Side 2 av 25 Først 12345678910111213141516171819202122232425 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 241
    Medlem siden
    Aug 2006
    Meldinger
    233

Standard

hei på deg.
    har høyt jeg også,og fryser mye,så det er nok ikke slik at ALLE med høyt har hetetokter.
    Jeg har varmeflaske i senga,fordi føttene mine er altid iskalde,da får jeg ikke sove.
    Jeg begynte på Neo-Mercazole for noen uker siden,liten dose,men merker en liten bedring på konsentrasjonen,jeg tåler litt mer lyder uten å bli helt forvirret.
    er spent på nye blodprøveresultater,hvor t3,t4 og tsh ligger nå.
    Jeg føler at jeg må følge nøye med på ting og tang selv, legen gjør lite uten at jeg pusher på han. Jeg må liksom SELV fortelle hva jeg vil han skal gjøre...
    Jeg må selv påpeke avvikene osv, dette gjør det litt vansklig å stole på legen, for JEG går jo til HAN for å bli trygget på sykdommen.

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    41
    Meldinger
    278

Standard fått svar på prøver i dag

asat 43 alat 37 fritt t4 40,9 fritt t3 12,4 tsh 0,0 dette var når jeg ble lagt inn
    sub akutt tyreodittblod prøvene viste negativ tras og anti tpo
    hun har derfor sansynligvis en sub akutt destruksjonthyreoiditt den kom litt sent i postpartum
    i og med at hun ikke haranttistoffer
    er det stor sansynlighet for at hun blir euthyreot på sikt.
    blodprøve 3.10.07 f-t4 31,1 tsh 0,011
    så dette var gode nyheter, i hvertfall sa legen det
    Hyper postpartum thyreoditt desember 2006. Begynnte med propyltiuracil, ble da hypo.
    Bruker ingen medisiner og har vart frisk siden jan 2007.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Ei lita øy på vestlandet
    Meldinger
    84

Standard Re: fått svar på prøver i dag

Sitat Opprinnelig skrevet av rikke med 2 små
    blodprøve 3.10.07 f-t4 31,1 tsh 0,011
    så dette var gode nyheter, i hvertfall sa legen det
    Ja, det var jo en forbedring, men jeg synes nå at talllene er skyhøye enda jeg...... hvordan er formen nå da?

Hvor ofte skal du ta bl.prøver?

Husker at jeg tok prøver hver tredje uke mens jeg gikk på medisiner.
    Hypertyreose høsten 2003. "Alle gode ting er tre" ;) Storebror 91, lillebror 03 og bittelillesøster 05

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    41
    Meldinger
    278

Standard

hei.
    jeg er bedre en jeg var da jeg blr innlagt, men jeg er har fortsatt litt hjertebank,hukommelsen er minimal og det sammer konsentrasjonen,har fortsatt slim i halsen, blir lettirriterert,skjelven,og sliten.veksler mellom svettetokter og frysetokter,press i halsen av og til
    men bedre er jeg i hvertfall
    jeg tar liten dose med propyl pga amming, så derfor vil jeg bruke litt lenger tid på å bli bedre
    tar 100 mg x 2
    legen sa at jeg mest sannsynlig ville få en periode som hypo,ca 2 uker
    var jeg veldig uheldig ville jeg forbli hypo, men det var skjelden.

glemte å si at jeg skal ta blodprøver igjen 15 jan, og i beg av mars.
    videre vet jeg ikke mer

hva skjer hvis jeg slutter på medisinene nå?
    huff har ikke lyst til å bli hypo jeg...
    vurderer å slutte med de nå,
    Hyper postpartum thyreoditt desember 2006. Begynnte med propyltiuracil, ble da hypo.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    344

Standard

Når tok du de siste blodprøvene? Hva viste de? Og hva er dosen medisin? Kjenner du hyposymptomer nå ?

Du bør vel ikke slutte uten å ha vært i kontakt med legen din. Et alternativ til å slutte helt er en reduksjon i den daglige dosen.

Jeg ser at du hadde en FT4 på over 40 da du ble lagt inn på sykehus. Dette er ganske høyt. Min var så vidt over 30 da jeg ble diagnostisert og da var jeg et totalvrak.

Jeg leser også at du skal ta nye blodprøver i morgen. Det tar vel bare en dag eller to før du får svar på dem. Snakk med legen eller de som tar blodprøvene om hva du bør gjøre. Hvis jeg var deg, så ville jeg i hvert fall ventet til i morgen med dosereduksjon (altså: etter samtalen med helsepersonell). Lykke til!

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Jeg har hatt T4 på over 60 og da ble jeg ikke lagt inn. Men jeg har jo ikke hypertyrose, var bare overdosert da. Det gikk fort ned da jeg var noen dager uten medisiner. Kanskje jeg ikke ble innlagt fordi jeg har hypotyrose?

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    41
    Meldinger
    278

Standard

jeg ble lagt inn med hvilepuls på 120 er kanskje derfor jeg ble lagt inn,
    hjertet mitt løp helt løpsk og allmenntilstanden var dårlig

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    41
    Meldinger
    278

Standard nå er jeg på vei mot hypo

t4 har på en uke gått fra 31 til 22, så har sluttet på medisinene, men legen sa jeg kom til å bli hypo.
    er veldig trøtt og sliten og har nok allerede lagt på meg et par kilo.
    håper jeg kommer opp igjen greit av meg selv.
    skal ta nye blodprøver i mars

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    41
    Meldinger
    278

Standard fa tror jeg at jeg hører til her.

ble innlagt på sykehuset med hypertyreose. hadde da født sønnen min for 7 mnd siden.
    Hadde hvilepuls på 120.
    etter noen uker fant legen ut på blodprøvene at jeg ikke hadde antistoffer, så da var det post partum, dvs at det kom etter fødsel, men det var ikke vanlig at det kommer så lenge etterpå.
    så da er det store sjanser for at jeg blir frisk igjen.
    men siden jeg brukte propyltioracil så kom jeg til å få lavt stoffskifte en stund.før det ble normalt,og hvis jeg var veldig uheldig ville det forbli lavt.
    for en uke siden var stoffskifte prøvene normale, men nå føler jeg meg slapp, trøtt som om jeg kan sove hele døgnet,og litt apatisk.
    når jeg gikk med høyt stoffskifte, forsvant hukommelse og konsentrasjon, det er ikke kommet tilbake .
    kan glemme ord mitt i setninger og sånt, det er tungvindt.
    er det noen som har noe erfaringer med postpartum?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Hei
    Ikke finn deg i at prøvene er "normale".
    Referanseområdene er kjempestore.

Post-partum er vanligvis autoimmunt, og kan gå over, slik du skriver.

Det med antistoffer stemmer ikke helt, det er nemlig ødeleggelsen av kjertelvev som slipper ut thyreoideahormoner, og ødeleggelsen er autoimmun.

Det at de ikke finner antistoffer i blodprøven er altfor dumt, 10% har negative prøver og har autoimmun thyreoditt.

Det kan man få bekreftet helt sikker med biopsier, (med en fin nål) og med ultralyd. Er helt vanlig å gjøre det sånn i Sverige og tyskland.
    BNare sklike undersøkelser er nøyaktige.

Det er vel TRAS- antistoffene man har lett etter hos deg, og man fant dem ikke, derfor har man konllkudert med at det er anti-TPO (antistoffene man har ved Hashimotos thyreoditt, veldig vanlige antistoffer) som har angrepet kjertelen og at kjertelen da slipper ut store mengder thyreoideahormoner.

Vanligvis får man neo-mercazole her . Propylthiaruzil er mer uvanlig, men like bra.
    Man skal forresten ikke få så stor dose at man blir helt hypo, man har i de siste år gått veldig ned på dosene på medisinene.

De sier at du kan komme til å forbli hypo etterpå. Jeg antar at de har funnet anti-TPO elelr konkludert med at du har anti-TPO og har vanlig hadhimotos slik som oss andre.

Et tips:
    Få alle prøveresultater og følg med selv. Det er individuelt hvor du må ha TSH, ft4 og ft3. Bare innefor normalen holder ikke.

Annet tips: unngå ekstra jod, det trigger antistoffene. Unngå stress, for mye karbohydrater, aspartam, MSG, ting du reagerer allergisk mot, røyk osv. Du kan ta omega-3, selen og vitaminer.

Jeg ønsker deg god bedring.

nora

Side 2 av 25 Først 12345678910111213141516171819202122232425 Siste

Lignende tråder

1. Postpartum tyreoiditt... Hjelp!
    Av Pingomamma i forumet Postpartum tyreoiditt
    Svar: 22
    Siste melding: 07-05-12, 19:58
  2. Postpartum, hypersymptomer, normale verdier, struma
    Av annis i forumet Postpartum tyreoiditt
    Svar: 27
    Siste melding: 13-03-11, 13:24
  3. Onsdag 16. desember
    Av Bellissimo i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 8
    Siste melding: 17-12-09, 08:02
  4. Thyreoditt? Er det en sykdom i seg selv?
    Av sunny i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 19
    Siste melding: 05-04-07, 11:35
  5. De Quervains eller subakutt thyreoditt
    Av Magnuna i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 28-02-07, 12:12

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder