Side 2 av 7 Først 1234 ... Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 67

Tråd: Siljenta

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,040

Thumbs up Sv: Siljenta

Sitat Opprinnelig skrevet av Siljenta Vis post
    Jeg skrev ett spørsmål på en tråd:

"Jeg sitter nå å skal skrive en mail til pappa om litt informasjon om hvordan det er å leve med hypothyreose, lettere å få fram orda hvis jeg skriver.. trodde jeg! jeg vet han ikke vil forstå hvis jeg sender over en del faktaopplysninger, det tok ikke jeg selv seriøst heller. Jeg tenkte jeg kanskje kunne lime inn noe av de tingene som har blitt sagt her på forumet om utbrenthet, men jeg tror virkelig ikke han vil forstå.. Hva i alle dager skal man si til en "uteforstående" for at han skal få ett lite innblikk i hvordan det er å leve med en sånn sykdom? han er ikke den som forstår så godt når det kommer til helse og sånt. han har aldri tatt meg seriøst på noen ting. har hendt at jeg har brekt bein i kroppen, klaget, ikke blitt tatt seriøst, å det hele har endt opp med at jeg har spart opp mine egne penger å dratt til legen flere måneder etterpå å fått bekreftelsen på at det er brudd.. eneste gangen han tok meg på ordet var da jeg forstuet nakken.
    Det var bare ett eksempel på hvordan han forholder seg til sånne ting. det er veldig viktig for meg at han forstår meg, men jeg vet bare ikke hva jeg skal si. jeg trenger også litt hjelp av han for å komme meg til legen (jeg går umedisinert nå, å har alltid gjort det. nå orker jeg ikke mer). er det noen som har noe forslag?"

Det tok ikke mange minuttene før jeg valgte å bare ringe han. prøve å flette inn litt om hva jeg har lest her. jeg rakk å nevne det så vidt, at jeg måtte til legen, jeg rakk ikke å si mer før han avbrøt meg å sa at han kunne hente meg når han var ferdig på jobb, så kunne jeg gjøre litt husarbeid hos han for å tjene penger til legeregning. Jeg vet jeg ikke kan forvente at han skal betale for meg, men jeg ble så frustrert at jeg starta å gråte da vi la på.. jeg orker virkelig ikke å starte å vaske huset hans nå. jeg eier ikke overskudd overhode. jeg sitter fremdeles i morgenkåpa, noe jeg har gjort siden jeg sto opp. jeg ble også frustrert fordi jeg VET jeg ikke kommer til å bruke de pengene jeg tjener til å gå til legen, for jeg har ikke en eneste matbit i kjøleskapet å jeg er sulten..

Jeg har ikke gjort noe annet enn å klage nå. føler meg skikkelig ussel, men tror jeg er inne i en veldig dårlig periode nå. Min kjære venninne døde her om dagen, vet dere hva? jeg orker ikke engang å være lei meg. hvor kald er ikke jeg? en venninne tok selvmord, å jeg sitter bare å tenker på meg selv og hvor ille jeg har det...
    Det er nylig opprettet en tråd her om mangel på følelser - den føyer seg til lista over symptomer:

Sitat Opprinnelig skrevet av Jeanette78 Vis post
    Jeg er trist på dine vegne..

Jeg kjenner meg jo veldig igjen, det er vanskelig å kjenne følelsene når man er hypo... I hvertfall blir jeg helt likegyldig, og lever i en verden hvor det er viktigst å overleve liksom.. .

Så er det et annet aspekt også, og det er hvor vant man er på å snakke om følelser og hvilke følelser man føler "det er lov" å snakke om.. Og her trenger man trening og mye anerkjennelse fra de riktige personene i livet for å få til..
    Nå vet jeg ikke om dette gjelder deg da..

Det er i hvertfall viktig å få samboeren din til å forstå hva sykdommen din gjør med deg, og samtidig er det jo et håp om at tingene blir bedre etterhvert? Forklar ham at det forhåpentligvis er bedre tider i vente? Men at du også trenger støtte for å nå dit? Jeg syns det er synd at du ikke får mere støtte når du er langt nede; pass på at du har riktige personer rundt deg også da..
    Det er ikke DEG; det er alle de underskuddene kroppen har blitt påført av ditt lave stoffskifte.

Når det gjelder utskrifter fra Forumet - så er jo vi som skriver her "hvemsomhelst".
    Den eneste som er kjent fra før i norsk offentlighet er Per Egil Hegge (Aftenposten) -
    han har skrevet en bok om sin kone og hvor dårlig hun ble.
    Og også om hvor lite forståelse hun ble møtt med hos den norske legestanden.
    Boka heter Og så må du ikke stille spørsmål - P E Hegge har gitt tillatelse til at boka får ligge her på Forumet -
    klikk på den blå pilboksen under her så kommer du til tråden hvor boka ligger

Sitat Opprinnelig skrevet av PEH Vis post
    Kapittel 3: 1986: EN UTBREDT FEILOPPFATNING

En av mine teknikker for å mestre min egen uro og en tyngende følelse av katastrofe like rundt neste sving, må ha vært plagsom for mine omgivelser: Jeg snakket. Jeg stoppet kolleger i korridorer og kantine og la ut om mine problemer, og de må hurtig ha fått mer enn nok, og overfor dem har jeg for lengst brukt den kvoten som faller inn under bønnen ”Ha langmodighet med meg”. Men det kastet en god del av seg: En rekke ganger var svaret at ja men, dette ligner da på de plager som en venninne av meg har, og hun har bare fått høre at hun trenger en hobby, bør ta seg sammen, trenger mer innhold i livet, at det er noe hun innbiller seg, og at hun bør begynne å mosjonere. En hadde til og med fått høre at hun fikk komme seg en tur på byen og få seg mannfolk. Og alle hadde fått høre at de var friske, egentlig. For det viste jo resultatene av blodprøvene.

En kvinne som da arbeidet i skolen, var blitt så glemsom at hun avsluttet hver undervisningstime med å skrive ned hva hun hadde gjennomgått med klassen. Når hun kom frem til lærerværelset, hadde hun glemt det. Hun var fortvilt, både over en tilstand som stadig ble verre, og over at legen blankt avviste henne når hun forsøkte å forklare at noe var galt. For tallverdiene fra prøvene, tallverdiene, var jo normale. Etter hvert støtte jeg på mange slike tilfeller.
    En kollega i den norske medieverden hadde lagt opp en ganske finurlig strategi: Hun hadde lest seg frem til sin egen diagnose, og funnet ut at hypothyreose er svært utbredt hos hunder. Også hennes hund var rammet, og hos veterinæren var det ingen problemer med å få tyroksin til bikkja. Symptomene er lette å se: Hunden blir slapp, søvnig og giddalaus, må trekkes med på tur, den får forstoppelse, og den røyter avsindig. Naturen har innrettet tingene så fornuftig at en hypothyreot hund av normal størrelse daglig skal ha 6-8 menneskedoser av tyroksin, så her er det muligheter for å snylte på Passopp. Og det gjorde hun. Hun følte seg godt til pass og var svært fornøyd både med at hun hadde frisknet til, og med at hun hadde tatt innersvingen på en ikke altfor sympatisk lege. Men i utgangspunktet, og i svært mange tilfeller, er dette ingen ideell fremgangsmåte for håndtering av lavt stoffskifte.
    Dessuten bør kvinner stort sett behandles omtrent like bra som hunder.

Ved siden av arbeidet med å passe jobb og hus, noe som ga meg en verdifull innsikt i hvordan dobbeltarbeidende kvinner ofte har det, brukte jeg etter hvert også litt energi på å lure på hvorfor legene visste så lite om dette, og jeg leste det jeg kunne komme over. Jeg fikk fatt på et par artikler fra anerkjente medisinske tidsskrifter som pekte i den retning at TSH-verdiene ikke i alle tilfeller er et entydig bevis på om man er frisk eller syk - det er en del andre faktorer i bildet. Jeg nevnte dette for et par endokrinologer, som avviste oppfatningen. Jeg forestilte meg at jeg måtte skrive om dette på ett eller annet tidspunkt, spesielt fordi jeg nå hadde støtt på så mange at jeg hadde forlatt den oppfatning at Birgit var et enkeltstående tilfelle. Men så lenge hun var syk, kunne jeg ikke bruke hennes historie - hun hadde like stor rett som andre til å ha sin medisinske status og sin helsetilstand for seg selv - og jeg måtte ha en annen knagg å henge historien på. Den dukket opp sommeren 1986.

27. juni 1986 tok den konservative amerikanske senatoren John East sitt eget liv ved å stenge seg inne i garasjen og starte bilmotoren for lukkede dører. Han etterlot seg et bittert brev hvor han forklarte at han i lang tid hadde lidt av hypothyreose, og til tross for store plager og gjentatte undersøkelser hadde han ikke fått riktig diagnose før det var for sent. Da var plagene og spesielt hans depresjon noe han ikke kunne leve med lenger.

Hans kone anla erstatningssak mot legen, og i kjent amerikansk stil forlangte hun et klekkelig millionbeløp. Hun fikk ikke medhold. Dommeren sa at det ganske visst forelå en feildiagnose, og at den sykdommen han hadde, var blitt behandlet for sent. Men han la mer vekt på at det var sider ved Easts allmenntilstand og livssituasjon som gjorde at den depresjon som førte til selvmordet, kunne skyldes andre omstendigheter enn sykdommen. Diagnosen var derfor ekstra vanskelig, og legen kunne unnskyldes.

Senator East hadde sittet i rullestol i mange år etter poliomyelitt. Han kom inn i Senatet på Reagan-bølgen i 1980, men ble svært skuffet over hvor lite det var mulig å få utrettet som folkevalgt i Washington, og ble mer og mer nedtrykt. Det var i det minste tenkelig at depresjonen kunne skyldes de politiske forhold og hans vanskelige liv som ufør. Men livstruende depresjon er ett av de farligste og lumskeste symptomer ved hypothyreose.

Av hendelsesforløpet syntes det å fremgå at legen ikke hadde tilstrekkelig greie på skjoldbruskkjertelproblemer. Og dette var ikke hvilken som helst lege: Medlemmer av Kongressen i USA passes, hva medisinsk tilsyn anbelanger, av ”The attending physician”, et svært ærefullt verv, og den litt alderdommelige tittelen røper at embetet går tilbake til den amerikanske revolusjon på 1700-tallet. Den samme legen tok sin avskjed kort tid etter: I tillegg til feildiagnosen i Easts tilfelle hadde han også gitt høyesterettsdommer William Rehnquist, senere høyesterettsjustitiarius og den mann som i 1998-99 skulle lede forhandlingene i riksrettssaken mot Bill Clinton, altfor store mengder vanedannende smertestillende midler. Det dreide seg ovenikjøpet om et preparat som kunne påvirke både konsentrasjons- og vurderingsevnen, og som det således kan være ekstra god grunn til å holde et stykke unna en yrkesgruppe som høyesterettsdommere. Med andre ord: Heller ikke i toppstillinger i den medisinske verden foreligger det noen absolutt forsikring mot feilgrep.

Siden det nå syntes å fremgå at kunnskap om hypothyreose og dens konsekvenser ikke var tilstrekkelig utbredt på medisinsk toppnivå i USA heller, fant jeg tiden inne, og skrev en artikkel om sykdommen i A-Magasinet under overskriften ”En hvit flekk på legenes kart”.

Overskriften virket provoserende. Jeg mente den var dekkende. Jeg har på mange punkter og i mange spørsmål skiftet mening siden 1986, men ikke hva dette angår. Begeistringen i det medisinske miljø var ikke overveldende, og både direkte og indirekte fikk jeg høre at jeg ikke burde sysle med ting jeg så åpenbart ikke hadde peiling på. Legene hadde kontroll på denne sykdomsgruppen, og var fullt oppdatert.

Men det kom også andre reaksjoner. Sentralbordet i Aftenposten ble nedringt, og det kom brev fra kvinner som hadde opplevd ganske øyaktig det samme som Birgit. Til dels var brevene meget sterk lesning. Jeg tok det med fatning, jeg kjente til noe som blant britiske leger går under navn av Dr. Kildare-effekten, og prøvde å holde balansen. Dr. Kildare var en fjernsynshelt på 1970-tallet, en allmennpraktiker i en såpeserie som gikk en gang i uken på britisk fjernsyn. Hvis den ble sendt på onsdager, opprant torsdagen med fulle venteværelser og pasienter som var sikre på at de led av den sykdom som hadde vært sidetemaet i foregående kvelds episode.

Men ikke alt kunne tilskrives Kildare-effekten. Noen uker etter at artikkelen sto på trykk, kom det plutselig 24 roser fra en Oslo-kvinne, som vedla et kort brev (med enda noen roser avbildet) hvor hun takket for artikkelen, som hun hadde tatt med til sin lege og klart å overbevise ham om at det virkelig feilte henne noe, og at hun behøvde tyroksin. Hun fikk medisinen etter mye mas, og var blitt merkbart bedre.

Jeg hadde også hørt fra den ledende norske ekspert på emnet, en annen professor enn ham som skrev ut resept på tyroksin, og fra ham kom det ingen roser. Vi innledet en slags dialog, som ble vanskeligere etter hvert, bl.a. fordi det ville være galt å bruke ordet ”smidig” om noen av oss. Han avviste at det var noen som helst grunn til å se på sykdommen på en annen måte enn han gjorde, og hadde gjort siden midten av 1950-tallet. Jeg sendte ham noe faglitteratur som pekte i en annen retning, og han vedgikk at dette var stoff som var trykt i anerkjente medisinske tidsskrifter. Men bortsett fra det var det ingen grunn til å bry seg med det. Jeg sendte ham så - etter å ha innhentet tillatelse fra avsenderen - en kopi av brevet fra Oslo-kvinnen, og spurte om han ikke mente at det kanskje var grunn til å ta enkelte synspunkter opp til vurdering i lys av det hun skrev om sine plager og sine opplevelser. Jeg spurte ham også, muntlig, om det ikke kunne tenkes situasjoner hvor det av en eller annen hittil ukjent grunn kunne inntre forandringer slik at kroppen ikke klarte å nyttiggjøre seg tyroksinet, noenlunde parallelt til at f.eks. enkelte eldre mennesker ikke lenger klarer å absorbere B-vitamin like godt som før og derfor trenger en ekstra dose. (Jeg ble mange år senere klar over at det er det som skjer når pasienten har utviklet antistoffer mot tyroksin, og virkningen av hormonet blir blokkert).

Nå var det slutt på høfligheten. -For noe skrekkelig tøv! ropte han. Jeg spurte ham så om han ikke syntes det var interessant at min kone var blitt noenlunde frisk. -DET ER IKKE INTERESSANT I DET HELE TATT! sa han. Jeg svarte at det faktisk var ganske interessant for henne og for hennes arbeidsgiver, for ikke å snakke om familien, og at også han kanskje burde interessere seg for hvordan pasientene hadde det.

Jeg fikk inntrykk av at akkurat det lå langt utenfor hans syns- og interessefelt, og inntrykket ble siden befestet gjennom en rekke episoder. Det skriftlige svaret fra ham var enda mer kortfattet. Han sendte mitt brev tilbake med påskriften ”Nei. Causa finita”. Det betyr ”saken avsluttet”. Som prognose skulle jo det bli litt av en skivebom.

En av hans underordnede kolleger ringte også. Han var høflig, men sterkt forundret over min påstand om at dette skulle være en vanskelig materie. -Vi har jo prøver som viser om man er syk eller ikke, sa han. Dem har vi hatt i mange år. Og han begynte å forklare hva man målte, og hvordan tallene utvetydig viste om pasienten hadde en skjoldbruskkjertellidelse eller ikke.

Jeg svarte, med henvisning til de artiklene jeg hadde fått fatt på, at det tydeligvis kunne forekomme sykdomstilfeller hvor prøvene viste normale verdier. Han ble litt usikker, men så kom det med fast røst: -Dette kan ikke stemme. For da ville jeg ha hørt om det.

Det var en foruroligende rapport fra visshetens kateter. Jeg ga ham litteraturhenvisningene, men hadde ingen følelse av at jeg nådde frem.

Nå begynte bruduljen. At noe var galt og skeivt, fikk jeg et klart inntrykk av da den ikke helt høflige professoren tross alt var imøtekommende nok til å invitere meg til å overvære en forelesning han skulle gi om emnet. Han var kjent som noe autoritær, men av mange ansett som renhårig. Innbydelsen forundret meg på to punkter:

-Det er jo ingen grunn til å tro at du vil skjønne noe av dette, sa han da han hadde fortalt meg at han på et oppdateringskurs for leger skulle forelese om skjoldbruskkjertelfunksjonen, og at jeg gjerne måtte komme for å få litt opplysning.

-Nei, sa jeg, for en legmann er jo ikke dette helt enkelt, og De sikter kanskje at det vil bli brukt en del vanskelig tilgjengelig fagterminologi?

-Ja, sa han.

-Slik at De for eksempel sier palpere i stedet for beføle eller berøre? spurte jeg.

-Nettopp, sa professoren.

-Tja, sa jeg, som filolog klarer jeg vel noe av dette, og så får jeg kanskje ta med ordbok.

Det gjorde ikke noe inntrykk. Han tilføyde: -Og så må du ikke stille spørsmål.

Jeg tror jeg klarte å skjule forbløffelsen, men sikker er jeg ikke. Jeg stammet frem noe om at det var en litt uvant og uvanlig begrensning i mitt yrke (og nevnte ikke noe om at jeg kjente den type restriksjoner godt fra min tid som Moskva-korrespondent) men at man jo må ta skikken der man vanker.

Selv om dette bare var en setning, ante det meg at den avslørte noe vesentlig. Et vitenskapelig miljø, uansett fagområde, hvor det ikke er tillatt å stille spørsmål, har kastet sin egen fremtid på skraphaugen og naglet sin egen dødsdom på veggen. Det er omtrent som å drive et skimiljø hvor det er treningsforbud - men noe så spinnvilt ville selv ikke en ubegavet klubbleder drømme om.

Forelesningen ble holdt i det store auditorium på det gamle Rikshospitalet, som var halvfullt. Jeg satt musestille midt i en sal hvor ingen kjente meg. Det var jeg svært tilfreds med. I tillegg var jeg fjetret, nesten trollbundet. Jeg hadde sett teater i Moskva, London, New York, Stratford-on-Avon, Oslo, København, Helsingfors - men ikke noe i nærheten av dette. Foreleseren utstrålte makt og allvitenhet. Han spankulerte struttende og selvtilfreds omkring, og både fonetisk og ved hjelp av kroppsspråket formidlet han to ting: Her, nå, i dette rom, av meg, betydelige meg, doseres den absolutte sannhet, og er du så dum at du har noe som helst å spørre om etter denne klare og fyllestgjørende, ja, fullstendig uttømmende fremstilling, da står det så dårlig til at du ikke har noe som helst her å gjøre. Denne overveldende teatereffekt ble forsterket av hans assistent, en forsker som både er dynamisk og intelligent nok til å stå på egne bein, men som her løp rundt som en fjeskende, forvirret, overivrig korgutt. Det var som om en Ingmar Bergman eller Lars von Trier i ondskapsfull toppform skulle ha regissert det, og ikke just for å skape respekt for medisinernes forjettende verden.

Jeg gikk ut, plaget av tvisyn. Som teater var hans forestilling helt uten plett og lyte. Men som bilde av en stemning og en beinhard, kneblende og knugende autoritetsstruktur i noe som skulle ha vært et forsknings- og undervisningsmiljø på et viktig medisinsk felt hvor det for vår familie hadde stått om liv og død, var det en idiotsikker oppskrift på katastrofe. For et vitenskapelig miljø som er tuftet på holdninger som utkrystalliserer følgende to uttalelser: ”Du skal ikke stille spørsmål” og ”Dette kan ikke stemme, for da ville jeg ha hørt om det”, har reist en Berlin-mur mot nye tanker, mot forandring og fremskritt.

Ennå visste ingen av oss at Berlin-murer ikke blir stående.
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,401

Standard Sv: Siljenta

jeg har jo egentlig ikkeno behov for å snakke med legen, eneste jeg vil er å ha de prøveresultatene, men de kan han kanskje sende meg i posten? å da kan jeg jo legge de ut her. Mulig jeg skjønner mer hvis noen her kan forklare verdiene mine, for legen snakker bare uforståelig.. å da sparer jeg jo de pengene også! ;)
    Du kan ikke selv rekvirere prøver. Det er det kun legen som kan. Han vil nok gjerne snakke med deg før han gjør dette, for å være sikker på at han ikke overser noe. Når du ikke skjønner hva han sier, må du spørre. Noter masse spørsmål og ting du lurer på i forkant av legetimen.

Vi skal hjelpe deg så godt vi kan, men du trenger legen din i ryggen i tiden fremover også. Det er han som skal rekvirere prøver, sette i gang behandlig, se på andre alternativer hvis behandlingen hjelper dårlig, samt gi deg hjelp til å finne din dose.

Og husk hva n'Finn sier. Denne prøven skal taes om morgenen, medikamentfastende, og det er jo tydelig at det er da du har størst problemer også og dette vil nok synes på blodprøvene dine.

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    29
    Meldinger
    56

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Er litt seint å ta prøver også Siljenta.
    Er så mye å passe på davettu.....
    TSH og fT3 har døgnvariasjoner - de faller til omtrent halvparten av morgenverdien utover dagen.
    Så bør en ikke ta hverken piller eller for noen prøver heller ikke mat før en tar dem. Og en bør ta prøvene omtrent i samme setting hver gang.
    Får jo håpe de er oppe i morgentidlig da
    Aah.. se så mye jeg ikke vet! Hva skulle jeg gjort uten dere? :P er det sånn at man ikke bør røyke før blodprøven heller?

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Det er ikke DEG; det er alle de underskuddene kroppen har blitt påført av ditt lave stoffskifte.
    Når det gjelder utskrifter fra Forumet - så er jo vi som skriver her "hvemsomhelst". Den eneste som er kjent fra før i norsk offentlighet er Per Egil Hegge (Aftenposten) - han har skrevet en bok om sin kone og hvor dårlig hun ble. Og også om hvor lite forståelse hun ble møtt med hos den norske legestanden. Boka heter Og så må du ikke stille spørsmål - P E Hegge har gitt tillatelse til at boka får ligge her på Forumet - klikk på den blå pilboksen under her så kommer du til tråden hvor boka ligger
    Når jeg tenkte på utskrift fra forumet så mener jeg ikke faktaopplysninger. Heller det for å vise at det er ikke bare jeg som har slitsomme dager. Tror det er lettere for min far å forstå hvis han ser at andre skriver om de tingene de synes er vanskelig i hverdagen på grunn av stoffskiftet. Tror ting som kommer fra personer med hypotyreose er lettere å forstå enn hvis det kommer fra fagfolk som ikke egentlig vet hvordan det er.. Om du forstår?
    Men den boka skal jeg absolutt sjekke mer om.. Og den boka noen tipset meg om i går, "hypotyreosen og meg"(?)

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Du kan ikke selv rekvirere prøver. Det er det kun legen som kan. Han vil nok gjerne snakke med deg før han gjør dette, for å være sikker på at han ikke overser noe. Når du ikke skjønner hva han sier, må du spørre. Noter masse spørsmål og ting du lurer på i forkant av legetimen.
    Vi skal hjelpe deg så godt vi kan, men du trenger legen din i ryggen i tiden fremover også. Det er han som skal rekvirere prøver, sette i gang behandlig, se på andre alternativer hvis behandlingen hjelper dårlig, samt gi deg hjelp til å finne din dose.
    Og husk hva n'Finn sier. Denne prøven skal taes om morgenen, medikamentfastende, og det er jo tydelig at det er da du har størst problemer også og dette vil nok synes på blodprøvene dine.
    Jeg har snakket med legen før da. Da jeg fikk vite om stoffskiftefeilen, å han tok mange prøver.. Kom faktisk på at jeg fikk en resept på B12 også. pga mangel.. Så da er det sikkert ikkeno mer heller. Men hva betyr "rekvirere"? jeg er helt grønn når det kommer til legespråk og sånt :P
    Jeg har jo egentlig starta med medisiner tidligere, men den ene gangen gikk på jeg de i en uke ellerno, den andre gangen kun ett par dager.. så jeg reiner ikke det som no behandling (fra min side), men de gangene har jeg vært inne hos han uten å egentlig ha noe nytte av det.. Eneste som skjedde de gangene var at han spurte om det var no fremgang, jeg sa nei, ås gikk jeg å tok blodprøva! å de gangene jeg valgte å starte på medisinene (som var ganske misslykka forsøk) så fikk jeg en sms av legekontoret da de hadde fått svarene, å der sto det informasjon om hvilken dose jeg skulle starte på!

Men jeg skal prøve å få ringt i morgen tidlig, å spøre om jeg kan dra ned med en gang å ta en prøve, så kan jeg heller snakke med han senere når jeg har litt bedre råd.. for det viktigste er vel å få tatt prøven?

Men uansett.. Supert med så mange godt tips! hva skulle jeg gjort uten dere??
    Levaxin siden 10.11.10 da TSH var på 16,18 og FT4 10,2. *klem* Siljenta
    Informasjonstråden min
    Dagboken til Siljenta

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,401

Men den boka skal jeg absolutt sjekke mer om.. Og den boka noen tipset meg om i går, "hypotyreosen og meg"(?)

Kom faktisk på at jeg fikk en resept på B12 også. pga mangel.. Så da er det sikkert ikkeno mer heller. Men hva betyr "rekvirere"? jeg er helt grønn når det kommer til legespråk og sånt :P
    Jeg har jo egentlig starta med medisiner tidligere, men den ene gangen gikk på jeg de i en uke ellerno, den andre gangen kun ett par dager.. så jeg reiner ikke det som no behandling (fra min side), men de gangene har jeg vært inne hos han uten å egentlig ha noe nytte av det.. Eneste som skjedde de gangene var at han spurte om det var no fremgang, jeg sa nei, ås gikk jeg å tok blodprøva! å de gangene jeg valgte å starte på medisinene (som var ganske misslykka forsøk) så fikk jeg en sms av legekontoret da de hadde fått svarene, å der sto det informasjon om hvilken dose jeg skulle starte på!

Men jeg skal prøve å få ringt i morgen tidlig, å spøre om jeg kan dra ned med en gang å ta en prøve, så kan jeg heller snakke med han senere når jeg har litt bedre råd.. for det viktigste er vel å få tatt prøven?
    En god lege ville tatt deg inn til en samtale FØR du tar prøver, men det er min mening Han ville også ha snakket med deg om dosering, for å få en sms om en startdose, kan være greit for å komme i gang, men ikke for å følge opp. Rekvirere betyr bare å bestille, dumt av meg å bruke vanskelige ord.

Lav B12 er også et symptom på lavt stoffskifte, denne er det viktig at du får opp. Ofte mangler vi endel andre vitaminer og mineraler, disse er essensielle for at stoffskiftebehandlingen din skal virke optimalt. Derfor er multivitaminer også noe vi ofte må leve med.

Jeg er forøvrig helt enig i at å ta medisiner i en uke ikke er noen behandling. Det tar minst 6 uker før du kan begynne å oppnå ordentlig effekt av stoffskiftemedisiner. Hos deg må du være forberdet på at dette tar tid. Det har tatt deg lang tid å bli så syk som du er nå, og det er ikke reparert på en uke. Medisineringen er livsvarig og dosen må mange ganger opp og ned før du finner det som passer for deg. Men det er verdt resultatet i andre enden

Begge de bøkene du er anbefalt er verdt å lese

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    55
    Meldinger
    911

Her er en link til deg Siljenta som jeg fant her inne en gang og lagret som bokmerke. Den kan kanskje nyttig både for deg og de rundt deg som trenger informasjon rundt denne sykdommen.

http://www.hieronimus.org/cgi-bin/hi...=artikkel.show

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,124

Ja, du bør droppe røyken før du tar prøven, den påvirker
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    29
    Meldinger
    56

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    En god lege ville tatt deg inn til en samtale FØR du tar prøver, men det er min mening Han ville også ha snakket med deg om dosering, for å få en sms om en startdose, kan være greit for å komme i gang, men ikke for å følge opp. Rekvirere betyr bare å bestille, dumt av meg å bruke vanskelige ord.
    Lav B12 er også et symptom på lavt stoffskifte, denne er det viktig at du får opp. Ofte mangler vi endel andre vitaminer og mineraler, disse er essensielle for at stoffskiftebehandlingen din skal virke optimalt. Derfor er multivitaminer også noe vi ofte må leve med.
    Jeg er forøvrig helt enig i at å ta medisiner i en uke ikke er noen behandling. Det tar minst 6 uker før du kan begynne å oppnå ordentlig effekt av stoffskiftemedisiner. Hos deg må du være forberdet på at dette tar tid. Det har tatt deg lang tid å bli så syk som du er nå, og det er ikke reparert på en uke. Medisineringen er livsvarig og dosen må mange ganger opp og ned før du finner det som passer for deg. Men det er verdt resultatet i andre enden
    Begge de bøkene du er anbefalt er verdt å lese
    Kan jo hende legen vil snakke med meg. Det vet jeg ikke, for han vet jo enda ikke at jeg har planer om å starte på medisinene. får se hva han sier i morgen jeg aner ikke hva B12 skal hjelpe for meg, men det kan være det samme.. jeg skal heretter proppe i meg det han ber meg om :P

Jeg er forberedt på at det tar lang tid å finne riktig dose, det sa legen første gangen jeg snakka med han. Det er dumt, men som du sier, det er vel verdt i det lange løp

Sitat Opprinnelig skrevet av Eirin Vis post
    Her er en link til deg Siljenta som jeg fant her inne en gang og lagret som bokmerke. Den kan kanskje nyttig både for deg og de rundt deg som trenger informasjon rundt denne sykdommen.

http://www.hieronimus.org/cgi-bin/hi...=artikkel.show
    Hei du! Tusen takk for supert tips! Jeg skal lese det litt senere.. Jeg har en tendens til å bli ukonsentrert når jeg leser om "kompliserte" ting, spesielt når jeg er sliten.. Noe jeg er nå! så nå skal jeg ta meg en liten høneblund

Men jeg skal absolutt lese det, synes det er kjempe fint å ha noe kunnskaper om dette iallefall

Ellers; TUSEN takk for at dere er så snille! Nesten litt overveldende dette her.. Fra å gå å få høre om hvor lat og kjedelig jeg er, til brått å få masse støtte, hjelp og forståelse
    Levaxin siden 10.11.10 da TSH var på 16,18 og FT4 10,2. *klem* Siljenta
    Informasjonstråden min
    Dagboken til Siljenta

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

"......er det sånn at man ikke bør røyke før blodprøven heller?"

Det er vel sånn at du ikke bør røyke vel

Men røyk påvirker påvirker stoffskifteverdiene på den måten at den gjør at kontrollsystemet ikke "ser" alle stoffskiftehormoner i blodet, og leverer litt høyere TSH enn det ville gjort uten nikotin.
    Jeg har lest en studie - og mistet linken hvor jeg så det - at det førte til 5% høyere fT4.
    Det gjaldt friske mennesker, og sa ingenting om hvordan det påvirket når systemet ikke var helt "friskt".

Jeg har også sett at de instrumentene som analyserer prøvene påvirkes av nikotin. Men det gjelder ikke alle prøver.
    Noe av årsaken kan være at opp til 20% av de røde blodlegmene kan være nikotinbærere istedenfor oxygenbærere.
    Nyrecellene påvirkes også og gir endrede blodprøver, og det er sikkert mer.
    Store endringer er det vel neppe snakk om - antar jeg.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,040

Wink Sv: Siljenta

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Men røyk påvirker påvirker stoffskifteverdiene på den måten at den gjør at kontrollsystemet ikke "ser" alle stoffskiftehormoner i blodet, og leverer litt høyere TSH enn det ville gjort uten nikotin.
    Er det ikke lavere TSH'n blir da..?
    Kan JEG virkelig huske så feil

Det er visst delte meninger om dette - også i denne tråden:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Lillepus88 Vis post
    Fant dette på Facebok idag, er relevant for meg og helt sikkert også for flere andre.

Susan Kuehne: "I read a paper in the Journal of Endocrinology. If you smoke it could skew your TSH levels, severely lowering the TSH levels. It is recommended that you not smoke for 24 hours before a TSH test. If you are a smoker and you are Hypothyroid and not feeling well but the tests come back normal, it could be a false reading. I stopped smoking for 2 days ... Vis merprior to testing ( all my previous tests had come back within the normal range, although I had many hypo symptoms, due to the "normal TSH " the doctor refused to increase my meds. ) When I next tested after stopping smoking for 48 hours my TSH came back at 13.58 and my meds were increased. From now on I will not smoke prior to testing.... and hope after the New Year I quit completely."

Oversettelse:

"Jeg leste i en utgave av (den amerikanske tror jeg, min anm) Endokrinologijournalen. Hvis du røyker kan det tulle til TSH nivået og senke det betraktelig. Det blir anbefalt at du ikke røyker i 24 timer før du tar en TSH-test. Hvis du røyker og du er Hypothyroid og du ikke føler deg bra men testene kommer tilbake som normale kan det være en falsk positiv (eller negativ alt ettersom, min anm). Jeg sluttet å røyke i to dager...Før jeg ble testet (alle mine tidligere blodprøver hadde vært fine, innenfor normalområdet, selv om jeg hadde mange hyposymptomer ville legene ikke øke medisineringen min fordi TSH var normal). Da jeg testet neste gang etter å ha latt være å røyke i 48 timer hadde jeg en TSH på 13,58 og medisindosen min ble økt. Fra nå av kommer jeg ikke til å røyke før jeg skal ta blodprøver...og håper at jeg klarer å slutte å røyke etter nyttår!"
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    44
    Meldinger
    418

jeg har jo egentlig ikkeno behov for å snakke med legen, eneste jeg vil er å ha de prøveresultatene, men de kan han kanskje sende meg i posten?
    Viktigste er at du får tatt blodprøver og får medisin snarest mulig! MEN jeg tror likevel at du kommer til å trenge legen din fremover. (Jeg pleier å tenke at legen er et nødvendig onde) Ikke minst i forhold til NAV. Jeg er litt bekymra for økonomien din skjønner du. Slik jeg har forstått det er du på dagpenger, men for syk til å jobbe. Som du vet kan det ta lang tid å finne riktig dose, og tiden går fort. Før eller senere vil det ta slutt med dagpenger. Jeg er ikke noen ekspert på dette her, (Såvidt jeg greier å orientere meg i jungelen for min egen del) men du burde komme over på noe annet. Jeg lurer på om avklaringspenger er det rette (?). Det du trenger nå er tid og fred til å lage en plan for framtiden. Og jeg synes du skulle få sjansen til å fullføre v.g. og ta en utdannelse, for det ER ikke din skyld at du ble tvunget til å slutte pga sykdommen. Dette kan legen din være med på å bekrefte overfor NAV. Slik at du ikke blir gående på dagpenger, for det blir urettferdig for deg nemlig. Ikke legg skjul på hvor vanskelig du har det overfor legen, si det som det er..... Tut han ørene full! Det er hans plikt å hjelpe deg!

Side 2 av 7 Først 1234 ... Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn