Side 3 av 25 Først 1234513 ... Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 241
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    39
    Meldinger
    278

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av nora Vis post
    Hei
    Ikke finn deg i at prøvene er "normale".
    Referanseområdene er kjempestore.

Post-partum er vanligvis autoimmunt, og kan gå over, slik du skriver.

Det med antistoffer stemmer ikke helt, det er nemlig ødeleggelsen av kjertelvev som slipper ut thyreoideahormoner, og ødeleggelsen er autoimmun.

Det at de ikke finner antistoffer i blodprøven er altfor dumt, 10% har negative prøver og har autoimmun thyreoditt.

Det kan man få bekreftet helt sikker med biopsier, (med en fin nål) og med ultralyd. Er helt vanlig å gjøre det sånn i Sverige og tyskland.
    BNare sklike undersøkelser er nøyaktige.

Det er vel TRAS- antistoffene man har lett etter hos deg, og man fant dem ikke, derfor har man konllkudert med at det er anti-TPO (antistoffene man har ved Hashimotos thyreoditt, veldig vanlige antistoffer) som har angrepet kjertelen og at kjertelen da slipper ut store mengder thyreoideahormoner.

Vanligvis får man neo-mercazole her . Propylthiaruzil er mer uvanlig, men like bra.
    Man skal forresten ikke få så stor dose at man blir helt hypo, man har i de siste år gått veldig ned på dosene på medisinene.

De sier at du kan komme til å forbli hypo etterpå. Jeg antar at de har funnet anti-TPO elelr konkludert med at du har anti-TPO og har vanlig hadhimotos slik som oss andre.

Et tips:
    Få alle prøveresultater og følg med selv. Det er individuelt hvor du må ha TSH, ft4 og ft3. Bare innefor normalen holder ikke.

Annet tips: unngå stress, for mye karbohydrater, aspartam, MSG, ting du reagerer allergisk mot, røyk osv. Du kan ta omega-3, selen og vitaminer.

Jeg ønsker deg god bedring.

nora
    hei nora tusen takk for svar.
    fikk skrevet ut propyltiuracil pga amming.
    jeg har fortiden så dårlig hukommelse og konsentrasjon at jeg ikke klarer å sette meg ordentlig inn i diagnosen min, er jo så mye å lese, men er veldig glad for forumet her som det er noen erfarne som kan hjelpe meg litt.
    endikrinologen min sa jeg kom til å få lavt stoffskifte og at det normalt ville stabilisere seg etter ca 2 uker.
    jeg føler meg nå som om jeg er i min egen verden.
    her er resultatet på prøvene jeg har tatt til nå,
    asat 43 alat 37 fritt t4 40,9 fritt t3 12,4 tsh 0,0 dette var når jeg ble lagt inn
    sub akutt tyreodittblod prøvene viste negativ tras og anti tpo
    hun har derfor sansynligvis en sub akutt destruksjonthyreoiditt den kom litt sent i postpartum
    i og med at hun ikke har anttistoffer
    er det stor sansynlighet for at hun blir euthyreot på sikt.
    blodprøve 3.10.07. f-t4 31,1 tsh 0,011
    en uke senere var f-t4 22.
    hva tror du/dere?
    Hyper postpartum thyreoditt desember 2006. Begynnte med propyltiuracil, ble da hypo.
    Bruker ingen medisiner og har vart frisk siden jan 2007.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Hei
    euthyreot betyr at du blir normal og frisk.

ft4 og ft3 er omtrent tre-fire ganger høyere enn vi har normalt....du var altså ganske hyper.

Du har vel lavere tall nå etter at du fikk anti-stoffskiftehormon-medisiner.

Får du tatt prøver ofte, slik at du unngår å gå evt. overbehandlet og med lavt stoffskifte?

Din lege skriver at de mener at det ike er noen antistoffer involvert, og at de ikke tror at du får hashimotos slik som oss. Da går vi ut ifra det.

Men ha i bakhånd at du kan allikevel ha hashimotos, bare at du kan være en av de 10% hvor man ikke kan måle det med blodprøver. Da kan det være greit å ha lest litt om emnet og symptomene slikat du kan følge med selv.

Håper at legene har rett og at det går over helt!

nora

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    39
    Meldinger
    278

Standard

jeg skal ta nye blodprøver igjen 5 mars, syns jo det var litt lenge til.
    men er vel kanskje fordi det tar litt tid før kroppen evt roer seg ned igjen

har forresten sluttet med alle medisiner for en uke siden
    Hyper postpartum thyreoditt desember 2006. Begynnte med propyltiuracil, ble da hypo.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Hei
    Det tar flere uker før TSH (hypofysehormon) har falt helt på plass. 6-8 uker heter det.
    ft4 og ft3 tar noe mindre tid å falle på plass etter at du stopper medisinene.
    De vil gi et bedre bilde av hva so skjer i øyeblikket hvis en vil ta blodprøver i mellomtiden.
    Men for å se hva som skjer etter at du stoppet medisinene, er mars riktig.

Det som skjer når du tar stor dose antithyroidale medisiner at du blir normal eller hypo alt etter dosen. Da stiger TSH litt eller mer alt ettersom. Mens du var hyper fordi hormonene slapp ut av de ødelagte cellene, gikk TSH ned til 0,00. Da fikk kjertelen ingen stimulans til å lage mer hormon. Når TSH går opp igjen til normal, må kjertelen komme igang igjen og begynne å lage riktig mengde hormon igjen. Dessuten spiller noen autonome nerver til kjertelen samt deioniseringsenzymene (som lager t3 fra t4 ute i vevene) en stor rolle og alt må normaliseres.

Håper at alt er som det skal! De sa du ville bli euthyreot (normal).

Det er bare noen få som har en hyper episode etter skade, trauma, slag eller destruksjon. (ihvertfall på Medline www.pubmed.com )

Her er det samlet mye fagstoff om thyreoidea: http://www.thyroidmanager.org

nora

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    39
    Meldinger
    278

Standard

takker masse for god hjelp og svar.
    vurderte og ringe endikrinologen min fordi jeg ikke føler meg helt på nett, og jeg fungerer ikke så bra uten hukommelse og konsentrasjon.
    men da tar jeg heller og ser det an litt.
    har vært gjennom 2 opprasjoner på 2 uker, så kan jo være kroppen trenger litt x tra tid pga det og.
    slitsomt er det hvertfall
    vet ikke om jeg hadde fungert sånn på jobb, så bra jeg er hjemme i mamma perm fortsatt

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Ã…ssen operasjoner?
    Ved operasjoner og skader så får man NTI på toppen, da senker kroppen ft4 og ft3 samt TSH for noen dager. Så spretter TSH opp til noe høyere enn normalt littegrann helt til ft4 og ft3 kommer opp pga. økt TSH, og så går TSH ned pga økt ft4 og ft3, og slik spretter alt opp og ned men med mindre bølger helt til det er gått 6 uker.....

Så du har jo det i tillegg til destruksjons-hyperen din og propylthiaruzil.

Ikke rart du føler deg rart.

(NTI er non-thyroid illness. Du kan slå det op på nettet også hvis du vil. De staver det NTI eller NTIS )

nora

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    39
    Meldinger
    278

Standard

oi ja da skal jeg si kroppen min får gjennomgå om dagen.
    har hatt en operasjon i anklen, oppstramming av leddbånd, fikk ikke lov av endikrinologen å få narkose pga for høy hjerterytme men så viste det seg at spinalen kun virket på den ene siden, og det var den siden som de ikke skulle opperere så da ble det narkose likevel.
    jeg ble veldig dårlig når jeg våknet opp, med veldig lavt blodtrykk ,alarmen gikk stadig, så fikk medisiner for det.
    hyperventilering,jeg besvimte 3 ganger,hjerte løp løpsk og fikk litt lite oksygen, kom meg etter 8 timer på oppvåkningen medisiner og oksygen om natten.
    en uke senere oppererte jeg ut 4 visdomstenner de måtte skjære bort litt av kjevebeinet.
    i narkose, da var jo blodprøvene mine ganske fine, så endo godkjente narkose, fikk ikke noe spes probl. bortsett fra at jeg hadde hyperventilert og blitt "hysterisk" og urolig i følge sykepleiererne,
    jeg selv mener det var pga at jeg følte jeg ikke fikk puste noe godt.
    jeg har astma og

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Uffda.
    Ikke veldig lurt å operere noe når stoffskiftehormonene er i ulage ser jeg.

Det med blodtrykket har mer med spinalen å gjøre (da kan man få sånt lavt blodtrykk--er ikke uvanlig)

Har fjernet visdomstennnene også, men det var ikke så vrient....

nora

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    39
    Meldinger
    278

Standard

ja det har vært litt styr.
    men da venter jeg med å ringe endo, er jo ikke rart jeg føler meg helt merkelig nå da.
    føler forresten hun endo jeg bruker er dyktig og vet hva hun gjør, så får vi håpe det stemmer .
    dagene mine nå består av å holde meg i skinnet og passe på hva jeg putter i munnen for ikke at vekta skal øke veldig,har ike hatt probl med vekta før, så vil ikke ha det nå heller, sitte i ro og la kroppen heele seg,og prøve å være til stede for ungene, selv om jeg overhodet ikke føler meg til stede.
    er det mest vanlig med depresjon som hyper eller hypo?
    føler meg faktisk mer stabil som hypo, har liksom ingen topper eller bunner, bare jevnt litt laber liksom

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    averøy
    Meldinger
    35

Standard

Hei.

Min t4 gikk fra 32 til 26 på to uker. Blir helt frustrert av slik opp og ned. Kroppen min fungerer best med t4 over 30. Har ikke symptomer på høyt heller. Har fjernet hele kjertel.

Hvor stor dose tar du og hva tar du?

jeg tar 6*125 og 1*100 mikro levaxin. Har lyst å teste ut armour.

Håper du finner balansen,
    det ønsker jeg og gjøre....
    Har operert hele kjertelen, men i flere omganger grunnet kreft.
    Interes i og komme i kontakt med andre som har stoffskifte plager.

Side 3 av 25 Først 1234513 ... Siste

Lignende tråder

1. Postpartum tyreoiditt... Hjelp!
    Av Pingomamma i forumet Postpartum tyreoiditt
    Svar: 22
    Siste melding: 07-05-12, 19:58
  2. Postpartum, hypersymptomer, normale verdier, struma
    Av annis i forumet Postpartum tyreoiditt
    Svar: 28
    Siste melding: 13-03-11, 13:24
  3. Onsdag 16. desember
    Av Bellissimo i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 8
    Siste melding: 17-12-09, 08:02
  4. Thyreoditt? Er det en sykdom i seg selv?
    Av sunny i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 19
    Siste melding: 05-04-07, 11:35
  5. De Quervains eller subakutt thyreoditt
    Av Magnuna i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 28-02-07, 12:12

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder