Side 2 av 5 Først 12345 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 50
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    49
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Ny ... og ser ikke veien videre ...

Heisann og velkommen til forumet.
    Jeg har selv bakgrunn i helsevesnet og ser blodprøverekvisisjoner hver dag, så du skal ikke synes det er pinlig å henvende seg her av den grunn. Tvert imot er det masse kunnskap å hente for meg som trodde jeg visste det meste om lavt stoffskifte.

Ikke for å ta fra deg gleden ved å få en diagnose, men dessverre er det kun skolemedisinen som tror det er "bare å ta en tablett" og så blir livet bra igjen. Mange stoffskiftepasienter opplever ikke at det er så enkelt.

Men når det er sagt, så går det an å finne veien tilbake til bedre helse. Den veien har du alt startet ved å begynne å lese her. Legg ut spørsmålene dine og du vil få hjelp, støtte og veiledning på dette forumet.

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Vestlandet, Norge
    Alder
    47
    Meldinger
    17

Da fikk jeg følgende beskjed fra legen i dag (han var ikke tilstede i dag, så jeg fikk en utskrift av svaret):
    Prøvene viser at hun etter alt å dømme har en autoimmun tyreoditt. På dette tidspunktet er ikke stoffskiftet påvirket, og der er ennå ikke nødvendig å starte med behandling. Hun bør imidlertid komme til regelmessige kontroller fremover (hver 3. måned), da hun med stor sannsynlighet vil trenge tilskudd av tyroxin etter hvert. Diagnose: T86 Stoffskifte lavt.

.... ser det dere har skrevet og har tatt det til meg. Skal lese meg litt opp. 3 måneder er lenge å vente .. :( Kjente jeg ble helt trist nå..
    Sitter med en TPO på 572 og venter på at legen skal fortelle meg hva som skjer videre

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    75
    Meldinger
    490

Kortversjon.
    90% av alle behandlingstrengende med lavt stoffskifte har kommet i den situasjonen fordi kroppens immunforsvar feilaktig har produsert antistoffer mot kjertelvevet for å ødelegge det.
    Det oppstår en kjertelbetennelse som iløpet av noen få år (varierer MYE) gradvis gjør kjertlen u-produktiv.
    75% av det kjertlen produserer (te) er T4. Målingen fritt T4 vil vise hvor mye kjertlen produserer. Legen sammenlikner så dette med referansegrenser som statistisk er dannet av et antall antatt friske mennesker.
    Ref.grensene varierer noe fra lab til lab, men kan feks være 10-20nmol/l.

Og nå frykter jeg ......
    Legene ser ut til å mene at da er 15 mitt i blinken - for alle - også for deg - selv om de ikke vet at du var den ene person i statistikkgrunnlaget som hadde 22.
    Og hvis de så ikke vil begynne å behandle deg før fT4=9, har du grunn til alvorlig bekymmring !

Noen benytter også TSH.
    Da er det grunnlag for om mulig ennu større bekymring.
    TSH styrer kjertlens produksjon. Når det er lite fT4 i blodet skal normalt TSH øke. Bare, at man er ikke i en normalsituasjon når kroppen er full av antistoffer, eller når den tid kommer at man havner på inntak av fremmede eller kunstige hormoner.
    Så mitt råd vil være å glemme denne.
    Grunnlaget for denne, er jo fT4, så gjør som kontrollsenteret gjør - se på fT4.

Så vil jeg sette store spørsmålstegn ved å vente med en behandling.
    Dine symptomer skylden mangel på stoffskiftehormoner - begynn behandlingen med å erstatte de manglende med en gang.
    Få legen til å skrive ut 30mg ERFA eller 25µg Levaxin - det bestemmer DU.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    68
    Meldinger
    10,234

IMAK

Hvorfor skal du vente 3 måneder? De 3 måneder bliver (med garanti!) til 3 måneder mere, og 3 måneder mere.... indtil du er helt nede i støvet. Det har du ikke tid til. Din læge forfølger en medicinsk-politisk behandlingsparadigme, hvis berettigelse sidder udelukkende i hans eget hoved og i hoveder på hans kolleger. IMAK. Du bliver nødt til at indse, erkende, at lægen/lægerne, selv speciallægerne ved meget lidt om hormonsygdomme og når de endelig ved noget - er det begrænset til enkelt-hormon-segment. Beder man dem om en helhedsbedømmelse - famler de i mørke som de var sprogløse børn.

Du er nødt til at opgive tilliden til at lægen ved altid hvad h*n gør. Det er fortid. I dag kan de ikke håndtere den mest almindelige klinik og diagnostik. I dag er det tal-på-papir som afgør behandlingen eller.... selvbevidst patient, der ikke lader sig spise med afvisninger, forklædte som "ekspertise". Denne "ekspertise" - IMAK - er bullshit og jo før du erkender det, jo bedre chancer har du. Og med dig, alle som er dig kære!

"På dette tidspunktet er ikke stoffskiftet påvirket, og der er ennå ikke nødvendig å starte med behandling." Stofskiftet ikke påvirket?? Men hvad siger dine symptomer? De siger... Nej, de råber op om at dit stofskifte ER påvirket!

"ennå ikke nødvendig å starte med behandling"?? Tværtimod! Jo tidligere behandlingen starter - jo langsommere nedbrydes kirtlen og det længere bevares restfunktionen = din fordel! Artiklen omtalt i tråden Artikkel om å behandle hashimotos med normale prøver er kun en af flere.

"Kanskje det ikke "bare" er psykisk!" Det er IKKE psykisk. Men det kan det blive, hvis du er føjelig og affinder dig med lægens u-kundskaber! Hypothyreose svækker psyken og gør sindet sygt - hvis den får lov til at hærge uhindret. Hvad utilstrækkelig forsyning med thyreoideahormoner gør ved psyke og sind, kan du læse i tråden: Thyreoidea-sygdom og psykisk helbred og selv om du er "fagmand-i-sind" er jeg sikker på, at DETTE har du ikke vidst. Erkend det og find dig ikke i noget (mere). Der er gået tid nok til spilde. Grib ansvaret (og magten) selv og det kan kun gå for langsomt. Du kan ikke stole på lægerne.

Det er DU som har ret!
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    39
    Meldinger
    2,767

Jeg er enig med n`Finn. Str 38 passer ikke alle damer, selv om det er gjennomsnittlig skostørrelse... ;) Sånn er det med blodprøver også.

Si til legen din at mange av symptomene du føler stemmer over ens med lavt stoffskifte. Si at prøvene vier at du allerede er underveis i utviklingen til lavt stoffskifte og at sett i sammenheng med symptomene så ønsker du en prøvebehandling for å se om det kan ta bort noen av symptomene. Er han lydhør ovenfor deg som pasient burde han kunne gå med på det. (Det er også forskning som viser at en tidlig behandling kan bremse antistoffene noe.)

En slik behandling er helt ufarlig og hvis du blir bedre er det bra. (En god start er 25-50µg levaxin(eller erfa - vet ikke dosering), med kontroll av blodverdiene etter 2-6 uker. )

Lykke til.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    68
    Meldinger
    10,234

Question Sv: Ny ... og ser ikke veien videre ...

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Så vil jeg sette store spørsmålstegn ved å vente med en behandling.
    Dine symptomer skylden mangel på stoffskiftehormoner - begynn behandlingen med å erstatte de manglende med en gang.
    Få legen til å skrive ut 30mg ERFA eller 25µg Levaxin - det bestemmer DU.
    Vi ved begge udmærket (tror jeg), at 25 mcg Levaxin (eller 30 mg Thyroid for den sags skyld) vil forslå som skrædder i hel..t og da slet ikke vil det hæmme de autoimmune TPO'er. Det eneste som vil blive påvirket er TSH og dette vil lægen (mis)bruge til enten at vente (igen) med at intensivere behandlingen, eller slet og ret - vil lægen anse "behandlingen" for allerede vellykket, og dette uanset at IMAK fortsat klager over symptomer. Det lave TSH der er resultatet af en micro-dosering med Levaxin vil blive den stopklods for en videre, effektiv behandling. Det bliver endnu et "argument" mod patientens beskrivelse af symptomer og diagnosen "psykisk" + recept på psykofarmaka bliver resultatet.

De bedste (efter omstændigheder) resultater af prøvebehandling jeg har lyttet til beretninger om var, når den syge startede omgående på 100 mcg/dag. I de få tilfælde hvor doseringen viste sig at være for stor - er den blot blevet reduceret. Tilsvarende (øgning) sker ikke når startdosering er for lavt, da TSH falder og dermed falder også lægens interesse.

Personligt vil jeg mene, at det er bedre at starte højt nok, end at starte for lavt.... Hvad er der sket, n`Finn? Jeg mener helt bestemt, at du før har omtalt højere startdoseringer som værende værd at anbefale....
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    39
    Meldinger
    2,767

Jeg er sikker på at du har rett i at undertrykkingen av anti-TPO er mest effektiv ved en høy dosering, og antakelig også bortfallet av symptomer. Dessverre er jeg også nokså sikker på at det ikke finnes mer enn en håndfull leger i hele skandinavia som ville velsigne en sånn start på denne bakgrunn.

Det tar så altfor lang tid fra at kunnskap finnes til den har fått seget ut til praktikerne. Og der møter den fryktelig sterk motstand i form av gamle vaner og tanker.

Spørmålet blir hva man skal anbefale
    - en framgangsmåte som kan føre til at man får starte på medisin hos 50-70% av standardlegene
    - en framgangsmåte som i de fleste tilfeller vil bli blankt avvist

Jeg heller til å be om lillefingeren først (dersom det finnes mulighet for at du kan få den) og så heller gå en runde til eller tre...

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    45
    Meldinger
    800

Standard Sv: Lavt stoffskifte?

Hei IMAK

Ville bare si stå på til deg! Du må for all del IKKE GODTA at du skal vente med behandling. Det vil jo være som tortur for deg, du har det jo ikke bra nå, so why wait??? Helt fullstendig ulogisk, og avgjørelsen er åpenbart ikke tatt av noen som har kjent lavt stoffskifte symptomene på kroppen, eller som i det hele tatt er kompetent nok til å behandle disse tilstandene. Jeg tviler ikke på at legen din er en grei og velmenende kar, men akkurat her er han på villspor.

Stoffskiftet ditt ER lavt, som Anisa skriver, og det vises ved symptomene dine. Symptomene du beskriver er jo akkurat som mine da jeg gikk ubehandlet, men heldigvis for min del viste det seg at verdiene lå like utenfor referanserammene. For en god del gjør de ikke det, men stoffskiftet er like forbasket lavt. Det her må du ikke gi deg på.

Jeg selv begynte rett på 75 mcg Levaxin, og det gikk fint. Husk at dosen til å begynne med kan økes hver 4. uke (og ikke hver 6., som en del leger legger opp til). Nå viste det seg med tiden at Levaxin ikke var den beste medisinen for meg, men det er en annen historie, og mange blir bra/bedre på Levaxin.

Be om å få prøve Levaxin i en prøveperiode- og om du ikke skulle bli bedre, så får du heller slutte (kan du si). Hvis det ikke skulle være noe galt med stoffskiftet ditt, vil produksjonen selv klare å ta seg opp dersom du skulle slutte med Levaxinen.

Lykke til:-)

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    68
    Meldinger
    10,234

Smile Sv: Ny ... og ser ikke veien videre ...

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Jeg er sikker på at du har rett i at undertrykkingen av anti-TPO er mest effektiv ved en høy dosering, og antakelig også bortfallet av symptomer. Dessverre er jeg også nokså sikker på at det ikke finnes mer enn en håndfull leger i hele skandinavia som ville velsigne en sånn start på denne bakgrunn.

Det tar så altfor lang tid fra at kunnskap finnes til den har fått seget ut til praktikerne. Og der møter den fryktelig sterk motstand i form av gamle vaner og tanker.

Spørmålet blir hva man skal anbefale
    - en framgangsmåte som kan føre til at man får starte på medisin hos 50-70% av standardlegene
    - en framgangsmåte som i de fleste tilfeller vil bli blankt avvist

Jeg heller til å be om lillefingeren først (dersom det finnes mulighet for at du kan få den) og så heller gå en runde til eller tre...
    Jeg forstår godt hvad du mener, Smgj Du har ret i det du skriver, men når man ser på det fra en vis afstand - tegner sig et forskruet billede, hvor det er lægen/lægens holdninger som agerer som de selv var en sygdom. Hvorimod hypothyreose spiller (i dette billede) en sekundær rolle.

Det er både kritisabelt, "omvendt" og grotesk... og jeg mener ikke at det hjælper at føje "læge-sygdommen" fordi det altid enten ender med at den syge forbliver syg (og resignerer) eller - den syge lærer sig op i at være "sin egen kirtel" og styrer medicineringen selv, uanset at "læge-sygdommen" forsøger at dominere og protesterer.

Jo tidligere er man klar over det, jo bedre er man rustet til at kæmpe for sit eget liv, hvorimod at føje TSH-læger, nærmest altid ender i resignantion. Det er et valg man må tage tidligt nok, og det kan man kun når man kender til andre måder at administrere medicineringen på.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    39
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Jeg forstår godt hvad du mener, Smgj Du har ret i det du skriver, men når man ser på det fra en vis afstand - tegner sig et forskruet billede, hvor det er lægen/lægens holdninger som agerer som de selv var en sygdom. Hvorimod hypothyreose spiller (i dette billede) en sekundær rolle.

Det er både kritisabelt, "omvendt" og grotesk... og jeg mener ikke at det hjælper at føje "læge-sygdommen" fordi det altid enten ender med at den syge forbliver syg (og resignerer) eller - den syge lærer sig op i at være "sin egen kirtel" og styrer medicineringen selv, uanset at "læge-sygdommen" forsøger at dominere og protesterer.

Jo tidligere er man klar over det, jo bedre er man rustet til at kæmpe for sit eget liv, hvorimod at føje TSH-læger, nærmest altid ender i resignantion. Det er et valg man må tage tidligt nok, og det kan man kun når man kender til andre måder at administrere medicineringen på.
    Jo, jeg er i all hovedsak enig - om TSHtyrraniet som man ser råder.

Det jeg ville poengtere er at legen (dessverre) sitter på reseptblokka, og for å få begynne kan det lønne seg å være mild. Men selvfølgelig - det er alfa og omega å søke kunnskap om egen sykdom og ikke minst om hvordan man selv reagerer for å ta hånd om sitt eget liv videre.

Jeg er selv et eksempel på at jeg har det bedre som subprimert enn som "str 38 i TSH" (Ikke rart - jeg bruker str 40 i sko...)

Side 2 av 5 Først 12345 Siste

Lignende tråder

1. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 13:09
  2. Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
    Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 47
    Siste melding: 30-10-09, 20:53
  3. svimmelhet og "lavt blodsukker" ved lavt stoffskifte
    Av isa1 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 11-06-09, 19:54
  4. Svar: 13
    Siste melding: 27-10-06, 20:28
  5. Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
    Av Stina i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-06, 22:46

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn