Side 3 av 7 Først 12345 ... Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 67

Tråd: Siljenta

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,124

Standard Sv: Siljenta

I en slik samtale med legen er det sikkert lurt å få frem at du har vært syk, og ubehandlet lenge. Og at legen får fremført dette tydelig for NAV. Og at legen legger vekt på at dette er en SYKDOM, og at det kan ta tid før du blir bedre. Og i den tiden det tar å bli bedre, er det vikitg for ditt helbred at du får lov til å gjøre ting i kroppens tempo. Husk at i samtaler med NAV har du rett til å ha med legen om du vil det, og/eller en person du opplever kan hjelpe deg og føre din sak. En talefør god venn for eksempel. Når vi er virkelig hypo er det ofte treg tankevirksomhet og stor glemsomhet

Lykke til
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Tok nettopp et søk, og man kan finne at nikotin både øker og senker stoffskiftet.
    http://webcache.googleusercontent.co...g_sv%7Clang_no

Og da er det mest logisk å tenke seg at TSH øker.

Flere steder nevnes at kapilærene blir tynnere og dermed ikke kan frakte så mye næring til cellene - noe som jo vil medvirke til en lavere energiomsetning.

Finner ikke de studiene jeg en gang så.....
    Men meningsdannende for mitt syn blir vektutviklingen og at den økte vekt legger seg der den gjør ved høy cortisol, når man slutter å røke.
    Noe som indikerer at det har oppstått en viss over produksjon fordi det er blitt færre stoffskiftehormoner.
    Selv om dette nok er forbigående, vil det være en rettesnor for hva som skjer/har skjedd.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    29
    Meldinger
    56

Sitat Opprinnelig skrevet av knokkel Vis post
    Viktigste er at du får tatt blodprøver og får medisin snarest mulig! MEN jeg tror likevel at du kommer til å trenge legen din fremover. (Jeg pleier å tenke at legen er et nødvendig onde) Ikke minst i forhold til NAV. Jeg er litt bekymra for økonomien din skjønner du. Slik jeg har forstått det er du på dagpenger, men for syk til å jobbe. Som du vet kan det ta lang tid å finne riktig dose, og tiden går fort. Før eller senere vil det ta slutt med dagpenger. Jeg er ikke noen ekspert på dette her, (Såvidt jeg greier å orientere meg i jungelen for min egen del) men du burde komme over på noe annet. Jeg lurer på om avklaringspenger er det rette (?). Det du trenger nå er tid og fred til å lage en plan for framtiden. Og jeg synes du skulle få sjansen til å fullføre v.g. og ta en utdannelse, for det ER ikke din skyld at du ble tvunget til å slutte pga sykdommen. Dette kan legen din være med på å bekrefte overfor NAV. Slik at du ikke blir gående på dagpenger, for det blir urettferdig for deg nemlig. Ikke legg skjul på hvor vanskelig du har det overfor legen, si det som det er..... Tut han ørene full! Det er hans plikt å hjelpe deg!
    Ja, økonomien min er absolutt ett stort problem for meg, å det bruker mye energi av meg bare å tenke på det og plage meg over det! Høres rart ut, å jeg synes det er litt flaut å si det, men jeg blir faktisk sliten av å tenke på det. Hvorfor? nei, det vet jeg ikke! men er vel fordi bekymringene er der hele tiden i forhold til om jeg greier å klare meg hver mnd, og tanken av at jeg aldri har muligheten til å gjøre noe gøy! de siste mnd har jeg klart å komme rundt, og tilogmed hatt mat i kjøleskapet, det er fordi jeg har hatt litt "flaks", ene mnd fikk jeg tilbake penger jeg hadde lånt bort for over ett år siden, noen ganger har pappa rydda i skapene sine å jeg har fått den maten han hadde tenkt til å kaste (tørrvarer og frysevarer), denne mnd hadde jeg bursdag.. Jeg har hele tiden klart meg, selv om jeg synes det er nedverdigende å spise "restemat". Dette er ikke akkurat noe jeg forteller med stolthet, men det er en realitet, å det gjør mye med dagsformen min! Det ødelegger også en del av mitt sosiale liv, for ofte når vi skal finne på noe så er det penger inne i bildet! Selv om mine nærmeste vet jeg ikke har så mange penger å rutte med, så blir det alltid en kaffelatte her, og en liten matbit der. Selv om det ikke koster så mye for andre, så er en kaffelatte ett helt brød og en boks leverpostei for meg. Jeg velger heller å komme med en hvit løgn å drar hjem fremfor å bruke de stakkarslige 35kronene å bli der med mine venner, uansett hvor mye det frister! De tenker nok at når jeg sier jeg er blakk, så betyr det at det ikke er noe vits å ta meg med på shopping, men jeg vil ikke si til dem at en kopp kaffe også er for mye for meg å spandere på meg selv. Hadde det vært opp til meg så hadde jeg gått ferdig skolen og passet på å hatt litt økonomisk trygghet før jeg flyttet hjemmefra å sto på mine egne bein (nei, det var ikke frivillig). Selv om jeg vet at dette er noe jeg kunne fikset opp i for lengs ved å gå til nav, så har jeg ikke hatt lyst. Både fordi jeg vet det blir en kamp å komme igjennom, fordi jeg ikke har/har hatt noen "unnskyldning" til å ikke komme meg ut i jobb, og fordi jeg føler at jeg snylter. Jeg har aldri sett ned på noen som har fått nav-hjelp, selv når jeg jobba, men jeg ser ned på meg selv siden jeg vet jeg må. Jeg tror kanskje jeg kan være litt streng mot meg selv til tider.

Men, da jeg la meg nedpå litt nå så lå jeg å tenkte litt.. Jeg har strengt talt en del skyld i min latskap.. Nei, nå fisker ikke jeg etter "det-er-ikke-din-feil-meldinger", men hvis jeg bare tar meg selv litt i øra å kommer meg opp av sofaen og ut døra, så er det bare deilig! Jeg kan godt gjøre masse fornuftig på en dag jeg, selv om jeg følte at jeg ikke orka FØR jeg kom meg ut! Jeg tror ikke jeg alltid er så sliten som jeg selv tror, men heller tiltaksløs. Jeg hadde før en stor vennekrets rundt meg, men jeg har klart å presse meg ut av den fordi jeg har vært redd for at jeg skal bli sliten og vil hjem! Hvis jeg vet det sitter en gjeng i parken, så kan jeg uten problem gå bort, for da vet jeg at jeg til enhver tid kan dra hjem. Hvis jeg skal finne på noe med kun en venninne eller kamerat, så er jeg rett og slett redd for at jeg blir sliten å vil hjem, å da ødelegger jeg for han/hun jeg er sammen med, å da vet jeg også at sjansen for at h*n spør om vi begge to skal dra hjem til meg, når jeg aller helst vil være alene eller gå å legge meg. selv om det er midt på dagen! Eller så er jeg redd jeg skal bli sliten å vil hjem, men vet jeg har lang vei og gå, eller at jeg må stå lenge å vente på bussen.. Skikkelig teit egentlig, for når jeg er med venner så blir jeg ikke ofte sliten før jeg kommer hjem, for da har jeg det gøy og tenker på noe annet. Når jeg tilbringer dagene på sofaen i pysjen, uten å gjøre noe som helst så blir dagene ødelagte, å man blir sliten av å slappe av synes jeg! Så jeg må ta meg litt selv i nakkeskinnet å ikke hele tiden skylde på stoffskiftet!

Jaggu klarte jeg ikke å lire av meg masse klaging i dag også! Jeg tror egentlig jeg skulle funnet meg ett annet forum jeg.. Ett klageforum! :P men dette er jo min store sorte dagbok, å det er faktisk litt godt å rape ut møkka

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Tok nettopp et søk, og man kan finne at nikotin både øker og senker stoffskiftet.

Og da er det mest logisk å tenke seg at TSH øker.

Flere steder nevnes at kapilærene blir tynnere og dermed ikke kan frakte så mye næring til cellene - noe som jo vil medvirke til en lavere energiomsetning.

Finner ikke de studiene jeg en gang så.....
    Men meningsdannende for mitt syn blir vektutviklingen og at den økte vekt legger seg der den gjør ved høy cortisol, når man slutter å røke.
    Noe som indikerer at det har oppstått en viss over produksjon fordi det er blitt færre stoffskiftehormoner.
    Selv om dette nok er forbigående, vil det være en rettesnor for hva som skjer/har skjedd.
    Supert! Tusen takk Men da er det vel det smarteste å ikke røyke noe særlig først! hvis jeg ikke røyker på morgenen før jeg drar å tar blodprøva, så bør vel det holde! Er jo bedre å være på den sikre siden! Tusen, tusen takk n'finn

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    I en slik samtale med legen er det sikkert lurt å få frem at du har vært syk, og ubehandlet lenge. Og at legen får fremført dette tydelig for NAV. Og at legen legger vekt på at dette er en SYKDOM, og at det kan ta tid før du blir bedre. Og i den tiden det tar å bli bedre, er det vikitg for ditt helbred at du får lov til å gjøre ting i kroppens tempo. Husk at i samtaler med NAV har du rett til å ha med legen om du vil det, og/eller en person du opplever kan hjelpe deg og føre din sak. En talefør god venn for eksempel. Når vi er virkelig hypo er det ofte treg tankevirksomhet og stor glemsomhet

Lykke til
    Tusen takk til deg også! Jeg tror jeg skal ta deres råd å ta en prat med legen jeg! for som jeg skrev i mitt nest siste innlegg, så tror jeg nav-hjelp kan hjelpe meg veldig mye.. Uavhengig om jeg har lyst eller ikke.. Noen ganger må man bare, å jeg vet at på sikt er nok dette den beste løsningen! jeg får høre med legen hva fornuftig han har å si Takktakk
    Sist endret av Siljenta; 28-10-10 kl 19:19 Begrunnelse: Skrivefleip... leif.. FEIL!
    Levaxin siden 10.11.10 da TSH var på 16,18 og FT4 10,2. *klem* Siljenta
    Informasjonstråden min
    Dagboken til Siljenta

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Joda, det holder.
    Årsaken til at man må vente med stoffskiftehormondosen (pust) til etter blodprøven, er at hormonene i pilla er frie, og bruker mange timer på å finne et bindeprotein. I den tia vil de oppfattes av blodanalysen som frie - noe de jo ikke er om noen timer.
    De som tar dosen om kveldem bør også avstå fra den til etter at prøven er tatt.

Så er det jo mange andre rariteter som påvirker resultater, hvor noen allerede er nevnt.

Om røyking.
    Så kan det vær efler syn på om det er lurt eller ikke.
    Noen sier også at lastenes sum er konstant......
    Og da vet jeg neimen ikke .....
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,401

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Er det ikke lavere TSH'n blir da..?
    Kan JEG virkelig huske så feil

Det er visst delte meninger om dette - også i denne tråden:
    Grunnen til at nikotin ofte fører til vekttap er at kroppen tar feil av nikotin og T3. Husker ikke hvor jeg leste dette. Konklusjonen er derfor at økt nikotin (som kroppen tror er T3) fører til redusert TSH, og evt manglende diagnose.

Dessuten hvis noen sier at prøven skal taes fastende (og dette strides de lærde om i forhold til stoffskifteprøver), innebærer det at foruten å måtte avstå fra mat og drikke, er det ingen røyk, snus tyggis eller pastiller.
    Sist endret av Blondie; 28-10-10 kl 22:02 Begrunnelse: Tilføyelse

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    29
    Meldinger
    56

Joda, det holder.
    Årsaken til at man må vente med stoffskiftehormondosen (pust) til etter blodprøven, er at hormonene i pilla er frie, og bruker mange timer på å finne et bindeprotein. I den tia vil de oppfattes av blodanalysen som frie - noe de jo ikke er om noen timer.
    De som tar dosen om kveldem bør også avstå fra den til etter at prøven er tatt.

Så er det jo mange andre rariteter som påvirker resultater, hvor noen allerede er nevnt.

Om røyking.
    Så kan det vær efler syn på om det er lurt eller ikke.
    Noen sier også at lastenes sum er konstant......
    Og da vet jeg neimen ikke .....
    Mener du at man ikke skal ta Levaxinen før man tar blodprøven? skjønte ikke helt se men hvis det var det du mente, så er ikke det noe problem.. for jeg går ikke på medisiner

Jeg røyker jo hver morgen, så selv om det kan forstyrre prøveresultatene så er det jo en helt vanlig morgen for meg! tror jeg ikke skal tenke så mye på hva jeg skal gjøre og hva jeg ikke skal gjøre! bare la det bli en helt vanlig morgen
    Informasjonstråden min
    Dagboken til Siljenta

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Jo, det var det jeg mente. Medikamentfaste heter det på fint.
    Ta prøven om morran og vent til etterpå med å innta medisiner - og for noen prøver også mat og røyk......
    Å røyke har sin pris også Siljenta

Så skal det vel sies at det aller viktigste, er at prøvene blir tatt på like hvilkår hver gang.

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    29
    Meldinger
    56

Jo, det var det jeg mente. Medikamentfaste heter det på fint.
    Ta prøven om morran og vent til etterpå med å innta medisiner - og for noen prøver også mat og røyk......
    Å røyke har sin pris også Siljenta

Så skal det vel sies at det aller viktigste, er at prøvene blir tatt på like hvilkår hver gang.
    Jeg skal prøve så godt jeg kan! hehe

Ble ikke tatt noen prøver i dag, tror ikke de hadde tid eller noe. Det er vel egentlig helt greit, for jeg har ikke sovet i natt, å da er vel kanskje poenget med å komme inn tidlig litt borte...? Skal ned å ta prøve på mandagen, å legen ville veldig gjerne snakke med meg, så jeg fikk en legetime 9november, men hvis resultatene på prøvene er dårlige så får jeg en hastetime. jeg synes den ordningen der er veldig fin jeg. greit å ta en prøve før jeg snakker med han, for da kan vi gå igjennom resultatene sammen og sann i forbifarten; jeg tror kanskje jeg har tatt litt feil, tror det er 3 år siden jeg fikk diagnosen.. ikke 5 år siden.. Jeg gleder meg litt til å få resultatene jeg, eller.. synes det er litt spennende egentlig.. Aner jo ikke åssen jeg ligger ann i det heletatt! forresten.. de sa jeg ikke skulle ta medisinene dagen før jeg skulle ta blodprøve, å da sa pappa at det ikke var noe problem, for jeg går ikke på medisiner.. da hadde han/hun i telefonen sagt "stakkars jente, ikke rart hun er syk!".. Smiler litt av det jeg, for da viser det jo at de kanskje vet litt om stoffskifte på mitt legekontor.. jeg har vært litt redd for at de ikke skulle vite noe særlig, det er jo bare en av mangemangemange sykdommer! :P

Grunnen til at jeg skriver ned sånn her er ikke nødvendigvis fordi dere synes det er spennende, men litt kjekt for meg å "dokumentere" litt for meg selv gjennom prosessen åsså er det jo ikke dumt å få noen tips og råd fra de som har litt peiling og har vært gjennom en del av dette, å dette blir jo startfasen for meg, å jeg vet egentlig ikke hvordan jeg skal gå frem for å få best utnytte av legen og andre nødvendige ting! Så alt taes imot med ett stort takk og ett smil
    Informasjonstråden min
    Dagboken til Siljenta

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    29
    Meldinger
    56

Tenkte å bare føre litt dagbok her så jeg har litt orden og oversikt fremover fikk tips om det i en annen tråd for å kunne se forbedringer etterhvert som jeg blir bedre

Ja, da har jeg offisielt starta på Levaxin. Fikk blodprøveresultatene i går:

B12: (200-700) 214
    TSH: (0,30-4.50(0,3-1,5)) 16,18
    FT4: (9.0-20.0) 10,2

Har egentlig følt meg skikkelig elendig.. Sann SKIKKELIG.. Jeg satt på jobben til bestemor i stad å ble skikkelig imponert av ho at hun holdt ut på tross av mye og gjøre og masse stress. Hun er 66 år gammel og har så mye mer overskudd enn meg. Hadde det vært jeg som hadde gjort den jobben hun gjorde så hadde jeg supt rett i seng og sovet til dagen etter, men hun var klar som ett egg til å gå på kafe med meg og søskenbarnet mitt.
    Jeg derimot satt ved bordet mitt å spiste mat jeg hadde fått, å jeg ble rett og slett sliten av å spise. Hvor teit er ikke det? I det siste så har jeg ikke orka å spise meg mett. Hvem blir sliten av DET liksom? Jeg vet ikke hvorfor jeg ble det, å når jeg tenker over det selv så må jeg nesten himle med øynene, for jeg tror nesten ikke på det selv. Jeg satt oppriktig talt å lurte på hvor dumt det hadde sett ut om jeg hadde lagt meg under trappa å tatt meg en liten høneblund

Trøtt om dagen? åguud, ja! i går sto jeg opp 06.00 (la meg 22.30 dagen før), skulle til legen og stæsj, men da klokka var 13.00 var jeg så trøtt at jeg var overbevist om at jeg skulle havne i koma Var nesten så jeg skrev en liten lapp om at hvis noen fant meg, så skulle de prøve å vekke meg sann i tilfelle :P hvertfall, jeg sov igjen fra 13.00 til jeg ble vekket 19.00, spiste litt mat og dro hjem, (jeg hadde vært på besøk hos pappa), så litt på TV å da klokken ble 22.00 så falt jeg i senga med ett bras, og sov til 09.00. I dag har jeg ikke sovet noe mer, på tross av at det har frista, for jeg er kjempe trøtt nå, men jeg vil så fryktelig få med meg cæsar og "lurt av karlsen" før jeg legger meg

Men det jeg synes er litt trist er egentlig at jeg sover jo bort alle dagene. Det er jo ikkeno liv. Det er vel egentlig det som plager meg mest, når de tankene om at jeg bruker dagene mine til enten å sove eller å "kjempe" for å holde meg våken. Det er sånn jeg føler det iallefall.

Ellers har jeg starta å vurdere om jeg vil bytte lege. Føler jeg får NULL forståelse av han, å jeg synes blikket hans nesten sa "så dum du er.." da jeg prøvde å forklare han litt om hvordan hverdagen min er. Fikk sagt litt om jobbsituasjonen min og spurte hvordan jeg skulle ga fram hos NAV og om hva jeg hadde rett på. Alt han hadde å si var at han ikke kunne hjelpe meg der. det var noe jeg måtte fikse selv, men at de kunne hjelpe meg med å finne meg jobb.. Halloooo?? hørte han ikke på hva jeg hadde å si eller? jeg ORKER ikke... å skaffe meg jobb er jeg egentlig ikke så bekymret for, for jeg har faktisk fått flere jobbtilbud dalende ned fra himmelen. Jeg spurte han også om han kunne gi meg ett lite hint om når jeg kanskje var istand til å komme meg ut i arbeidslivet igjen (ja, jeg savner det veldig!), han trodde det ville skje om mellom 3-6uker, noe jeg synes høres litt tidlig ut (?)

Skal tilbake å ta blodprøve om litt over 5 uker (17 Desember), så ny legetime 20 desember.
    Gleder meg til jeg selv merker og ser forbedringer jeg skal bli gøy! Derfor kommer jeg til å legge inn mange klageinnlegg her.. hehe, vil jo gjerne se forbedringer også, å snart kommer det kanskje noen positive innlegg også
    Informasjonstråden min
    Dagboken til Siljenta

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    29
    Meldinger
    56

Tenkte å oppdatere litt i min dagbok for å kanskje etterhvert se forbedringene bedre... Vel, har gått på levaxin i 16 dager, men merker ikke en drit.. Stadig trøtt, i går sov jeg 6timer på dagen (i tilegg natten til), å da jeg våknet 19.00 så så jeg faren ved at jeg ikke skulle få sove igjen til natten.. sånn gikk det ikke heldigvis. La meg igjen 6timer etterpå og sov i hele 16timer til. BLÆÆH sier jeg.. Glad jeg får sove liksom, men no dritt å sove mer enn jeg er våken. Hukommelsen min har heller ikke forbedra seg det grann, faktisk helt motsatt. Kortidshukommelsen min har dratt langt avgårde på ferie. Jeg reiser meg for å gjøre noe, så står jeg midt på gulvet å ser meg rundt for å prøve å huske på hva det var jeg skulle gjøre. Noen ganger må jeg gå tilbake der jeg satt eller var, for å se etter "tegn" som kan minne meg om hva det var jeg skulle.. Det kan være alt fra å rydde bort en tallerken til verre ting som å ta ut maten fra ovnen før det svir seg. Greit at det kan være vanlig å glemme ting iblant, men når det gjentar seg minst ti ganger iløpet av de få timene jeg er våken så begynner det å bli fryktelig irriterende.

Vet jeg kanskje burde la det få litt mer tid på seg, men jeg er utålmodig til å se bedringene.. Håper de kommer snart :P
    Informasjonstråden min
    Dagboken til Siljenta

Side 3 av 7 Først 12345 ... Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •