Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 14
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Standard Brukermedvirkning og pasientrettigheter

Her inne finner jeg hele tiden at våre rettigheter som pasienter ikke blitr etterfulgt. Tenkte derfor å skrive litt om hva vi egentlig skal forholde oss til i møte med legen.

Stadig ser vi i avisene at helsevesenet tier om pasientrettighetene. At sykehusene er ansvarlig for at vi skal få denne informasjonen fremstår som vanskelig både for den enkeltes helse og rent samfunnsøkonomisk. Som bruker av dette forumet opplever jeg stadig at vi som pasienter opplever brudd på våre rettigheter. Prøver derfor å samle litt info her om hva loven sier om vår rett i forhold til ulike problemstillinger vi står overfor.

Fritt sykehusvalg har de fleste hørt om. Men hva betyr dette? I praksis betyr det at du kan velge fritt mellom alle sykehus og behandlingssteder i Norge. Og hvorfor skal vi velge et annet sykehus? Jo fordi andre sykehus kan ha kortere venteliste enn sykehuset der du bor, eller de kan ha bedre kompetanse på det som er ditt helseproblem. Dette høres veldig fint ut, men det er noen ”men” i dette. Du kan ikke velge fritt ved akutte innleggelser/vurdering. Det sykehuset du ønsker behandling på kan avvise deg dersom de må prioritere pasienter fra sin region. Fastlegen din skal kunne gi deg informasjon om dette.

Når vi hører ordet ”brukermedvirkning” så har de fleste av oss en mening om hva som legges i dette. Men hva ligger egentlig i bergrepet? Jeg har funnet en definisjon som jeg synes er forståelig:

Brukermedvirkning betyr at de som berøres av en beslutning, eller er brukere av tjenester, får innflytelse på beslutningsprosesser og utforming av tjenestetilbud.

Og hvorfor har vi rett å være med å bestemme? Synes dette beskrives veldig godt med disse ordene fra samme kilde:

Brukerne representerer kunnskap om egen livssmerte - det å eie et problem med de opplevelser og konsekvenser det medfører i hverdagen, både fysisk og psykisk. Brukeren innehar også erfaringer knyttet til bruk av tjenester og erfaringer med personlig endringsarbeid.

Klageretten gjelder oss alle. For å kunne klage på brudd på dine pasientrettigheter må dette skje skriftlig. Her kan du lese hvordan.

Alle disse rettigheter er lovfestet i pasientrettighetsloven. Disse rettighetene skal presenteres til oss som pasienter av det helsepersonellet som til enhver tid behandler oss. Loven sier vi har rett til informasjon som er nødvendig for å få innsikt i vår helsetilstand og innholdet i helsehjelpen. Vi har rett til å medvirke til gjennomføringen av helsehjelpen. Dette betyr at vi også kan være med å påvirke valg i forhold til tilgjengelig og forsvarlig undersøkelse og behandling. Da tenker jeg automatisk at når Aker sier at de ikke skriver ut Erfa, så er dette brudd på pasientrettighetsloven. For hvis Erfa er uforsvarlig, så må de kunne dokumentere dette.

Kanskje jeg skriver mer om dette temaet en annen gang hvis det er flere som finner det relevant og interessant.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,757

Standard Sv: Brukermedvirkning og pasientrettigheter

Jeg synes iallfall det er meget interessant. Jeg har det sånn at jeg ofte viker i kontakt med "autoriteter"/"fagfolk"... og dermed gjør jeg lett dette ihht legen også. Selv om det er JEG som vet hvordan jeg har det. All kunnskap som sier noe om hva jeg kan forvente og hva jeg kan be om er interessant for meg. selv om jeg ikke har hatt bruk for det - ennå - så vil jeg heller ha overkunnskap enn å bli overkjørt.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,357

Smile Sv: Brukermedvirkning og pasientrettigheter

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Kanskje jeg skriver mer om dette temaet en annen gang hvis det er flere som finner det relevant og interessant.
    Det kan du sagtens gøre, Blondie. Der bliver opmærksomhed på dette emne og det har nu fået sin egen "boks" på forsiden af forummet. Tak.
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Question Sv: Brukermedvirkning og pasientrettigheter

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Vi har rett til å medvirke til gjennomføringen av helsehjelpen. Dette betyr at vi også kan være med å påvirke valg i forhold til tilgjengelig og forsvarlig undersøkelse og behandling. Da tenker jeg automatisk at når Aker sier at de ikke skriver ut Erfa, så er dette brudd på pasientrettighetsloven. For hvis Erfa er uforsvarlig, så må de kunne dokumentere dette.
    Hvis man kunne finde en advokat med speciale i det offentlige lovværk, og som enten selv har sygdommen eller er pårørende til en med sygdommen (for bedre forståelse og indlevelse), og som pro bono kunne påtage sig at føre sagen om (de gentagne) mange brud på Pasientrettighetsloven - ville det være meget interessant og det ville, helt sikkert (!) genlyde langt ud over landents grænser. For ikke at forglemme alle de u-liv, der derved ville blive reddet + det u-liv alle pårørende er dømt til som sagen står i dag.

Alene indgivelse af et søgsmål (uanset vundet eller tabt) ville yde en enormt afskrækkende effekt på alle de læger, der i dag afviser alene på "egen-overbevisnings-grundlag" og ellers vasker deres hænder når alt går galt.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,757

Fant disse to.
    Uttyping: http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod...html?id=152660

Og denne fra Høgskolen i Lillehammer - som samfatter veldig fint målet
    http://ndla.no/nb/node/12715
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av Driftssjefen Vis post
    Det kan du sagtens gøre, Blondie. Der bliver opmærksomhed på dette emne og det har nu fået sin egen "boks" på forsiden af forummet. Tak.
    Skal jobbe med å finne mer interessant. Moro med egen "boks"

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    895

I følge informasjon jeg har mottatt fra diabetesforbundet har jeg som pasient rett til et ti timers kurs i det å leve med en kronisk sykdom, særlig diabetes. Dette var så langt jeg husker i følge lov om spesialisthelsetjenester.

Dette har aldri jeg hørt noe om fra noen av de som har behandlet meg! Ikke fra fastlegen, og heller aldri fra verken endokrinologen eller diabetessykepleieren på sykehuset. Og det er faktisk disse på sykehuset som arrangerer kurset!
    Den samme avdelingen arrangerer også 3-dagers kurs i det å leve med hypothyreose, hvilket jeg heller aldri har hørt noe om!

Etter at jeg har kranglet pr brev med denne endokrinologen i lengre tid nå hvor jeg har bedt ham tilegne seg kunnskap om Erfa og Armour, er jeg nok ikke så velkommen på den avdelingen lengre. Det var en av dem som jobber på lærings-og mestringssenteret på sykehuset som fortalte meg om de kursene som holdes der og hvem som arrangerer dem. Jeg fikk også vite at endkrinologisk avdeling ikke var så veldig begeistret for at representanter fra Balder hadde vært på ett av hypothyreosekursene der. Og da kan man vel bare tenke seg deres innstilling til oss som går på annet enn Levaxin...

Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,134

Da har de nok en annen innstilling til Balder enn de har på Aker. Legen der sa at de hadde et godt forhold. Opplevde at det hun sa var at de har tillit til Blader, selv om Aker ikke skriver ut thyroid. Omdal fra Balder har visst gått på kurs på Aker også.

Men endoer over hele verden er jo imot thyroid.

Det er jo ille at de ikke informerer pasienter på sykehuset om hvilke tilbud de har, Sonja?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Det som er vesentlig å merke seg er at denne holdningen til Aker om at de ikke skriver ut thyroid er brudd på loven.

Så vil motargumentet til legen være at thyriod kan bære smitte fra dyr til menneske, eller at man kan få antistoffer mot svin (er vel de argumentene jeg har hørt) Da er mitt spørsmål: Er det mer sansynlig at dette skjer når man tar en thyriodpille, enn når man spiser svinesteken til søndagsmiddag??? Og hvis svaret er ja...vis meg forskning som underbygger denne påstanden.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Slik tenker jeg også Blonie, og mener at dette argumentet, som vel er deres enste brukte gjenlevende fra den markedskampen som ble ført på begynnelsen av 80-tallet.
    Kampen ble forøvrig vunnet med ufine metoder overfor et bestemmede politisk vesen hvor man satt på begge sider av bordet (som idag), og hvor de som ikke var fagmennesker stemte ioverensstemmelse med dem som var.

I tillegg kan nevnes at det spises tonnevis av mat fra svin som ikke er varmebehandlet, iform av gravede svineprodukter og spekeskinker.
    Fenalår er jo heller ikke varmebehandlet, og er endog fra bovin dyreart med flere kjente zoonoser - uten at DET bekymrer.
    Noen milligram til kan umulig ha betydning !

Min bedømmelse er ar de åpenbart snakker for "sin syke mor" og at det er lite tillitvekkende !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Pasientrettigheter og Armour
    Av Jon i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 11
    Siste melding: 12-08-05, 19:46

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg