Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
    Medlem siden
    Oct 2010
    Meldinger
    9

Standard Tolking av TSH?

Hei der

Hvis man har en TSH som er lav eller høy betyr det at man har en subkliniks tilstand. (subklinisk og uten symptomer..)

Men hvordan skal en tolke TSH??

1.Noen leger sier at det er den viktigste idikatoren, å se etter og vurdere.

2. Andre sier at det er først når FT4 eller FT3 er utenfor normalområdet.

Jeg blir litt forvirret og usikker. Noen som vet noe om dette?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: Tolking av TSH?

Sitat Opprinnelig skrevet av Vivian Vis post
    Jeg blir litt forvirret og usikker. Noen som vet noe om dette?
    Hej Vivian

Inden du får konkret svar fra andre, vil du sikkert finde mange svar (også på spørgsmål du endnu ikke har stillet) i forummet TSH.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Sv: Tolking av TSH?

Sub betyr "oppunder" eller "nesten". Klinisk betyr at man kan observere det med enkle midler. (blodprøver er ikke tillatt)
    Så det betyr at "det er nesten så man kan se det". Men slik det praktiseres i dag støtter man seg på blodprøvene.

Så er det vedtatt flere overordne måter legene skal etterleve, og disse endres av og til og ikke alle leger får med seg dette.....

Endokrinologene bestemmer veldig mye i sitt distrikt. Noen sier feks at jeg vil ikke ha pasienter henvist hit med mindre TSH er over 10 - eller 5 - eller et tall.
    Andre bruker fritt T4 - ett eller annet sinnsykt tall der også.

Det er dessverre slik at vår sykdomsgruppe ikke kan stole på de fagfolk som er satt til oppgaven. Det er iallfall mi erfaring !

Tolking av TSH.
    Det er et hormon som kun har reseptorer på tyreoideakjertlen.
    Jo mer det er av TSH, jo med jod slippes inn til kjertlen, og jo med produserer den.
    Når det så blir flere kjertelprodukter i blodet oppfattes dette av kontrollsenteret i hjernen. Dette senker så produksjonen av TSH, og dermed senker kjertlen produksjonen.
    Så finnes et balansepunkt mellom for mye og for lite, som man litt motvillig kan kalle normalt - og TSH er da omtrent 1.

Man kan billedliggjøre det litt med å forestille seg TSH som en gasspedal i en bil. Pedalens stilling når du kjører bortover en flat vei i fartsgrensen tilsvarer TSH=1.
    Går det for fort, slipper du gasspedalen og TSH blir da mindre enn 1.
    Kommer du til en bakke og må gi på litt for å holde fartsgrensen øker TSH.

Hvis motoren begynner å bli utslitt må du trøkke hardere på for å holde fartsgrensa - tilslutt er gassen i bånn og man klarer ikke opprettholde fartsgrensa engang.
    Her er problemet den sentrale enhet - (kjertlen)

Hvis nå sjåføren er så dum at han ikke forstår at gassen må trykkes inn når det går saktere - har man et sentralt problem. Altså i kontrollsenteret (hypotalamus/hypofyse)

Det kan sies utrolig mye mer om dette, så let og spør.....
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2010
    Meldinger
    9

Hei Anisa og Finn Og tusen takk for svar!! Ser at dere er aktive på dette forumet og kommer med både hjelp og tips og det er så bra!!!!! Takk takk

Jeg har jo problemer med å ta avgjørelsen om jeg skal la meg behandle nå med radioaktivjod for mitt toksik adenom/ knute struma. ..
    Jeg har vært og lest en del og forstår at det ikke kommer til å forsvinne av seg selv, det tar bare himmla lang tid for det utvikler seg, kontra di som har gravs sykdom etc....

Jeg tror jeg ikke kommer til å vente så lenge før det blir behandlig nå. har jo hatt mye hjertebank og økt blodtrykk, men det står så lite om det økte blodtrykket... men regner med at det er vanlig... ???

tror aldri jeg blir ferdig med å spøre og grave angående dette teamet....
    Ønsker dere ei god helg!!!!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Du må bare spørre av hjertens og hjernens lyst Vivian.
    Og så er det å håpe at du får noen vettuge svar.
    Legg gjerne ut en "presentasjon" på http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...splay.php?f=31

De som skriver her har jo veldig forskjellige tilstander.
    Noen har sikkert vært igjennopm akkurat det du er i ferd med og kan fortelle om sine erfaringer.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2010
    Meldinger
    9

Standard Sv: Tolking av TSH, høytstoffskifte og økt blodtrykk

Hei Finn!!!!!!

Takk for enda et tips!!!

Tenk: jeg har faktisk hatt time på sykehuset for radijod behandling. Møte til timen... Fikk "panikk" reiste hjem uten å fullføre den behandlingen...

Ja så nå sitter jeg her...

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av Vivian Vis post
    Tenk: jeg har faktisk hatt time på sykehuset for radijod behandling. Møte til timen... Fikk "panikk" reiste hjem uten å fullføre den behandlingen...

Ja så nå sitter jeg her...
    Ja det må vel sykehuset ta på egen kappe, for da kan ikke informasjonen de har gitt deg være god nok. Godt informerte valg skal etter min mening ikke gi panikk. God helg til deg

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Åja Vivian - den kjenner jeg !
    Jeg lå på "benken" og det var like før jeg skulle få den "likegladsprøyta".
    Jeg hadde blitt forberedt for operasjon i nesen for jeg hadde hatt noen bihulebetennelser.
    Reiste meg opp, kledde på meg og gikk.... (sorry folkens - sorry alle involverte og velmenende) Jeg tore ikke narkosen da - og feiget ut.....

Men man skal jaggu tenke seg om.
    Realiteten er jo at legene ikke har store skruppler med å anbefale tiltak som vil medføre at man kommer på Levaxin resten av livet.
    Og årsaken er nok at de oppriktig stoler på at det er like bra som våre egeproduserte hormoner var.
    Det er nok flere herpå Sonjas som vil mene at det var bedre å håndtere et moderat høyt stoffskifte, enn det er å havne på Levaxin.

Men kjære Vivian - la nå ikke mine høyt ufaglige overleggninger påvirke din viktige avgjørelse. Det er uten tvil viktigere enn min var.....

Medlem siden
    Oct 2010
    Meldinger
    9

Ja det her er ikke enkelt...
    Fikk prøve betablokker i en periode og det bedre bedre.
    Sluttet på betablokker når jeg gikk over på neo mercazol, og det fungerte bare godt.
    Riktig nok fikk jeg i en periode lavt stoffskifte. Jeg hadde i allefall ikke noe hjertebank og ble roligere ellers også. Mer tilstede.

Siden jeg har plagdes med dette i så lang tid, føler jeg at det enest jeg må gjøre nå for å komme videre; er å ta den radioaktiv behandling... Men det er med stor sorg alikevell...

Siden livskaliteten min er redusert med både redusert utholdenhet, hodepine, svetting, svingende konsentrasjon, over oppheting, sliten. Har vært til undersøkelse av hjerte og det slår litt raskere enn normalt.... Og ennu klarte jeg ikke å ta den jodbehandlingen når jeg var på sykehuset......

-Ja til behandling....nei til den joden....ja til behandling....nei, nei,nei!!!...jo!!jo!!

Ja sånn holder jeg på!!! Mitt eget lille private helvet!!! Men det blir antagelig ikke bedre av seg selv.... ????

Medlem siden
    Oct 2010
    Meldinger
    9

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Ja det må vel sykehuset ta på egen kappe, for da kan ikke informasjonen de har gitt deg være god nok. Godt informerte valg skal etter min mening ikke gi panikk. God helg til deg
    Takk for det!!! Jeg er jo selvsagt enig i det!!! At informasjonen var for dårlig på forhånd... Sykehuet/legen ser nok det fra et annet perspektiv enn det man gjør som pasient!! Dette gjelder resten av livet mitt, klart jeg er skeptisk!! Jeg må ha forklaring og vite at jeg ikke angrer/gjør noe galt!! Hadde aldri trodd at det skulle bli så vanskelig og komplisert. (Samtidig innser jeg at det antagelig ikke er annen løsning på mitt problem.) Men å overbevise seg selv at det er riktig er ikke lett bestandig!!!! Riktig god helg til deg å

Lignende tråder

1. Tolking av prøveresultater
    Av pelle i forumet Hos legen
    Svar: 4
    Siste melding: 09-03-10, 11:19
  2. Tolking av prøver - help anyone?
    Av mio i forumet Blodprøver
    Svar: 2
    Siste melding: 02-01-08, 22:37
  3. Tolking av prøvesvar
    Av komlå i forumet Blodprøver
    Svar: 2