godt er. Da forsøger hjertet at kompensere for det "lave" blodgennemtrømning (ilt-underskud i cellerne) ved at pumpe tiere og mere kraftigt, uden at det nytter før blodtrykket svinger opad igen. Typisk for dem der lider (erkendt eller ikke) af et ustabilt blodtryk og særlig elektrolyt-forstyrrelser. Plejer hjælpe med en depottablet med kalium. En voksen krop skal bruge min. 3000 mg kalium pr dag og der skal spises ret meget kød eller nogle bananer for at dække det behov (eksempler på kaliumrige fødevarer), så der er nemt at komme i underskud med og så banker hjertet mere end man er vant til.

Jeg er en verdensmester i at støtte om svingende blodtryk fra de mange år jeg var i behandling med Levothyroxin. Efter overgangen til Thyroid blev mit blodtryk 100% stabilt og hjerteslag/puls lige så.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2010
    Meldinger
    45

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Man kan også opleve ekstra høj puls når blodtrykket svinger ned, mere end godt er. Da forsøger hjertet at kompensere for det "lave" blodgennemtrømning (ilt-underskud i cellerne) ved at pumpe tiere og mere kraftigt, uden at det nytter før blodtrykket svinger opad igen. Typisk for dem der lider (erkendt eller ikke) af et ustabilt blodtryk og særlig elektrolyt-forstyrrelser. Plejer hjælpe med en depottablet med kalium. En voksen krop skal bruge min. 3000 mg kalium pr dag og der skal spises ret meget kød eller nogle bananer for at dække det behov (eksempler på kaliumrige fødevarer), så der er nemt at komme i underskud med og så banker hjertet mere end man er vant til.

Jeg er en verdensmester i at støtte om svingende blodtryk fra de mange år jeg var i behandling med Levothyroxin. Efter overgangen til Thyroid blev mit blodtryk 100% stabilt og hjerteslag/puls lige så.
    Blodtrykket mitt er vel i grenseland lavt, og har lurt litt på om det kanskje svinger litt fordi jeg plutselig blir svimmel og mister synet i noen sekunder hvis jeg reiser meg opp, alltid tenkt at det er fall i blodtrykk. Pulsen har vært høy i mange år nå, jeg har ikke blitt behandlet for stoffskiftet mer enn det siste halve året, uten at det har gjort noe med pulsen desverre. Vet du om det er noe farlig at pulsen øker sånn? Sjeldent får jeg litt ujevn puls, at den slenger inn ekstra slag, men somregel er den helt jevn, bare veldig rask. Ved knapp fysisk aktivitet er den VELDIG rask, blir fort sliten av sånt..

Har mest plaget meg at den siste tiden har jeg hatt ubehag i brystet, at det nesten gjør litt vondt, som om det er press. Legen sier det er "normalt", men hvilepuls på langt over 100 høres ikke normalt ut for meg..

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Sitat Opprinnelig skrevet av belle Vis post
    Blodtrykket mitt er vel i grenseland lavt, og har lurt litt på om det kanskje svinger litt fordi jeg plutselig blir svimmel og mister synet i noen sekunder hvis jeg reiser meg opp, alltid tenkt at det er fall i blodtrykk.
    Er ikke dette at du blir svimmel når du reiser deg et signal om at binyrene sliter?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2010
    Meldinger
    45

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Er ikke dette at du blir svimmel når du reiser deg et signal om at binyrene sliter?
    Jeg vet ikke. Kanskje? Hvordan sjekker jeg det? Har vært slik i maaaange år, og er jo bare 22. Stoffskiftet har ikke vært diagnosert, veldig opplagt, eller behandlet før nylig. Alltid tenkt at det er litt fall i blodtrykk, iom at det skjer når jeg reiser meg, om det er veldig varmt, etc. Hvordan tester man binyrene?

Medlem siden
    Mar 2010
    Meldinger
    45

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Lavt stoffskifte gir jo vanligvis lav puls. Ubehandlet hadde jeg ned i 30.
    Hvilke prøver har du tatt da ?

På EKG er det mulig å se lavt stoffskifte, men de som tolker må kunne det.
    Har bare tatt blodprøver for å påbevise stoffskifteproblemer, så nå går jeg på levaxine, rundt 6mnd nå tror jeg. EKG tok de fordi jeg beskrev hjerteproblemene mine, at den er rask og noen ganger ujevn. Men de sa at alt var normalt fordi det ikke var ujevnt akkurat da.. Og det varierer om pulsen er under 100 eller ikke.. veldig ofte er den over 100, akkurat da var den vel nærmere 90-noe, så da anså de det vel som normalt og overså det jeg sa at hvilepulsen ofte er langt over det..

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    207

Jeg har også vært mye plaget med hjertebank. Tror det er 17-18 år siden jeg første gang klaget til legen over nattlig hjertebank - ikke så veldig hurtig, men veldig harde slag, og de 2-3 siste åra har det vært såpass ille at det har gått ut over søvnen - vanskelig å sovne når man har en "maskin" som dundrer i brystet!

Hjalp jo ingenting å klage, så jeg lærte meg å leve med det. Inntil det ble oppdaget siste vinter at jeg faktisk hadde høy hvilepuls i perioder (ustabil puls). Ingenting feiler hjertet, det er sjekket nøye.

Jeg hadde jo oppdaget at det av og til skulle lite til av bevegelser før pulsen føk opp i 120-130, men utover det var det den nattlige bankingen som plaget meg mest. Nå har jeg fått en lav dose med betablokker for å roe ned systemet litt, og har det bedre med hjertet mitt. Man blir jo unektelig sliten av at hjertet jobber såpass hardt.

Hjertebank stemmer jo vanligvis mest overens med høyt stoffskifte, men er ikke uvanlig hos de med lavt. Etter mange år med symptomer, og 4-5 år som ordentlig syk, har jeg funnet ut at når det gjelder hypotyreose så er ALT mulig! Er det noen symptom vi IKKE kan ha, mon tro? Hele systemet er jo i ulage, så jeg er ikke forundret over noe lenger!

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    67
    Meldinger
    1,063

Ved lavt stoffskifte/undermedisinering vil også kroppen kompensere ved å "spy ut" stresshormon.
    Adrenalin øker hjertefrekvensen.
    Kortisolet støtter opp om stoffskiftet...derfor vi får slitne binyrer.
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    75
    Meldinger
    490

Akkurat hjertebank kan opptre ved både høyt og lavt stoffkskifte.
    Hvis stoffskiftet blir for lavt, senkes pulsen så mye at hjertet må ta "store slurker" for å besørge blodtransporten - så da opptrer lav puls og bank samtidig. Det gir harde og langsomme slag.

Hvis stoffskiftet blir for høyt, vil hvilefrekvensen bli så høy at det vil overstige den minste mulige "slurk". Hjertet vil da hoppe over slag for at ikke blodtransporten skal bli for høy, såkalt a-rytmi - enda høyere vil hjertet opptre bankende i den hensikt å begrense blodstrømmen.

Hjertefrekvensreguleringen går via adrenalinet og cellenes kaliumpumpe.
    Begrensningen ligger i hvor stor kapasitet disse har.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Lav puls...
    Av Thomas W H i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 3
    Siste melding: 05-10-08, 19:59
  2. Puls...
    Av Shanita i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 1
    Siste melding: 22-03-07, 00:43
  3. Høy puls etter mat...
    Av Irgni i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb