Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 22
    Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Rogaland
    Alder
    42
    Meldinger
    21

Standard Høyt stoffskifte som kom i forbindelse med fødsel. Nå lavt.

Heisann.

Fødte gutt nr 4 i januar og etter ca 14 dager begyndte vondtene i kroppen min og gjøre seg gjeldene....så tok kontakt med legen min i mars da disse vondtene bare ble vondere, hun fant ingenting (jeg var redd det var revmatisme da min mor og mormor er plaget av dette) men det trodde hun ikke og ba meg komme tilbake i mai - juni dersom jeg fremdeles hadde vondt!!!!!

Så jeg bestillte time hos privat revmatolog som også viste seg å være endokrinolog og tok blodprøver og der viste det seg at jeg hadde høyt stoffskifte, men han forundret seg litt over at jeg hadde høyt stoffskifte som kom i forbindelse med fødsel som varte i et halvt år. så han ville avvente medisiner litt for å sjekke det en mnd senere, da han mistenkte at stoffskifte ville bli lavt...så en mnd senere så viste blodprøvene at alt var innenfor normalen, men at jeg skulle kontrollere litt senere....det ble også gjordt i august og da viste TSH: 13 FT4: 9 og FT3 2,7 og startet med Levaxin 50 mg pr dag

Tok så nye blodprøver i september, da var TSH: 16 FT4: 11 FT3: 3,2 og tok Levaxin 4 gr. pr uke 50 mg og 2 gr. pr uke 100mg

Tok så nye blodprøver igår og da var TSH: 13 FT4 12 FT3: 3,5

hadde også legetime samtidig igår og legenspurte meg hvordan jeg hadde det og jeg sa som sant var at jeg er ganske så sliten og trøtt og orker jammen nesten ingenting og null kjønnsdrift, men følte veldig på meg at hun ikke trodde meg særlig, og hennes kommentar var at stoffskifte mitt var ikke såå veldig på tur....og jeg har jo ikke særlig peiling på disse verdiene at jeg kan uttale meg om det.....

så mitt spørsmål er : kan noen fortelle meg litt om verdiene mine?? er jeg helt på bærtur..???

Takker på forhånd om noen kan forklare meg litt her :-)
    Høyt stoffskifte som kom i forbindelse med fødsel. Nå lavt.
    TSH:13 FT4:12 FT3:3,5 Levaxin 100 mg pr dag.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,763

Standard Sv: Ny her.....

Det er én som er på tur og det er legen. Hun har tydeligvis ikke følt stoffskifte på kroppen.

Sorry - blir bare så forbannet...!

Har legen tatt anti-tpo-test av deg? Videre er det fint om du skriver opp normalområdet på hver prøveverdi siden disse varierer fra lab til lab.

Din TSH forteller uansett tydelig at kroppen din vil ha mer ft3 og ft4 i blodet enn det du har. På bakgrunn av dette burde dosen din vært oppjustert etter min ringe forstand.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Sitat Opprinnelig skrevet av madagaskar Vis post
    ... men følte veldig på meg at hun ikke trodde meg særlig, og hennes kommentar var at stoffskifte mitt var ikke såå veldig på tur....og jeg har jo ikke særlig peiling på disse verdiene at jeg kan uttale meg om det.....
    Med TSH varierende mellem 13 og 16, i forhold til FT4 varierende mellem 9 og 12, i forhold til FT3 varierende mellem 2,7 og 3,5 - er din læge enten meget dum eller meget ond når hun siger at "stoffskifte ditt var ikke såå veldig på tur....". Det er (i hvert fald!) ikke hos denne læge, at du nogensinde bliver bedre.

Dit klart høje TSH i forhold til FT4 9-12 tyder på, og råber op om, at dit FT4 naturligt bør ligge så højt som 22 (måske endda 24?) - før du får det godt igen. Men din læge tilhører øjensynlig det store flertal der følger blodprøverne og ikke patienterne. Hos denne læge får du nok aldrig lov at komme op på en medicindosering, hvor du kan gøre dig håb om at opnå de gavnlige (for dig) FT4-værdier.

Skift læge og det kan kun gå for langsomt. Og velkommen her, forresten
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Fullstendig enig og sikkert like forbannet som smgj; Legen er fullstendig på bærtur.. Så langt oppi åsen som det går an å komme. Du ligger vel omtrent så lavt du kan komme tror jeg ut i fra eget hode og referanseverdier ift. ft3 of ft4.. Herreminskaper... ikke rart du føler deg dårlig! Og tsh da på 13... og så blir du ikke trodd?! Du skal opp i dose, og antakelig ha en ft4 i øvre del av referanserammen; godt over midten. Og synker tsh verdien din til under 1, under 0.5 og lavere når du medisinerer deg til dit du føler deg bra, Så er dette riktig for deg. Legen har ingen rett til å si at du føler deg bra, hvis du ikke gjør det.
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Rogaland
    Alder
    42
    Meldinger
    21

Da fikk jeg tlf fra legen om å øke til 2 tabletter 4 gr pr uke og 1 tablett 3 gr pr uke (50 mg pr tabl)

det var ikke tatt anti-tpo av meg.....hva er det forresten??

normalområdene fra lab'n deres var TSH: 0,40-4,40 FT4: 12-22
    FT3: 3,1-6,3

det ble også tatt noen hormonprøver av meg igår, skal tilbake over høstferien og få svar, da jeg ville hun skulle sende meg til endokrinolog, men vurderer å ta kontakt med den private jeg allerede hadde i vår og heller bare betale for det, for han hadde full forståelse for hvordan jeg hadde det.

Takk for svar :-)

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,763

Du har vært helt i bunnen av normalområdene på ft3 og ft4. Sett i sammen med en TSH over skalaen burde dette ha fått bjellene til en parkeringsplass for isbiler til å kime for legen.

Dersom den private hører på deg og tar mer hensyn til din erfaring enn "normalområdene" så synes jeg du skal fortsette å bruke vedkommende. Du kan gjøre dette parallellt med en henvisning via den andre legen din.

Anti-tpo vil fortelle om det er den vanligste årsaken til lavt stoffskifte som er på ferde hos deg; at kroppen begynner krig mot kjertelen og dreper den. Det vil i så fall stemme bra med at du har svingt fra "høyt stoffskifte" til lavt.

Jeg synes du bør lese litt om lavt stoffskifte og markørene selv for dette fordi du vil komme til å ha bruk for å vite dette for å argumentere behandling til legen. Det er mye enklere å få den behandlingen du trenger dersom du selv også kan litt om saken, symptomer, blodprøver og behandlingsalternativ. De fleste leger kan dessverre fryktelig lite om denne sykdommen (som rammer nesten 1 av 10 personer!!!) og mange tror at den er 1) enkel å behandle og 2) ubetydelig og at det 3) finnes bare én medisin ....
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

hei madagaskar. jeg føler med deg. Du har det nok ganske stritt nå. Viktig å lese det du orker, kanskje strever du med å huske og orke å lese, det er et vanlig symptom på at behandlingen du får, ikke er optimal. Sett deg ned, lag en liste over forskjellene fra før, og hvordan du har det nå. Glemsel, lav kjønnsdrift, ikke energi, angst, lav kondis, gråter lett osv. Se denne for symptomer. Det kan være lurt å skrive, på pc for eksempel, en enkel helsedagbok. Hvor høy dose du har, hva slags kosttilskudd du tar, hvordan du har det. Skriv når det skjer endringer. Denne notatblokka kan være viktig når du skal til legen, for å forklare forverring eller bedring, som argument. og ikke minst, for at du selv skal lære å dosere deg opp til et godt liv.

Jeg ville også fått legen til å ta en bred blodprøveanalyse, alle mineraler og vitaminer. Mange har lav jern, B-12, lav D3, magnesium osv. Selen bedrer opptak av stoffskiftemedisin, den kan det være lurt å ta hver dag. Noen trenger å ligge høyt i referanseområdet for B-12 før de får det bedre.

