Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 19 av 19
    Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    56
    Meldinger
    621

Standard Sv: Jodmangel. Hvilket tilskudd?

Med hensyn til smagen af Lugol's, så er den rædselsfuld

Jeg deler en kapsel med magnesium, ryster lidt af indholdet ud, putter mine dråber jod i - og ned i maven med den. Ingen smag af jod Den skal blot tages ret hurtigt, da joden opløser kapslen inden for nogle minutter.

Dråberne er meget billigere end tabletterne.

Tina

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,744

Jeg synes jod smaker svømmebasseng. Min løsning er faktisk å bruke en pipette og fortynnet løsning og så dryppe rett i svelget. Jeg tar dog ikke så høye doser lenger, men en noe fortynnet løsning. Er mer på "vedlikehold".
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    66
    Meldinger
    10,216

Smile Sv: Jodmangel. Hvilket tilskudd?

Sitat Opprinnelig skrevet av Uregistrerte Vis post
    Hei
    Har jodmangel og lurer på hvilket jod tilskudd jeg skal ta.. Hørt om denne typen kan brukes? takk for svar

http://m.iherb.com/World-Organic-Liq...-oz-59-ml/7775
    Hej Uregistrerte (og andre )

Præparatet hedder: World Organic, Liquid Potassium Iodide, 2 fl oz (59 ml). Det en kaliumjodid-opløsning (potassium iodide). Den er fin nok, men ikke så bredt virkende som kombinationen af "ren" (molekylær) jod og kaliumjodid. Det betyder at World Organic, Liquid Potassium Iodide fungerer fint for nogle af kroppens væv, flere væv kan fint nyttiggøre begge former, mens for andre væv er "ren" jod bedst...

Dr. Brownstein skriver i sin bog "Iodine, Why You Need It, Why You Can't Live Without It" bl.a. at forskellige væv (organer) i kroppen har behov for enten "ren" jod eller kaliumjodid, og for at alle væv i den jodmangel-ramt krop skal have god effekt af behandlingen, anbefales et kombinationspræparat som Iodoral (tabletter) eller Lugol's opløsning, fordi de indeholder både "ren" (molekylær) jod og kaliumjodid (potassium iodide). Han nøjes ikke med "bare" at skrive det, men angiver også forsknings-kilder.

Med Iodoral er man mere "låst" på en bestemt dosering, mens Lugol's kan man dosere langsomt op, hvis man har det bedst med det. Iodoral kan købes på Iherb (større / mindre).

Sitat Opprinnelig skrevet av Uregistrerte Vis post
    Har selv prøvd kelpasan og ble skikkelig dårlig..Orker ikke å gå på en ny smell så da vil jeg heller prøve noe ala lugols løsning,usikker på om den fra iherb er i den samme banen...?
    På Iherb har jeg ikke set præparater svarende til Lugol's, men ellers kan den købes mange steder (i udlandet EU/EØS), i forskellige styrker. Jeg køber min (7%) i UK her.

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Jeg synes jod smaker svømmebasseng. Min løsning er faktisk å bruke en pipette og fortynnet løsning og så dryppe rett i svelget. Jeg tar dog ikke så høye doser lenger, men en noe fortynnet løsning. Er mer på "vedlikehold".
    Vi har ikke alle nøjagtig samme smagssans... så vidt jeg ved. Da jeg var barn og har lige fået de første tænder, begyndte jeg spise citroner, som andre spiste appelsiner. Folk var ved at drukne i eget mundvand ved synet af mig gnaskende citroner. Til gengæld bare synet af stegt lever får mig til at flygte.... så der er nok store forskelle i smagssans hos forskellige mennesker.

Jeg kan godt smage jod i Lugol's, og det er rigtig nok at det ikke er en gourmet oplevelse, men den er heller ikke direkte dårlig (for mig), så det bedste ville være, først at teste om smagen er frastødende eller ligegyldig. Lugol's har i hvert falde den fordel, at man kan let dosere den op og ned. Det kan man ikke med tabletter...
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    39
    Meldinger
    489

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Jeg synes jod smaker svømmebasseng.
    Nå har jeg brukt Iosol (formula II) en stund. Den tilsvarer Lugols. Tar 1 dråpe i ca 1 dl vann.
    Jeg synes det smaker som et gammelt kjemilaboratorium.

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    41
    Meldinger
    26

Prøver å få liv i denne tråden igjen. Jeg har jo ME diagnose fra 2007, men mulig mine plager stammer fra lavt stoffskifte også.... Uansett så har jeg Jodmangel. Har testet Jod via urin på Aker hormonlab noen ganger, og det ligger alltid under normalt nivå. 0,6 tror jeg. Og jeg har fått beskjed om å ta tilskudd av Jod. Ikke fått noe hjelp fra min lege ang dette. Så har egentlig bare prøvd 2 stk jodtilskudd fra helsekost, Kelpasan/Kelp tabletter fra Life Helsekost. Har prøvd disse over lengre tid, men har aldri virket noe særlig. Trolig ikke høyt nok innhold av Jod. Aldri kommet meg innenfor normalområde på Jod via urin. Usikker på om dette skyldes mitt dårlige næringsopptak, som jeg tror jeg har. Kan Jod sjekkes på noen annen måte?

Tror jeg burde prøvd sterkere Jodtilskudd over tid for å se om det virket. Hva bør jeg prøve, og hvor får jeg tak i det? Lugols? Bør jeg ta noe annet samtidig som Jodtilskudd? Selen?

Ellers har jeg fått konstatert lave verdier ved 5 ganger døgnvariasjoner ved kortisol spytt, som også er forenlig med lavt stoffskifte. Min lege har aldri villet snakket om lavt stoffskifte hos meg, og evt noen behandling. Tror ikke han har særlig kunnskap om Jod i urin og kortisol spytt. Ellers har jeg høyt kolesterol hatt i mange år, noe som også kan komme fra lavt stoffskifte. Totalkolesterol stort sett mellom 6 og 7 i mange år. Min TSH har variert veldig i mange år, stort sett mellom 2 og 4. Forrige uke var den på 4,5 som er over normal som er max 4. Fritt T4 og fT3 har alltid vært normal. Fritt T4 og T3 var hhv. 17,4 og 4,1 forrige uke. Selen er 1,2 og normal. Anti-TPO har alltid vært normal.

Håper på noen gode råd rundt mine mistanker om lavt stoffskifte. Har tatt veldig mye prøver siste årene, også hormonprøver, så er bare å spørre hvis dere lurer på noe. Dette er liksom ett område jeg føler jeg ikke ha prøvd ut nok enno. Har bare gitt litt opp å prøve alt mulig, og slått meg til ro med at jeg har ME. Har liksom ikke energi lengre til å lese og lete etter alt mulig for å prøve å bli frisk. Og det er ingen hjelp å få til legen. Jeg fungerer ok i dag, men har store begrensninger til aktivitet, og har alltid mangel på overskudd. Moderat ME vil jeg si, ikke sengeliggende. Forsøker å hjelpe min syke far også, men skulle hatt litt mere energi....

Medlem siden
    Sep 2016
    Sted
    Danmark Jylland
    Alder
    35
    Meldinger
    100

Hej Cossie,

Dine stofskifte-problemer kunne godt lyde lidt som mine. Jeg har heller ikke anti-TPO og har aldrig haft et TSH over 3. Alligevel har jeg gået med både lavt FT3 og FT4.

Sitat Opprinnelig skrevet av Cossie77 Vis post
    Tror jeg burde prøvd sterkere Jodtilskudd over tid for å se om det virket. Hva bør jeg prøve, og hvor får jeg tak i det? Lugols? Bør jeg ta noe annet samtidig som Jodtilskudd? Selen?
    Jeg har taget jod ‘for alvor’ siden december 2016 og jeg følger (nogenlunde), det man kalder jod-protokollen, som er udarbejdet af Guy Abraham, David Brownstein og Jorge Flechas - som du evt kan google, hvis du vil have deres vinkel på jod - der er også en del at finde på dette forum.

Lejrene er jo rimelig delt på det her område - ovenstående herrer anbefaler milligram-doser, modsat de gængse anbefalinger, som ligger på microgram-doser. Jeg ved ikke, hvor meget jod du har taget i tilskud? Men hvis det har været microgramdoser, så er det sikkert derfor, du ikke kommer nogen vegne. Jeg har længe taget multivitamin med 150 mcg jod i - det gjorde ingen forskel for mig. Det var først, da jeg gik på mg-doser, at jeg mærkede en forskel.

Jeg har haft stor glæde af jod. Har kun været gang i et par måneder og der er sket en del. Det kan du se i tråden “Fra Erfa Thyroid til jod”

Først og fremmest, synes jeg, at du skal få fat på Lugols, som du kan købe her. Jeg bruger den opløsning, som Anisa også har henvist til et eller andet sted her på forummet - det 7 % opløsningen.

Du skal være opmærksom på, at Lugols opløsning ikke er en beskyttet “titel” og at mange producenter laver Lugols opløsninger. Der er (så vidt jeg ved to) forskellige opløsninger, som har forskellige styrke, selvom de har samme navn, altså fx Lugols 7%. Det skal du lige være vågen overfor, så du tager den rigtige dose. Den jeg henviser til er en svagere opløsning, end mange af de folk på nettet taler om. Jeg tager 15 dråber af 7 % opløsningen og det er lige omkring 50 mg.

Jeg har desuden købt en dråbetæller/pipette, som gør doseringen af dråberne nemmere.

Der er også et produkt, der hedder Iodoral, som amerikanerne i hvert fald skriver en del om - men det har jeg aldrig søgt efter og ved ikke noget om, hvad det indeholder. Måske Sylvia ved noget - eller bruger en anden form for jod, som kunne være en mulighed for dig(?).

Jodprotokollen
    50 mg jod - jeg synes, du skal trappe langsomt op
    3000 mg C-vitamin
    3-600 mg magnesium
    100 mcg selen (+125 fra multivitamin) og sommetider en paranød (som indeholder meget selen)

Jeg tager også en stærk multivitamin (Omnimin).

Derudover anbefaler man også 500 mg B3 to gange dagligt + og 100 mg B2 vitamin. Jeg tager bare multivitamin, som godt nok indeholder noget mindre B2 og B3. Det går fint indtil videre.

Man anbefaler, at du starter med, at tage co-faktorerne (altså, alle tilskuddene bortset fra jodet) i to uger, inden du begynder på jod.

Man kan godt opleve en del udrensningssymptomer i starten, derfor er det også en god ide at trappe langsomt op med jodet. Og det er selvfølgelig altid en god ide, at gå forsigtigt frem

Sitat Opprinnelig skrevet av Cossie77 Vis post
    Fritt T4 og fT3 har alltid vært normal. Fritt T4 og T3 var hhv. 17,4 og 4,1 forrige uke. Selen er 1,2 og normal. Anti-TPO har alltid vært normal.
    Du skriver at FT3 og FT4 altid har været normal - hvilke referencerammer har du for FT3 og FT4? De kan jo godt ligge for lavt, selvom de er indenfor det lægerne kalder normalt. [/QUOTE]

Håber du kan bruge jodet til noget. Det kunne jeg i hvert fald

/H
    Ubehandlet lavt stofskifte (uden antistoffer) fra 2010. Erfa siden 2016. I ventetiden på Erfa (2016) + Fra Erfa Thyroid til jod (og tilbage til Erfa) (2017)

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    56
    Meldinger
    621

Hej Cossie

Der er nogle herinde, der ved mere om ME og stofskifte. Jeg har hørt at ME ofte har en eller anden form for dårligt stofskifte med sig. Og det vanskelige her er, at vi kan ikke se fra blodprøverne, om stofskiftehormonerne kommer ind i cellerne, og det er jo der, de gør godt.

Begge dine værdier kunne måske ligge højere, men det er så svært, fordi vi er forskellige. Jeg trives fx ikke med T3 aller øverst i referencen, som nogen gør. Men når du skriver om, hvordan du har det, så tænker jeg om ikke, du kan finde en læge, som vil prøve det af med dig.

Hvis du vil prøve jod inden, så kan det også være en god ide. Men her er du alene, der er ingen læger, der kan hjælpe med det.

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    På Iherb har jeg ikke set præparater svarende til Lugol's, men ellers kan den købes mange steder (i udlandet EU/EØS), i forskellige styrker. Jeg køber min (7%) i UK her.
    Jeg køber også Bobs best, som Anisa skriver om ovenfor. Jeg går så efter 15%, for så skal jeg ikke have så mange dråber Men jeg vil anbefale dig at starte med enten 3% eller 7% og starte med nogle få dråber. Jeg har købt nogle tomme kapsler, som jeg fylder, og derefter synker jeg kapslen med vand og mad. Har du ikke tomme kapsler, kan du åbne en magnesiumkapsel og hælde dine dråber jod i.

Det er så heller ikke en nem løsning. Jod skubber andre (grimme) ting ud, så som brom, fluor, mv. fra samme gruppe i det periodiske system. Det kan man mærke. Jeg synes, du skal læse denne tråd (den er ikke så lang) - se her.

Inden du går i gang med jod, tænker jeg, det kan være en god ide at tage selen og D3 (hvis ikke du tager det i forvejen). Begge dele hjælper også stofskiftet. I Danmark ligger selenindtaget fra mad generelt lavt, og det kan være en god ide at tjekke det for Norge/dig, inden du tager store doser.

Når du får joden, så kan du gå i gang. Test det af og lyt til din krop. Hvis du synes, du får for meget og har nogle mærkelige reaktioner, så hold en pause. Jeg har sat dosis op, holdt pause, er gået tilbage i dosis, gået frem igen, osv. over flere år nu.

Der er desværre ikke så meget skrevet om jod på dansk/norsk endnu, hvilket er vildt ærgerligt. Du kan på denne hjemmeside, som er på engelsk, finde rigtigt meget information om jod. Stephanie, som skriver, har været patient og er nu uddannet hos Brownstein, som Anisa skriver om ovenfor. Klik her. Hun har også nogle videoer.

Videoerne er jeg vild med, for så kan jeg strikke og få informationer samtidig

Det bedste er, hvis du har energi til at læse lidt om det, inden du går i gang, så du ikke bliver overvældet, og du er klar over, hvad du går i gang med.

Held og lykke

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    56
    Meldinger
    621

Hej Helen og Cossie

Ja, lad os endelig få rigtig meget fokus på jod

Sitat Opprinnelig skrevet av Helen Vis post
    Hej Cossie,

Dine stofskifte-problemer kunne godt lyde lidt som mine. Jeg har heller ikke anti-TPO og har aldrig haft et TSH over 3. Alligevel har jeg gået med både lavt FT3 og FT4.

Der er også et produkt, der hedder Iodoral, som amerikanerne i hvert fald skriver en del om - men det har jeg aldrig søgt efter og ved ikke noget om, hvad det indeholder. Måske Sylvia ved noget - eller bruger en anden form for jod, som kunne være en mulighed for dig(?).
    Ja, det gør jeg, og det giver jeg min mand (som er lidt sart og jeg det har med, når jeg rejser). Du kan købe dem her på Amazon. De er pænt dyre, så er dråberne nemmere på mange måder. Der er også noget med en importgrænse i Norge.

Man anbefaler, at du starter med, at tage co-faktorerne (altså, alle tilskuddene bortset fra jodet) i to uger, inden du begynder på jod.
    Det er selvfølgelig altid en god ide, men det er specielt vigtigt for os med Hashimotos. Det vigtige er, at give skjoldbruskkirtlen de meget vigtige mineraler for, at den fungere godt inden jodtilskud. Hvis man hopper lige i jod med høje antistoffer, kan man risikerer, at de stiger. Det er ikke sket for mig, fordi jeg havde taget alle tilskudden i mange år inden jod.

Sylvia

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    66
    Meldinger
    10,216

Thumbs up Sv: Jodmangel. Hvilket tilskudd?

Sitat Opprinnelig skrevet av Sylvia Vis post
    Der er desværre ikke så meget skrevet om jod på dansk/norsk endnu, hvilket er vildt ærgerligt.
    Der er faktisk en norsk ildsjæl, der har oversat det meste af Lynne Farrows bog "The Iodine Crisis", som Cossie (og andre) kan finde omtalen af og (norske) links til her på forummet (ca. midt i indlægget), og ellers også her.

Du kan på denne hjemmeside, som er på engelsk, finde rigtigt meget information om jod. Stephanie, som skriver, har været patient og er nu uddannet hos Brownstein, som Anisa skriver om ovenfor. Klik her. Hun har også nogle videoer.
    Stephanies The Guide to Supplementing with Iodine kan downloades nederst i denne tråd her på forummet.

Hej Helen og Cossie

Ja, lad os endelig få rigtig meget fokus på jod
    Så enig! Om jod, og om betydningen af jod, kan man simpelthen ikke skrive for meget! Lad os [blive ved med at] gøre det!
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Noen med erfaring med tilskudd av fT3?
    Av Pedersen i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 17
    Siste melding: 15-04-10, 12:38
  2. Selen og zink-tilskudd
    Av Fanteri i forumet Selen
    Svar: 14
    Siste melding: 09-01-10, 01:58
  3. Ang. tilskudd av B-vitaminer
    Av Marina73 i forumet B-vitaminer
    Svar: 5
    Siste melding: 04-08-08, 17:57
  4. Kalsium tilskudd når man tar liotyronin
    Av gutt_81 i forumet Calcium (Ca) & Magnesium (Mg)
    Svar: 2
    Siste melding: 17-07-07, 22:22
  5. I hvilket tilfelle bør man/kan man spørre etter Armour?
    Av sivcath i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 11
    Siste melding: 08-06-05, 10:08

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn