Side 1 av 25 12311 ... Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 249
    Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Standard Jeg har igennem mange år haft et TSH-tal på 4-5. Lægerne har ikke villet behandle mig

Hej
    Jeg er en pige fra Danmark - jeg håber I kan hjælpe mig.

Jeg har fået målt TSH til 10.30 og jeg skal nu have det målt igen. Lægen mener at prøven er fejlagtig, fordi den er taget kl. 20.30 om aftenen. I november måned var mit TSH tal på 3,97.
    Er der nogen af jer der ved om det kan svinge så meget i løbet af døgnet?

Jeg har igennem mange år haft et TSH-tal på 4-5, men lægerne har ikke villet behandle det fordi det er så tæt på "normalværdien". Men jeg har rigtigt mange symptomer : TRÆTHED, koncentrationsbesvær (føler mig nærmest senil), maveproblemer/ekstrem oppustethed/
    forstoppelse/kvalme, lidt hævede øjne og, det er så slemt at jeg har været nødt til at få en vikar på mit arbejde.
    Jeg HÅBER næsten at lægen vil prøve at sætte mig i behandling for at se om det kan hjælpe.
    Mit T4 tal er 68 nmol/L og T3 1,71 nmol/L - min læge siger at disse tal ikke er forkerte nok til at jeg skal i behandling.

Jeg begyndte pludselig at få forhøjet Prolaktin i 2002, og får nu Dostinex (Cabergoline) piller for at sænke det.
    Jeg har et TSH-tal på 4-5 men er ikke i behandling (min læge mener ikke det er højt nok).
    Jeg har tit tænkt om der var en sammenhæng, da jeg har rigtigt mange symptomer som ikke kan forklares af prolaktinet (ifølge lægerne) -
    træthed, kvalme, koncentrationsbesvær, maveproblemer osv.. Da jeg fik konstateret forhøjet prolaktin havde jeg ikke haft menstruation i 4 år og der kom mælk fra mine bryster. Jeg fødte og ammede min søn til 2000 - og havde altså mælk i brysterne i et par år herefter.
    Bare lige en kommentar - ja måske er der en sammenhæng..
    Jeg håber på at jeg kan få overtalt min læge til at prøve at sætte mig i behandling, måske det også vil kunne have indflydelse på det forhøjede prolaktin.

Er der nogen der kan hjælpe?
    Hvad skal jeg gøre - jeg vil jo heller ikke sygeliggøre migselv overfor lægen hvis der ikke er grund til det.
    Håber i kunne forstå mit danske.
    Tak for venligheden og et super godt forum!
    Med venlig hilsen
    Gitte

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Hordaland
    Alder
    39
    Meldinger
    106

Standard

Ikke at jeg er noen ekspert, men jeg synest TSH på 4-5 er høyt nok til å bli medisinert, målte legen ikke fritt T4?

Symptomene dine stemmer iallefall med det en kan oppleve med lavt stoffskifte.

Lykke til!

Mvh Maia

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Jeg føler meg skikkelig dårlig med så høy TSH. Noen leger mener imidlertid at man må ha TSH på 10! for å kunne starte behandling. Tåpelig mener nå jeg. Hvorfor skal vi bli enda dårligere før vi kan få behandling. ? Det tar jo lang nok tid å bli bedre likevel. :evil:

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard

Hei gitteh,
    Vet akkurat hvordan du har det. Jeg har også gått med symptomer i nesten ett år, men med verdier rett innenfor den såkalte normalen. Jeg har lest en god del om TSH, T4 og T3, men kan ikke si at jeg har kommet over noe som sier noe om lavere/høyere verdier på verken om morgenen eller om kvelden. Håper noen andre kan hjelpe deg videre med det.

Jeg ville uansett tatt prøven på nytt nå. Mye kan jo ha skjedd fra november til nå. Dersom du fortsatt har en TSH rett innenfor normalen ville jeg brukt min energi på å finne en lege som er villig til å behandle.

Følger med deg og håper at det ordner seg snart!
    Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
    Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Standard Frit T4

Hej igen

Mit T4 tal er 68 nmol/L og T3 1,71 nmol/L - min læge siger at disse tal ikke er forkerte nok til at jeg skal i behandling. Mit TSH har gennemsnitligt lagt på 4-5 men blev i januar målt til 10.30 - lægen mener at det var en fejlmåling da prøven blev taget om aftenen og derfor kan være fejlagtigt for høj.
    Jeg skal have taget en ny blodprøve i næste uge og håber næsten at den er så meget over 4 at lægen vil prøve at sætte mig i behandling - ja det er helt utroligt at man ønsker sig "beviseligt" syg!!
    Mange hilsner
    Gitte i DK

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard Sv: Frit T4 og prolaktin

gitte, din t4 er totalt t4 og er misvisende på kvinner, det vil være falskt forhøyet fordi vi kvinner har østrogener og det øker globulinene som frakter rundt og bindet thyroxin.
    Det har vært en annen dame innom her cirka tre år siden fra danmark, og hun hadde også bare totalt t4.
    Det er håpløst foreldet å måle totalt t4 som standard hos pasienter. Ingen her har fått de som standard, og det står ikke engang på rekvisisjonene.

Og her har mange lab gått over til ny , lavere øvre grense på TSH, nemlig 3,5 ller 3,6. For eksempel www.aus.no og følg linkene til TSH. Der står det at psietnen kan be om å få prøve thyroxin ved en TSH på 3,6.

I tyskland har mange lab senket grensen til 2,5.

Jeg selv ble veldig dårlig når TSH ble 2,5, og jeg selv forlangte å få begynne på thyroxin. Legen ble veldig sur, men måtte gi det til meg for slik er loven her.

lavt stoffskifte har definitivt noe med prolaktin og brystene å gjøre. Videre Kolesterol, homocystein, og ferritin og noen flere ting, de influeres direkte av stoffskiftet og brukes også som parametre på stoffskiftet, ikke bare TSH. Står i artiklene om thryeoideahormonresistens....

TSH er lavest en gang om ettermiddagen, og høyest tidlig om morgenen. Det er omtalt i mange artikler og fagbøker.
    (hvorfor stoler de så på denne prøven, når tallet om ettermiddagen er halvparten av tallet om morgenen...)

Vel å merke om du har normal døgnrytme...

Neste gang , prøv å få målt kl 8 om morgenen hvis dun står opp vanligvis til vanlig tid om morgenen.
    Da har de også ingen andre kommentarer igjen.

nora

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Standard Totalt T4

Hej igen
    Ja vi har åbenbart forskellige måleværdier i Norge og Danmark. Jeg har ikke oplysninger på andre T4 tal, men jeg ved at jeg har fået målt en anti-TPO på 142 i 2002, uden at man derved har fundet anledning til at sætte mig i behandling.
    Til Nora : hjalp det dig at komme i behandling med thyroxin?
    Jeg er spændt på når jeg skal diskutere med min læge, han har flere gange sagt at stofskiftet ser fint ud og er helt normalt selvom det som minimum har været 3,6.
    Jeg er ellers rigtigt glad for min læge og han tager mig normalt meget alvorligt, jeg tror bare at han føler han handler helt efter forskrifterne så længe tallet er tæt på normalværdierne 4-5.
    Tak for jeres hjælp - jeg afventer næste blodprøvemåling før jeg lægger klar til kamp - HVIS TSH igen er forhøjet, er lægen nok lidt nemmere at forhandle med... ;o)
    Tak fordi jeg måtte snige mig ind i jeres forum - det er en fornøjelse så meget seriøs og veldokumenteret information man finder herinde - og så er I rigtigt søde ved hinanden - Det er dejligt!
    Mange hilsner Gitte fra Dk

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

TSH ved behandling skal normalt være 0,5-1,5.
    Det er noe helt annet enn "normalverdien" som jo er 95% av alle prøver man tok dengang man laget dette.
    typisk er å ta tilovers blod fra kolesterolscreening, sier fürst lab.
    Referanseområde heter det. Det er definert som alle verdier minus de øverste og de nederste 2,5%. Helt enkelt.
    De sier at ved denne metoden er for mange syke inne i referanseområdet, og ønsket nivå-optimalt nivå er noe annet. For ekempel vet de jo at det er ønskelig med lavere kolesterol.
    Man er ikke normal med en TSH på 5.

Det med hva TSH skal være ved behandling kan du lese både i det norske legetidsskriftet, samt på www.legemiddelhandboka.no som er uavhengig av produsenter, og som norsk helsepersonell er veldig stolte av, og på hjemmesidene til noen laboratorier, slik som www.furst.no og www.capio.no.
    Se også www.thyroidmanager.org . Der sier de sågar at ved antistoffer så er målet for TSH ved behandling 0,3-1.

Noe lignende sier de også i tyskland.

nora

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Standard Stofskifteudredning og sygemelding. Lavere blodtryk og puls

Hej
    Jeg går p.t. sygemeldt p.g.a. maveproblemer som man ikke har kunnet finde årsagen til. Undervejs i udredningen fik jeg målt et TSH tal til 10.30, som jeg nu skal have målt igen.
    MEN nu er jeg blevet ringet op af kommunens sygedagpengekontor som siger at der ikke er belæg for at jeg er sygemeldt, ifølge de oplysninger der står i journalen. Mine symptomer er kvalme, TRÆTHED/kraftesløshed, forstoppelse, koncentrationsbesvær, osv.. men det er åbenbart som om at disse symptomer ikke er "slemme" nok...
    Nu har jeg fået "respit" indtil der er svar fra de nye blodprøver, men jeg spekulerer da lidt på om man vil anerkende stofskifteproblemer som grund nok til at man har svært ved at passe sit job.
    Jeg frygter jo også lidt, hvis TSH er faldet, at jeg skal kæmpe for at få anerkendt f.eks. et tal på 5-6 (som det før har lagt på), som "vigtigt" nok at prøve at sætte mig i behandling for (behandling er næsten mit eneste håb p.t.).
    Er der andre af jer der er havnet i denne rædselsfulde situation - at man er syg uden at der findes tilstrækkelige "målbare" beviser for det? (og at lægen snakker om normale stofskifteprøver selvom man ikke føler sig normal?).
    Er der andre der har erfaringer med at komme i behandling som "forsøg" selvom stofskiftetallene ikke er alarmerende (læs: fra 4 og opefter..)? Altså hvor nemt var det at få lægen overtalt og har behandlingen haft en -positiv - effekt?

Har andre af jer oplevet lavt blodtryk?
    Jeg har altid haft tendens til forhøjet blodtryk (130/95), men har de seneste måneder oplevet at det nu ligger på omkring 105/70. Samtidig har jeg oplevet at min puls er blevet væsentligt lavere - nogle gange på 55 i minuttet i hvile (plejede førhen at være på ca. 80-90).
    Har andre af jer også oplevet lavere blodtryk/puls efter stofskiftediagnosen?
    Mvh. Gitte

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Hordaland
    Alder
    39
    Meldinger
    106

Standard

Hei!

Vet ikke helt når det hjelder blodtrykket, men det er vanlig at pulsen er lav ved lavt stoffskifte, og høy med høyt stoffskifte. Og for meg høres det logisk ut at Blodtrykket også vil gå litt ned ved hypo!

Mvh Maia

Side 1 av 25 12311 ... Siste

Lignende tråder

1. Artikkel om å behandle hashimotos med normale prøver
    Av nora i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 1
    Siste melding: 09-10-10, 18:40
  2. Medicinalindustrien har hjernevasket lægerne
    Av Anisa i forumet D-vitamin
    Svar: 0
    Siste melding: 19-11-09, 12:32
  3. Svingende tal igennem årene (langt)
    Av gitteh i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 01-03-07, 11:01
  4. Det er lett å… behandle hypotyrose
    Av cathrin i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 5
    Siste melding: 27-06-06, 19:59
  5. Hvor tid begynner man å behandle hypo i andre land?
    Av Tor i forumet Troen på TSH sin ufeilbarlighet
    Svar: 4
    Siste melding: 20-06-06, 18:53

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn