Side 1 av 11 1234567891011 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 107
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,362

Standard Så fik mor Erfa'en

Hun begyndte på det i går, og derfor har jeg nærmest lidt dårlig samvittighed i dag, fordi jeg ikke har fortalt jer det før

Men jeg vidste ikke, om min mor ville holde ved det, tage resten af pillen i løbet af dagen osv.

Men det gjorde hun. I dag en halv Erfa à 125 mg til morgen og den anden halve før frokost (i går splittede hun den efter min anvisning op i kvarte, så vi lige kunne se, hvordan hendes krop syntes om det.)

I dag var humøret bedre fra morgenstunden. Hun er ligefrem kommet i tvivl om, hvorvidt hun virkelig behøver opgi' ævred, siger hun

Og allerede efter den første halve Erfa i dag, viste hendes mave sig at være Erfa-fan. Godt nok endnu ikke ordentlig gang i fordøjelsen men en kraftig opmuntring at have mere normal og i hvert fald ikke-gul afføring.

Min mors fordøjelse er netop grunden til, at lægen har ment, hun skulle igennem en CT-skanning.
    http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=10978 #17

Han ville også have skannet hendes lunger (hun har fået dårligere lungefunktion efter at have brugt Euthyrox i nogle mdr.)

En grundig læge, som dog trods alt har for stor tillid til ren t4-medicins ufejlbarligheder.
    Redigert: Og som ligesom næsten alle andre læger ikke fatter en brik, når det gælder dårlig effekt af de såkaldte tablethjælpestoffer!

Jeg har for et stykke tid siden efterladt 7 tabletter hos min mor. Det er dem, hun har brugt af - vi bor desværre langt fra hinanden. Jeg foreslog hende det, fordi jeg synes, tanken om en CT-skanning af hende blev absurd - i betragtning af hendes mange dårligdomme inkl. astma og intolerans, talrige komplikationer og lungebetændelser, sindssygt dårligt immunforsvar mod ALT . Det er jo alt i alt en belastning af kroppen, noget hun bestemt ikke har brug for i hendes situation og alder. (Anisa bekræftede mine fordomme om CT-skanninger i tråden her http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=11020 )

Men nu, hvor jeg er begyndt at give min mor af min medicin, må jeg jo ha' hende til en orthomolekylær læge og få ordentlig gang i det.

Hvad vi så stiller op med den anden læge er et kapitel for sig.
    'Hvad skal vi dog sige til ham', jamrer hun, for hun er et sødt menneske, der nødig vil skuffe lægen ...

Hun kan vel bare sige sådan ca.: 'Jeg kunne ikke stå distancen. Blev bekymret for, at jeg kunne tage skade af CT-skannigen. Og mente ikke, det var sært, hvis min krop var hærget efter alle årene med for lavt stofskifte, talrige infektioner - nogle gange 3 lungebetændelser i løbet af 1 vinter. Så selvom jeg i lang tid har været bange for, hvad der dog kunne være galt med min mave ... så syntes jeg, at det måske var for drastisk for lige præcis mig at tage denne undersøgelse. Jeg valgte at forsøge et alternativ, da min datter ofte har fortalt mig om, hvor godt det naturlige stofskiftehormon virker. Og det virker godt. Måske vil du skaffe mig recept på det? Du har jo nævnt, du synes, det er spændende. Så nu har du chancen for at følge med fra første parket, hvis du vil det. Ellers vil jeg holde mig til lægen i det private. Eller måske vil du bare følge med i mine blodprøver og så lade den anden læge om at vejlede mig. Det er du også velkommen til.
    Med hensyn til medicinen fra Skanderborg Apotek, så ved jeg endnu ikke, hvad jeg skal mene. Måske får jeg brug for den i en kombinationsbehandling, måske ikke. Det må jeg tage stilling til senere, når jeg har fået det lidt bedre. Men lige nu går det bedre, end det har gjort i meget meget lang tid.'

Ja, forudsat, det sidste holder ... Men det tror jeg. Når så hårdt plaget et menneske mærker forskel efter et døgn, så må det vel tyde på, at det faktisk går fremad?

Eller?

Og har I mon nogen forslag til, hvad man kan sige til ham lægen ... nr. 2 ? Min mor går meget op i det med at få taget blodprøver. Det er jo også ok, bare man slipper for reprimanderne!!

Nielsigne
    Sist endret av Nielsigne; 05-09-10 kl 22:48 Begrunnelse: tilføjelse

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,767

Standard Sv: Så fik mor Erfa'en

Jeg vil bare si at jeg er uendelig glad på dine vegne.

Kanskje du kan få det til sånn at du kan være med som bisitter første gang på tross av avstanden? Det vil nok gjøre det mye lettere for din mor.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Flott!!

Det beste å fortelle lege nr. 2, er vel kanskje den bedring din mor allerede føler?

Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,362

Tak

Ja, det går bedre - endda selvom afføringen var gul igen i dag

Jeg tror, min mors lever har haft det meget meget hårdt det sidste års tid, hvor læger har insisteret på, at hun skulle være en af forsøgskaninerne for Ny Eltroxin, og siden, da de omsider indrømmede, at det ikke gik, bruge Euthyrox, der gav hende en serie nye plager. Som leveren så har måttet arbejde på at rense ud af systemet. Hvilket sikkert bliver sværere med alderen. Jeg ved, at min mors levertal - og tal for diverse nyrehalløj - har været rigtig pæne i mange år for dette. Men gul afføring ... er jo tegn på at noget ikke funker ordentligt.

Vi må ha' gang i marietidslen. 1-2 kapsler om dagen, står der på bøtten. Men kan man ikke tage mere end det?

Nielsigne

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,767

Kanskje probiotica kan være en idé for en periode? Ellers er det viktig å gå forsiktig fram og heller bygge jevn forbedring enn systemsjokk.

At hun ikke blir frisk på en dag, synes jeg ikke er undelig. At man ser virkning allerede etter en dag er riktig så bra alene.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,362

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Kanskje probiotica kan være en idé for en periode? Ellers er det viktig å gå forsiktig fram og heller bygge jevn forbedring enn systemsjokk.

At hun ikke blir frisk på en dag, synes jeg ikke er undelig. At man ser virkning allerede etter en dag er riktig så bra alene.
    Nej, det er sandt - det tager tid at blive bedre oven på sådan en omgang.

Probiotika har jeg indoktrineret hende til at bruge masser af for længe siden ... Det kan leveren forhåbentlig ikke have noget imod?

Hun plejer at bruge Symbioflor http://www.netspiren.dk/pi/Symbioflo...18675-522.aspx men måske skal jeg ha fat i Udo's Choice Advanced Adult's Probiotic ...
    http://www.naturoghelse.dk/shop/udos...ics-3099p.html

Nielsigne
    Sist endret av Nielsigne; 06-09-10 kl 15:35 Begrunnelse: tilføjelse af link

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,362

Det går jævnt fremad med min mors velbefindende; det ser ud til, at maven retter sig med Erfa.

Alligevel er hun meget træt nu. Der er nok også et kraftigt fald i t4; før fik hun 200 mikrogram Euhtyrox, og så så den sidste blodprøve sådan ud:
    Tsh 0,11 (0,30-4,00)
    thyroxin 22,4 (12,8-20,4)
    trijodthyronin 1,65 (1,27-2,79)

Nu bruger hun 125 mg thyroid, 2 grains om dagen, fordelt på to lige store portioner. Og så må det jo betyde, at hun nu kun får 70 mikrogram t4 ...

Kan man mon mærke træthed af det så hurtigt efter? Hun havde mere energi de første dage med Erfa.

Min mor har astma og er pumpet op med astma-medicin, hvilket jo giver et ordentligt tilskud af binyrebark ... Men kan man bruge det til noget i denne sammenhæng?

Hun skal jo nok ha' noget mere medicin. Jeg er bare overrasket over, at det går så hurtigt. Hvis jeg da tolker det rigtigt. Pulsen mærker hun ikke noget til - men det gør hun alligevel aldrig.

Håber, nogen vil give et indspark her.

Nielsigne

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Det virker jo som din mor har godt av å få t3 tilskudd ut i fra blodprøvene

Ift. astma og bruk av inhalasjonsspray (?) skal det teoretisk sett ikke komme mye av virkestoffene ut i blodbanen.. Jeg bare skriver ut fra min første innskytelse nå, og det er at det å ha astma i seg selv må være en ganske betydelig stressor over tid; pga teoretisk sett flere luftveisinfeksjoner og f.eks det stresset som kroppen er utsatt for ved å være sensitiv for ting den ikke tåler (og reaksjonene på dette).. Nå vet jeg jo ikke hvor hardt hun er angrepet, men det å være tungpustet over tid vil jo også påføre binyrene og kroppen stor belastning vil jeg tro...

Så min første tanke er at din mors tretthet først og fremst kan skyldes binyrene...

Bare noen tanker...

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,362

Tak for svar

Jeg er også bange for, det er sådan, det hænger sammen.

Hun har i lang tid haft en meget fin lungefunktion ... uvist af hvilken grund. Men i hvert fald har hun lavet den ene flotte lungefunktionsprøve efter den anden. Med Euthyrox faldt hun noget. (Muligvis pga irritation i luftvejene - det får jeg i hvert fald af Euthyrox) Men generelt har hun vist sig at have en lungefunktion, der er 'pæn' - ikke bare for en astmapatient.

Men til gengæld har hun været ramt af mange lungebetændelser og talrige infektioner i det hele taget igennem de sidste 35 år. (Værst i de første 5 år af denne årrække, indtil det omsider blev opdaget, at hun har intolerans over for diverse fødevarer og heller ikke tåler lak, maling etc. Også som barn var hun hårdt ramt - og det var endda grunden til, at hun kun kom til at gå 7 år i skole, for hun kunne ikke cykle så langt uden at blive syg.

Så det er rigtigt, hun er slidt. Tankevækkende, at hun har det så meget bedre alligevel, men det er jo maven, der går fremad, og dermed kommer der også ro på psykisk.

Jeg er ikke sikker på, at thyroid er noget for hende, i og med, at hun ikke har overskud til at sætte sig ind i tingene selv. Hun siger selv, hun ikke tror, det kommer til at du i længden og venter stadig på at få t4-medicin fremstillet på et apotek i Skanderborg. Det kunne måske godt kombineres med thyroid, eftersom hun jo ikke er i stand til at danne særlig meget t3, for nu at sige det mildt. (Lio tåler hun ikke.)

Men sygehuset roder med tingene, forkerte tider og telefonnumre og nu også med min mors recept og en kopi af den udleveringstilladelse, hun har fået tilsendt ... originalen er væk.

Nå, men som hun havde det kunne hun i hvert fald næsten ikke være til. Nu må vi se. Hvad kan man egentlig akut gøre for at støtte binyrerne?

Nielsigne

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Jeg er jo absolutt ingen ekspert, men kanskje hadde din mor hatt godt av å gå litt ned på thyroid dosen en stund, og erstatte noe med levaxin?

Vanskelig dette Nielsigne,jeg har liksom ikke så mange gode forslag, siden det er din mor som må passe på dette selv som du sier..

Men jeg sender deg en PM

Side 1 av 11 1234567891011 Siste

Lignende tråder

1. Så fik jeg Erfa'en
    Av Nielsigne i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 77
    Siste melding: 19-10-13, 02:52
  2. Bestilling av Erfa Thyroid direkte fra Erfa i Canada
    Av Siven i forumet Mangel på Thyroid-medisiner
    Svar: 16
    Siste melding: 04-06-13, 19:11
  3. Bytte 125 mg ERFA med 60 mg?