Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 15
    Medlem siden
    Dec 2009
    Meldinger
    70

Standard Hvor meget liothyronin tager du?

Hej. Jeg er pt på 20µg liothyronin og variende dosis af Euthyrox. Jeg overvejer at sætte liothyronin op til 30µg, men det lader til at de fleste er på en max dosis af liothyronin på 20µg? Er der nogen på højere dosis, og som har erfaring med at tage det 3 gange om dagen?

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Standard Sv: Hvor meget liothyronin tager du?

Hei du!

Vet at det er folk som bruker mere enn 20 mcg lio. Jeg bruker ikke dette selv, men jeg har hørt det fra andre. Jeg har sett n`Finn anbefale (og jeg er veldig enig selv også) at man først og fremst bør øke sin t4 så høyt som mulig, før man tillegger t3. Kanskje skulle du øke eutyroxdosen før liodosen? Det høres ut som om du enda driver å prøver deg fram litt med doseringen ift. t4?
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,360

Jeg vil gerne af ren nysgerrighed spørge, hvordan I tager jeres Liothyronin. Eftersom det er ren t3, undrer det mig nemlig, at min mor på et tidspunkt blev sat til at skulle bruge 10 mikrogram den ene dag og 20 den næste. Og så forfra igen. Jeg undrer mig over, at hun ikke blev sat til samme dosis hver dag - synes, det må give nogle mærkelige og store udsving i energien? At hun så i øvrigt næsten samtidig - ved en fejl - fik en anden besked om at tage skiftevis 20 og 40 mikrogram Lio om dagen, gør det vist ikke nemmere at overskue.

Redigert: Min mor kom aldrig til at prøve modellen med skiftevis den ene og den anden dosis Lio. Skiftede i stedet til thyroid men skal nok meget snart til at kombinere med t4-medicin.

Nielsigne
    Sist endret av Nielsigne; 27-09-10 kl 09:01 Begrunnelse: tilføjelse

Medlem siden
    Dec 2009
    Meldinger
    70

Ja det lyder helt håbløst Nielssigne. T3 har jo en meget kort halveringstid - så det er helt fjollet at variere dosis mellem dagene. Mit spørgsmål var faktisk møntet på om jeg skulle overveje at sætte min T3 dosis op til 30µg så jeg kunne tage 10 µg hver 8 time, for at opnår en højere regelmæssighed.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Her er fra legemiddelhåndboka
    http://www.legemiddelhandboka.no/xml...33&stord=39530

Sammen med t4: sjelden mer enn 10µg pr dag.... Det er ikke helt pålitelig da, men dog.

Jeg synes beskjeden din mor fikk minner om feilbehandling.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,360

Tak for svar - tænkte nok, det var sådan.

Min mor skulle bruge Lio som eneste medicin i en periode, fordi lægen ville ha' hende CT-skannet. Det tog nogle dage at få opklaret dette, fordi informationen var for dårlig og man skiftede mellem forskellige doser mm ... Total forvirring.

Men paxx, jeg synes, du skrev et sted, at din endo gerne skriver Erfa ud til dig ... så hvorfor ikke bare skifte til Erfa ?

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Vi som spiser Erfa eller annen thyroidmedisin kommer opp i langt høyere doser enn 10mcg om dagen i T3. Selv tok jeg 20mcg/dag når jeg brukte syntetisk medisin. Den fordelte jeg på tre doser:
    10mcg kl 07
    5mcg kl12
    5mcg kl 16
    Jeg ble anbefalt å ikke ta T3 senere enn 16, fordi dette er et våkenhormon. Tar du det sent på kvelden risikerer du å ikke få sove. Det er som Finn bruker å si, at man må se på hvordan kroppen selv doserer med en frisk skjoldbruskkjertel, derfor høyest dose om morran.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,360

Min mor fik besked på at tage dosen morgen og aften!

Så det lader til, at det er småt med viden om t3 på sygehuset

Medlem siden
    Dec 2009
    Meldinger
    70

Tak for svar. Fandt også dette link med masser af info.
    http://dailymed.nlm.nih.gov/dailymed...fo.cfm?id=2844
    Er overrasket over den lange halveringstid, jeg havde i mit hoved forbyttet halveringstid med absorbtionstid.
    Vil egentlig foretrække Armour-S depot tabletter, men dem kan man jo slet ikke få her i DK. Så overvejer stadig produktet fra Glostrup apotek.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,360

Men paxx, er du så holdt op med at overveje Erfa?

Den er jo ikke alene billig, den er også nem at få fat i - med recept, altså - og så er tablethjælpestofferne jo gribende simple og let fordøjelige ... majsstivelse, magnesium stearate, sukker og talkum.

Sist endret av Nielsigne; 27-09-10 kl 12:57 Begrunnelse: tilføjelse vedr. indholdsstoffer

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Hydrocortison - hvor meget og hvor længe?
    Av Babe i forumet Hydrocortison
    Svar: 15
    Siste melding: 24-06-10, 19:06
  2. Mystisk. Meget bedre på Euthyrox
    Av Lene i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 5
    Siste melding: 21-08-09, 23:37
  3. Hvor fås liothyronin uden for Danmark
    Av Kirsten, DK i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 8
    Siste melding: 05-02-08, 21:49
  4. Hvorfor tager man på i vægt?
    Av Nocturne i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 7
    Siste melding: 21-12-07, 09:13
  5. Dosis - hvor meget må man øge?
    Av gitteh i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 12-03-07, 13:07

Bokmerker

Regler for innlegg