Lykke til! Og ikke glem å informere de rundt deg hva du sliter med. Få dem til å forstå at dette er en sykdom som påvirker hele deg, psyke og soma. Om de kan godta, ha medfølelse og tålmodighet, hjelper det mye. Det er også viktig at du selv forstår at dette ikke er noe du kan ta deg sammen på. Dette er en systemfeil, og du må ha hjelp, kanskje på flere områder, før du kan bli bedre.

Ellers må jeg si at den endokrinologen du var hos sjokkerer meg med sin uvitenhet......
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Tilstanden din kom i forbindelse med en fødsel ? og da kan du søke på postpartum thyreoiditt - da skal man følges ekstra nøye opp med hyppige kontrollmålinger og man skal følge antistoffutviklingen med prøven anti-TPO.
    Slike tilstander kan noen ganger være forbigående, noe en vanlig thyreoiditt (kjertelbetennelse) ikke er. De kan ofte starte med at stoffskiftet er for høyt, for så noen måneder senere å gå over til for lavt.

Sammenholdning og utviklingstendenser av prøvene anti-TPO, fritt T4 og TSH kan gi en pekepinn på hvorvidt det er en forbigående situasjon.
    Din har jo vart veldig lenge, så det tyder jo på at den er permanent, men altså : Oppfølgingen burde jo vært betryggende da !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Rogaland
    Alder
    42
    Meldinger
    21

Standard Synes det er såå vanskelig å gå og "klage" til legen min....

da hun synes å gi meg inntrykk av at stoffskifte mitt ikke er så ille på tur.....

er ikke helt typen til å bare forlange eller å si at jeg faktisk ikke føler meg bra når jeg faktisk ikke kan så mye om stoffskifte heller selv, har lest mange innlegg her, men føler vel egentlig bare en større forvirring av masse tall og mange rare ord.....og sliter skikkelig med å huske det jeg har lest og klare å få en sammenheng med det jeg leser.....og følelsen av å være en enda større hypokonder jo mer jeg leser og jo mer som stemmer overens med det jeg kjenner på kroppslig.....og da blir det vanskelig.....og jo mere nedstemt blir jeg

går og prater med en psykiater en dag i uka, han har litt peiling på stoffskifte,,,,,og vi har snakket litt om det...han er også uenig i legen min ikke vil sende meg til endokrinolog, han har også vært uening i dosen hun gir meg....(levaxin)

nå er snart barselpermisjonen min over og jeg føler hele permisjonen har gått rett i dass for å si det rett ut......og jeg skal tilbake i jobb i november....kan ikke helt skjønne hvordan jeg skal klare det....med 4 barn hjemme og en 100% jobb.....

kjente her noen dager at kroppen spillte litt på lag...og tenkte at nå har jeg sikkert kommet på en dose som er riktig..men nå i noen dager er kroppen ute og kjører igjen, knærne, armene og fingrene værker som bare det...og er sikkert 20 kg hver......

ble et skikkelig syteinnlegg av meg dette....men er rimelig frustrert....

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Rogaland
    Alder
    42
    Meldinger
    21

Standard Sv: Synes det er såå vanskelig å gå og "klage" til legen min....

skulle også skrive inn mine siste blodprøver tatt for 2 uker siden

TSH: 13

FT4: 12

FT3: 3,5

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Lavt stoffskifte i forbindelse med svangerskap
    Av Monja i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 29
    Siste melding: 26-02-10, 03:17
  2. Fra lavt til for høyt stoffskifte?
    Av Nelly i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 4
    Siste melding: 30-04-09, 13:24
  3. Høyt stoffskifte, så lavt. Graviditet med høyt TRAS
    Av Evamol i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 8
    Siste melding: 11-04-08, 08:55
  4. Mulig å gå fra lavt til høyt stoffskifte?
    Av Vilde i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 5
    Siste melding: 20-11-06, 15:58
  5. Lavt stoffskifte etter fødsel
    Av Line i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 29-08-06, 07:08

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder