Side 2 av 11 Først 1234567891011 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 110
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    54
    Meldinger
    3,366

Standard Sv: Så fik mor Erfa'en

Sitat Opprinnelig skrevet av Jeanette78 Vis post
    Jeg er jo absolutt ingen ekspert, men kanskje hadde din mor hatt godt av å gå litt ned på thyroid dosen en stund, og erstatte noe med levaxin?

Vanskelig dette Nielsigne,jeg har liksom ikke så mange gode forslag, siden det er din mor som må passe på dette selv...
    Ja, hun må selv gøre det ... men kan jo ikke overskue det, og hun har ikke fået hjælp af lægerne, eftersom de jo ikke tror på, at man kan have problemer med t4-medicin ... Ja, du kender det jo. Det kan ikke måles, ergo eksisterer det ikke

Men du har nok ret i, at hun skal have mindre thyroid lige nu. Jeg håber, hun snart får ny t4-medicin, for hun kan ikke supplere med Euthyrox - hun bliver simpelthen syg i maven af det. Om hun skal have det ene eller det andet eller en blanding (jeg håber det sidste fordi det er mest realistisk, hvis hun altså kan tåle den ny t4-medicin) må hun prøve sig frem med, tror jeg.

Men så længe, sygehuset ikke engang kan holde styr på de tilladelser, de selv har søgt og breve, de selv har kopieret, så ...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    75
    Meldinger
    490

Eldre mennesker har jo et lavere stoffskifte- leser jeg.
    Man har ikke hverken kjønnsklassifisert eller aldersklassifisert referansegrenser for stoffskiftehormoner - som jeg kan lese.
    Det burde man nok se nærmere på ette min mening.
    Man har likevel opplyst at eldre har lavere stoffskifte - leser jeg.
    Det menes kanskje et lavere antall stoffskiftehormoner i blodet - antar jeg.
    Hvis det er det de mener, er det sansynlig at også dosen bør være lavere.

Men til å begynne med mener jeg alle som har langvarig erfaring med lavt stoffskifte bør ha en litt for høy dose en tid.
    Det er ikke vanskelig å oppdage at dosen er for høy.......
    Og det er mye verre at den fortsetter med å være for lav !
    Men jeg tror du vet det Nielsigne - håper det går bedre snart.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Jeg vet ikke, men Balderklinikken bruker jo denne tabellen for å oversette levaxindose til armour pluss levaxin... For noen fungerer dette absolutt ikke; det blir for lav dose, for andre fungerer ikke levaxinen i kombinasjonen, og for noen fungerer det fint....

Men det er nå et utgangspunkt til å fundere.. også ut i fra som Finn sier at din mor kanskje trenger en mindre dose? Nå ser jeg at din mor har brukt 200 mcg fra før, og så høyt går ikke tabellen da..

T4 50 mcg ~ T4 12,5 mcg + Armour 30 mg (30+0; 15+15)
    Total: T4 31,5 + T3 4,5 ratio 7,0
    ---
    T4 75 mcg ~ T4 25 mcg + Armour 45 mg (30+15)
    Total: T4 53,5 + T3 6,75 ratio 7,9
    ---
    T4 100 mcg ~ T4 25 mcg + Armour 60 mg (30+30)
    Total: T4 63 + T3 9 ratio 7,0
    ---
    T4 125 mcg ~ T4 50 mcg + Armour 60 mg (30+30)
    Total: T4 88 + T3 9 ratio 9,8
    ---
    T4 125 mcg ~ T4 25 mcg + Armour 90 mg (60+30)
    Total: T4 82 + T3 13,5 ratio 6,0
    ---
    T4 150 mcg ~ T4 50 mcg + Armour 90 mg (60+30)
    Total: T4 107 + T3 13,5 ratio 7,9

Ta det bare som en tanke..
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    39
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av Jeanette78 Vis post
    ---
    T4 100 mcg ~ T4 25 mcg + Armour 60 mg (30+30)
    Total: T4 63 + T3 9 ratio 7,0
    I teorien burde man bare kunne doble denne for å få "tilsvarende 200µg t4 på "baldersk"....

Altså 50µg t4 + 2 grain thyroid....
    Vil gi t4 126 + t3 18 og en ratio på 7,0...

Dette er forøvrig samme konvensjon som Heggeli antyder for meg dengang når...
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    68
    Meldinger
    10,234

Smile Sv: Så fik mor Erfa'en

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    I teorien burde man bare kunne doble denne for å få "tilsvarende 200µg t4 på "baldersk"....

Altså 50µg t4 + 2 grain thyroid....
    Vil gi t4 126 + t3 18 og en ratio på 7,0...

Dette er forøvrig samme konvensjon som Heggeli antyder for meg dengang når...
    Det er et godt råd, Nielsigne.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    54
    Meldinger
    3,366

Tak - hvor er I søde allesammen

Jeg er sikker på, det er alle tiders forslag.

Lige nu er jeg bekymret for, hvordan min mor kan tilsætte t4, når hun kun har Euthyrox til sin rådighed, for det kan hun ikke tåle.

Lige nu hænger det hele på udleveringstilladelse, som er blevet væk - og så en læge, der er på ferie. Æv.

Nå, men i morgen spiser mor i hvert fald sin Erfa-tablet i kvarte. Det giver da lidt mindre pres ad gangen. Og maven er fornøjet - hun siger, den er så rolig, at det føles som om, hun har fået en ny!

Nielsigne

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Hærligt!

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    49
    Meldinger
    1,051

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post

Min mor har astma og er pumpet op med astma-medicin, hvilket jo giver et ordentligt tilskud af binyrebark ... Men kan man bruge det til noget i denne sammenhæng?
    Hei Nielsigne!

Jeg er muligens på bærtur her... Men dette du nevner med astmamedisin får meg til å tenke på en bekjent som ble alvorlig, men uforklarlig syk. Etter lang tid fant legene ut at hun hadde for høyt kortisolnivå. Han hadde i lengre tid gått på høy dose astmamedisin med kortison, og i ettertid mente hun at det kunne være grunnen til dette forhøde kortisolnivået. Så snart hun fikk senket kortisolnivået, kviknet hun til, stoffskiftet fungerte igjen og damen var så god som ny. Er kortisolnivået til moren din sjekket?

Krysser fingrene for moren din og at Erfa'n hjelper! Håper sykehuset får ryddet opp i alt rotet de har stelt i stand!

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Sitat Opprinnelig skrevet av Rufus Vis post
    Jeg er muligens på bærtur her... Men dette du nevner med astmamedisin får meg til å tenke på en bekjent som ble alvorlig, men uforklarlig syk.
    Neida, du er nok ikke på bærtur.. Ift. mine erfaringer, er det mulig at atmamedisin som inhaleres får systemisk effekt, men jeg lurer på om man da må opp i ganske store doser? Jeg har hvertfall sett mye bivirkninger ved bruk av forstøverapparat... Men alt er relativt, og jeg kan ta feil

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Nielsigne, det finnes en dansk forskningsrapport som legen til moren din bør få se. Den viser at de fleste foretrekker en miks av T3 og T4 fremfor T4 alene. Les mer om den her. Forskningsrapporten er her
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Side 2 av 11 Først 1234567891011 Siste

Lignende tråder

1. Så fik jeg Erfa'en
    Av Nielsigne i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 77
    Siste melding: 19-10-13, 01:52
  2. Bestilling av Erfa Thyroid direkte fra Erfa i Canada
    Av Siven i forumet Mangel på Thyroid-medisiner
    Svar: 16
    Siste melding: 04-06-13, 18:11
  3. Bytte 125 mg ERFA med 60 mg?
    Av Vilje i forumet Naturlig Thyroid medisiner