Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Rogaland
    Alder
    42
    Meldinger
    21

Standard hvordan sjekker de hva slags type lavt stoffskiftesykdom man har???

har bare fått beskjed om at jeg har lavt stoffskifte.......så var det noen som spurte meg hva slags type jeg hadde.....og det ante jeg jo ikke i det hele tatt....

hva måles da og hvordan finner de det ut) blodprøve??

er helt på jordet her jeg hehe
    Høyt stoffskifte som kom i forbindelse med fødsel. Nå lavt.
    TSH:13 FT4:12 FT3:3,5 Levaxin 100 mg pr dag.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: hvordan sjekker de hva slags type lavt stoffskiftesykdom man har???

Du kan ha lavt stoffskifte med antistoffer. Antistoffer måles med en blodprøve som heter Anti-TPO, den bør legen din ta om den ikke er tatt. Du kan også ha lavt stoffskifte uten antistoffer. Uansett bør det følges med på antistoffer.

Det er helt greit å være på jordet, madagaskar! Et sted må vi alle begynne. Men det er lurt å lese seg opp, og ta litt kontroll. Det kan vær greit i forhold til legen, det er ikke alle leger som kan så mye om stoffskifte. Da kan det være godt å vite hva som er bra for deg, og argumentere for det
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Sv: hvordan sjekker de hva slags type lavt stoffskiftesykdom man har???

Jeg forstår forvirringen rundt spørsmålet, og det gjelder jo egentlig alle oss som har det. Ofte brukes faguttrykk fel, og man legger for mye i dem - og misforståelser oppstår - og man opptar dem som sannheter og vaner.
    Og - det starter ofte der man helst vil stole på..... !

La det være klart med en gang, det er bare en type lavt stoffskifte, og det er en tilstand som hele kroppen involveres i. Mange tror det er en skydom i kjertlen. Det er det ikke, og det er heller ikke en sykdom, det er tilstand (på fint : syndrom) som hele kroppen kommer i fordi den mangler stoffskiftehormoner i en elle annen grad.
    Tilstanden fører med seg mange følgesykdommer og symptomer som er vanskelige å leve med - også slik den behandles idag.

Men det er kjertlens skyld at man kommer i tilstanden !
    De fleste som er registrert og behandles for lavt stoffskifte, har fått det fordi skjoldkjertlen ble syk og døde. Den fikk en kjertelbetennelse (thyreoiditt) fordi kroppens immunsystem feiltok den for å være fientlig, overreagerte og produserte antistoffer mot den som den døde av.
    De finnes av blodprøven anti-TPO og anti-TG.
    Delv denne årsak har man vansker med å finne ut av i helsevesenet, og det er den enkleste.

For det er flere årsaker til lavt stoffskifte enn overnevnte, og de som får en av disse får ofte problemer med diagnosen. Det er mange som havner uten diagnose, og mange havner i difrensialdiagnoser og får feil behandling.
    Men alle disse er årsaker til at man må leve med et lavt stofskifte.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Lignende tråder

1. Hva slags jobb passer for oss med hypothyreose?
    Av Qa i forumet På jobb med lavt / høyt stoffskifte
    Svar: 12
    Siste melding: 12-05-10, 09:52
  2. Hvordan sjekker legen om binyrene er i orden?
    Av Dollypop i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 7
    Siste melding: 11-05-10, 21:32
  3. Hallo, da sjekker jeg inn!
    Av janike i forumet Presentasjoner
    Svar: 2
    Siste melding: 31-08-07, 17:51

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg