Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Sep 2010
    Meldinger
    19

Standard Lettere forvirret. Hva T4, T3, og THS egentlig er, og gjør?

Heisann!

Jeg fikk i 2006 fjernet min skjoldbruskkjertel helt pga høyt stoffskifte, da legene sa at kjertelen aldri kom til å kunne bli bedre og at det var like greit å fjerne den.

Etter operasjonen fikk jeg en resept på levaxin, og en liten beskjed om å ta prøver innimellom for å justere dosen.
    Og det var egentlig det jeg fikk vite.

Nå sitter jeg her, med både fysiske og psykiske plager, og er igrunn litt forvirret over alt sammen. Men jeg skal selvsagt være den første til å innrømme at jeg kanskje ikke har vært til kontroll hos legen ofte nok...

Begynte på 100microgram Levaxin daglig etter operasjonen, fikk oppjustert til 125microgram en tid senere, og så til 125microgram 5 ganger i uken, og 100microgram 2 ganger i uken.

Jeg har foreløbig ingen prøveresultater å komme med, men skal få satt alt fra journaler til epikrisen fra selve operasjonen i en perm, hvor jeg kan holde orden.

Men, jeg føler meg aldri egentlig i form, og psykisk er jeg helt nedi grøfta, og har vært der en stund. Energimessig kan jeg som oftest utføre helt vanlige gjøremål, men bli veldig sliten i etterkant. Hadde fulltidsjobb som gikk greit energimessig, helt til jeg kom hjem og var totalt utslitt.

Det jeg dog lurer på, er hva T4, T3, og THS egentlig er, og gjør. Det er vel hormoner alt sammen, men jeg har liksom aldri helt fått med meg noe mer enn akkuratt det.
    Noen som kan komme med en kort innføring?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: Lettere forvirret. Hva T4, T3, og THS egentlig er, og gjør?

Sitat Opprinnelig skrevet av Pejyuu Vis post
    Det jeg dog lurer på, er hva T4, T3, og THS egentlig er, og gjør. Det er vel hormoner alt sammen, men jeg har liksom aldri helt fått med meg noe mer enn akkuratt det. Noen som kan komme med en kort innføring?
    Hej Pejyuu

I tråden TSH skjønner jeg. Men hva med F4 osv.? skriver n`Finn følgende:
    Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Skoldkjertlen produserer fT4 som binder seg til et blodprotein (TBG) og heter da T4. fT4 er forkortelse for fritt T4.
    T4 ser en på som en lagervare for stoffskiftehormonet som er fT3.
    T4 består av to tyrosinproteiner som har 4 jodatomer.
    T3 har 3 jodatomer osv.
    Kroppen skaffer seg fT3 fra to kilder : Leveren og kjertlen.
    Leveren omdanner fT4 til fT3.

Når det er lite fT3/fT4 i blodet produserer kontrollsenteret mye TSH (ThyroideaStimulereneHormon).
    Høy TSH gjør at kjertlen får mer jod, slik at den produserer mer T4/T3, slik at det kommer i en viss mengde som kontrollsenteret er "fornøyd" med.

Så analyserer laboratoriene en masse prøver av antatt friske personer.
    Noen har lav - noen har høy. Så lager amn grense verdier for hva som er noemalt i en frisk befolkning.
    Feks fT4 kan i en lab ha grenseverdiene 10-20.
    Du kan måske også med fordel læse tråden Prøver som burde tages ved mistanke om hypothyreose.

Ellers er der lidt forskelligt at finde i subforummet Thyreoidea-hormoner
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Sv: Lettere forvirret. Hva T4, T3, og THS egentlig er, og gjør?

Dæven - nå forsvant alt jeg skrev mitt mens jeg skrev.....
    Pånigjen.

Først skal du ikke på noen måte laste deg selv Pejyuu. Jeg gikk veldig ofte til legen, men det var ikke det som hjalp meg iallfall.

TSH=ThyreoideaStimulerendeHormon. Anabolt hormon som stimulerer skjoldkjertlen til å produsere mer gjennom at den vokser i størrelse.
    Du som har fjernet kjertlen bør jo ha fått beskjed på at TSH må være liten. Tror de regner med max 0,05 eller noe, og da må man passe på å ta en dose som er høy nok. Jo høyere dose, jo lavere TSH.
    Du bør ta noen blodprøver, sånn hver 3 mnd, til du er sikker på at du har funnet den dosen som kan gi deg den ønskede TSH.

Somregel pleier de andre blodprøvene å bli passe da.
    Dosen er ofte over 150 og 175 for å greie det.

T4 er jo et for-hormon som kjertlen produser(te).
    Stoffskiftehormoner T3 laver kroppen av dette. Det tar 3uker, så den pilla du spiser idag blir ikke stoffskiftehormoner med en gang - og derfor tar det lang tid før en doseøkning har full effekt.

Men dette kommer du inn i ettrerhvert.
    Du kan jo søke litt i forumet her ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Sep 2010
    Meldinger
    19

Så, TSH sier ifra om at jeg trenger mer T4, så skulle egentlig skjoldbruskkjertelen ordnet det.

Vil dette si at jeg skal ha en TSH på null, eller tilnærmet lik null, før jeg skal evt skal slutte å dosere opp levaxin?

Og hvis da ikke det ser ut til å fungere, så bør jeg se på mulighetene om at kroppen min ikke greier å lage tilstrekkelige mengder T3 av T4?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

"Så, TSH sier ifra om at jeg trenger mer T4, så skulle egentlig skjoldbruskkjertelen ordnet det." Jepp, når det gjelder systemer som fungerer normalt har TSH denne funksjonen.
    TSH reagerer på alle kjertelproduktene, derfor den reagerer ikke på samme måten når man bare gir den T4, men i de fleste tilfeller reagerer den. ( i det man går ut fra at de fleste ikke har feil i apparatet som produserer TSH )

"Vil dette si at jeg skal ha en TSH på null, eller tilnærmet lik null, før jeg skal evt skal slutte å dosere opp levaxin?" Jepp, dette for å forholdre den anabole effekten TSH kan ha på restvev som ikke ble fjernet under operasjonen.

"Og hvis da ikke det ser ut til å fungere, så bør jeg se på mulighetene om at kroppen min ikke greier å lage tilstrekkelige mengder T3 av T4?" Jepp - det kan være naturlig å begynne feilsøkingen der.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Lignende tråder

1. Svar: 4
    Siste melding: 16-05-12, 11:40
  2. Gråter man lettere??
    Av Qa i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 11
    Siste melding: 08-05-10, 00:30
  3. Hva gjør egentlig T4, T3, T2, T1, T0 i kroppen vår?
    Av Stina i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 24
    Siste melding: 31-08-07, 23:07
  4. Hva gjør man hos en advokat egentlig?
    Av jessica i forumet Sykdomsutgifter, arbeid, trygd, NAV, sosialhjelp etc.
    Svar: 1
    Siste melding: 28-08-07, 07:36
  5. lettere animert
    Av pling i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 3
    Siste melding: 23-11-06, 21:43

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn