Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    88

Question Større pigmentforandringer i huden?

Kort bakgrunnshistorie: I 2003 ble stoffskiftet målt pga div. plager, men verdiene var midt i "normalen" så det ble ikke gjort noe mer. I 2005 var jeg på nytt hos legen fordi jeg var så trøtt og slitten "uten grunn" - den gangen viste TSH 4,3 og FT4 15. Dette var grenseverdier for lavt stoffskifte - men altså innen "normalen". Derfor ble det ikke gjort noe "medisinsk". For å gjøre en lang historie kort så ble jeg de påfølgende 5 årene dårligere og dårligere, uten at stoffskiftet ble målt før jeg selv i april iår (2010) insisterte på at et eller annet var "riv, ruskende galt" - da viste TSH en verdi på knapt 13 og FT4 var nede på 9.

Har tatt Levaxin i 5 mndr nå, og merker sakte men sikkert forbedring i mange av sykdomssymptomene etter ca 3-4 mndr.

MEN jeg har de siste par årene fått store pigmentflekker på begge underarmene - hvis jeg soler meg så er halve armene mye mørkere enn resten, og litt skjoldete. Har ikke tenkt på noen sammenheng med lavt stoffskifte, men har hørt om et par stykker som har opplevd det samme, så kanskje det er en sammenheng???

Hadde derfor vært interessant å vite om det er andre stoffskiftesyke som har opplevd pigmentforandringer!

Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    229

Standard Sv: Større pigmentforandringer i huden?

Sikkert andre som kan svare om dette er direkte stoffskifterelatert. Men jeg synes det høres mye likt ut som noe jeg har hatt det siste året. Men har ikke merket så mye til det, da jeg har vært lite i sola. I følge en lege jeg har snakket med så kan det blomstre opp som følge av hormoner i ubalanse. Det heter Pityriasis versicolor, og man får slike flekker som du beskriver. Dette pga en sopp alle har naturlig i huden blomstrer opp og angriper pigmentene i huden. Helt ufarlig, og lar seg behandle reseptfritt med Lamisil og Fungoral. Ta en tur til legen så får du vite om det er dette du har. Kan sikkert være mye annet også.

Kan lese mer her: http://www.huddoktoren.no/sider/hudsykdommer.html
    10 år med Hashimoto's. Les mer i Damens dagbok

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    88

Standard Takk for svar, Damen!

Det er nok ikke det du beskriver jeg har - flekkene mine er mørkere (ikke lysere slik det står i linken du la ved) - og de flasser ikke i det hele tatt (det står også som "typisk" i beskrivelsen). Er kun fargen og at det er skjoldete/ujevnt i farge som sees, huden kjennes helt normal ut ellers.

Men jeg skal iallfall få sjekket kortisol-nivået neste gang jeg er hos legen til kontroll - for jeg har skjønt såpass som at mange med stoffskiftesykdom har problemer med binyrene og at pigmentflekker kan være et symptom på dette. En kortisol-prøve av spytt eller urin skal visstnok vise om dette er tilfelle.

Har ikke peiling på hva binyrer er, og hva dette egentlig betyr - men det regner jeg med å finne ut av når/hvis det viser seg at det er det jeg har problemer med i tillegg.

Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    229

Standard Sv: Større pigmentforandringer i huden?

Ok. Masse å lese om binyrer og kortisol her på forumet, de har et eget underforum her, (eller hva det heter) Få legen til å sjekke binyrene, eller hvis den ikke vil av en eller annen grunn kan du bestille test selv.
    10 år med Hashimoto's. Les mer i Damens dagbok

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,072

Lightbulb Fotsopp!! Lamisil? No-no-no-no!!!!!

Sitat Opprinnelig skrevet av Damen Vis post
    .. Det heter Pityriasis versicolor, og man får slike flekker som du beskriver.
    Dette pga en sopp alle har naturlig i huden blomstrer opp og angriper pigmentene i huden. Helt ufarlig,
    og lar seg behandle reseptfritt med Lamisil og Fungoral.
    Her er en interresant side:http://www.askapatient.com/viewratin...2&name=LAMISIL

For øvrig ble jeg litt inspirert av oppskrifter på shampoo (natron+vann) og balsam (epleeddik+vann) -
    det er jo mangt man kan ordne - BEDRE - uten dyre innkjøp.

I dag:

"Sykdom : Neglesopp

Behandling : 3% Hydrogen Peroxide

Det ser ut for at man kan få kjøpt 3% Hydrogen Peroxide på apotek i Norge. Prisen kjenner jeg ikke til. Selv om det selges overalt i USA, til bare et par dollar for en liter, betyr ikke dette at det er like billig i Norge. Apotekene ser ut for å selge stoffet i 100 milliliters flasker. Til din behandling trenger du bare noen milliliter om gangen.

Det du deretter gjør er å kjøpe en sprøyte av denne typen. Kutt av enden av sprøytes****en og fil den til slik at den ikke gjør skade når du skal iverksette behandlingen (eksempelvis sprøyting under neglen og ved negleroten). Fyll sprøyten med 3% Hydrogen Peroxide og påfør rikelig med væske der hvor soppen har satt seg.
    For å lese artikkelen må du klikke på denne adressen: http://www.rettsnorge.no/artikler/20...9_Julegave.htm

EDIT/Mod: redigert pga opphavsrett til åndsverk.
    Sist endret av Mod; 02-08-12 kl 06:44 Begrunnelse: Opphavsrett
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Lignende tråder

1. Myxødem huden
    Av Hansen i forumet Lavt stoffskifte og hud
    Svar: 18
    Siste melding: 16-08-13, 14:27
  2. To spontane aborter på rad.
    Av Linn i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 16
    Siste melding: 02-08-10, 19:29
  3. Større fare for spontan abort?