Side 3 av 7 Først 12345 ... Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 63

Tråd: Tørre øyne

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Region Midt
    Alder
    53
    Meldinger
    525

Standard Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med noget af det, du spørger om Vigdis
    Men jeg har lige set, at Teitelbaum netop har skrevet en artikel til sit nyhedsbrev om emnet.
    Der er muligvis ikke noget nyt i det for dig, men i fald der skulle være det, får du lige linket her:

http://www.endfatigue.com/health_art...ment-tips.html

Lykke til!

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet

Takk Luuna, skal lese den ordentlig og legge den i en mappe på maskinen min, tror nok at det kan være noen gode råd der

I dag hentet jeg Restasis på apoteket. Det er rene gullprisen, mer enn 1700 kroner for 14 dagers bruk
    Jeg skal til øyelegen om 14 dager igjen, da skal vi se om det har skjedd noen bedring, så skriver han søknad om blå resept på Restasis. Ca 40 000 i året vil det koste.....
    Så det sier seg jo selv, får jeg den ikke på blå resept, så kan jeg ikke bruke den. Da jeg googlet om blå resept og restasis, kom jeg over et forum for tørre øyne http://www.dryeyezone.com/.

Medisinen ligger på en oversikt hos Legeforeningen over preparater for tørre øyne på blå resept, så jeg antar at jeg bør få den på blå. Vi får se. På apoteket ba de meg ta vare på kvitteringen, det kan hende jeg kan få det refundert ved søknad. Huh, det er dyrt å være i ubalanse.... Vi er dyre i drift, jeg er rene Rolls Roycen....
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Standard Restasis

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Jeg får Restasis øyedråper fra apoteket i morgen. Øyelegen min er ukjent med dem. Og var flau fordi han hadde glemt å sjekke dem ut i fjor da jeg var hos ham og ba om resept. Han er innstilt på å søke om å få dem på blå resept. Så nå skal jeg teste dem ut i et par uker, så skal han søke.
    Jeg synes, at han skal søge under alle omstændigheder, Vigdis. 14 dages test kan være nok, men kan også være for lidt....

En helt fersk nyhed på 2011-Vienna Congress for European Society of Cornea & Ocular Surface Disease Specielists beskriver et Restasis-forsøg med patienter der har udviklet Dry Eye Syndrom efter en katarakt-operation (grå stær?) og om resultatet skriver de bl.a. "Ved måned 3 viste Restasis-gruppe signifikant stigende Schirmer-testresultat (p = 0,01). (...) Subjektive symptomer afslørede en betydelig forbedring i Reatisis-gruppe (p <0,01). Konklusioner: Lokal behandling af Restasis kan være effektive til tørre øjne som følge af katarakt kirurgi." (Hvad hjælper på det, hjælper på alt...)

Du kan sende denne info til øjenlægen: http://eucornea.org/Vienna11/posters...s.asp?id=12479

Bed øjenlægen om at søge, uanset om effekten er der allerede efter 14 dage eller ej, fordi den kan komme i op til 3 måneder efter start, afhængig af hvad oprindelsen er for øjen-tørhed. I en del tilfælde får man det aldrig opklaret fuldt alligevel, så man kan lige så godt straks starte på blå recept. På baggrund af alt det jeg har læst om dette middel, er jeg så tæt på ingen tvivl om, at det vil hjælpe dig. Please.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Tørre øyne

Legen søker nå om blå resept. Jeg er spent på svaret, og hvor lang tid det tar. Jeg har spurt ham om det er kjent at Hashimotos og tørre øyne kan henge sammen, han sier at det er det. Spørsmålet er om det er kjent hos Helfo? Jeg leste en gang om en med gynekologiske plager søkte uføretrygd og søknaden ble gått gjennom av en lege med helt andre kunnskaper i en annen del av kroppen. Søknaden ble selvfølgelig avslått....

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    48
    Meldinger
    1,051

Legen søker nå om blå resept. Jeg er spent på svaret, og hvor lang tid det tar. Jeg har spurt ham om det er kjent at Hashimotos og tørre øyne kan henge sammen, han sier at det er det.
    Krysser fingre for at du får det på blåresept. Blir jo uholdbart dyrt hvis ikke. Har også hørt at det henger sammen med Hashimotos. Men kan nok henge sammen med andre hormonubalanser også. Bla testosteronnivå. Tenkte på deg da jeg leste denne: http://www.healthiertalk.com/testost...-syndrome-1643 Men jeg vet jo at du bruker testosteron. Håper det ordner seg

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Jeg har stoppet bruken av Restasis nå. Har ikke råd til å bruke 1700 kr hver 14. dag når jeg ikke vet om jeg får det dekket. Men det hjalp fra dag en: på natten hadde jeg en opplevelse av at øynene mine var fuktige som i gamle dager, ikke bare fulle av vaselinsalve, høyre øye har lenge vært ubehagelig, nesten smertefullt, som om det var mye sand og grus i det, en følelse av at tårekanalene var hovne. Alt dette forsvant med Restasis. Jeg opplevde også at jeg kunne dryppe øynene litt skjeldnere. Men, selvfølgelig, dette var snakk om fjorten dager, det må lengre tids bruk til å kunne si om dette var tilfeldig eller om det var Restasis som gjorde denne forskjellen.

Testosteron: Akkurat nåhar jeg hatt litt høye nivåer av både DHEA og testosteron, slik at jeg har gått litt ned på begge for å ikke være for høy. Så kanskje det også har gjort sitt for at de tørre øynene har vært litt bedre? Takk for linken Rufus

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    66
    Meldinger
    1,111

Og jeg sto der. Og følte meg så hudløs. Det var som en lærer, en mamma eller en tante Sofie sto der og kjeftet på meg og anklaget meg.

Jeg vet at det offentlige må spare penger. Og at vi ikke skal misbruke det vi får på blå resept. Og at alle i den kjeden, legen, apotekeren og alle andre, skal si ting dersom det er forhold å reagere på.

Så er det er noe med måten det undres, lures og spørres på. Det er så mange måter å si ting på, tenker jeg her jeg sitter, og fortsatt kjenner en flik av den hudløsheten hun ga meg med måten hun var på.

Jeg skal i allefall få øyelegen til å skrive en resept neste gang som ikke levner tvil om at jeg må bruke dråpene mye og ofte
    Hei Vigdis

Utrolig hvor frekk noen kan være i sin tjeneste. Hvis "tante Sofie" syntes du brukte altfor mye medisin, trengte hun ihvertfall ikke krangle med deg - pasienten når du står der med resepten.
    Det er forferdelig ubehagelig å MÅTTE stå å forsvare seg offentlig - på et apotek av alle steder, når du faktisk har fått en resept av legen om bruk av medisinen!!!

Eller forventer apotekere at øyelegen f.eks skriver hundre dråper daglig i hvert øye, slik at det ikke levner tvil??

Tante Sofie - av Thorbjørn Egner

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Det endte med at jeg byttet apotek.....Det er heldigvis flere å velge i her jeg bor

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

I dag hentet jeg Restasis på apoteket. Det er rene gullprisen, mer enn 1700 kroner for 14 dagers bruk
    Jeg skal til øyelegen om 14 dager igjen, da skal vi se om det har skjedd noen bedring, så skriver han søknad om blå resept på Restasis. Ca 40 000 i året vil det koste.....

Så det sier seg jo selv, får jeg den ikke på blå resept, så kan jeg ikke bruke den. Da jeg googlet om blå resept og restasis, kom jeg over et forum for tørre øyne http://www.dryeyezone.com/.

Medisinen ligger på en oversikt hos Legeforeningen over preparater for tørre øyne på blå resept, så jeg antar at jeg bør få den på blå. Vi får se. På apoteket ba de meg ta vare på kvitteringen, det kan hende jeg kan få det refundert ved søknad. Huh, det er dyrt å være i ubalanse.... Vi er dyre i drift, jeg er rene Rolls Roycen....
    Legen søker nå om blå resept. Jeg er spent på svaret, og hvor lang tid det tar. Jeg har spurt ham om det er kjent at Hashimotos og tørre øyne kan henge sammen, han sier at det er det. Spørsmålet er om det er kjent hos Helfo? Jeg leste en gang om en med gynekologiske plager søkte uføretrygd og søknaden ble gått gjennom av en lege med helt andre kunnskaper i en annen del av kroppen. Søknaden ble selvfølgelig avslått....
    Jeg har stoppet bruken av Restasis nå. Har ikke råd til å bruke 1700 kr hver 14. dag når jeg ikke vet om jeg får det dekket. Men det hjalp fra dag en: på natten hadde jeg en opplevelse av at øynene mine var fuktige som i gamle dager, ikke bare fulle av vaselinsalve, høyre øye har lenge vært ubehagelig, nesten smertefullt, som om det var mye sand og grus i det, en følelse av at tårekanalene var hovne. Alt dette forsvant med Restasis. Jeg opplevde også at jeg kunne dryppe øynene litt sjeldnere. Men, selvfølgelig, dette var snakk om fjorten dager, det må lengre tids bruk til å kunne si om dette var tilfeldig eller om det var Restasis som gjorde denne forskjellen.
    Jeg har fått Restasis på blå resept! Hurra!

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Tørre øyne og testosteron

Jeg er temmelig sikker på at mine tørre øyne kommer av mine hormonproblemer. Øyelegen holder det åpent, men sier at det selvfølgelig kan være en mulighet. Jeg har ikke Sjøgrens. Men tørre øyne og hypo er ikke uvanlig. Den amerikanske legen Jeffery Dach snakker om testosteron og tørre øyne http://jeffreydach.com/2010/03/19/te...-dach-md.aspx/ I denne linken ligger det mye forskning, ta det med til legen din

En av pasienthistoriene hans
    Mrs. B was 58 years old with typical menopausal symptoms of night sweats and hot flashes, and came to see me because of dry itchy, red eyes. The lids sometimes swell because of the irritation. Over the years, Mrs B had been to numerous eye doctors who gave her various drops to lubricate the eye, antibiotic drops and steroid drops. She has been given instructions for cleaning and irrigating the eyes. The eye drops seem to help somewhat but the irritation always returns whenever she stops them. Lately, the condition is getting worse and nothing seems to help.

Low Testosterone Level

A routine hormone panel showed that Mrs B had low hormone levels, and her testosterone level was especially low. I explained to Mrs B that her dry eye syndrome was caused by low testosterone levels, and testosterone would help.

Cured With Testosterone, Surely You Must Be Joking, Doctor

Six week later, after starting her testosterone as sublingual drops, Mrs B reported her eyes were much better. She also started a complete bioidentical hormone program. Mrs B's ophthalmologist, Dr H, was an old friend of mine and we would occasionally attend the same social functions. At one of these social functions, Dr H approached to say that a patient (no name) reported that I had cured her dry eyes with testosterone, and surely you must be joking, Doctor. His gesture and facial expression with his eyes rolling back were quite distinctive.
    Min plan nå er å ta med forskning til legen min og se om jeg kan få en resept på testosteron øyedråper. Restasis hjelper ikke like bra lengre som det gjorde i starten

Side 3 av 7 Først 12345 ... Siste

Lignende tråder

1. Utstående øyne
    Av Beate i forumet Graves sykdom
    Svar: 18
    Siste melding: 29-08-15, 00:42
  2. tørre øyne...
    Av Lissa i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdomme
    Svar: 22
    Siste melding: 02-02-11, 21:41
  3. Øyne
    Av Tante i forumet Graves sykdom
    Svar: 5
    Siste melding: 30-07-09, 14:31
  4. Negler og tørre hender
    Av Lilja i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?
    Svar: 24
    Siste melding: 04-02-07, 12:01
  5. Munntørrhet/tørre lepper
    Av Gjest i forumet Lavt stoffskifte, munn og slimhinner
    Svar: 9
    Siste melding: 06-10-05, 14:38

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg