Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
    Medlem siden
    Jul 2010
    Meldinger
    95

Standard TSH hos kvinner og menn

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Å lytte til pasienten har dessverre i høy grad gått av mote etter inntoget av "fine nøytrale målemetoder" og innføring av "gjennomsnittsmennesket". (Som forøvrig ofte er basert på menn... jeg tør vedde på at dersom man skilte normalområdet for TSH på menn og kvinner så ville kvinnene sitte med et mye "kortere" normalområde enn mennene. )
    Kan du utdype hva du mener med at kvinner har et kortere "normalområde" enn hva menn har ?

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Standard Sv: TSH hos kvinner og menn

Sitat Opprinnelig skrevet av Bastian Vis post
    Kan du utdype hva du mener med at kvinner har et kortere "normalområde" enn hva menn har ?
    Altså - det jeg TROR(!!!) er at kvinner kanskje har et normalområde for friske, vanlige kvinner som f.eks kan strekke seg mellom 0.3-2.5... Mens menn kanskje kan ha et normalområde fra 0.3-4.5

Dette er KUN en teori basert på det jeg leser her inne om at menn som kommer inn har mye høyere TSH enn kvinner uten å føle seg dødssyke. Da vil jeg tro at det også er flere menn "der ute" som også går med en høyere normal-TSH enn de fleste kvinner ville føle seg vel med, uten at de (mennene altså) føler seg uvel.

Ble dette bare rot eller forståelig?
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Jeg tør ikke vedde på noe da smgj
    Og man kan argumentere for at det er motsatt - altså at menn har mindre variasjon i TSH enn kvinner har.
    Påstanden kan begrunnes i at menn ikke har så store hormonelle svingninger og dermed trenger ikke stoffskiftet så store variasjoner.
    Så har kvinner flere funksjoner som er avhengig av å funksjonere, og hvis det ikke fungerer merker man det. Man får symptomer på at noe ikke er som det skal - naturlig å tenke seg at dette skjer på et lavere nivå enn for menn ?

Man antar jo også at årsaken til at flere kvinner får tyreoideaproblemer er at de har større variasjoner. At systemet derfor blir mer belastet.
    Uten at dette er vist.

Jeg har ikke sjekket dette, og påstanden er bare en tanke og langtfra bastant fra min side.
    Om påstanden har relevans, er det jo underlig at man ikke har separerte normalområder ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Jeg tør ikke vedde på noe da smgj
    Og man kan argumentere for at det er motsatt - altså at menn har mindre variasjon i TSH enn kvinner har.
    Påstanden kan begrunnes i at menn ikke har så store hormonelle svingninger og dermed trenger ikke stoffskiftet så store variasjoner.
    Så har kvinner flere funksjoner som er avhengig av å funksjonere, og hvis det ikke fungerer merker man det. Man får symptomer på at noe ikke er som det skal - naturlig å tenke seg at dette skjer på et lavere nivå enn for menn ?

Man antar jo også at årsaken til at flere kvinner får tyreoideaproblemer er at de har større variasjoner. At systemet derfor blir mer belastet.
    Uten at dette er vist.

Jeg har ikke sjekket dette, og påstanden er bare en tanke og langtfra bastant fra min side.
    Om påstanden har relevans, er det jo underlig at man ikke har separerte normalområder ?
    Vedde er nok sterkere sagt enn ment. Igjen. Dette er ikke noe jeg har sett etter støtte/sett støtte for annet enn at en del menn synes å ha veldig høye TSH nivåer før de kommer hit.

Det kan godt være flere forklaringer til dette - ut over antagelsen min. F.eks at menn strekker strikken lenger før de går til lege.

Jeg tror du har rett når du sier at variasjonene kanskje belaster. Jeg ville bare tro at disse naturlige variasjonene skulle ligge innenfor "normalområdet"...

Etterord:
    Jeg fant denne - som sier det motsatte - at kvinner har litt bredere normalområde enn menn. Og at TSH hos kvinner er sterkere relatert til alder enn hos menn.
    http://edoc.hu-berlin.de/oa/degruyter/cclm.2009.334.pdf

Tydeligvis så er det en årsak til at det ikke finnes to tabeller - at variasjonen innad innenfor et kjønn er større enn variasjonen mellom kjønnene.

Medlem siden
    Jul 2010
    Meldinger
    95

Jeg ville heller sagt at snittet av oss gutta tåler mer enn hva snittet av dere damer gjør før vi går til legen. Derfor rekker kanskje blodverdiene å bli noget verre ;)
    jeje, får vel kjeft no ja!

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Sitat Opprinnelig skrevet av Bastian Vis post
    Jeg ville heller sagt at snittet av oss gutta tåler mer enn hva snittet av dere damer gjør før vi går til legen. Derfor rekker kanskje blodverdiene å bli noget verre ;)
    jeje, får vel kjeft no ja!
    Ingen grunn til å kjefte for det - dere får jo ofte svi for det også...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Sv: Link til artikler med støtte for kombinasjonsbehandling med t3 (liotyronin).

At menn synes å ha en høyere TSH når de først havner her, mener jeg ikke må forveksles med om man burde hatt kjønns-separate normalområder.

Men bare til Bastian først : det kan være grunn til å kjefte litt på dine påstander. På flere områder vil jeg nok si at kvinner må tåle mer enn oss menn. Kvinner opplever større variasjoner i dagliglivet og er naturlig nok varere, følger bedre med i om variasjonene er som de pleier.

Menn har ikke noe slikt mønster, og frekventerer ikke legekontoret for å lære seg hvorden kroppen fungerer. Vi liker å tenke oss som oppdratt til å være "staurbærere" - tar du den, så tar du den også - og ikke klag.
    Det kan føre til senere legebesøk - vi har jo aldri noe der å gjøre.......
    Tøffhet måles ikke i hårmengden på brystet Bastian. Kvinner opplever flere tøffe tak som skyldes biologi enn vi gjør.

At det er forskjell i TSH variasjon hos menn og kvinner mener jeg må være sansynlig.
    Men mange kriterier ligger bak hvor stor variasjonen for det enkelte menneske blir. Det kan være fysiske forskjeller i hypotalamus affinitet for hormonene og andre indre forskjeller.
    Det kan, som du sier, meget godt være at variasjonene inne samme kjønn er større enn forskjellen mellom kjønnene smgj.
    Men er det undersøkt ? Finnes statistikk ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jul 2010
    Meldinger
    95

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Menn har ikke noe slikt mønster, og frekventerer ikke legekontoret for å lære seg hvorden kroppen fungerer. Vi liker å tenke oss som oppdratt til å være "staurbærere" - tar du den, så tar du den også - og ikke klag.
    Det kan føre til senere legebesøk - vi har jo aldri noe der å gjøre.......
    Tøffhet måles ikke i hårmengden på brystet Bastian. Kvinner opplever flere tøffe tak som skyldes biologi enn vi gjør.
    Spm var vel om kvinner som default har lavere TSH enn menn, ikke om jeg har hår på brøstet.Vokser forresten ikke hår på betong... ;)
    At bildet er mer nyansert enn hva legene mener er jo alle her inn enige i. Damer er generellt flinkere til å "ta og føle på" hvordan det står til med seg selv, akkurat som du også sier.
    Ligger i damenes natur det.
    Kjønnsfordelingen her inne skulle jo si litt, samme fordelingen tror jeg du finner igjen på opererte pasienter.Var det 60/40 ? Husker ikke, men det er flere damer enn menn om jeg ikke husker feil. Noen leger kalte jo stoffskifte for damesykdom en tid uten at jeg føler meg femi av den grunn...

Tenk om legene hadde vært like engasjerte som vi er !

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    67
    Meldinger
    1,063

Mener "bestemt" at Nora har skrevet noe om dette tidligere....kanskje noen klarer finne det?!!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Ikke på betong - og ikke på gamle koffertlokk heller
    Fint at du tar det sånn - ikke en vond tanke hos meg.

Fint med entusiasme så det går an å få ryddet opp i gamle fordommer.
    For mye henger på den tia damene var "noen sytekopper" og menn var leger.
    Jeg håper jo at kvinnelige leger kan bidra til å kvitte seg med dem og danne sin egen yrkesgruppe uten å måtte overgå menn i å være menn.
    For det er ikke bare bra, og kjønnsforskjeller er bra ?

Jeg har forsøkt å søke litt med diverse engelske betegnelser, men finner ikke noe. Noen som gjør ?

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Kvinner går oftere til lege
    Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte og funksjonelle lidelser
    Svar: 4
    Siste melding: 29-01-13, 14:30
  2. Progesteron for menn
    Av Anisa i forumet Progesteron
    Svar: 7
    Siste melding: 12-12-09, 14:31
  3. Snakker kvinner mer enn menn?
    Av Anne Ma i forumet Forum: Kos, kaos og humor