Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    70
    Meldinger
    10,241

Unhappy Behandling for Metabolsk Syndrom. Vorherrebevares!

Hvad er metabolisk syndrom?

Metabolisk syndrom er karakteriseret ved nedsat virkning af insulin (insulinresistens), hvilket medfører ubalance i kroppens forbrænding af fedt og sukker. Metabolisk syndrom kan føre til alvorligere og ofte livsvarige sygdomme som hjerte-kar-sygdomme og type 2-diabetes. Dem kan du forhindre ved at ændre din livsstil.

Hvem får metabolisk syndrom?

Risikoen for metabolisk syndrom er stor for personer:
    • der er overvægtige
    • dyrker for lidt motion
    • har dårlige vaner (rygning, alkohol etc.).
    • (Kilde)

Jeg har lige læst om Metabolsk Syndrom, som efter sigende er en slags forstadie til type 2 diabetes. Det jeg læste fyldte mig med skræk!

Behandling for Metabolsk Syndrom, for forebyggelse af type 2 diabetes er følgende:

Ud over livsstilsændringer er medicinsk behandling stort set altid nødvendig. Ofte kan det være nødvendigt at kombinere 2-4 forskellige slags medicin for at få en tilstrækkelig virkning.

Blodtrykssænkende medicin (antihypertensiva):

• ACE-hæmmere (mod for højt blodtryk)
    • AT-2-receptorantagonister (mod for højt blodtryk)
    • Betablokkere (mod for højt blodtryk og hjertesygdom)
    • Calciumantagonister (mod for højt blodtryk)
    • Diuretika (vanddrivende bruges mod for højt blodtryk).

De forskellige antihypertensiva bruges i lidt forskellige situationer. Det vigtigste er, at det høje blodtryk kommer ned, fordi det medfører nyreskade og hjertesygdom. Som hovedregel bør ACE hæmmere og AT-2-antagonister bruges ved type 2-diabetes og for højt blodtryk. Det skyldes, at store undersøgelser har vist, at de giver patienterne lavere risiko for hjerte-kar-sygdom.

Kolesterolsænkende medicin
    Statiner er den type af medicin, som virker bedst på afvigelser i blodets fedtsammensætning herunder forhøjet kolesterol. De såkaldte fibrater kan dog være en mulighed primært til patienter, som har et meget højt indhold af det synlige fedt (triglycerid)i blodet. Medicinen Ezetimibe er en tredje behandling, som hæmmer optagelsen af kolesterol i tyndtarmen.

Hvorfor er jeg skræmt?

En bekendt der lider af Hashimoto's på 25. år og behandlet med (alt for lidt) Eltroxin er overvægtig og fuld af ødemer. Trods det alarmerende lave blodtryk, men med kolesterol på 9 og insulinresistens - er hun blevet sat i "forebyggende" behandling med et helt lille apotek af lægemidler.

Hendes økonomi har hængt i laser de sidste 10-15 år da hypothyreose (subklinisk pga. en lavdosis-behandling gennem mange år) har ødelagt hendes levebrød og nu er det lige før, at hun må vælge mellem at købe medicinen eller købe mad. Det der så er tilbage af penge, efter den månedlige "indkøbstur" til apoteket - er så lidt, at hun kun har råd til at købe rigtig dårlig mad.... Netop den slags mad der gør folk syge - raffineret olie, margarine, tusind slags af "hvede-mad" og lidt kylling i weekenden.

Nu har kommunen blandet sig med anklager om, at hun ikke lever fornuftigt nok og hun har derfor fået et "tilbud" om at gå til træning. Hendes læge synes at det er en god idè idet heller ikke han tror på hende, når hun bedyrer at hun ikke misbruger mad. Vægten rykker sig ikke og dette anser både kommunen og lægen som bevis på at hun ikke går op i en livsstilsændring.

Ingen af dem, hverken lægen eller kommunen har det mindste begreb om hypothyreose og selv om hendes blodtryk er (for) lavt, insisterer lægen på at hun skal tage de 4 ud af de 5 blodtryk-lægemidler. "Forebyggende" siger lægen.

Jeg mente næsten ikke at man kunne være mere syg end hun var af hypothyreose før. Men det kan man. Blive endnu mere syg. Efter 4 måneder på denne "coctail" lægen tvinger hende til at tage, i fælleskab med kommunen, der truer med at cutte hendes sygedagpenge hvis hun nægter "behandling" og træning - ligner hun en død karklud. Meget mere end hun gjorde før.

Hun siger ikke så meget længere, men når hun siger noget - kredser hun meget om emner som livet efter døden, pludselige dødsfald, begravelsesannoncer i lokalavisen og andet dødsfikseret... Det vil ikke komme bag på mig hvis der sker noget med hende snart.

Skulle mit helbred svigte, ved jeg godt hvad jeg skal: gøre hvad jeg kan for at hjælpe mig selv og ellers lade guderne bestemme. Ikke lægerne.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    51
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Behandling for Metabolsk Syndrom. Vorherrebevares!

Kjære vene for en trist historie...er det ingen som kan hjelpe det stakkars mennesket?

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    [SIZE="3"]
    Hun siger ikke så meget længere, men når hun siger noget - kredser hun meget om emner som livet efter døden, pludselige dødsfald, begravelsesannoncer i lokalavisen og andet dødsfikseret... Det vil ikke komme bag på mig hvis der sker noget med hende snart.
    Hele denne historien gjør at jeg rett og slett føler meg dårlig.. Og ut i fra historien har hun såpass mange risikofaktorer som gjør hennes liv så dårlig, at jeg som jobber med mennesker som av og til ikke ønsker å leve lengre, reagerer veldig. Vi mennesker er veldig symbolske i vår adferd, og det meste av det vi gjør/sier avspeiler noe i sjelslivet vårt som ligger der bevisst eller ubevisst. At hun snakker om døden på denne måten ser jeg som meget urovekkende.. Håper virkelig noen kan hjelpe denne stakkars kvinnen!
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    54
    Meldinger
    895

Jeg forstår henne godt. Det er slik mange av oss overvektige stoffskiftesyke blir møtt i helsevesenet, vi blir ikke trodd når vi forteller sannheten om kostholdet og livsstilen vår. Vi blir tillagt vaner og uvaner vi ikke har, for "det jo være noe med kostholdet og livsstilen vår når vi ikke går ned i vekt!" Å bli beskyldt for å lyve er ikke moro, det kan jeg underskrive på!

Jeg går selv på et "livsstilsendringskurs" nå på sykehuset. Her også handler alt om å endre livsstil og ingenting om sykdommer som kan innvirke på vekta. Vi hadde en ernæringsfysiolog som foredragsholder en dag. Hun nevnte stoffskiftesykdom kun i en setning i forbifarten, for "det var ikke så viktig". Kirurgen som fortalte om operasjonsmetoder hadde stoffskiftesykdom som punkt på presentasjonen, men hoppet "elegant" over akkurat det punktet. Da jeg senere påpekte at han hadde hoppet over det, var det "ikke så viktig". Jeg er ganske sikker på at flere av oss som går på det kurset har stoffskiftesykdom som en av årsakene til vekta!

Jeg har i alle fall fått bevist at det kostholdet jeg har levd på i alle år, er det kostholdet ernæringsekspertisen fremholder som sunt både i mengde og innhold. Et kosthold som tydeligvis ikke har vært sunt nok for meg, det inneholder for mange karbohydrater. Så nå lever jeg lavkarbo, og går sakte og sikkert ned i vekt! Jeg lever nesten som en vegetarianer nå.

Så det at vi som er overvektige og har en stoffskiftesykdom ikke blir trodd av legene og ernæringsekspertisen, er ganske vanlig. Dessverre, vil jeg si, for det har nok ødelagt mange mennesker.
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    77
    Meldinger
    490

Dagbladet (ikke nettutgaven) har et stort oppslag om D-vitamin idag.
    Mange sykdommer linkes til mangel av dette vitaminet - det nevnes metabolsk syndrom og ellers alle de som vi tidligere har nevnt her på Sonja.
    Man blander kortne litt her, men artikkelen er jevnt over bra.
    Man stiller til og med spørsmål om 10µg er nok.......
    Tenk det !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    52
    Meldinger
    3,083

Post Sv: Behandling for Metabolsk Syndrom. Vorherrebevares!

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Man stiller til og med spørsmål om 10µg er nok.......
    Tenk det !
    Det blir også opplyst at 10µg er en oppjustering av tidligere anbefalt verdi
    HVA i-allverden lå anbefalingen på før, da
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    51
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Det blir også opplyst at 10µg er en oppjustering av tidligere anbefalt verdi
    HVA i-allverden lå anbefalingen på før, da
    Helt enig...så kan de selv sitte der med dårlige fingre (pga hypothyreose) å prøve å knekke den ****tabletten i enda mindre biter

Lignende tråder

1. Wilson's Syndrom
    Av Pusen i forumet Sygdommer som ligner hypothyreose
    Svar: 19
    Siste melding: 17-05-10, 01:22
  2. RTH-syndrom (thyreoideahormonresistens) (hjertebank)
    Av Anisa i forumet Sygdommer som ligner hypothyreose
    Svar: 0
    Siste melding: 24-01-10, 00:15
  3. Metabolsk syndrom - syndrom X
    Av Stina i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 3
    Siste melding: 26-08-07, 20:50
  4. Sjøgrens syndrom
    Av pling i forumet Autoimmune sykdommer
    Svar: 5
    Siste melding: 29-08-06, 17:10
  5. kompartment syndrom.