Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Smile Min fastlege vurderer ikke lenger TSH som viktig!!

Iallefall ikke for meg. Noe jeg har sagt, gjort eller lagt igjen de siste 6 månedene har tydelig kommet frem

Med en TSH på 0,03 fikk jeg beskjed om å ØKE!! til vi fikk FT4 opp et stykke over 20. Uten at jeg kom til med hele argumentasjonsrekken jeg hadde forberedt engang. Dette var nye og fantastiske ord!! Fra krise i mai når TSH lå litt under ref. til ikke å bry seg om TSH i slutten av oktober. Det nytter!!

Skal iallefall ikke gi meg med å forsøke å forklare, fortelle, argumentere og stille spørsmål alle steder jeg har en mulighet - med håp om bedre behandling og tolkning av blodprøver for flere enn meg selv.

God helg til dere alle!!!!

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Bor fortiden i Egypt og trives med det;-)
    Alder
    46
    Meldinger
    200

Standard Sv: Min fastlege vurderer ikke lenger TSH som viktig!!

Wow, så bra for deg og forhåpentlig alle andre pasienter han har og måtte få, jammen er det godt når det i hvertfall siger inn på noen leger;-)

God helg til deg også;-)
    I'm sick and tired of always beeing sick and tired Les mer: Fikk diagnosen lavt stoffskifte i februar 2008

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Flott og høre, rexxy69
    Har det tildels på samme måte med min fastlege. Jeg ser han bekymrer seg, men holder klokelig kjeft Han skal jo ikke ha på seg at han behandler prøvesvar og ikke pasienter
    Kos deg i hælga

Medlem siden
    May 2010
    Meldinger
    27

Høres fantastisk ut...

Ser du er fra Østlandet, skulle gjerne hatt navnet på denne legen.
    Da min er udugekig på stoffskifte..

send meg gjerne en melding heller mail.
    gurimalla_1@hotmail.com.

Mvh Karin

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    56
    Meldinger
    735

Sitat Opprinnelig skrevet av rexxy69 Vis post
    Iallefall ikke for meg. Noe jeg har sagt, gjort eller lagt igjen de siste 6 månedene har tydelig kommet frem

Med en TSH på 0,03 fikk jeg beskjed om å ØKE!! til vi fikk FT4 opp et stykke over 20. Uten at jeg kom til med hele argumentasjonsrekken jeg hadde forberedt engang. Dette var nye og fantastiske ord!! Fra krise i mai når TSH lå litt under ref. til ikke å bry seg om TSH i slutten av oktober.
    !!!!
    Jeg skulle også gjerne hatt en slik lege. Hvis du ikke har noe i mot å oppgi navnet, send meg gjerne et PM.

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    44
    Meldinger
    798

Så ikke innlegget ditt før nå, rexxy69- gleder meg å høre at du har en forståelsesfull og grei lege. Det betyr mye!

Skal du få ft4 opp mot 20 "bare" med erfa forresten? Det er sikkert forskjellig fra person til person, men hos meg kan det bli vanskelig da ft4 antakelig fremdeles er relativt lav selv om jeg går på 3,5 grain (tok prøver i dag så får svar snart). Vet ikke hvor viktig det er at ft4 skal opp når man går på Erfa, men den bør vel ligge på midten i alle fall? Eller er det "normalt" å ha det ok med en lav ft4 når man går på Erfa?

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Sitat Opprinnelig skrevet av BeritM Vis post
    Så ikke innlegget ditt før nå, rexxy69- gleder meg å høre at du har en forståelsesfull og grei lege. Det betyr mye!

Skal du få ft4 opp mot 20 "bare" med erfa forresten? Det er sikkert forskjellig fra person til person, men hos meg kan det bli vanskelig da ft4 antakelig fremdeles er relativt lav selv om jeg går på 3,5 grain (tok prøver i dag så får svar snart). Vet ikke hvor viktig det er at ft4 skal opp når man går på Erfa, men den bør vel ligge på midten i alle fall? Eller er det "normalt" å ha det ok med en lav ft4 når man går på Erfa?
    Jeg har jo ikke erfaring, men tenker høyt som så...
    1) har man redusert omdanning vil man antakelig trenge en høy dose Erfa og gjerne også multidosere for trivsel. Man "flyter" på den t3 man får tilført. Da er antakelig nivået fT4 mindre viktig siden man i liten grad får nyttegjort seg dette lagret ved f.eks sykdom som medfører behov for mer hormon.
    2) har man grei omdanning er det kanskje greit å ha fT4 et stykke opp siden man vil forbruke av fT4 når man har brukt nok av fT3 til at blodverdien synker? Disse personene vil kanskje også ha behov for lavere vedlikeholdsdose enn overnevnte?

Kanskje er det sånn at man - når man er nok nedkjørt - havner i gruppe 1, men at når kroppen får frisknet til og hjulene igjen begynner å snurre ved hjelp av medisin som kroppen får nyttegjort seg og kanskje også kostholds- og livsstilsomlegginger, så kan man ende i gruppe 2? (Vi VET at selen, d-vitamin og sink er nødvendig i omsetning og omdanning av skjoldbruskkjertelhormoner, det er sikkert også andre).
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Hei Berit - iallefall tyroider ikke noe levaxin. Hvilket merke får vi se på - legen holder en knapp på ny Armour istedet for Erfa. Blir bare dårlig av syntet.

Men skal følge en plan med vanvittig slow økning - 2 grain første uka, deretter 2,5 neste, 3 den tredje, 3,5 den fjerde - nye blodprøver. Rekonsultasjon innimellom om noe skjer med hvordan jeg føler meg, "annen eventuell sykdom" etc.
    Tanken er at alle ledd må følge med i prosessen med å håndtere høyere konsentrasjoner av hormoner - Noe av årsaken til at legen har "snudd" kan nok være at de siste blodprøvene viser at den negative feedbackloopen ikke lenger fungerer slik at man ikke kan stole på den. TSH økte en periode samtidig som FT4 gikk ned, og omvendt TSH sank og FT4 gikk opp - på samme dose medisin - og da fungerer jo ikke teorien lenger. Hjelper alltid når det bekreftes ved hjelp av standard blodprøver. Selv tror jeg dette har med antistoffer å gjøre - de gikk mye opp og ned i samme periode som disse blodprøvene ble tatt. Antistoffangrep som setter hele feedbackloopen ut av spill. Skal ta en UL for å se event. synlige endringer fra i fjor.
    Går iallefall bra så langt - men er bare på uke 2 - så får vi se........

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    44
    Meldinger
    798

Takk for svar, Smgj og rexxy69:-)

Interessant, rexxy69, at du nå har håndfaste bevis på at TSH lever sitt eget liv, dsv at feedbackloopen ikke virker. Så bra at legen også ser dette, om enn motvilling. Håper ting faller på plass for deg snart:-)

Smgj; en enig i resonnementene dine. Det kan tenkes at kroppen vil være mer klar for litt Levaxin nå. Jeg var ekstremt nedkjørt (immunforsvar helt nede, syk hele tiden) da stoffskiftet ble oppdaget og jeg ble satt rett på 75 levaxin, det funket overhodet ikke. Tror binyrene var nedkjørt da også. Er mildt sagt skeptisk til å introdusere det igjen, men jeg tror at tålegrensen for t3 og erfa er nådd foreløpig. Det kan tenkes at jeg kan øke med erfa etterhvert når kroppen er i enda bedre form, og kan takle den ekstra tilførsel av t3. I mellomtiden sper jeg kanskje på med levaxin. Har i alle fall lyst til å få opp ft4 på et decent nivå før jeg gir meg- mulig formen ikke vil bli særlig bedre med levaxin, men da får jeg bare slutte med det. Kan ikke huske jeg fikk bivirkninger av levaxin, annet enn at det bare ikke virket særlig, hvilket for øvrig føltes som en enorm nedtur når jeg endelig fikk en "kur".

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,070

Post Sv: Min fastlege vurderer ikke lenger TSH som viktig!!

Sitat Opprinnelig skrevet av rexxy69 Vis post
    Men skal følge en plan med vanvittig slow økning - 2 grain første uka, deretter 2,5 neste, 3 den tredje, 3,5 den fjerde - nye blodprøver.
    Er ikke det en ganske hurtig økning, da

Skal du få ft4 opp mot 20 "bare" med erfa forresten?
    Jeg bruker bare erfa - og jeg mener Ansia har fT4 på 30 og hun bruker ikke noe syntetisk (såvidt jeg har lest).
    Jeg venter nå på svar fra en omfattende blodprøve (9 glass) - jeg vil tro at fT4 har økt enda litt siden august.

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Så har jeg brukt fra 4x60 mg til 5x60 mg i sommer. Mesteparten av tida 4,5x60 mg.
    Jeg tok blodprøve igjen i slutten av august:
    fT4 - 24,8* (ref 11 - 23)
    fT3 - 8,9* (ref 3,5 - 6,5)
    TSH ble nå målt til <0,01
    Uansett - så er det godt å lese at legen er på lag rexxy69
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Lignende tråder

1. De har ikke Erfa Thyroid på Vitus lenger
    Av Lillepus88 i forumet Mangel på Thyroid-medisiner
    Svar: 11
    Siste melding: 11-12-09, 18:27
  2. Da stoffskiftet ble lavt, tåler jeg ikke alkohol lenger.
    Av camomilla i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 06-03-09, 10:54
  3. Sover ikke lenger.
    Av grynet i forumet Søvn
    Svar: 14
    Siste melding: 01-10-08, 14:25
  4. Ikke lenger helt frisk på armour...):
    Av RIGG i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 1
    Siste melding: 03-04-07, 21:15

Bokmerker