Side 1 av 11 1234567891011 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 105
    Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    England
    Meldinger
    226

Standard Forsøker å finne formen etter kreftbehandling

Hei, jeg er ny som skribent her, men har lest mye og fått masse viktig informasjon herfra.

Har måttet finne ut det meste om sykdommen min sjøl. Nå driver jeg og justerer tyroksindosen, og forsøker å finne formen etter kreftbehandling, og det går da framover om enn litt kronglete av og til.

hilsen anita
    Har måttet finne ut det meste om sykdommen min sjøl.
    Forsøker å finne formen etter kreftbehandling, og det går da framover om enn litt kronglete av og til.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    66
    Meldinger
    1,362

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    50
    Meldinger
    2,689

Standard

Velkommen i gjengen Anita
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Velkommen!

Alltid kjekt med nye medlemmer.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    England
    Meldinger
    226

Standard Råd om dosering av liothyronin

Hei!
    Vært hos fastlegen i dag, ba om kombibehandling for et par mnd siden, hun hadde ikke peiling, noe hun innrømmet lett heldigvis, og henviste meg til St. Olavs. Fikk avslag derfra, jeg var igrunnen glad til for det er DEN lange ventetiden og jeg vil ha beh NÃ…!

Hun hadde visst korrespondert med endo på St. Olav etterpå, for hun hadde fått vite at det ikke fantes noen ting som tyder på at kombibehandling virker. Jeg hadde tatt med Haugs artikkel + artikkel som sto i Thyra siste nummer, hvor vedkommende faktisk hadde fått hjelp hos endo på sykehus (det står ikke hvilket, men jeg sa at det var st.Olavs til legen )

Så etter mye tårer og tuting, fikk jeg med meg en resept på Lio, og mitt eget forslag til dosering var 10 mcg/d.

prøvesvarene mine var 10.04
    tsh 0,14 (0,27-4,20)
    fT4 17,2 (12-22) - 51 %
    fT3 4,7 (4,0-6,8 ) - 25 %
    antiTPO 41 (0-34)

22.05 var de
    tsh 0,11 (0,27-4,20)
    fT4 16,1 (12-22) - 41 %
    fT3 4,1 (4,0-6,8 ) - 3,57 %
    antiTPO 40 (0-34)

Legen er selvfølgelig bare opptatt av at tsh er supprimert, og mener jeg er overdosert. Jeg føler meg ikke bra, tykk hjernetåke og deprimert. Legen tror dethenger sammen med all behandling etter brystkreft, og ikke har noe med stoffskiftet å gjøre...

Jeg undrer meg stort over at både t4 og t3 har sunket, jeg har gått bittelitt opp på levaxin iom at jeg nå tar 125 mcg/d mot tidligere 100 i 4 dg og 150 i 3 dg. Eller kan det være just derfor? at forrige blodprøver ble tatt rett etter 2 eller 3 dg med 150...?

Så hva gjør jeg nå.... Skal jeg ta bort litt levaxin som det står i Haug, mot fx 10 mcg lio, eller bare legge til...eller? Begynte med 5 mcg i tillegg i dag ihvertfall
    Forsøker å finne formen etter kreftbehandling, og det går da framover om enn litt kronglete av og til.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    50
    Meldinger
    2,689

Standard

Begynn på 5 µ du. Det kan skje mye med slikt lite tilskudd. Ta heller ikke bort for mye Levaxin vil jeg si. Ta det rolig i svingene så du ikke får bivirkninger er mitt råd.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    England
    Meldinger
    226

Standard

Det virker lurt. Men hvor lenge mon tro? må jeg vente i 6 uker til neste blodprøve eller?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    50
    Meldinger
    2,689

Standard

Man kan være veldig sesitiv for t3, så jeg ville i hverfall vente noen uker. Gav legen deg 10 µg Liothyronin til dagen uten å be deg seponere Levaxinen?
    Hilsen Anne Ma

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    162

Standard

Jeg hadde også med Haugs artikkel til legen som han leste med stor interesse, og ga meg 10 mcg liothyrin uten å seponere levaxinen selv om TSH kun var på 0,065
    Og jeg ble mye mere våken

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    77
    Meldinger
    490

Standard

Hvis fT4 er i det normale område skal man ikke redusere Levaxindosen når man prøver Liothyronin - fT4 endres ikke når en tar T3.
    Et Liothyronin-tillegg til Levaxindosen brukes til meget sjeldne tilstander, men forsøkes også i de tilfeller det ikke blir laget nok fT3.
    Noen melder om god effekt, noen trenger det ikke.

T3 har meget kort virketid og kroppen er helt avhengig av en jevn tilgang. Dette skal jo de-jodinaseprosessen sørge for.
    Flere leger på nettet gir råd om dosestørrelser på 5µg. Trenger man mere må man heller ta flere ganger enn å øke dosen.

Armour inneholder T3 som kjertelen har laget.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Side 1 av 11 1234567891011 Siste

Lignende tråder

1. Hvordan virker FT3 på formen deres?
    Av Trygve i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 01-12-06, 17:30
  2. FT4 og formen
    Av brits i forumet Høyt stoffskifte
    Siste melding: 11-06-06, 22:54
  3. Hvor finne referanseverdier?
    Av Vilde i forumet Blodprøver
    Svar: 7
    Siste melding: 05-05-06, 18:00
  4. Hva bør TSH være når man forsøker å bli gravid?
    Av Leya i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Siste melding: 08-09-05, 14:01
  5. Hva bør TSH være når man forsøker å bli gravid?
    Av i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 2
    Siste melding: 27-05-05, 21:02

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn