Side 3 av 3 Først 123
Viser søkeresultater 21 til 25 av 25
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Standard Sv: Lav TSH ikke så farlig - sier britisk langtidsstudie

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Det var en stor artikkel i Amagasinet for noen uker siden. nordmenn har av uforklarige grunner mye mer osteoporeose enn andre folk. Så det handler kanskje mer om gener enn inntak av stoffskiftehormoner?
    Kan likesågjerne handle om D-vitaminstatusen.For når det gjelder "andre folk" som har vestlig levesett og ligger på omtrent samme breddegrader er det ganske likt - etter det jeg har lest iallfall. Forskjellen kommer med annen mat eller annen breddegrad eller annet forhold mellom timer inne/ute... Ja, og så har vektbelastende trening/jobb også mye å si i det å beskytte mot beinskjørhet.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

I Japan er osteoperose ikke forekommende - i Norge er det masse. Hvorfor ?

Jepp - D-vitamin er en faktor. Vitamin K2 en annen som skiller oss fra feks det Japanske folk.
    De er fiskespisende og får omtrent like mye D-vitamin som oss.
    Man fant at vitamin K2 var den mest signifikante forskjellen. I en studie jeg så i fjor antok man tradisjonskosten natto til å ha noe med dette å gjøre.
    http://www.nifab.no/aktuelt/nifab/na...oporoserammede

Men Norske forskere mener at det ikke har noen sammenheng - vi får se.....
    Det er tydligvis ikke vi som er de beste i verden til å forebygge for det iallfall. Kanskje lurt å¨lytte litt til andre her ?
    Det holder ikke at vi er turgåere og mosjonister så det holder heller - ikke i en gjennomsnittsbetrakning iallfall.
    Sist endret av Hansen; 29-11-10 kl 20:08
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Question Sv: Lav TSH ikke så farlig - sier britisk langtidsstudie

Sitat Opprinnelig skrevet av Jerene Vis post
    Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Næ... nu må vi passe på, at denne diskussion ikke bliver for retorisk. Retorikken kan erstatte både fornuften og viden - ved vi jo fra bl.a. politik, ikke?
    Og det betyr at jeg erstatter fornuft og viten med blabla? Eller hva var lissom poenget ditt?
    Det ville aldrig falde mig ind at sige, at du erstatter fornuft og viten med blabla, men du behandler emnet som det var en filosofisk debat, hvor tingene kan vendes og drejes, som om det var muligt at påvirke genstanden i fokus (emnet) intellektuelt. Det kan man ikke. "Genstanden i fokus" her er sygdommen, medicineringen, TSH og den britiske undersøgelse der hævder at "Lav TSH ikke så farlig". Nicht wider.

Det kan ikke nytte at afvente "håndfaste tall, for "økt risiko" kan bety så mangt. Det sier jo ingenting om hvor mye risikoen faktisk øker" fordi disse "håndfaste tal" vil aldrig komme. De kommer aldrig fordi vi er ikke kloner af hinanden, vi er for forskellige, med så mange hårfine biologiske variationer at "håndfaste tal" ikke er muligt at fastslå. Vi er nødt til at nøjes med antagelser og vi kan ikke komme tættere på håndfaste resultater af forskning - end tilnærmelsesvis dvs. et statistisk gennemsnit - uden en ekstakt værdi for det enkelte individ (med hypothyreose).

Medicin er ikke en eksakt videnskab og derfor ikke diskuteres som om den var det, som du f.eks. forsøger gennem denne konfrontation: "Med fare for å leke djevelens advokat, hva er egentlig en for høy dose? Nå sier du omtrent at en for høy dose er det samme som en på sikt utålelig dose. Men hvordan vet du egentlig at en skadelig og en utålelig dose er det samme?" Det er retorik og det hører ikke hjemme i udvekslingen af erfaringer, hvilket er det egentlige formål med at være her. Ikke at udfordre andre med spørgsmål der er umulige at besvare, eller umulige at besvare entydigt.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    57
    Meldinger
    554

Men tilbake til artikkelen - takk og takk, det var akkurat det jeg trengte! Var hos legen for et par uker siden for å få tatt en D-vitaminstatus, og tok samtidig de vanlige stoffskifteprøvene. (Jeg har hatt diagnosen Hashimotos siden 2008). TSH viste 0.07, og D-vitaminene sto ikke i mer enn 30 (referanseverdier 75-150).

Fastlegen mente da at jeg var litt overdosert, selv om jeg ikke hadde noen symptomer på det, og ville at jeg skulle redusere Levaxin med 25µ pr. uke. Noe jeg gjorde, dum som jeg var. Etter en uke var jeg helt slått ut, ingen energi, trist til sinns, og måtte be om en ukes sykmelding.

Er det vanlig å få så store reaksjoner, bare ved å senke dosen med så lite? Jeg går ut fra at det skyldes lavere Levaxindose, for D3-vitamintilskuddet jeg har begynt å ta, skulle vel ikke gi slike virkninger?

Etter å ha lest på forumet - takk til alle kloke og kunnskapsrike mennesker her - skjønner jeg at det bare er å øke dosen igjen, og at det ikke er noen fare forbundet med det, selv om TSH kommer ned til null.

Jeg er glad i fastlegen min, hun er et snilt menneske og blir ikke fornærmet om jeg foreslår ting hun ikke hadde tenkt på selv (D-vitaminstatusen for eksempel). Men jeg blir litt forferdet over hvor lite disse fastlegene egentlig vet om stoffskifte! Jeg har jo forstått at jeg må holde meg oppdatert selv, lese og sette meg inn i tingene. Hadde jeg ikke gjort det, hadde jeg sittet der som et trist og energitomt vesen, men med fine blodprøveverdier ...

Det er da sørgelig at ikke verden har gått så mye framover siden Per Egil Hegge skrev boka si?

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    372

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Det viktigste først :
    "Mora til en jeg kjenner har osteoporose fordi de lot henne gå på for høyt stoffskifte i flere år."
    Jeg kjenner jo ikke denne saken, og kan ikke kommentere på den.
    Hvor hadde hun osteoperose ?
    I Kristiansand ....

Nei, jeg må innrømme at jeg spurte ikke hva som brakk. Nyheten var mer at en operasjon hun skulle ha måtte utsettes fordi stoffskiftet måtte behandles først.

Side 3 av 3 Først 123

Lignende tråder

1. Kalsiumtilskudd, farlig?
    Av nora i forumet Calcium (Ca) & Magnesium (Mg)
    Svar: 16
    Siste melding: 11-11-14, 08:10
  2. Fett er IKKE farlig
    Av Mod i forumet Kosthold - fett og kolesterol
    Svar: 0
    Siste melding: 08-07-09, 12:46
  3. Hva sier TRAS noe om?
    Av Carro i forumet Blodprøver
    Svar: 2
    Siste melding: 18-03-09, 10:01
  4. Hvor farlig
    Av Vilde i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening