Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 22
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Sverige
    Alder
    66
    Meldinger
    263

Standard Sv: Synes det er såå vanskelig å gå og "klage" til legen min....

Kjære deg, Madagaskar, nå behøver du en klem!

Du er ikke hypokonder. Du har hypotyreose. Og det er ikke rart at du ikke er bra med disse verdiene (et lite forbehold siden du ikke har skrevet inn referanseverdier). TSH på 13 er altfor høyt, og fT4 på 12 er lavt. Du bør opp i dose på medisineringen etter min mening.

Og når du forteller legen om hvordan du har det, så klager du ikke!!! Du gir informasjon som en dyktig lege lytter til og reagerer etter.

Den private legen jeg konsulterte i sommer ba meg skrive ned min sykdomshistorie + mine nåværende symptomer + hva jeg forventet meg av legesenteret. Et eksempel til etterfølgelse, synes jeg. Kanskje du kan ta initiativ til å skrive ned hvordan du føler deg? Det er lettere enn å prøve å huske alle symptomer under legebesøket også.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Om jeg forstår det rett bruker du Levaxin ?
    I så fall er legen din helt på jordet hvis du ikke har fått streng beskjed om å øke dosen.
    Sånn er det bare madagaskar.

Vanlig Levaxindose er 150-200µg/dag.
    Det som har noe å si, er faktisk ikke annet enn at du har det bra - altså at behandlingen du mottar av legen evner å gjøre deg symptomfri.
    Men legen har kun blodprøver - og sine minimale kunnskaper å gå etter.
    DU - har den store fordel at du kan kjenne det på deg ! (eller.....ulempe....?)
    Og lærer du deg hvordan du man doserer har du myue større muligheter til å bli symptomfri.
    Ikkesant ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Rogaland
    Alder
    42
    Meldinger
    21

Takker så meget for klem og for svar...

jeg har fått levaxin på 50 mg.....spiser nå 100 mg 4 gr pr uke og 50 mg 3 gr pr uke....denne psykiateren jeg snakker med mener at jeg bør ligge på minimum 100 mg pr dag.....

skal tilbake til min nå på torsdag,....men lite aner jeg hva jeg skal be om,.....det ble tatt en del hormon prøver av meg....de skal jeg få vite svaret av, er de fine vil hun ikke sende meg til endokrinolog...

men jeg har bestillt time til privat endokrinolog som jeg skal til 18 november.... der skal jeg ta blodprøver i forkant....men hvilke blodprøver bør jeg ta i forkant da???
    Høyt stoffskifte som kom i forbindelse med fødsel. Nå lavt.
    TSH:13 FT4:12 FT3:3,5 Levaxin 100 mg pr dag.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Sverige
    Alder
    66
    Meldinger
    263

Enig med din psykiater! !00 mikrogram daglig er heller ikke noen høy dose.

Flott at du har fått tid hos privat endokrinolog. Kan du ta kontakt og spørre om hvilke blodprøver som ønskes?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Innledingsvis tar man jo anti-TPO for å finne ut hva årsaken til det lave stoffskiftet.
    Så er jo prøver av kjertelproduksjonen viktig (frittT4 og frittT3) og det er innledningsvis viktig å ta prøver av kjertlens reguleringshormon TSH for å se om den reguleres riktig av kontrollsystemet.
    Og det er viktig å finne ut om den har deler nok til å produsere stoffskiftehormonene (Jod og tyrosin)
    Og lagre proteinene (i hovedsak TBG)

Så finnens en rekke prøver som viser hvordan kroppen trives under det pågående stoffskiftet (totalkolesterol er en av dem)
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Rogaland
    Alder
    42
    Meldinger
    21

Standard tok nye blodprøver igår...

Da var TSH på 4,5 FT4 på 15 og FT3 på 3,0

ANTI TPO testen som var tatt for noen mnd siden var positiv, det var ikke fastlegen min som hadde tatt den, hun visste bare at den var positiv, så det ble tatt ny anti tpo test for å sjekke verdiene, det ble også tatt en TRAS test, men hva er det og hva vil den si??

økte også dosen min fra 100 mg x 4 og 50 mg x 3 i uka till 100 mg i uka....og legen sa jeg ikke skulle komme tilbake for nye blodprøver før om 2 mnd....var ikke det lenge ??

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: tok nye blodprøver igår...

Jeg vet ikke om jeg synes det var lenge mellom kontrollene. Stoffskifte er svært langsom prosess i kroppen og det tar minst 6 uker før du oppnår full effekt av doseøkning av T4 behandling.

Det jeg synes er rart er de forsiktige doseøkningen. Selv hadde jeg en TSH på ca 2,5 engang og fikk beskjed om å doble min daglige dose T4...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Sv: tok nye blodprøver igår...

Anti-TPO er ikke nødvendig å ta mere enn en gang hvis den er positiv.
    Er omtrent som en graviditetstest - enten har du det, eller så har du det ikke.
    Så du har altså fått lavt stoffskifte fordi kjertlen har gjennomgått en kjertelbetennelse som har ødelagt den. Eller er iferd med å ødelegge den - prosessen tar noen år.
    Når den er ferdig "ødelagt" vil du trenge å erstatte alt kjertlen produserte. Hvor stor den dosen er eller hva slags hormonprodukt som er best varierer.

TRAS er igrunnen helt unødvenig å ta. Kjertlen er jo likevel på vei ut.....
    Men det er antistoffer som ikke går direkte på kjertlen, men på kjertlens reseptorer for TSH. Disse kan ta over fopr TSH - da får man høyt stoffskifte. Eller blokkere for TSH - da får man lavt.

Det er jo fritt T4 man erstatter med piller, og denne som er den eneste viktige i dosesammenheng.
    Når man er på en høy dose bør man sjekke om det blir dannet nok fT3.

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Rogaland
    Alder
    42
    Meldinger
    21

Standard Nå var alt innenfor normalen...mener legen....men jeg føler meg rævva...

TSH: nå 4,5 FT4: 15 og FT3: 3,0

da disse blodprøvene ble tatt for en uke siden tok jeg LEvaxin 100 mg 4 gr pr uke og 50 mg 3 gr pr uke

på kontrollen ble vi enige om å ta 100 mg pr dag.....men snakket med henne idag og fikk beskjed om at hun mente det ble for mye med 100 mg 7 gr pr uke og mente at jeg en dag i uka skulle ha 50 mg......og at prøvene mine nå var normale....jeg sa til henne at det kan da ikke stemme......FT4 skal vel være opp mot 22-25....da svarte hun at det stemte ikke i det hele tatt....det pleide de ikke være.....

er så glad at jeg tok nye blodprøver igjen på tirsdag på privat legekontor her i Stavanger og skal til privat endokrinolog idag...er såå spendt på hva han sier .....

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Sv: Nå var alt innenfor normalen...mener legen....men jeg føler meg rævva...

Jeg er spent på hva DU sier jeg madegaskar
    Jeg mener, det er jo du som bestemmer. Og det er jo enselv som er ansvarlig for sin egen helse - og enselv som må ta straffa......
    Uansett om det er legens feil, eller din egen.

Legen er en viktig rådgiver som man absolutt bør lytte til, men de er ikke allvitere. De kan ikke vite hvordan du har det - de må støtte seg på hvordan det gjennomsnittlige blodmønster ser ut, og dømme deg etter det.
    Du - kan bare kjenne etter........

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Lignende tråder

1. Lavt stoffskifte i forbindelse med svangerskap
    Av Monja i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 29
    Siste melding: 26-02-10, 03:17
  2. Fra lavt til for høyt stoffskifte?
    Av Nelly i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 4
    Siste melding: 30-04-09, 13:24
  3. Høyt stoffskifte, så lavt. Graviditet med høyt TRAS
    Av Evamol i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 8
    Siste melding: 11-04-08, 08:55
  4. Mulig å gå fra lavt til høyt stoffskifte?
    Av Vilde i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 5
    Siste melding: 20-11-06, 15:58
  5. Lavt stoffskifte etter fødsel
    Av Line i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 29-08-06, 07:08

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder