Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 19
    Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    41
    Meldinger
    26

Standard Jodmangel. Hvilket tilskudd?

Har nylig fått konstatert jodmangel via urinprøve. Dette bekrefter min mistanke om stoffskifte problem. Ble derfor anbefalt jod tilskudd utover høsten. Hva anbefales, og hvilke mengder? Kelp? Kan Jod måles i blod i stedet for urin?

Jeg har ME diagnose. Mistenker lavt stoffskifte/binyretrøtthet. Min TSH ligger mellom 2 og 4, fT4 er ca 16, fT3 er ca 4,5. Lav gonadefunksjon via helt i nedre normal område FSH og LH. Har ikke fått påvist antistoffer, så tror nok min skjoldbruskkjertel virker.

Fikk nylig også påvist noe høy rT3. Kan dette være tegn på Wilsons syndrome? Har ikke fått målt min kroppstemperatur, men har i alle år registrert at den er noe lav, og fryser mye på hender og føtter.

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    41
    Meldinger
    26

Standard Sv: Jodmangel. Hvilket tilskudd?

Etter å ha lest en del om Kelp på forumet synes jeg mange er negativ til det, og jod generelt. Gjelder dette kun de som har antistoffer, dvs betennelse i kjertel og evt død kjertel? Jeg hører jo ikke hjem under denne kategorien, og så vidt jeg vet så bør jodmangel behandles med jod tilskudd i mitt tilfelle. Ellers er jeg garantert å utvikle hypothyreose. Jod mangel er jo historisk sett hovedårsak til utvikling av hypothyreose så vidt jeg har fått med meg. Synes derfor det er merkelig at det er så vanskelig å få tatt en jod prøve. Langt ifra standard det. Hva er evt alternativet til Kelp?

Hvilke blodprøver kan jeg forvente vil bevege seg når jeg tar jod tilskudd med tanke på at jeg i dag har jod mangel?

Og hvordan kan jeg få testet om jeg evt har Wilsons syndrom basert på høy rT3? Mener selv at jeg kanskje kunne ha godt av T3 behandling, men er ikke så lett å få gehør for dette. Wilsons er vel ikke akkurat så annerkjent blant legene heller. Vurderer også gen-test på T3 hormonresistens. Tror Aker gjør dette.

Sitat Opprinnelig skrevet av Cossie77 Vis post
    Har nylig fått konstatert jodmangel via urinprøve. Dette bekrefter min mistanke om stoffskifte problem. Ble derfor anbefalt jod tilskudd utover høsten. Hva anbefales, og hvilke mengder? Kelp? Kan Jod måles i blod i stedet for urin?

Jeg har ME diagnose. Mistenker lavt stoffskifte/binyretrøtthet. Min TSH ligger mellom 2 og 4, fT4 er ca 16, fT3 er ca 4,5. Lav gonadefunksjon via helt i nedre normal område FSH og LH. Har ikke fått påvist antistoffer, så tror nok min skjoldbruskkjertel virker.

Fikk nylig også påvist noe høy rT3. Kan dette være tegn på Wilsons syndrome? Har ikke fått målt min kroppstemperatur, men har i alle år registrert at den er noe lav, og fryser mye på hender og føtter.
    Har forøvrig også hatt høye kolesterol verdier i flere år nå, noe som også kan være resultat av lavt stoffskifte. Tyder på en familiær belastning i min familie. Men kanskje er det lavt stoffskifte som er hovedårsak til utvikling av høyt kolesterol og hjert-kar lidelser i min slekt. Hvem vet.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,225

Der er ingen fornuftig grund til at frygte jod, derimod er der alverdens seriøse grunde til at frygte jodmangel!

Sitat Opprinnelig skrevet av Cossie77 Vis post
    Etter å ha lest en del om Kelp på forumet synes jeg mange er negativ til det, og jod generelt. Gjelder dette kun de som har antistoffer, dvs betennelse i kjertel og evt død kjertel?
    Det "gælder" i hvert fald, ikke mere. På forsiden af forummet, i kolonnen yderst til venstre, findes en hel "boks" med information om hvad og hvor jodtilskud kan købes indenfor EU/EØS. Boksen hedder Stoffskiftesykdommer og jod.

Nu til jodskrækken. Et tilbageblik. Da jeg har tilmeldt mig Sonjas Stoffskifteforum i 2006, var forummet formet ekstremt "jodofobisk! Hver gang der blev nævnt eller bare spurgt til jod, straks kom respons med advarsler og med begrundelser, som jeg i dag, bedst kan sammenligne med grundløse "medicinske ammestuehistorier". I virkeligheden er sandheden denne, at forummet her har gennem mange år bidraget til at skade dem, som forummet ellers var oprettet for at hjælpe.

Hvis man skulle måle forummets hjælpsomhed og nytte med graden af jodmangel, forummet har udbredt blandt sine brugere og læsere, tør jeg påstå, at det måske ville have været bedre, hvis dette forum aldrig blev oprettet. Men dengang vidste jeg intet om hverken jod, jodmangel eller - i det hele taget - om sammenhængen mellem lavt stofskifte, jod og andre jodmangel-relaterede sygdomme. Jeg stolede på alt som jeg læste her...

Lærevillig, tillidsfuld (dum?) og uvidende som jeg var dengang - har jeg hoppet ind i forummets "jodofobi" med begge ben. Jeg har slet og ret - stolet 100% på det som enkelte brugere på forummet har informeret mig og andre om: "Kjertlen trenger jod kun for å produsere stoffskiftehormoner"; eller: "Men når man ingen kjertelfunksjon har, finnes det ikke andre "forbrukere" av jod i kroppen"; eller "Og uten kjertelfunksjon spiser man jo ferdig produserte stoffskiftehormoner. De inneholder alle sammen den jod de skal ha - og montert der det skal være. Derfor har vi ikke bruk for jod. ".

Og videre (frit efter hukommelsen): "jod er gift for alle uden skjoldbruskkirtel"; eller: "mere jod end en syg skjoldbruskkirtel kan forbruge er gift"; eller "jod er gift for alle med autoimmun thyreoideasygdom"; eller "der er rigeligt med jod i Levaxin- eller Thyroid-tabletter, og mere end det bare flyder i kroppen og skader helbredet"; eller "der er kun brug for jod til skjoldbruskkirtlens produktion af hormoner"; eller "kroppen har ikke brug for jod, undtagen i skjoldbruskkirtlen"...

....og en hel andre latterlige jod-myter - som jeg i dag ser på og krummer tæer af skam over at have troet på. Og idiotisk gentaget, særlig efter førende "Jodofob-anførere" på Nettet, og før i tiden også på forummet! Det skammer jeg mig over i dag, og jeg er rasende på mig selv - for at have lyttet så ukritisk, og som en anden åndssvag papegøje - har jeg gentaget ammestuehistorierne om jod, og dermed hjalp jeg med at sprede dem videre til andre, der blev skadet af dem!

Så var det, at jeg kom forbi Jill Van Eps hjemmeside! Gudskelov! Jill Van Eps er en oplyst amatør. En ildsjæl. Det var informationer fundet på hendes hjemmeside, der har fået mig til at stoppe op og reflektere over det jeg allerede troede at jeg vidste om jod, og som dernæst fik mig til at gå i gang med at udforske jod udenom forummets "jodofobi".

Det foreløbige resultat af dette søgen kan sammenfattes således: "Jodofobi" er resultat af u-videnskab, og enhver som praktiserer dem - er en idiot" (bare for at sætte det på spidsen).

Det er gået op for mig, at jodofobien har eksisteret siden sidst i 1940-erne og dens oprindelse bygger udelukkende på en enkel "forskning" på rotter. "Forskning" som aldrig har været efterprøvet på mennesker. "Forskning" som omtaler værdier af skjoldbruskkirtel-hormoner, uden overhovedet at have målt dem. "Forskning" der har startet en DOGME alene i kraft af støtte fra medicinske middelmådigheder.

Resultatet er nu, en verdensomspændende jodmangel undtagen i Japan, hvor der spises jod-holdig mad med op til 50.000 mcg jod om dagen. Men så er det netop japanerne der har det højeste IQ-gennemsnit i verden, lever (uden Alzheimer) længst og med bedste livskvalitet af alle planetens folkeslag og har de mindste rater af de sygdomme, som ellers i resten af verden høster flest sygdomsrelaterede dødsfald, ikke mindst af cancer og hjertesygdomme.

Hvis "jodofoberne" havde ret, alle indbyggere i Japan - ung som gammel, høj som lav, fattig som rig - deres ekstremt høje indtag af jod i kosten taget i betragtning - burde have Graves eller Hashimoto's eller bare "almindelig" hypothyreose. Omregnet mellem det japanske højeste indtag af jod, til indtag det højeste indtag af jod som anbefales som "safe" i resten af verden (WHO) - burde forekomsten af Graves, Hashimoto's og ellers "almindelige" thyreoidea-relaterede stofskiftesygdomme være over 330 gange flere i Japan end i resten af verden.

Er der 330 gange flere tilfælde af Graves, Hashimoto's og øvrige typer af hypothyreose, i Japan?

No way!

Den japanske forekomst af disse sygdomme er i gennemsnit ikke højere end i resten af verden, endda iflg. flere kilder - mindre end i resten af verden.

Hvem tager fejl? Japanske statistikker, eller "jodofoberne"?

På dette punkt i argumentationen plejer "jodofoberne" hævde, at Japan ligger altså langt væk, og de japanske gener er også (sikkert ) anderledes tilpasset til det jodholdige mad osv. osv.

Fair nok, men hvad med Finland?

Fortsættes snart...
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Uregistrerte Gjest

Hei
    Har jodmangel og lurer på hvilket jod tilskudd jeg skal ta.. Hørt om denne typen kan brukes? takk for svar 😃

http://m.iherb.com/World-Organic-Liq...-oz-59-ml/7775

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,748

Sitat Opprinnelig skrevet av Uregistrerte Vis post
    Hei
    Har jodmangel og lurer på hvilket jod tilskudd jeg skal ta.. Hørt om denne typen kan brukes? takk for svar 😃

http://m.iherb.com/World-Organic-Liq...-oz-59-ml/7775
    Ja, du kan bruke den, men den er slett ikke sterkere enn nødvendig. Se deg gjerne om etter en som har noe høyere innhold av jod og husk å lese deg litt opp på støttemineralene også.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    55
    Meldinger
    734

Det finnes også noe som heter Kelp som fås i norske helsekostbutikker. Hvor mye de inneholder er jeg usikker på.

Uregistrerte Gjest

Kelp er ifølge mange jeg har vært i kontakt med veldig ustabilt uten at jeg skal uttale meg noe om det.. Har selv prøvd kelpasan og ble skikkelig dårlig..Orker ikke å gå på en ny smell så da vil jeg heller prøve noe ala lugols løsning,usikker på om den fra iherb er i den samme banen...?

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    69
    Meldinger
    207

Sitat Opprinnelig skrevet av Uregistrerte Vis post
    Kelp er ifølge mange jeg har vært i kontakt med veldig ustabilt uten at jeg skal uttale meg noe om det.. Har selv prøvd kelpasan og ble skikkelig dårlig..Orker ikke å gå på en ny smell så da vil jeg heller prøve noe ala lugols løsning,usikker på om den fra iherb er i den samme banen...?
    Hei! Jeg har nylig startet med Iodoral, som jeg kjøpte på BigVits. Jeg er så pysete angående smak, at jeg valgte bort Lugols av den grunn . Mulig det kan blandes i noe slik at det blir akseptabelt, men jeg tar ikke sjansen !
    Jeg har forstått det slik at Iodoral er tablettversjonen av Lugols. Stemmer det?

Uansett, jeg kjøpte den svakeste på 12,5 mg og tenker å se det an og så gå over til en sterkere versjon når kroppen har vent seg til stoffet. Man bør vel starte forsiktig, så jeg tar nå foreløpig en halv tablett, og øker til en hel om en ukes tid.
    Man må huske på tollgrensen når man bestiller. Jeg tenkte å kjøpe to bokser, men da ble det over 350 kr med portoen iberegnet. Og nå er pundet så sterkt at man får mindre for pengene, for å si det sånn. Pass på, pass på .

Den godeste Anisa (velsignet være henne ) har skrevet at uten nok jod så virker ingen tyroidmedisin fullt ut! Jeg har liksom aldri kommet meg helt i form, selv om jeg nå har tatt Erfa og Armour i snart 3,5 år. Og ikke vet vi årsaken til mitt lave stoffskifte heller. Ingen betennelse i kjertelen, og ok hypofyse. Så da er lavt jod det neste jeg tenker på. Har sjekket jod i døgnurin, som var ganske lavt i referansen - derfor tenker jeg som så at det er verdt å prøve.

Dere som vet litt om jod: hva tror dere om et resultat på 2,3? Har sett at andre her med omtrent lignende resultat har startet med jod. Erfaringer med det?

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    39
    Meldinger
    494

Sitat Opprinnelig skrevet av Halla Vis post
    Jeg har forstått det slik at Iodoral er tablettversjonen av Lugols. Stemmer det?

Dere som vet litt om jod: hva tror dere om et resultat på 2,3? Har sett at andre her med omtrent lignende resultat har startet med jod. Erfaringer med det?
    Jeg begynte også med Iodoral tabletter, på samme måte som du skriver. Det skal i prinsippet være likt som Lugols, men det kan allikevel være en forskjell når det gjelder opptak hos den enkelte. Jeg tenker at de som sliter med næringsopptak, burde velge Lugols...?

Du har vel satt deg inn i oppstartsregimet, og at du bør ta en del tilskudd av annet FØR du starter opp med jod? aetherblogg har fem innlegg om jod, og The iodine crisis. Der er fremgangsmåten oversatt til norsk. Det er viktig å ta selen i tillegg, men kanskje ikke like viktig med det i forkant, for oss som ikke har antistoffer? Uansett er selen og jod synergister (jobber sammen), og mangel på det ene vil føre til at man ikke får utbytte av det andre.

Jeg hadde 2,2 på døgnurinprøva. Jeg starta med 6,25 mg Iodoral og tok det ca en uke før jeg økte til 12,5mg og økte med 6,25 mg hver gang videre opp til 50 mg. Jeg var på 50 mg en liten stund før jeg måtte redusere (litt for hurtig?) ned fordi boksen gikk tom og jeg ikke hadde mer tilgjengelig akkurat da. Jeg hadde ingen oppstartsproblemer, og merket heller ikke noen positiv effekt. Det var ikke før jeg trappa ned (og muligens litt for fort) at jeg ble dårligere. Jeg gjorde ingen andre justeringer i den perioden annet enn å trappe opp på Levaxin, pluss at det var forsommer og bra vær (=alltid bedre form og humør). Jeg hadde heller ikke rukket å komme så høyt på Levaxinet at det var rT3 som gjorde meg dårligere. Men det tok sin tid å få formen opp igjen etter den dippen, samt at utover høsten gjorde rT3 seg gjeldende for alvor....

For oss som ligger lavt i referanseområdet (men innenfor), og ikke har noen andre opplagte årsaker som utløser lavt stoffskifte, så tror jeg absolutt at jod-sporet er viktig å følge! Jeg hadde heller ikke utslag i blodprøvene, kun klinisk lavt stoffskifte (og husker ikke hvordan det var med deg, Halla). I senere tid tror jeg kanskje det kan være overskudd av østrogen som overstyrer stoffskiftet mitt. Men jeg tar fortsatt 12,5 mg LugoTabs (tilsvarer Iodoral), og bytter over til Lugols (er spent på om jeg reagerer på smaken) når boksen er tom.

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    69
    Meldinger
    207

Hei Bellis - takk for at du deler erfaring
    Jeg har skrevet ut den delen fra aetherblogg, og det var etter det at jeg omsider fikk bestilt Iodoral. Har tenkt på det så lenge, men så er det jo ikke hver gang at man rir den dagen man saler
    Det er forresten synd at pundet er blitt så dyrt - i dag står det 12,21 kr i avisa, og det er jo ikke lenge siden det var på 9-tallet. Og det stiger for hver dag, ser jeg. Og det blir også mer trøblete å bestille noe fra utlandet, nå når portoen skal regnes med. Det blir mye finregning for å få beløpet til å holde seg innenfor de magiske 350 kr. Jeg sørger for å ha en god margin, for selv om beløpet står på pakken, så kan jo pundet ha gjort et godt hopp fra bestillingen blir gjort, og til pakken ankommer landet. Sukk

Kosttilskudd har jeg (vi) inntatt i mange år, så tror jeg er godt oppfylt med selen :-)
    Det skal bli spennende å se utover vår og sommer, om dette har noe for seg. Litt spesielt at du ikke merket noe bedring på formen underveis, men merket forverring da du sluttet. Det betyr vel at det har hatt en viss virkning på et eller annet i kroppen.

Ang. starten på min hypotyreose, så gikk jeg og hanglet i årevis, men alle prøver var jo fine, selvfølgelig. I 2002 la jeg fram "diagnosen" for legen - da jeg var på et foredrag med Oftebro var det mange brikker som falt på plass! Men nei, prøvene var fine. Når jeg i fjor vinter fikk utskrift av journalen min fra 1995 og framover, så jeg at stoffskifteprøver var tatt i slutten av 90-tallet (uten at jeg visste noe om det), og at FT4 allerede da var lavt innenfor referansen. TSH var jo fin, og selvfølgelig tatt langt utpå dag.

Det gikk flere år, og jeg fikk ny fastlege, som jeg gikk løs på med de samme problemer. Fine prøver fortsatt. Til slutt ba jeg om å få henvisning til indremedisiner, som jobber en del med stoffskifteproblemer. "Kan hende at det er litt lavt med FT4 på 10 for deg", sa hun. Ja, ja, omsider fikk jeg begynne med Levaxin, og etter hvert Liothyronin, men det hadde liten virkning på min tilstand. Høsten 2011 var jeg så nedkjørt og deprimert at min mann måtte følge meg til fastlegen for å si denne noen sannhetsord . Og da kom plutselig forslaget om Thyroid opp! Er det ikke rart med disse mannfolka - at de skal ha så mye mer autoritet enn oss voksne, bestemte damer?

Så har det da gått 3.5 år siden det, men formen er altså ikke på topp - dog "hundre ganger" bedre. Håper på en bedre vår i år

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Noen med erfaring med tilskudd av fT3?
    Av Pedersen i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 17
    Siste melding: 15-04-10, 11:38
  2. Selen og zink-tilskudd
    Av Fanteri i forumet Selen
    Svar: 14
    Siste melding: 09-01-10, 00:58
  3. Ang. tilskudd av B-vitaminer
    Av Marina73 i forumet B-vitaminer
    Svar: 5
    Siste melding: 04-08-08, 16:57
  4. Kalsium tilskudd når man tar liotyronin
    Av gutt_81 i forumet Calcium (Ca) & Magnesium (Mg)
    Svar: 2
    Siste melding: 17-07-07, 21:22
  5. I hvilket tilfelle bør man/kan man spørre etter Armour?
    Av sivcath i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 11
    Siste melding: 08-06-05, 09:08

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn