Side 1 av 11 1234567891011 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 103
    Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    aust agder
    Alder
    44
    Meldinger
    60

Standard Jeg har begynt med levaxin og håper vi finner rett dose snart så jeg kan merke effekt

hei
    kan noen hjelpe meg litt. legen sier lavt stoffskifte ved disse prøvesvarene
    t4 11,2
    t3 4,3
    tsh 2,4
    og jeg har forstått at tsh skal være høyt ved lavt stoffskifte...? men han snakket også noe om noe blodverdier-eggehvitestoffer eller hva det var, men det vet jeg ikke hvordan ser ut på prøvesvarene
    og noe om b12 som er 500

takker for svar

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Sv: Hjelp til å forstå prøvesvarene??

Du har en flink lege som karakteriserer dette som lavt stoffskifte. Det er dessverre mange leger som overser slike prøvesvar.
    Og det er helt riktig at TSH, vel å merke når den fungerer, blir høy når fT4 blir lav. Kjertlen bruker TSH til å lage flere fT4 - for å si det litt enkelt.

Og din TSH-funksjon ser ikke ut til å være iorden.
    TSH produseres av hypofysen på ordre fra hypotalamus, og det kan være noe feil i begge to. Kalles sentrale eller tertiære forhold. Google på disse.
    Jeg har ikke sett noen helbredelsesmetode av dette. Man erstatter bare kjertlens manglende produksjon med stoffskiftehormoner i tabletform.

Dette regnes av behandlermiljøet som sjeldne tilfeller. Altså at man får lavt stoffskifte på den måten.
    Jeg tror slike tilfeller i stor grad blir oversett. Det er nok langt fler tilfeller enn de som finner veien inn i statistikken.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Smile Sv: Hjelp til å forstå prøvesvarene??

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    TSH produseres av hypofysen på ordre fra hypotalamus, og det kan være noe feil i begge to. Kalles sentrale eller tertiære forhold. Google på disse.
    TSH-testen fejler ved sekundær og tertiær hypothyreose
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    aust agder
    Alder
    44
    Meldinger
    60

takker for svar og ja jeg har en flink lege. litt utenom det vanlige

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Indre Troms
    Meldinger
    240

Takk anisa for denne linken, skal lese den nøye.Står i den situasjonen nu at legene mistenker dårlig/ingen opptak av levaxin jeg tar,kan dette være en av testene de snakket om at de skulle gjennomføre på meg.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Man kan lese mye ut av fT4 og TSH - især hvis man har tatt dem noen ganger.
    TSH skal respondere.
    Oppdager men at TSH ikke responderer som den skal, er det egentlig ikke annet å gjøre enn å erstatte hormonene som ikke blir produsert, altså sette igang med Levaxin - eller om man bestemerm selv, tyroide hormoner.

Man kan sjekke noen av de signalstoffene som er involvert, som TRH, prolaktin og MR-scanning av kjertlene.
    Men jeg har ikke hørt at det finnes annen behandling enn Levaxin.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    aust agder
    Alder
    44
    Meldinger
    60

jeg har begynt med levaxin og håper vi finner rett dose snart så jeg kan merke effekt. bare veldig sliten her og ikke noe energi.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Da får en bare smøre på med tolmodigneten da wonki - det tar tid.
    Den Levaxinen du tar idag, blir ikke stoffskiftehormoner før om 3uker, og da først begynner de å jobbe.......
    Men du har jo begynt, og det er bra.
    Ta det med ro, og hyggelig om du poster litt om hvordan det funker og sånn.

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    aust agder
    Alder
    44
    Meldinger
    60

ja jeg får være tolmodig,men de siste 3 dagene har kroppen føltes anderledes. jeg har i tillegg ms så alt mine leger sier når jeg forteller at jeg er helt utslitt,ikke klarer noe,bare griner osv er at sånn er det når fatige er din største last ved ms. men heldigvis en som gidder å undersøke litt og ms er jo ikke skylden i alt som skjer i min kropp. at den kan være med på og over tid påvirke og slite ut andre deler av kroppen er jeg ikke i tvil om, men ingen leger som sjekker det.klart jeg har fatige og den vil alltid være der, men kan jeg få noe bedre livskvalitet så smiler jeg
    har også tatt b 12sprøyter de to siste mnd og gått ca 20 dager opå levaaxin nå og siden onsdag har jeg merket psykisk at hodet er litt mer på plass visst jeg kan si det slik. griner ikke for hver minste ting og kroppen føles mer opplagt, men jeg tørr ikke håpe og tro at dette kan være. jeg har vært sliten siden førstemann som nå er 3,5 år, men de siste mnd har vært helt j... går på 50mg nå.
    tar en dag av gangen og blir så ufattelig glad visst det kommer flere dager der jeg kan føle lysten til å gjøre noe. gleden ved å være sammen med barna og orke å lese en bok på kvelden når de har lagt seg.
    takker for fint forum. jeg må vite og lære når noe skjer og nå begynner jeg og forstå og fint å lese om andre

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Jeg mener også at behandlerapparatet har en tendens til å bruke den "knaggen" som allerede er der, å forsøke å henge alt på den.
    Klart man kan ha mer enn en ting.
    Leit å høre at du sliter wonki, men det vil jo hjelpe å få det bedre på ett av feltene.
    Lavt stoffskifte sliter mange helt uhyggelig lenge med før de får en diagnose, og slik har det vært lenge, og det er helt klart at det virker negativt inn på evnen til å takle sitt daglige psykiske press.
    Det vil nok bedre seg, men det tar tid.

Det er viktig at man følger opp doseøkninger og øker målbevisst med små endringer hver måned i starten til man finner sin trivselsdose.
    Og det kan ta lang tid å stabilisere seg for en har jo ofte gått slik lenge.....
    Lykke til wonki.

Side 1 av 11 1234567891011 Siste

Lignende tråder

1. Høy dose Levaxin!?
    Av emma i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 13
    Siste melding: 01-10-10, 16:09
  2. Har ikke god nok effekt av Levaxin
    Av Martha i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 15
    Siste melding: 09-06-10, 17:44
  3. Levaxin. Jeg føler at min dose ikke er helt rett!
    Av Silje T-S i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 1
    Siste melding: 06-02-09, 11:13
  4. Hva er en høy dose levaxin?
    Av flerengstrand i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 18
    Siste melding: 30-03-08, 17:09
  5. Hvor raskt merke en doseøkning av Levaxin?
    Av lolipop2000 i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 6
    Siste melding: 10-07-07, 08:42

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn