Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 16 av 16
    Medlem siden
    Jul 2010
    Meldinger
    95

Standard Sv: TSH hos kvinner og menn

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Fint med entusiasme så det går an å få ryddet opp i gamle fordommer.
    Jeg håper jo at kvinnelige leger kan bidra til å kvitte seg med dem og danne sin egen yrkesgruppe uten å måtte overgå menn i å være menn.
    For det er ikke bare bra, og kjønnsforskjeller er bra ?
    Kjønnsforskjeller er ikke til å komme unna og jeg liker ikke tanken på kjønnsmessig konformitet. Biologien har gjort oss forskjellige og det skal vi dyrke. uten at sånne som meg bidrar til å stigmatisere damer som sutrekopper ;)
    Forskjeller skaper dynamikk, dynamikk betyr skapelse og nytenkning, og der inne ligger fremtiden et sted.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Sant.
    Nå har du jo ikke bidratt så ille.
    Det er vel verre hva flere generasjoner mannlige høyt utdannede leger har bidratt med ?
    Vi håper vel alle at det er slutt slik at vi kan glede oss over forholdne som de er ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: TSH hos kvinner og menn

Sitat Opprinnelig skrevet av gunnda Vis post
    Mener "bestemt" at Nora har skrevet noe om dette tidligere....kanskje noen klarer finne det?!!
    Jeps, her er et indlæg, men så vidt jeg husker findes flere om samme....
    Sitat Opprinnelig skrevet av nora Vis post
    Klart at lavt stoffkisfte er det samme hos menn som hos oss.
    Men det fins en gruppe menn som ikke opplever noen symptomer enda de har lavt stoffskifte. Legene anvender denne kjensgjerneingen feilaktig på oss, for eksempel når de offisielt sier at man ikke har symptomer før TSH er blitt 10.

Det som er , er at det ikke fins noen kvinner som mangler symptomer til tross for lavt stoffskifte, mens det fins menn som ikke har symptomer til tross for lavt stoffskifte.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Det kan godt være slik Nora formulerer det, men hvor er statistikken ?
    Om jeg får fabulere, så er det plausibelt at menn holder ut og ikke oppdages før det er en kritisk tilstand. Noen menn. Jeg gjorde ikke det og fremstillte meg hyppig for undersøkelse. Akkurat så hyppig som situasjonen krevde.
    Det ble bare ikke reagert, og jeg havnet i "sytesekken".
    Hadde jo ikke TSH på mer enn 5 (som jeg kan bringe på det rene fra journaler)
    Det var altså min situasjon, andre har sikkert også sin egen, og det er mulig at disse er mer som antydet.

Men det gir ingen holdepunkter til spørsmålet om referansegrensene burde være kjønnsdiffererte.
    Man vet jo meget godt at barn under 12 har et annet TSH, men de har heller ikke egne grenseverdier. Bare en toklings fotnote.
    Jeg mistenker at dette mangler undersøkelse.
    Kanskje kan det leses noe ut fra HUNT ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Det kan godt være slik Nora formulerer det, men hvor er statistikken ?
    Om jeg får fabulere, så er det plausibelt at menn holder ut og ikke oppdages før det er en kritisk tilstand. Noen menn.
    Nej, nej... alle mænd.

Nu står jeg ikke med en række referencer, men dem kan du selv nemt finde. Sagen er, at for at kunne fungere på samme niveau som mænd, har kvinder brug for en større rate af thyreoideahormoner end mænd har brug for. Hvor en bestemt mængde thyreoideahormoner i kroppen (svarende et et bestemt TSH-niveau) er for lidt for kvinder = symptomer på hypothyreose - vil tilsvarende mængde thyreoideahormoner i en mandekrop (svarende til samme TSH som hos kvinder) ikke medføre tilsvarende symptomer. Begge køn har hypothyreose, begge køn har (eksempelsvis) samme TSH-tal, men hos mændene er symptomerne mildere (eller helt borte hvis der er tale om en mild hypothyreose), hvorimod hos kvinder genereres symptomerne allerede ved mindre underskud af thyreoideahormoner. Sådan er det så uretfærdigt.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Jeg vil ikke generalisere, for jeg kan selv være et atypisk eksempel.
    Det er store forskjeller innen hvert kjønn.

Så er jeg langt på vei med på det du skriver.
    Det er på en måte slik at kvinners hormoner har flere oppgaver og derav følger flere mulige symptomer. De varierer også systematisk, noe vi menn mangler.

Men man tilvenner seg jo sin egen situasjon ?
    Man kjenner sin kropp og gjenkjenner at symptomer kommer og går. Hvert individ har sin subjektive oppfattelse av hvordan livet fortoner seg, enten de er menn eller kvinner vil jeg anta. Og hvis det er så, vil man også ha sine grenser for hvornår unormale tilstander inntrer ?

Så kan jeg meget godt være med på at kvinner merker unormale tilstander lenge før menn gjør, og dette kan meget godt avmerkes på en TSH-skala.

Så derfor : Hvorfor har ikke TSH mer nyanserte referansegrenser. Man ser dette på flere prøver som ikke bare har med kjønn å gjøre, men også alder.

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Kvinner går oftere til lege
    Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte og funksjonelle lidelser
    Svar: 4
    Siste melding: 29-01-13, 14:30
  2. Progesteron for menn
    Av Anisa i forumet Progesteron
    Svar: 7
    Siste melding: 12-12-09, 14:31
  3. Snakker kvinner mer enn menn?
    Av Anne Ma i forumet Forum: Kos, kaos og humor